Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dashboard, är det bara en rip-off av Konfabulator?

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Så Arlo och Greg är dom som snott idén, men inte Apple som bara vidareutvecklat sitt system eller tagit idén från sitt gamla operativsystem?

Apple kan ha "snott idén", men å andra sidan så är det lute fjantigt av Konfabulator folket att gnälla, då dom har snott hela idén totalt sjäva.

DesktopX 1.0 var dessutom inspirerat av NextStep.. Sååå...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-03 13:31

Ytterligare en man som har åsikter om K<->D. David K Every har många intressanta artiklar om gränssnittsformgivning, och jag tycker att han har många vettiga åsikter. Här sluter han sig dock till skaran av dem som anklagar Apple för stöld.

http://www.igeek.com/articles/Interface/Dashboard.txt

Jag tycker att han tar i lite väl mycket i klagosången. Det låter nästan som att D är så dåligt att Apple lika gärna kunde struntat i det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 14:47

Ok. Är det någon mer här som pillat på det? (dum fråga egentligen, he he)
Tänkte mest om det är någon mer än jag som har provat på att göra en widget?
Jag har gjort ett flytande miniatyrfönster som möjliggör att man kan ha lite lättillgänglig koll av Helgon.net.
Kanske kan slänga in en skärmdump senare, på mitt mindre avancerade lekande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 15:54

Skärmdump

Hoppas att det är OK att skicka upp en skärmdump som inte visar något nytt.

Du har bra musiksmak Netzach

Hur har du gjort widgeten? Jag skulle också kunna behöva en sådan, fast när Tiger släpps då förstås. (Jag kan ungefär noll om programering)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 19:20

Enkla instruktioner.

Ursprungligen av Sundevall:

Du har bra musiksmak Netzach

Hur har du gjort widgeten? Jag skulle också kunna behöva en sådan, fast när Tiger släpps då förstås. (Jag kan ungefär noll om programering)

He he, jag vet.

Eftersom man kan likna widgets som websidor som kan kopplas (Eller vad man nu skall kalla det) till systemet, så behöver man inte vara någon direkt expert. "Den endra punchboxen" har jag bara gjort som med en vanlig hemsida, fast inte definierat någon bakgrundsfärg, samt begränsat widgetens storlek till mitt punchpoxexempels storlek, och tada! det blir bara det som jag vill som syns.

Och Helgonwidgeten (Vilket jag kanske får för mig att släppa för publik nerladdning när Tiger släps, och om jag blir helt nöjd med den.) Har jag gjort en vanlig htmlsida där en frame som är lite större än 640x480 pekar mot "http://www.helgon.net", och sedan begränsat widgetens storlek så att den bara visar framen med Helgon. Hur enkelt som helst egentligen, och jag hatar kod (grundar sig förmodligen i att jag tycker det för lång tid att spara ett dokument och sedan ladda om i webläsare, den tiden hämmar kreativitet, WYSIWYG rockar! he he), det är bara punchboxen som jag kodat, och det är för att jag har inte hittat punchboxar i Dreamweaver, och de är så coola, för att inte glömma praktiska, så jag var bara tvungen. He he.
Se http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/boxpunch/demo2.html
och http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/boxpunch/demo.html
för exempel.

Senast redigerat 2004-07-04 23:12

Hur fixar man transparenta bakgrunder till en widget? T.ex. om jag skulle vilja bygga ett trumset i Flash men vill bara att man ska se trummorna, inte en jobbig vit kant/bakgrund runt den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 05:59

Hur fixar man transparenta bakgrunder till en widget? T.ex. om jag skulle vilja bygga ett trumset i Flash men vill bara att man ska se trummorna, inte en jobbig vit kant/bakgrund runt den.

Där tror jag nog begränsningen ligger i Flash. Du får nog hitta ett sätt att få transparens i flashfilen.

Ursprungligen av Netzach:

Där tror jag nog begränsningen ligger i Flash. Du får nog hitta ett sätt att få transparens i flashfilen.

