Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dashboard, är det bara en rip-off av Konfabulator?

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 15:39
Ursprungligen av Adrian B:

Och Konfabulator är i sin tur väldigt likt tidigare saker. Har du läst Grubers text länkad ovan?
...
Det där är ett ganska vanligt argument här på 99mac. Att det skulle vara förbjudet att kritisera Apple, för vi macanvändare tycker Apple är allsmäktiga och aldrig gör något fel. Så är det naturligtvis inte (även om det tyvärr finns fanatiska macfans som förstör för de mera nyanserade).
...
Problemet är när folk skriker "bu" så fort en nyhet presenteras utan att tänka längre än näsan räcker (eller tänka alls). Ett klassiskt exempel här på 99mac var lanseringen av iPoden då det var högljudda röster som klagade på hur värdelös den var och förklarade att den minsann inte skulle sälja överhuvudtaget. Och eftersom ingen lär av sina misstag så lät det nästan likadant när iPod mini lanserades.
...
Sen måste man verkligen välja vad man läser här om man får uppfattningen att hängivna macanvändare inte är kritiska mot Apple. Här om någonstans så skärskådas verkligen varenda sak Apple gör och många är minst sagt kritiska. Apples sätt att hantera garantiärenden (det tog ett halvår av protester på nätet för att få Apple att erkänna att iBook hade allvarliga fel som Apple borde åtgärda), Apples förmåga att värna om sina svenska kunder (från Björnström t.ex. om allt strul med XServe G5), att man måste gå in i Safari för att ändra förvald webbläsare osv osv.
...
Att kritiskt granska det Apple gör är viktigt och ska uppmuntras, förstås. Men att häva ur sig negativa kommenterar utan eftertanke så fort något nytt lanseras (eller att älta vissa eviga diskussioner som att Apples datorer är si och så mycket dyrare jämfört med PC-tillverkare X) är knappast givande.
...
Ryktena säger att Apple jobbar på en ny, mycket bättre version av Apple Works som kan läsa och skriva Office-filer. Bra att ha den dagen Microsoft väljer att lägga ner Office för mac.
...
Jag tror du blandar ihop orsak och verkan. MS la inte ner IE för mac för att Apple skapade Safari. Apple skapade Safari för att ge macanvändarna en vettig webbläsare. IE 5 för mac har inte fått någon uppdatering (annat än enstaka säkerhetsuppdateringar) sedan OS 9-tiden.
...
Ja, jag hoppas verkligen MS fortsätter att utveckla Office för mac, det är ett viktigt argument för att få in macen i blandade miljöer och för switchers, precis som du säger. Men samtidigt är det nog bra att Apple har alternativ, ifall MS väljer att sluta utveckla Office för mac. Annars ligger macen riktigt risigt till den dagen Office försvinner.

En mycket lång men insiktsfull sammanfattning. Bra jobbat, Adrian!
Den viktigaste punkten, tycker jag, är just att Apple visst får kritik här på 99mac. Kritik som i regel är många gånger mer insiktsfull (och ibland därför skarpare) än vad man hittar "utanför". Och, som du säger, är det inte förbjudet att kritisera Apple här, och ska inte heller vara förbjudet att prisa det som Apple gör bra.
Även de kommentarerna blir ju mer substantiella framförda av personer som vet vad Apple är kapabla till när de gör saker rätt.
Tyckte också att John Gruber-artikeln var riktigt bra. In åker den på min RSS-lista...whoops där måste man visst vara medlem! Nu fattar jag varför alla snackade om T-shirten

Ursprungligen av arru:

En mycket lång men insiktsfull sammanfattning. Bra jobbat, Adrian!

Tackar!

Ursprungligen av arru:

Den viktigaste punkten, tycker jag, är just att Apple visst får kritik här på 99mac. Kritik som i regel är många gånger mer insiktsfull (och ibland därför skarpare) än vad man hittar "utanför". Och, som du säger, är det inte förbjudet att kritisera Apple här, och ska inte heller vara förbjudet att prisa det som Apple gör bra.
Även de kommentarerna blir ju mer substantiella framförda av personer som vet vad Apple är kapabla till när de gör saker rätt.

Håller helt med om detta.

Ursprungligen av arru:

Tyckte också att John Gruber-artikeln var riktigt bra. In åker den på min RSS-lista...whoops där måste man visst vara medlem! Nu fattar jag varför alla snackade om T-shirten

Ja, är man macintresserad och gillar vad han skriver så ska man gärna köra t-shirten, men du behöver inte den för att ha honom i din RSS-samling, det är bara hans speciella länk-feed som är för medlemmar. Hans texter hittar du på denna länk: http://daringfireball.net/index.xml så "adda" honom illa kvickt!

