Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin nya PB.

Tråden skapades och har fått 370 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 10:22

Enligt det senaste budet är min PB 17" nu äntligen på väg.
Jag får den troligen i dag eller i morgon.

Har väntat länge nu...

Det slog mig när jag hjälpte till att packa upp den nya PB 15" som Kemppe fick att Apple har placerat utgångarna riktigt puckat. De flesta är ju trots allt högerhänta och på min iBook sittar alla utgångar till vänster, vilket är som sig bör. Men på PB 15" så sitter de flesta utgångarna till höger. Vilket gör att man krockar med den yta som man vanligtvis använder för extern mus. Speciellt FW-kablar som är rätt stumma och inte går att böja hursomhelst. Se bilden här för en illustration av vad jag snackar om:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 14:24

Damn right! puckat som f*n.. Men det finns iallafall tunnare fW-kablar att tillgå tror jag? Frågan är: Är dom sämre i överförningen?

Onekligen inte supersmart. Ärligt talat tycker jag att portar gör sig bäst på baksidan av en notebook.
Nu är man ju tvungen att köpa trådlöst nät och trådlös mus. Men det är kanske Apples avsikt :/
Trots att jag tokavskyr enknappsmöss funderar jag nästan på att köpa apples bluetoothmus bara för att det blir snyggt... hmm är det friskt...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 16:36

Nu ringde Posten!
Datorn kommer to-night (som Steve hade sagt)!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Nu ringde Posten!
Datorn kommer to-night (som Steve hade sagt)!!

Beställde du den också från din ÅF eller från AppleStore?

Återkom gärna med utförligt omdöme så snart du kan slita dig -- sitter själv och väger för- och nackdelar med PB17 respektive PB15.

Är PB17 alltför otymplig eller ej?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Beställde du den också från din ÅF eller från AppleStore?

Återkom gärna med utförligt omdöme så snart du kan slita dig -- sitter själv och väger för- och nackdelar med PB17 respektive PB15.

Är PB17 alltför otymplig eller ej?

Skriver detta meddelande på min sprillans nya Powerbook. Känslan är obeskrivlig.

Jag lovar att återkomma med ett mer utförligt utlåtande senare. Nu är jag bara så upprymd att ett sådant skulle enbart bli superlativ.

Köpte datorn från DGC, som köpte den från Scribona, som köpte den från Apple.

Till sist: fantastisk maskin!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Är PB17 alltför otymplig eller ej?

Den är inte så otymplig man kan tro. Har nu en liten smidig väska från Marware och man kan inte tro att det är en dator där inne. 17-tummarne är ju så otroligt tunn.

Fantastiskt underbar dator! Jag har den förstås mer som stationär än som bärbar, därför jag köpte den. Skärmen slår det mesta jag sett.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Skriver detta meddelande på min sprillans nya Powerbook. Känslan är obeskrivlig.

Jag lovar att återkomma med ett mer utförligt utlåtande senare. Nu är jag bara så upprymd att ett sådant skulle enbart bli superlativ.

Grattis, du har ju fått vänta ett tag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 08:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Grattis, du har ju fått vänta ett tag...

Tack!
Ja, det började luta åt nrevsammanbrott så det var tur att den kom till slut.

Nu väntar jag bara på iPoden, som inte kommit ännu.

Grattis Leijon!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-29 08:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
Onekligen inte supersmart. Ärligt talat tycker jag att portar gör sig bäst på baksidan av en notebook.
Nu är man ju tvungen att köpa trådlöst nät och trådlös mus. Men det är kanske Apples avsikt :/
Trots att jag tokavskyr enknappsmöss funderar jag nästan på att köpa apples bluetoothmus bara för att det blir snyggt... hmm är det friskt...?

Det är ju lite svårt med den typen av gångjärn för skärmen som Apple använder att få till alla kontakter på baksidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 09:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Grattis Leijon!

Tackar, tackar!
Ser på din avatar att du förmodligen inte fått någon ännu.

Nej! Det var ju plötslig brist på finanser som
stoppade mig, men det håller som sagt på att
ordna sig. Så innan nyår blir det en switch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 10:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Nej! Det var ju plötslig brist på finanser som
stoppade mig, men det håller som sagt på att
ordna sig. Så innan nyår blir det en switch.

Ajdå. Sälj allt du har. Känslan av aluPB är svår att slå.

Tror dig........ Men byxor måste jag ha......

Hur är den nya 17"-PowerBooken... har de lyckats fixa problemet med skärmen som inte stannar på plats pga sin vikt. Är gångjärnen fastare nu?

/M

  • Medlem
  • 2003-10-29 12:10

Hm... vet inte riktigt var jag ska platsera den här frågan, men gör ett försök här.

