Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4.5 släppt

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, men vi har musiken i en mapp, på en extarn hårddisk. Alltså har vi samma musik i biblioteket, och då känns det onödigt att hon ska behöva gå in via mitt utdelade bibliotek bara för att få tag i just den skivan som skiljer. Iofs ett mindre problem, då man kan säga till varandra vad man lagt till...

Men ändå, det borde inte vara så svårt att fixa en ordentlig lösning. Tycker jag...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-29 13:31
Ursprungligen av Leftrustle:

Jo, men vi har musiken i en mapp, på en extarn hårddisk. Alltså har vi samma musik i biblioteket, och då känns det onödigt att hon ska behöva gå in via mitt utdelade bibliotek bara för att få tag i just den skivan som skiljer. Iofs ett mindre problem, då man kan säga till varandra vad man lagt till...

Men ändå, det borde inte vara så svårt att fixa en ordentlig lösning. Tycker jag...

Jag har ungefär samma problem, så jag har all musik i /Users/Shared/. I mitt fall är det så att min flickvän inte vill ha samma biblioteksfil som mig (spellistor, betyg, etc). Om man kan tänka sig att ha identisk uppsättning så är det ganska lätt löst. Då kan man ha all musik på sin vanliga plats(~/Music/), sen gör man bara en symlänk till mappen iTunes och ersätter motsvarande mapp hos den andra användaren med symlänken. Så har jag gjort med iCal t.ex. Det kan vara lite bök med rättigheter, men det går.

Ursprungligen av hugin:

Jag har ungefär samma problem, så jag har all musik i /Users/Shared/. I mitt fall är det så att min flickvän inte vill ha samma biblioteksfil som mig (spellistor, betyg, etc). Om man kan tänka sig att ha identisk uppsättning så är det ganska lätt löst. Då kan man ha all musik på sin vanliga plats(~/Music/), sen gör man bara en symlänk till mappen iTunes och ersätter motsvarande mapp hos den andra användaren med symlänken. Så har jag gjort med iCal t.ex. Det kan vara lite bök med rättigheter, men det går.

Jo, så har jag haft det, men då får man inte igång iTunes på båda kontona. Väl? Eller har jag gjort något fel...

Iofs är det nog bättre att ha varsin mapp med sin egna musik och sen lyssna via utdelade på varandras. Men det blir bökigt att dela upp det nu, med 30Gb musik... Äsch, i-landsproblem deluxe

Ska sluta gnälla, bättre har det blivit.

Det där med iPhoto tror jag är nytt, och det är verkligen välkommet då vi har våra foton i resp. hemkatalog.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 13:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Det där med iPhoto tror jag är nytt, och det är verkligen välkommet då vi har våra foton i resp. hemkatalog.

ja, samma här.. väldigt praktiskt..
(nu vill man väl bara kunna göra detta utan att den andra först har loggat in o startat iphoto)

Alltså, det Apple borde sträva efter är ett sätt att kunna ha all media (filmklipp, ljud, bilder etc.) i en stor databas, för att sedan göra om i-programmen till rena "viewers". Då har man allt på ett ställ, sen oberoende vem som startar iTunes så innehåller det den musik som finns i databasen, men varje användare kan sedan ha sina egna playlists osv. Sen när en användare lägger till musik till databasen, så dyker den musiken upp hos alla andra. Vore otroligt smidigt och kraftfullt. Sen ska man givetvis kunna gå in och välja vilka som ska ha tillgång till vad, om man skulle ha hemligheter....

Ursprungligen av Leftrustle:

Alltså, det Apple borde sträva efter är ett sätt att kunna ha all media (filmklipp, ljud, bilder etc.) i en stor databas, för att sedan göra om i-programmen till rena "viewers". Då har man allt på ett ställ, sen oberoende vem som startar iTunes så innehåller det den musik som finns i databasen, men varje användare kan sedan ha sina egna playlists osv. Sen när en användare lägger till musik till databasen, så dyker den musiken upp hos alla andra. Vore otroligt smidigt och kraftfullt. Sen ska man givetvis kunna gå in och välja vilka som ska ha tillgång till vad, om man skulle ha hemligheter....

Apple borde ha en mediaspelare. Fattar inte varför man skall ha en DVD spelare, en filmspelare, en musikspelare.. När allt kan vara i ett. Men men..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 16:36
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Apple borde ha en mediaspelare. Fattar inte varför man skall ha en DVD spelare, en filmspelare, en musikspelare.. När allt kan vara i ett. Men men..

Det är ganska logiskt och bra att ha sitt favoritprogram för varje uppgift tycker jag.
Själva filhanteraren/finder blir ju den sammanhållande länken.