Nu är det många trådar om Dashboard och Konfabulator. Försök att hålla er till en tråd. Jag slog ihop tråden "varför bryr jag mig om IDG?" och "Konfabulator ger igen" med den här tråden.

/c, moderator

• Oregistrerad
  • 2004-07-01 02:11

Om Apple inspireras av Konfabulator kan dom göra precisom som med SoundJam. Köpa det och döpa om SoundJam till iTunes. Även om nu Apples Dashboard kör inte endast javascript som Konfabulator gör är det väldigt lik i både utförande, funktioner och stil. Samma look and feel.

IMHO självklart.

//Rob

För att bidra med lite Apple-kritik så håller jag med Scott Knaster när han kommenterar Apples lite löjliga Longhorn-affischer:

The Microsoft-baiting banners (e.g. "Introducing Longhorn", "Redmond, start your photocopiers") are silly. Microsoft isn't shipping these features, but neither is Apple, until next year. So I guess it's "Our vaporware is less vaporous than your vaporware".

(Min markering.)

Adrian, well spoken.

Som jag sa innan, så tror jag att om Konfabulator gänget spelar sina kort rätt, så kan de faktiskt finnas kvar, ja tom växa mer än deras nuvarande användarskara.
Jag läste någonstans häromdan (ja, jag kommer tyvärr inte ihåg vart) att de som utvecklar iView Media (den heter väl så?) är hur glada som helst för att iPhoto finns/kom, eftersom iPhoto har fått många människor att inse sina behov att hanterar obscena mängder med bilder, men också samtidigt att iPhoto kanske inte riktigt räcker till för deras behov; de behöver mer funktioner osv. Till iView's fördel då!
Om Konfabulator killarna spelar sina kort rätt så kan de komma långt, men om de hellre vill sätta på banken och sura som ett par 10 åriga ungar som inte får någon glass av sina föräldrar så kan de väl göra det. Hejdå och good riddance till dom isåfall.. De har 9-10 månaders försprång till Apple, det är inte varje dag man får det, ska bli spännande att se vad de väljer att göra med tiden..

//edit: syftningsfel

Michael Tsai (killen som gör SpamSieve mm) kommenterar Dashboard och varför skillnaden (för en utvecklare) är stor mellan Konfabulator och Dashboard:

Developing for Dashboard is nothing like developing for Konfabulator. There was almost zero chance that I would develop a a widget for Konfabulator. I’d have to learn a completely new platform, and anyone who wanted to use my widget would have to buy a license for that platform’s runtime. Dashboard widgets, on the other hand, are Web pages. I already know HTML and CSS, and I have a collection of tools for working with them. The runtime is free. If I want to use Cocoa or Java, I can do that, too.

Han kommer också med en viktig insikt:

The Konfabulator developers are in an unfortunate situation, partially of their own making, but what’s getting lost in that coverage is that the Mac is now a platform for writing client-side Web applications.

Ju mer jag läser om Dashboard desto mer gillar jag det och jag tror det kommer att kunna bli en riktig hit. Jag som webutvecklare kan med mina befintliga kunskaper om CSS, HTML, JavaScript mm för att göra mina egna små program för mac.

Många har hängt upp sig på att det utseendemässigt inte var så snyggt, det första skärmbilderna av Dashboard. So what? Det intressanta är förstås att göra egna. Möjligheterna är enorma, t.ex. skulle man lätt kunna skriva en gadget för 99mac.

Jag håller helt klart med dig Dashboard verkar 100 gångar trevligare att hålla på med, och de har inriktad sig helt rätt genom att använda html+css+javascript och cocoa/java/etc för att polla servrar och annat sådant.
Om man jämnför det med Konfabulators tillvägagångs sätt så är Dashboard helt klart mer öppet för fler folk. Gruber har rätt i Konfabulator folket borde ta betalt för en IDE istället för själva runtime grejen, de begränsar ju sig själva, medans apple öppnar för fler!

Lite OT: men är apple helt web tokiga nu för tiden iom tigern?? en "Blog server" i osx/server (varför fan då om jag ska vara ärlig?), Safari RSS och Dashboard (sidebars on steriods)...

Hursomhelst, jag ser numerar faktiskt framemot att leka med Dashboard, nu när jag vet lite mer om teknologin bakom, och jag är säker på det kommer en helt del intressanta gadgets/widgets ur det hela samt givetvis en hel mindre optimala

Ursprungligen av johan dansk:

Lite OT: men är apple helt web tokiga nu för tiden iom tigern?? en "Blog server" i osx/server (varför fan då om jag ska vara ärlig?), Safari RSS och Dashboard (sidebars on steriods)...

