Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer på tisdag ?

Tråden skapades och har fått 387 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja - och hur kommer utbudet se ut? kommer man få tillgång till befintliga 700 000 låtar + europas 300 000 (fiktiv siffra)?

annars är det väl bara att öppna ett konto i ngt av aktuella länder?

I USA kollar Apple att ens konto/kreditkorts hemaddress är i USA. Så om du vill ha tillgång till UK-butiken behöver du ett konto/kreditkort i UK...

Kan man inte köpa presentkort och sen använda det själv och uppge en påhittad adress i något av de tre länderna?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-06-15 09:45
Ursprungligen av wrongturn:

Kan man inte köpa presentkort och sen använda det själv och uppge en påhittad adress i något av de tre länderna?

Det funkar redan nu med amerikanska iTMS, förutom det första momentet - hur köper man presentkortet? Om man inte åker dit och köper ett i en butik förstås.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-25 11:46

Min önskning tills nästa tisdag, med tanke på WWDC:

PowerMac G4 blir kvar i sortimentet till ett betydligt lägre pris (cirka samma pris som eMac) för att kunna attrahera nya Macanvändare, och framförallt utvecklare som tidigare utvecklat för Windows och Linux, och som nu är intresserade av att börja utveckla för Mac.

Denna dator går givetvis endast att boota i OS X (Att kunna boota i OS 9 verkar vara argumentet för att sälja de nuvarande PowerMac G4-maskinerna till nästan samma pris som en PowerMac G5).

Powerbook G5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 01:32

Here we go again!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 01:49

Drömmar inför Apple Expo i Paris:

iCube G5
Powerbook G5
iPod Photo med färgskärm, aluminiumhölje och anslutning för digitalkamera
Power Mac G5 2 x 3 GHz
Safari 2

Drömma kan man ju alltid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-30 08:07

Vad är det för fel på Safari då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 08:33
Ursprungligen av dala:

Vad är det för fel på Safari då?

Alltid bra med nya versioner :rolleyes:

PowerBook G4 med dubbla kärnor *dregl*

Dubbla "kärnor"? "Skärmar"? "Proppar"?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-30 10:32

Dubbelt är bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-30 11:07

Får jag fråga varför en Powerbook G5 skulle vara så attraktivt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 11:14
Ursprungligen av Loranga:

Får jag fråga varför en Powerbook G5 skulle vara så attraktivt?

Tanken är nog att det vore bra om PowerBooken fick ett prestandalyft. Det är lite löjligt att den värsta och fetaste laptopen från Apple idag är typ hälften så snabb och dubbelt så dyr som alternativen på PC-plattform.

Jag tror dock att det kommer ta bra lång tid innan de lyckas skala ned G5:an till att passa i en bärbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 11:29
Ursprungligen av Loranga:

Får jag fråga varför en Powerbook G5 skulle vara så attraktivt?

Det enda attraktiva med en PB G5 är att den är nyare än PB G4 (då PB G5 kommer). Själv skulle jag hellre välja en PB G4 med dubbla kärnor istället för en G5.

Ursprungligen av Cypher:

Det enda attraktiva med en PB G5 är att den är nyare än PB G4

Det stämmer ju inte riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 12:52
Ursprungligen av Errol Garner:

Det stämmer ju inte riktigt.

För de flesta (inte alla) tycks det vara så.

Ursprungligen av Cypher:

För de flesta (inte alla) tycks det vara så.

De flesta tycker/vet nog att en kommande PB G5 blir/är attraktiv av fler anledningar än att den bara skulle vara ny. En PB G5 kommer ju inte bara ha en ny förbättrad processor jämfört med PB G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 13:44
Ursprungligen av Errol Garner:

De flesta tycker/vet nog att en kommande PB G5 blir/är attraktiv av fler anledningar än att den bara skulle vara ny. En PB G5 kommer ju inte bara ha en ny förbättrad processor jämfört med PB G4.