Njae, det var inte det jag undrade. Flash animationer måste som sagt publiceras på en html sajt, och jag undrade bara hur man på något sätt kunde se till så att bara flash animationen visades och inte själva "sajten". Man kan väl inte bara baka lägga dit en flashfil och få det som en fungerande widget?

Flash animationer måste som sagt publiceras på en html sajt

Vem har lurat i dig det? Har du aldrig testat att ladda hem en flash-fil?

Ursprungligen av Adrian B:

Vem har lurat i dig det? Har du aldrig testat att ladda hem en flash-fil?

Dashboard bygger på att varje widget är en liten websajt. Efter vad jag förstått så ser det inte ut som om man skulle kunna skapa en widget med bara en enkel flash-fil utan den måste läggas in i en vanlig websajt först.

Dashboard bygger på att varje widget är en liten websajt. Efter vad jag förstått så ser det inte ut som om man skulle kunna skapa en widget med bara en enkel flash-fil utan den måste läggas in i en vanlig websajt först.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du talade om flash-filer generellt sätt. En flash-fil kan ju dras till en webbläsare och köras utan html-kod eller något annat. Hur det är med Dashboard vågar jag dock inte uttala mig om.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-06 10:04

Intervju med Arlo Rose (Konfabulator) och hans synpunkter kring det hela finns att lyssna på i förra veckans avsnitt av Yourmaclife. Laddas ner här:

Intervju med Arlo Rose - Konfabulator

(1.16.35 in i programmet för er som inte orkar lyssna på hela programmet )

Ok, låter ganska lätt. Men du får se till att släppa den widgeten någon gång nästa år tycker jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 16:53

Jo, det är så enkelt. Det är bara att lägga in den högs upp i vänstra hörnet på en HTML-sida och sen ställa in widgetens storlek till flashfilens storlek.

Ursprungligen av Netzach:

Jo, det är så enkelt. Det är bara att lägga in den högs upp i vänstra hörnet på en HTML-sida och sen ställa in widgetens storlek till flashfilens storlek.

Jäklar! Men hur vet Dashboard då om man vill ha transparent bakgrund eller inte?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-05 17:36

Titta här vad jag grävde fram:

Kom sen igen och säg att Konfabulator var först!

Ursprungligen av xerent:

Titta här vad jag grävde fram:

Titta, jag grävde fram samma sak och postade det förra veckan i den här tråden!

(För att vara helt korrekt, jag postade det i en annan tråd men den slogs ihop med den här tråden kort därefter.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 21:09

Har man inte definierat en bakgrund, så används standardbakgrunden. I safari tror jag den är vit (Använder ett tema, så jag minns inte säkert), men i en widget så är det transparent. DVS om man inte ställt in en bakgrundsbild eller färg i HTML-kåden (Eller i CSS:en om man är den typen av människa ;-D) så är det tomt. Sen är det bara att begränsa widgetens storlek, så att den inte tar upp för mycket, om än osynlig, plats.

Sen kan man ställa in något som kallas standardbild (eller vad de nu väljer att kalla det på svenska), då kan man använda bilder med alfakanaler och andra effekter som bakgrund, på så sätt får man t.ex skugga på sin widget. Detta är dock inget jag själv provat på än, utan endast konstaterar genom att kolla på hur Apples exempelwidgets är uppbyggda.

Under WWDC pågick en Dashboard-tävling och Apple har utsett vidaren:

Dashboard Contest Winners

(Hmm, kanske dags att starta en ny tråd om Dashboard som inte längre handlar om Konfabulator utan koncentrerar sig på Dashboard?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-07 21:47
Ursprungligen av Adrian B:

Under WWDC pågick en Dashboard-tävling och Apple har utsett vidaren:

Dashboard Contest Winners

(Hmm, kanske dags att starta en ny tråd om Dashboard som inte längre handlar om Konfabulator utan koncentrerar sig på Dashboard?)

Tycker jag låter bra, så kan jag gnälla lite om min egna gadget/widget. *För lat för att ta tag i skaen själv*

Bevaka tråden