Ja, det verkar nästan vara så. Men det är bara trevligt. Jag läste en kul kommentar i en blog någonstans, som gick i stil med: "It's cute to se Jobs talk about RSS as if it was something new."

...och jag är säker på det kommer en helt del intressanta gadgets/widgets ur det hela samt givetvis en hel mindre optimala

Ja antagligen en hel del såna också, slår vad om att det kommer en "daily topless widget" eller liknande illa kvickt...

• Oregistrerad
  • 2004-07-01 14:00

Jag tror faktiskt att hela Dashboard / Konfabulator går tillbaka på Talking Moose när det gäller koncept.
Kräver därför att någon genast tar tag i och "Xifierar" Talking Moose!

Fru Edit : Talking Moose

Fru Edit yttrar sig igen: In search of the Talking Moose

• Oregistrerad
  • 2004-07-01 14:12

Orkade inte läsa hela tråden så detta inlägg kan vara helt redundant.

Små "widget" program fanns redan på första Mac:en 1984, Kalkylatorn var en av dom. Läs på folklore.org för mer info. Sen att dom valt att ta med idén i OS X kan mycket väl vara pga. av konfabulators existents. Men att konfab skulle ha kommit på widget idén är högst tveksamt.

Alla mjukvaru tillverkare stjäl från varandra i, det handlar om vem som implementerar idén på bästa sätt. Att photoshop är marknadsdominerande idag är inte för att Adobe var/är ensamma om att göra bildediterings program.

klart apple har rippat konfibulator...
Steve Jobs sa ju det själv...
"Apple, start your photocopiers"

Vadå. Konfabulator killarna jobbade på Apple förrut. Låg b.l.a bakom MacOS 8 "Platinum" utseende

lite gadgets att klicka på, today!

http://www.erikveland.com/arkiv/000743.php

... funkar nog inte riktigt som i Dashboard/Safari2.0 eftersom nuvarande webkits versionen är äldre än den med alla dashboard funktionerna..

hittat genom: http://whatdoiknow.org/archives/001745.shtml

jag har hört html, css, javascript, flash, cocoa och java nämnt.

• Oregistrerad
  • 2004-07-02 09:15

jag har hört html, css, javascript, flash, cocoa och java nämnt.

Tror nog folk kommer kunna skapa hur vedervärdiga "widgets" som helst när dom verktygen finns

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 12:37
Ursprungligen av Pär:

Tror nog folk kommer kunna skapa hur vedervärdiga "widgets" som helst när dom verktygen finns

LOL!

För de som inte läser på Dave Hyatts blog kan jag tipsa om följande..

Något som jag blev lite förvånad över (med native code i detta fallet menar han objective-c):

Citat:

(1) The native plugin code must be owned by root. This means that in order for a Dashboard widget that contains one of these special types of plugins to execute that code, you have to enter a root account password (to chown the plugin code). This plugin code cannot execute, therefore, without the widget being "blessed" just as an application that you might install on your system must be.

hmm, det känns inte riktigt bra tycker jag?

• Oregistrerad
  • 2004-07-02 14:00

Personligen tycker jag att Gruber missade poängen totalt eller länkade bort faktan att Konfabulator och Dashboard gör och ser ut precis likadant. Teknologien hur det utförs är inte det viktigaste vilket är Grubers huvud argument. Det är hur det ser ut och funktionen som är det viktigaste. Apple skulle ha kontaktat Konfabulator gänget och frågat om Apple kunde köpa det. När Konfabulator kom ut fanns inte webkit utan det är något som Apple la i Panther. Hade det funnits tidigare är jag säker att konfabulator skulle ha använt html/css/js än att använt ett eget plattform.

Apple har köpt många teknologier tidigare. SuperClock, Stickies, Hierarchical menues, SoundJam. Allt är skapat av andra programmerare som Apple köpte och byggde in i Macintosh Systemet under alla år som gått. Det är helt klart att Apple har inspirerats av konfabulator och gjorde en egen implementering av det. Hade dom gjort det riktigt hade dom försökt köpa Konfabulator och skrivit om det. Sen att Gruber tog med Watson och skrev bara en del av sanning gör saken inte bättre. Apple ville inte kompensera för arbetet på Watson utan ge programmeraren ett jobb på Sherlock 3 teamet. Alltså först kopiera Watson och göra det mer eller mindre värdelöst och sen erbjuda ett jobb till nu nästan arbetslöse programmeraren. Bra taktik.