Precis, det mesta kommer att vara nyare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-30 13:15

Jeg har venner i designbyrå som har gått over til pc og windows, fordi de får gjort mer arbeid på kortere tid. Windows ER et mer responsivt OS i behandling av vindu(fønster) osv. Men det er jo GUI til apple som stjeler ressurser. En ser jo bare hvor seigt iTunes er i windows og.

menmen, dette har ikke noe med tirsdag å gjøre, så jeg håper på en iMac G5 med helt anderledes design enn pro aluminium. Litt mer "mykt og hjemmekoselig design".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 11:32

tjogin: "Det är lite löjligt att den värsta och fetaste laptopen från Apple idag är typ hälften så snabb och dubbelt så dyr som alternativen på PC-plattform."

Hälften så snabb?? syftar du på klockningen då eller vet du nått som jag inte vet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 11:56
Ursprungligen av Cypher:

tjogin: "Det är lite löjligt att den värsta och fetaste laptopen från Apple idag är typ hälften så snabb och dubbelt så dyr som alternativen på PC-plattform."

Hälften så snabb?? syftar du på klockningen då eller vet du nått som jag inte vet?

Jag syftar på verklig upplevd prestanda i verkliga situationer. Jag har en sprillans ny PowerBook 1.5 Ghz, och ändå så är min PC som är över ett år gammal mycket snabbare. Min flickvän har en gammal PC-laptop, osäker på hur snabb den är, kanske 1.7 Ghz eller nåt sånt, hur som helst så är det en "low end" laptop, medans min PowerBook är "top of the line", och ändå så är de jämförbara prestandamässigt (PowerBooken är nog lite kvickare).

Framförallt så är Windows XP:s gränssnitt mycket snabbare och mer responsivt (a.k.a. "snappy"), och även om det inte säger särskilt mycket om datorns verkliga prestanda, räknat i beräkningar per sekund, så gör ju ett mindre "snappigt" gränssnitt absolut att datorn känns slöare. Dock blir ju OS X, har jag hört, mer och mer "snappy" (som man säger på utrikiska) i och med varje version, så förhoppningsvis så kommer de att kunna mäta sig med Windows på (även) denna punkt i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 12:50
Ursprungligen av tjogin:

Jag syftar på verklig upplevd prestanda i verkliga situationer

okej.

Ursprungligen av tjogin:

Framförallt så är Windows XP:s gränssnitt mycket snabbare och mer responsivt (a.k.a. "snappy"), och även om det inte säger särskilt mycket om datorns verkliga prestanda, räknat i beräkningar per sekund, så gör ju ett mindre "snappigt" gränssnitt absolut att datorn känns slöare. Dock blir ju OS X, har jag hört, mer och mer "snappy" (som man säger på utrikiska) i och med varje version, så förhoppningsvis så kommer de att kunna mäta sig med Windows på (även) denna punkt i framtiden.

Jo, den upplevda hastigheten är viktig och då just den grafiska hastigheten i OS. Upplever också att XP är en aning "snappy" än OS X på min G5a. Undrade bara vad du menade med hälften så snabb. Men du menar den upplevda hastigheten förstår jag nu.

  • Medlem
  • 2004-08-30 13:21

Enkelt åtgärdat...

Ursprungligen av tjogin:

Jag syftar på verklig upplevd prestanda i verkliga situationer. Jag har en sprillans ny PowerBook 1.5 Ghz, och ändå så är min PC som är över ett år gammal mycket snabbare. Min flickvän har en gammal PC-laptop, osäker på hur snabb den är, kanske 1.7 Ghz eller nåt sånt, hur som helst så är det en "low end" laptop, medans min PowerBook är "top of the line", och ändå så är de jämförbara prestandamässigt (PowerBooken är nog lite kvickare).

Framförallt så är Windows XP:s gränssnitt mycket snabbare och mer responsivt (a.k.a. "snappy"), och även om det inte säger särskilt mycket om datorns verkliga prestanda, räknat i beräkningar per sekund, så gör ju ett mindre "snappigt" gränssnitt absolut att datorn känns slöare. Dock blir ju OS X, har jag hört, mer och mer "snappy" (som man säger på utrikiska) i och med varje version, så förhoppningsvis så kommer de att kunna mäta sig med Windows på (även) denna punkt i framtiden.

