- arru
- Medlem ●
- Stockholm
- 2004-07-01 15:39
Och Konfabulator är i sin tur väldigt likt tidigare saker. Har du läst Grubers text länkad ovan?
...
Det där är ett ganska vanligt argument här på 99mac. Att det skulle vara förbjudet att kritisera Apple, för vi macanvändare tycker Apple är allsmäktiga och aldrig gör något fel. Så är det naturligtvis inte (även om det tyvärr finns fanatiska macfans som förstör för de mera nyanserade).
...
Problemet är när folk skriker "bu" så fort en nyhet presenteras utan att tänka längre än näsan räcker (eller tänka alls). Ett klassiskt exempel här på 99mac var lanseringen av iPoden då det var högljudda röster som klagade på hur värdelös den var och förklarade att den minsann inte skulle sälja överhuvudtaget. Och eftersom ingen lär av sina misstag så lät det nästan likadant när iPod mini lanserades.
...
Sen måste man verkligen välja vad man läser här om man får uppfattningen att hängivna macanvändare inte är kritiska mot Apple. Här om någonstans så skärskådas verkligen varenda sak Apple gör och många är minst sagt kritiska. Apples sätt att hantera garantiärenden (det tog ett halvår av protester på nätet för att få Apple att erkänna att iBook hade allvarliga fel som Apple borde åtgärda), Apples förmåga att värna om sina svenska kunder (från Björnström t.ex. om allt strul med XServe G5), att man måste gå in i Safari för att ändra förvald webbläsare osv osv.
...
Att kritiskt granska det Apple gör är viktigt och ska uppmuntras, förstås. Men att häva ur sig negativa kommenterar utan eftertanke så fort något nytt lanseras (eller att älta vissa eviga diskussioner som att Apples datorer är si och så mycket dyrare jämfört med PC-tillverkare X) är knappast givande.
...
Ryktena säger att Apple jobbar på en ny, mycket bättre version av Apple Works som kan läsa och skriva Office-filer. Bra att ha den dagen Microsoft väljer att lägga ner Office för mac.
...
Jag tror du blandar ihop orsak och verkan. MS la inte ner IE för mac för att Apple skapade Safari. Apple skapade Safari för att ge macanvändarna en vettig webbläsare. IE 5 för mac har inte fått någon uppdatering (annat än enstaka säkerhetsuppdateringar) sedan OS 9-tiden.
...
Ja, jag hoppas verkligen MS fortsätter att utveckla Office för mac, det är ett viktigt argument för att få in macen i blandade miljöer och för switchers, precis som du säger. Men samtidigt är det nog bra att Apple har alternativ, ifall MS väljer att sluta utveckla Office för mac. Annars ligger macen riktigt risigt till den dagen Office försvinner.
En mycket lång men insiktsfull sammanfattning. Bra jobbat, Adrian!
Den viktigaste punkten, tycker jag, är just att Apple visst får kritik här på 99mac. Kritik som i regel är många gånger mer insiktsfull (och ibland därför skarpare) än vad man hittar "utanför". Och, som du säger, är det inte förbjudet att kritisera Apple här, och ska inte heller vara förbjudet att prisa det som Apple gör bra.
Även de kommentarerna blir ju mer substantiella framförda av personer som vet vad Apple är kapabla till när de gör saker rätt.
Tyckte också att John Gruber-artikeln var riktigt bra. In åker den på min RSS-lista...whoops där måste man visst vara medlem! Nu fattar jag varför alla snackade om T-shirten