//Rob

Konfabulator har ju rippat allt själva.. Så vad gnäller dom om?
Dom rippade från Stardock's Desktop X som i sin tur fick idén från. Tada. NextStep.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 22:52
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Konfabulator har ju rippat allt själva.. Så vad gnäller dom om?

Programmerare är ofta (enligt mig) ett gäng dramaqueens som ofta på ett väldigt oblygt och apropå ingenting sätt skryter om sina skapelser. Tror han gnäller för uppmärksamhet helt enkelt.Många programmerare jag har stött på har en ganska dåligt socialt kompetens och har inte så mycket mer i sitt liv än just sin kod och sina program.

Gäller förståss inte alla programmerare. Så inga tomater tack.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 15:45

Personligen tycker jag inte att dashboard och konf... liknar varandra, mer än kanske till utseendet på vissa "widges". Har bara använt konf... under en kortare tid och det var inget som direkt imponerade på mig, däremot - faktiskt - dashboard kan det finnas lite potentsial (hur stavar man till det ???) .

Funktionsmässigt skiljer dem ju sig endel redan nu och jag kan gissa på att skillnaderna kommer vara större vid lanseringen av Tiger.

• Oregistrerad
  • 2004-07-02 15:51

IDG länkade ju denhär där små grejor från Dashboard fanns som kunde köras på webkit i 10.3

Någon som bryr sig kan ju prova och jämföra med kverulantulator

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 22:08
Ursprungligen av Pär:

IDG länkade ju denhär där små grejor från Dashboard fanns som kunde köras på webkit i 10.3

Någon som bryr sig kan ju prova och jämföra med kverulantulator

Tja, det är en kool känsla att provköra dessa prylar direkt i gamla Safari Måste dock säga att det mesta nog inte funkar ordentligt.

Kommer inte ihåg om konfabulatorn har någon kalkylator, men om den har det ser den säkert ut ungefär som Apples. Men hallå! Vet Olivetti® om det här? Kalkylatorn är ju en direkt rip-off på Divisumma 18 från 1973.

Adressregistret är ett skrämmande plagiat av Rolodex®-registret

och, vet ni vad jag också har kommit på?
Anteckningslapparna är totalt stulna från Post-It®, en produkt tillverkad av företaget "3M":

...om man bara ser till utseendet menar jag. Det kan förstås finnas skillnader i implementering om man ska vara noga.

Okej, det var lite drygt men poängen kvarstår: implementeringen har betydelse. Vad som också har betydelse är att Konfabulator inte var först. DesktopX var definitivt före.

Jag avslutar med ett citat av John Gruber:

Citat:

Have you used Konfabulator? If so, have you measured its memory consumption?

Do you think Apple’s OS engineers should be concerned about performance and resource consumption?

Do you think you know more about performance and resource allocation than Apple’s engineers?

Do you believe reasonable engineering opinions can be drawn by looking at screenshots?

Do you realize how insulting it is to have someone who knows nothing about the details of your work tell you that they know better than you do?

Med detta i bakhuvudet känner jag mej inte redo att banna Apple.

Och för er som var oroliga att Dashboards tillägg till HTML (som sökfält och "sliders") skulle vara en Safari/WebKit-only grej, ta't lungt.

• Medlem
  • 2004-07-02 23:54

Undrar mest om Apple hade räknat med reaktionerna på detta? De negativa vibbarna var ju helt dominerande de första dagarna, även om de nu har blivit mer nyanserade. Kan bli en legend typ "Apple snart konkursade". Jag menar, var det inte att be om stryk att visa en ny finess med så likt utseende/funktion som en existerande tredjepartsutvecklad?

Men, det verkar som alla kan vara överens om att idén är gammal, och fanns i OS 6, även om det då var lösningen på ett problem som löstes iochmed System 7 - multitasking.

<spekulationer>
Jag kan gott tänka mig att man på Apple haft utvecklare som velat ha denna funktion tillbaka i OSX, men som fått ge sig till tåls tills nu. Vissa kanske tröttnade och bestämde sig för att dra igång grejen själva. Klart att de blir sura om de upptäcker att ett år senare finns just denna funktion med som dragplåster! Och man kan tänka sig att Apple får upp ögonen om hur man kan använda dessa funktioner, men inte hur det hela fungerar rent tekniskt - och därför bestämmer sig för att göra det hela själva.