Ladda ner Cocktail och inaktivera zoomningfunktionen för fönster mm. Detta gör att gränssnittet blir snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 21:07
Ursprungligen av stene:

Ladda ner Cocktail och inaktivera zoomningfunktionen för fönster mm. Detta gör att gränssnittet blir snabbare.

Det har jag testat, fast med OnyX (som gör samma sak som Cocktail). Visst, datorn känns rappare, men jag gillar inte sättet på vilket fönstren poppar upp på skärmen.

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2005-01-10 21:53

Är iHome namnet på nya lilla iMacen? Bilder hittade på nätet!

http://dms.tecknohost.com/macrumors/i/ihome/

Jag tycker bilderna ovan ser riktiga ut! Jag beställer en så snart den kommer!
Hittade bilderna genom att jaga lite på nätet, KartOO har blivit nytt vapen i sökarsenalen...

Vad tror ni övriga? Är detta vad som kommer?

Ursprungligen av Cypher:

tjogin: "Det är lite löjligt att den värsta och fetaste laptopen från Apple idag är typ hälften så snabb och dubbelt så dyr som alternativen på PC-plattform."

Hälften så snabb?? syftar du på klockningen då eller vet du nått som jag inte vet?

tja, jämföra en G4 1,4GHz vs en Dothan 2,0GHz och tro att dom är lika är inget som jag skulle vilja göra...
G5 är cirkus lika snabb som G4 "Hz för Hz", Dothan är förmodligen prestandamässigt minst jämförbar med dom Hz för Hz också (den är bättre MHz för MHz än AMD64, och tja... det är rätt jämt mellan AMD64 och G5 har jag för mig)

Jag menar bara att G4 faktiskt ÄR åldrad även som bärbar processor

(sen att jag själv är en PC-användare som tror att PC är lite snabbare men som råkar vänta på en iMac G5 att köpa till morsan som ersättning för minitower G3 300MHz är en annan sak)

min önskan - iMac G5 för 10k+moms (basmodellen):
- 17" tft
- G5 1,6GHz (fast visst skulle jag hellre se 1,8)
- 2x256mb ram (det kommer man ändå behöva uppgradera till, minst)
- möjlighet att utöka skärmen till extern display (helst utan hack)
(fx5200 64mb duger, storlek på hårddisk spelar ingen roll, om det finns en CD-lös billigare "skolmodell" så kan den bli aktuell om den + extern brännade blir billigare än med inbyggt)

Senast redigerat 2004-08-30 17:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 11:36

Jag tycker det vore synd om Apple och IBM skulle ändra riktning för att skala ner G5 bara för att få in den i en PB. Det är helt klart fel väg att gå.

Dock så ryktas det om att Freescale håller på att ta fram en 32 - 64 bitars processor med Altivec, baserd på G4an. En processor som skulle kunna passa bra som en G5a för PB.

Datum: 31. Augusti
Plats: Apple Expo
Tid: nångång på förmiddagen

Följande äger plats:
Phil Schiller går på scenen, publiken jublar, Phil drar nått halvtortskämt om att det är honom istället för Steve som står på scenen men beklagar vad som har hänt med Steve, dock så är allt bra.
Han drar igång och berätter om vilket underbart år apple har haft; iTMS, iPod, Powermac G5, Cinema Displays och Tiger och blablabla, han visar uppp lite (nya) funktioner på allt.

45 minuter senare kommer det.

- "Oh, and one more thing" (publiken jubblar hejvilt), ljuset släcks och en spotlight riktas mot hörnen av scenen, in kommer steve körandes i en rullstol, alternativt kryckor (för effektens skull) och säger
- "Hey, you may steal my show, but you can't take my tagline"
- "So I brought one more thing!"
En fyrkanta pedestial kommer upp ur golvet på scenen, och på den står den, det som alla har väntat på, nämligen................

(fortsättning följer)

Bevaka tråden