Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Villken ska jag välja, Canon EOS 350D/Nikon D50

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-13 02:51

Nu börjar det bli intressant
exempel tack
Mikael

Ursprungligen av miri:

Nu börjar det bli intressant
exempel tack
Mikael

Du själv är ett lysande exempel.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-13 02:52

Vilket lysande svar, bättre kan du väl?
För läsaren som redan kräks av leda
motivera
Mikael

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-13 02:54

Har du somnat
Mikael

Nej, det var det bästa, eller sämsta, jag kunde komma på nu.
Tror du att att alla köper dina s k tester med hull och hår?

Nu orkar jag inte tjafsa mer med dig, vi kommer ingenstans och du är envis som en gammal galt.
Gonatt på dig.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-13 02:58

Återigen ett välgenomtänkt svar.

Du som skall köpa en kamera, gå in och kläm, känn se och bestäm dig. Inga kameror är bättre än den andra, oavsett om de heter Nikon, Canon, Minolta eller Pentax. Alla har för och nackdelar.
Godnatt och lycka till med ditt val,
Mikael

Jag har aldrig förr råkat ut för en människa som är så självgod som du är, miri.
Du kan allt och vet allt! Grattis!
Läs igenom dina inlägg i den här tråden så förstår du förhoppningsvis vad jag menar.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-13 03:06

Självgod?
Kanske besitter jag något mer nyanserade kunskaper än vad du förmedlar angående val av kamera..
Kom ner och spika, så kan vi lära oss av varandra.
Du är säkert bra på en massa saker
eller hur

god natt

från Lund

miri, jag tror du missade helt poängen med mitt inlägg. Men visst.... vi tar det en gång till:

miri = Nikon alla lägen

andra = känn dig fram och välj efter ditt eget huvud, lyssna inte på oss eller miri, för ingen av oss vet vad du har för önskemål och krav på kameran.

Igen miri: Jag citerade en vän till mig som är bröllopsfotograf och modefotograf i USA, han råder utifrån sina erfaranheter de som ska börja med digitala systemkameror att vara aktsam när det gäller Nikon. Nu har inte trådstartaren ELLER jag råd att köpa en DX2, eller ens en 1Ds Mark II... så det är liksom oväsentligt vad det gäller "vem har bästa kameran".

Du tycker att man ska köpa Nikon, för att du tycker att det är ett bra märke. Det är det också, men för den skull så behöver man inte ha skygglappar på och bara tjata om samma märke. Jag säger inte Canon är bäst och försöker pådyvla så många som möjligt en Canon bara för att jag använder den och trivs med den modell jag har.

När det gäller utvecklingen av olika kameramodeller så förändras den ju hela tiden, det är inget skitsnack alls. Ena månaden kommer en kamera ut som blir utsedd till årets kamera, andra månaden kommer en annan modell ut som i sin tur blir utsedd till årets kamera. Problemet är ju att man kan antingen sitta och vänta tills de utropar Årtusendets bästa kamera, men då ligger man där som en liten pinnhög i marken och har inte så himla kul. För man har nog missat rätt många bilder som man kunde tagit med en kamera, om man någonsin hade vågat välja en... för det kommer ju en ny och bättre kamera sen, och sen, och sen.

Kontentan blir (anser jag) att vad du tycker, vad jag tycker, vad Nurell eller Fredric eller gud himself tycker, så är det ändå killen som startade tråden och hans plånbok som bestämmer vad HAN vill ha. Vi kan kriga oss blå och kalla varandra inkompetenta och obegåvade och okunniga, det förlöjligar bara oss istället för att framstå som sansade och vettiga och ÖDMJUKA inför frågan som ställdes.

Kanske är bästa rådet: Köp en Pentax eller Minolta, då slipper du Canon vs Nikon-kriget, då ser alla ner på dig istället... men du kan roa dig med att ta bra bilder medan vi andra fortsätter å fajtas om vems kamera som är bäst.

En liten inspirationsbild om att man ska vara snälla mot varandra:

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-14 23:49
Ursprungligen av CyberPet:

miri, jag tror du missade helt poängen med mitt inlägg. Men visst.... vi tar det en gång till:

miri = Nikon alla lägen

andra = känn dig fram och välj efter ditt eget huvud, lyssna inte på oss eller miri, för ingen av oss vet vad du har för önskemål och krav på kameran.

Igen miri: Jag citerade en vän till mig som är bröllopsfotograf och modefotograf i USA, han råder utifrån sina erfaranheter de som ska börja med digitala systemkameror att vara aktsam när det gäller Nikon. Nu har inte trådstartaren ELLER jag råd att köpa en DX2, eller ens en 1Ds Mark II... så det är liksom oväsentligt vad det gäller "vem har bästa kameran".