Fick min AluBook 15" från Appe Store förra veckan. Tänkte nu ta och fixa en försäkring åt den.
Frågan är: Var är kvittot? Vilken av lapparna räknas som kvitto? Det verkar inte riktigt finnas något riktigt klassiskt kvitto. Är det kvittot från banken som räknas eller kanske mejlet om att den skulle leveraras eller ligger det och gömmer sig någonstans? Förvirrande.

Anwah: Du bör ha fått med någon typ av följesedel/faktura/kvitto tillsammans med dina levererade prylar. Eller? Hur betalade du?

Leijon: Ser fram emot superlativen!

Ciryon: Har du nån länk till den där väskan? Står fortfarande och väger mellan PB17 och PB15 och en av de möjliga nackdelarna med PB17 är att jag inte hittat någon riktigt bra väska -- helst ryggsäcksmodell.

Finns här någon fotograf som har en bra lösning för fotoutrustning och PowerBook tillsammans. www.LowePro.com har nyligen släppt en ny modell för ändamålet (CompuTrekker) men tyvärr är utrymmet för datorn inte tillräckligt stort för PB17. Lite trist att välja datormodell bara pga väskan

OBS! Sista spörsmålet hänvisas till följande tråd:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32682

Edit: Tillägg hänvisning.

Senast redigerat 2003-10-29 19:34
  • Medlem
  • 2003-10-29 13:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Hur är den nya 17"-PowerBooken... har de lyckats fixa problemet med skärmen som inte stannar på plats pga sin vikt. Är gångjärnen fastare nu?

/M

Jag märker inga problem med något sånt på min nya 17"-are. Skärmen sitter stadigt i uppfällt läge.

  • Medlem
  • 2003-10-29 14:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Anwah: Du bör ha fått med någon typ av följesedel/faktura/kvitto tillsammans med dina levererade prylar. Eller? Hur betalade du?

Nej, jag fick ingenting med prylarna. Det enda jag fick var den där "Delivery Note"-lappen som satt på paketet. Jag betalade via banköverföring.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 18:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anwah
Hm... vet inte riktigt var jag ska platsera den här frågan, men gör ett försök här.

Fick min AluBook 15" från Appe Store förra veckan. Tänkte nu ta och fixa en försäkring åt den.
Frågan är: Var är kvittot? Vilken av lapparna räknas som kvitto? Det verkar inte riktigt finnas något riktigt klassiskt kvitto. Är det kvittot från banken som räknas eller kanske mejlet om att den skulle leveraras eller ligger det och gömmer sig någonstans? Förvirrande.

Jag fick min också förra veckan och frågade mig samma sak. Jag ringde och kollade. Dom sa att kvittot kommer med posten efter c:a 2 veckor.

  • Medlem
  • 2003-10-29 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Jag fick min också förra veckan och frågade mig samma sak. Jag ringde och kollade. Dom sa att kvittot kommer med posten efter c:a 2 veckor.

Ah! Då får vi hoppas på det.

Tack för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 20:57

...Å andra sidan sa ladyn på applestore att hon skulle skicka mitt beställningsnr till min mejl på Panther inom en timma .. Nu har det gått 13 timmar, så...

Jahaja, om man kollar byggtider på 15" pb nu på Apple store så är det 2-3 veckor som gäller. Mumma!

Jag som redan har valt ut tapeter och ikoner till skrivbordet

Levereras det några 15" PowerBook Super Drive över huvud taget? Har någon fått leverans under de senaste veckorna?

Nej, jag har väntat i 5 veckor nu och på Inwarehouse verkar inget hända.

Samma här, sitter och väntar och väntar på 15":aren. Jävligt dåligt av Apple. Riktigt irriterande börjar det bli eftersom jag hade behövt datorn nu. Så istället får man klara sig med nödlösningar....

Har en kompis som beställt en dual g5:a. den har han heller inte fått. Han är dessutom en switcher så det är ju trist att första kontakten med Mac ska bli denna.:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 19:34

Jag väntar också på 15-tummaren. Beställde via åf i Umeå (som i sin tur beställde från Scribona) 28/9. Det senaste jag hörde var att den skulle komma den 17/11. Känns jävligt dåligt att behöva vänta i nästan två månader på en dator. OM den skulle komma den 17'e så har det tagit ungefär lika lång tid för Audi att bygga min nya bil (levereras nu på fredag) som Apple behöver för min dator.
-Visst borde det gå lite snabbare att göra en dator än en stor och tung bil?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 17:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Renander
Levereras det några 15" PowerBook Super Drive över huvud taget? Har någon fått leverans under de senaste veckorna?

Jag kan meddela att den 24 oktober beställde jag en sån och idag skeppades den från fabriken. Det var inte alltför överdriven lång byggtid ändå med tanke på det man hört och läst i forumen. Hoppas bara den är OK.

Bevaka tråden