En fundering om varför ett annat OS har en mediaspelare...
I Windows har man ett programfönster som man kör sitt prog i, kolla Word Excel osv.
Svårt att ha spelare uppe brevid varandra, i Macen kan man ju ha flera prog uppe samtidigt brevid varandra. (Detta stämmer ju iof inte med Winamp/Mediaspelaren osv... men dessa prog strider lite mot Windows guidelines tror jag.) Mediaspelaren är ju inte heller bäst på någon av sina delar.

Ursprungligen av carma:

Det är ganska logiskt och bra att ha sitt favoritprogram för varje uppgift tycker jag.
Själva filhanteraren/finder blir ju den sammanhållande länken.

En fundering om varför ett annat OS har en mediaspelare...
I Windows har man ett programfönster som man kör sitt prog i, kolla Word Excel osv.
Svårt att ha spelare uppe brevid varandra, i Macen kan man ju ha flera prog uppe samtidigt brevid varandra. (Detta stämmer ju iof inte med Winamp/Mediaspelaren osv... men dessa prog strider lite mot Windows guidelines tror jag.) Mediaspelaren är ju inte heller bäst på någon av sina delar.

Visst. Jag förstår vad du menar. Men personligen så vill jag ha mina mediafiler samlade på ett ställe istället för att sprida ut dom. Jag bryr mig inte hur Windows Media Player är.

Och om Apple ändå skall envisas med att ha olika program, så kan man åtminstonde ha kontunitet i det grafiska gränsittet. Nu ser ju allting helt olika ut, och fungerar helt olika. När dom i princip skall göra exakt samma sak.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Apple borde ha en mediaspelare. Fattar inte varför man skall ha en DVD spelare, en filmspelare, en musikspelare.. När allt kan vara i ett. Men men..

Jahapp, jag tycker det är skönt med en app för varje... Det blir lätt stort, klumpigt och oöverskådligt om man samlar ihop allt tycker jag. DVD och filmspelare kan jag iofs hålla med om...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Apple borde ha en mediaspelare. Fattar inte varför man skall ha en DVD spelare, en filmspelare, en musikspelare.. När allt kan vara i ett. Men men..

Jag gillar att ha det i flera program av den anledningen att det är lättare att byta ut ett program mot ett tredjepartsprogram och ändå behålla de andra delarna om man vill.

Ursprungligen av Leftrustle:

Alltså, det Apple borde sträva efter är ett sätt att kunna ha all media (filmklipp, ljud, bilder etc.) i en stor databas, för att sedan göra om i-programmen till rena "viewers".

Apple skulle behöva ett bättre filsystem som hanterar metadata bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 10:30

Godkänna avtal

Varje gång sedan jag uppdaterade itunes och startat upp har det bett mig att godkänna avtalet.
Så ska det väl inte vara. Det ska man väl bara behöva göra första gången sen räcker det.

Ursprungligen av Yens:

Varje gång sedan jag uppdaterade itunes och startat upp har det bett mig att godkänna avtalet.
Så ska det väl inte vara. Det ska man väl bara behöva göra första gången sen räcker det.

Kan vara på grund av att de förändrat avtalet och/eller vill påminna om det.

Verkar vara deras strategi då även adressboken, ical och mail är skilda program...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 13:23

http://www.crm4mac.com/index.html är ett sätt att knyta ihop dom programen,, skulle gärna se att dessa funktioner var inbyggda i OS1 ifrån början, gärna för alla iapps....

synd att nya itunes fuckade upp min PC totalt...hänger sig vid installation. Gjorde en vanlig "mac-uppdatering" d v s att jag bara installerade utan att avinstallera tidigare itunes... men nu är det totalt fucked up. Kan int eavinstallera och inte installera nya versioner.

Best program ever written för windows....jodå

Ja, det kan ju förstås vara så att Apple använder standarden, men sätter ett eget namn på det för att göra det mera säljande... (typ som att säga Firewire istället för IEEEEEEEEE 193548596605 eller vad det nu var ).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-29 17:53

Om jag har ett helt bibliotek i lossless istället för AIFF, förändrar det kraven på något sätt på hårdvaran mellan datorn och Hi-Fi-anläggningen för att konvertera den digitala signalen till kvalitetsljud? Eller konverterar iTunes lossless "on the fly" till AIFF vid uppspelning?