Hur många innovativa datorföretag har inte skapats genom avhopp för att idéer inte tagits till vara av ledningen?
</spekulationer>

Personligen tycker jag det hela ser oerhört Dinky Toys-aktigt ut, och har väldigt svårt för XPs färgschema, men förhoppningsvis kommer det skins så man kan få det hela mer smakligt. Om det är så enkelt att skapa grejer så vet jag ju en mängd saker jag skulle vilja ha - Widgets för att snabbt kunna kolla häsotillståndet på maskiner i nätverket, programuppdateringar (ej system) och arbetsscheman. Kan bli kul att se hur man får in 99mac som widget...

Ursprungligen av lime:

Undrar mest om Apple hade räknat med reaktionerna på detta? De negativa vibbarna var ju helt dominerande de första dagarna, även om de nu har blivit mer nyanserade. Kan bli en legend typ "Apple snart konkursade". Jag menar, var det inte att be om stryk att visa en ny finess med så likt utseende/funktion som en existerande tredjepartsutvecklad?

Jag har funderat en del på detta och såhär tror jag det förhåller sig: Apple *måste* ha förstått hur kontroversiellt det skulle se ut på ytan. Och eftersom de känner till den ibland pöbelliknande macvärlden så visste dom att det skulle skrikas högt och från många håll. Men Apple visste något som folk inte visste (och som många knappt börjat förstå ännu), att Dashboard har enorm potential. Apple kände att dom hade en så bra grej på gång och tillräckligt med kött på benen för att rida ut den värsta klagoattacken. (Kanske rent av för att sen kunna njuta av den förnedring som det innebär att ändra sin åsikt och erkänna att man hade fel - "eh, oj då, iPod blev visst en hit, tur att ni inte lyssnar på kortsiktig, korttänkt kritik".)

Det är mycket man kan kritisera Apple (och Jobs) för, men förmågan att innovera och se längre än de flesta andra gör är svår att annat än hylla. Gång på gång kommer produkter som får sådan genomslag att det nästan är löjligt. För att vara ett så marginellt företag får Apple sätta trender som inget annat och uppmärksamhet som saknar motsvarighet. Ta den första iMacen som exempel på ett vågat och väldigt lyckat koncept. Och iPod naturligtvis. Eller att väldigt tidigt hoppa på det trådlösa tåget.

Hur företaget Apple sköts, hur det hanterar sina kunder, sina utvecklare och sina anställda kan det sägas mycket om, däremot (elaka tungor brukar säga att macen inte överlevt tack vare Apple, utan trots Apple). Men visionerna är det inget fel på.

Ju mer som kommit ut om Dashboard desto mer lovande verkar det. John Gruber (som nämnts femtioelva gånger i denna tråd redan - jag vet) skrev i sin länklogg en del talande kommentarer till det som Hyatt presenterat kring Dashboard. Om det här skrev han: "Dashboard is going to be huge. Huge." Om det här skrev han: "So. Fucking. Cool." (Det sistnämnda finns inte ute på hemsidan ännu, finns bara för medlemmar än så länge.)

Man ska aldrig lita religiöst på någon, men kommer det såna kommentarer från honom måste det ligga nånting bakom det. Man kan även läsa mellan raderna i Surfin' Safari att Hyatt är väldigt uppspelt (och stolt) över vad de åstadkommit och vad som väntar oss i framtiden. Och den killen är rätt skärpt han med.

Ursprungligen av lime:

Personligen tycker jag det hela ser oerhört Dinky Toys-aktigt ut, och har väldigt svårt för XPs färgschema, men förhoppningsvis kommer det skins så man kan få det hela mer smakligt. Om det är så enkelt att skapa grejer så vet jag ju en mängd saker jag skulle vilja ha - Widgets för att snabbt kunna kolla häsotillståndet på maskiner i nätverket, programuppdateringar (ej system) och arbetsscheman. Kan bli kul att se hur man får in 99mac som widget...

Ja, utseendet på de widget som presenterades från början kunde ha varit snyggare. Kändes som en salig röra och inte direkt någon typisk Apple-touch. Men som du själv säger så kommer man snabbt på en mängd anvädningsområden och vad gäller utseendet så finns det mycket duktigt folk i macvärlden som kan få saker och ting snygga (som t.ex. Arlo Rose, en av personerna bakom just Konfabulator).

http://www.xpthemes.com/forums.asp?MID=19&CMID=19&AID=4472
Så, please Arlo Rose och Greg. Shut up!

Ursprungligen av Christopher Anderton:

http://www.xpthemes.com/forums.asp?MID=19&CMID=19&AID=4472
Så, please Arlo Rose och Greg. Shut up!

Så Arlo och Greg är dom som snott idén, men inte Apple som bara vidareutvecklat sitt system eller tagit idén från sitt gamla operativsystem?

Bevaka tråden