OSA sign "Kanske du och jag i vår"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 18:02
Ursprungligen av William Naversten:

Om jag har ett helt bibliotek i lossless istället för AIFF, förändrar det kraven på något sätt på hårdvaran mellan datorn och Hi-Fi-anläggningen för att konvertera den digitala signalen till kvalitetsljud? Eller konverterar iTunes lossless "on the fly" till AIFF vid uppspelning?"

Så vitt jag förstår så är AIFF ett okomprimerat digitalt ljudformat, medan MPEG4 (såväl AAC som Lossless) är komprimerade digitala ljudformat. MPEG4 går inte omvägen via AIFF (ett annat digitalt format), utan omvandlas av din D/A omvandlare (den i datorn, eller om du tar ut ljudet digitalt, i förstärkaren osv.), till en analog signal om din förstärkare och högtalare kan spela upp.

Lossless kräver med andra ord ingen annan utrustning än AIFF, AAC osv.

Citat: "AAZ's embedded lossless audio-compression technology answers the need - it allows users to vary the quality of digital sound by compressing the sound signal by 1.5-40 times, depending on the core. The core is Advanced Audio Coding (AAC), or MPEG4 Audio codec, in which AAZ is backward-compatible. The core, set at 32kbps, gives a compression of about 40 times; at 64kbps, the compression range would be 1.5-20 times. It provides backward compatibility by embedding an MPEG AAC-compliant bit-stream in its lossless bit-stream, which can be broken down into simpler components from the lossless bit-stream and decoded with a standard AAC decoder. In addition, its fine-granular-scalability (FGS) feature enables the bit-rate of the AAZ bit-stream to be scaled easily from lossless to high-compression lossy in very small step size (<0.4kbps). This feature is extremely useful for applications of varying quality of service requirements, for example, an audio-streaming application with time-varying channel conditions.

AAZ provides critical functionalities and capabilities, such as fine-grain bit-rate scalability from lossy to lossless, high degree random access, backward compatibility to MPEG-4 AAC and simultaneously achieves remarkably low complexity. With that, AAZ was adopted as the reference model for scalable lossless coding in MPEG."

Angående AAZ... här är två glada grabbar som hittat på't:

http://www.innovationmagazine.com/innovation/volumes/v4n1/free/features2.shtml

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-04-30 06:32

Har inte följt tråden, detta kanske blivit nämt tidigare!

Men när jag växlade konto fortsatte musiken spela, nice om man säger. Jag har ingen Share påslagen el så.

Varför är det ingen Crossfade när man byter låtar manuellt??

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-04-30 11:25

Printfunktionen är trevlig men Apple har inte tänkt till ordentligt!

Det verkar som endast inlägg för framsidan är det viktiga, man ska printa, klippa och vika.

Vill man ha en snygg baksida för sina fullstora Jewelboxar blir det till å skapa ett eget pappersformat.

Custom paper size:
Top 0,64
Left 0,64
Right 6,50
Bottom 16,56

Välj sedan Song Listing vid utskrift och det nya formatet. Kan ev behöva justeras någon mm beroende på skrivare och om man vill ha den svarta ramen med el inte när man klipper.

Hugin: Men de blir väl inte utspridda? Jag har fått upp en "artist" vid namn "Samlingar" högst upp i artist-kolumnen, där alla mina samlingsalbum ligger på ett ställe. Det är väl så du vill ha det?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-04-30 20:54

Länkarna har två funktioner!

Alt-klick visar info om den artisten. Skriv:

defaults write com.apple.iTunes invertStoreLinks -bool YES

i terminalen så blir det tvärt om, alt-klick tar dig till ITMS.

Ändra tillbaka med NO.

Credit to Macosxhints

Som i sin tur ger cred:
Thanks to Macintouch for the pointer to Derek Powazek, where he in turn thanks Sven-S. Porst for finding this solution. Ah, the power of the hyperlink!

Senast redigerat 2004-05-02 07:51
Ursprungligen av jas:

Länkarna har två funktioner!

Mycket trevligt tips, tackar för det!

Ursprungligen av jas:

Länkarna har två funktioner!

Alt-klick visar info om den artisten. Skriv:

defaults write com.apple.iTunes invertStoreLinks -bool YES

i terminalen så blir det tvärt om, alt-klick tar dig till ITMS.

Ändra tillbaka med NO.

Har du möjligen läst det här tipset på macosxhints?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-01 15:46
Ursprungligen av Adrian B:

Har du möjligen läst det här tipset på macosxhints?

Hurså!

Har de ensamrätt och copyright? Alla kanske inte läser Macosxhints och det är ingen copy på deras artiklar. Bättre att skriva en kortfattad översättning än bara länka tyckte jag, som erkänner att jag inte är nåt vidare på Nix ännu.

Bevaka tråden