Du tycker att man ska köpa Nikon, för att du tycker att det är ett bra märke. Det är det också, men för den skull så behöver man inte ha skygglappar på och bara tjata om samma märke. Jag säger inte Canon är bäst och försöker pådyvla så många som möjligt en Canon bara för att jag använder den och trivs med den modell jag har.

När det gäller utvecklingen av olika kameramodeller så förändras den ju hela tiden, det är inget skitsnack alls. Ena månaden kommer en kamera ut som blir utsedd till årets kamera, andra månaden kommer en annan modell ut som i sin tur blir utsedd till årets kamera. Problemet är ju att man kan antingen sitta och vänta tills de utropar Årtusendets bästa kamera, men då ligger man där som en liten pinnhög i marken och har inte så himla kul. För man har nog missat rätt många bilder som man kunde tagit med en kamera, om man någonsin hade vågat välja en... för det kommer ju en ny och bättre kamera sen, och sen, och sen.

Kontentan blir (anser jag) att vad du tycker, vad jag tycker, vad Nurell eller Fredric eller gud himself tycker, så är det ändå killen som startade tråden och hans plånbok som bestämmer vad HAN vill ha. Vi kan kriga oss blå och kalla varandra inkompetenta och obegåvade och okunniga, det förlöjligar bara oss istället för att framstå som sansade och vettiga och ÖDMJUKA inför frågan som ställdes.

Kanske är bästa rådet: Köp en Pentax eller Minolta, då slipper du Canon vs Nikon-kriget, då ser alla ner på dig istället... men du kan roa dig med att ta bra bilder medan vi andra fortsätter å fajtas om vems kamera som är bäst.

En liten inspirationsbild om att man ska vara snälla mot varandra:

Nu Cyberpet. Kommer jag vara lite taskig.
Jag har över 30års erfarenhet av att testa kameror,tillsammans med bla Lars Kjellberg har jag utfört ett antal tester. Jag har varit inbjuden till ett stort antal Photokina, dvs där träffar jag vänner från ett antal Foto tidningar världen över.
Jag träffar därmed människor som jag respekterar, skall vi nu tala om tester så är Stefan Olsson, Lars Kjellberg, Bertil Hellsten ,Phil Askey , mfl personer som jag mött och har ett gemensamt intresse av att undersöka ny kamerateknik.Personer som utför tester som kan återupprepas=deklarerade.. Några av dessa umgås jag med med, diskuterar. Senaste tiden har flertal tidningar Digital Tidningar kommit fram i Sverige, personer med noll koll , eller mindre kunskap uttalar sig i den ena eller andra frågan,. Generella uttalanden om ett kameramärke, egenskaper , brus eller återgivning mm.

Mycket namedropping- men jag vet faktiskt vad jag gör. resultat som kan återtestas av annan person . Sedan kan "småskuttare" som Nurell eller andra tycka vad de vill. Vilka symposier har de deltagit i ? Vilka har du? Vem har du diskuterat skärpningsartefakter med? Anders Urschold.? Jag har det. Har du träffat Phil Askey, Nikons chefsingenjör, Ed hamrick? Återigen mycket name dropping, men min vardag består i att jag har ett intresse, förutom fotografi, ett intresse att ta reda , förstå hur exv en digitlbild uppstår.

Läste därför din artikel om 350 i MacWorld, en artikel som kunde handla om vilken kamera som helst, dvs skulle valet vara d70 så skulle texten alltså handla om denna kamera. Jättebra kamera, jaha
Vad var syftet? Konfirmera ditt eget köp?
Att presentera och tycka personliga åsikter om något kan många göra. Att ta reda på fakta, myter , felaktigheter oavsett det gäller en dator, bil eller kamera, så betyder det att denna vara skall testas, testkriterier skall ställas upp, ett stort arbete som ligger bakom. Testen skall kunna återupprepas. Vad det gäller mina i all vänlighet vägledning här på 99mac vad det gäller kameror så kan alltså dessa återupprepas. Oavsett det gäller brus på högre iso och kameran heter Nikon eller Canon eller om det är en bärbar dator och det är Mac eller Pc. och Photoshop.

Jag vill därmed av mina belackare ha en konstruktiv kritik, tala om var jag har fel, så skall jag vidimera eller bemöta detta.

Till sistt Cyberpet. Din amerikanska vän och bröloppsfotograf kanske skall sätta sig in i vad det betyder att fotografera med olika kameror, tonala kurvor och ljusmätning. mätmetoder.
Tillverkarna har olika filosofier, din vän skall kanske gå en kurs.
Så infantilt att en am fotograf tycker att ett märke är sämre, varnar för detta. Varna för vadå?
Denne fotograf har tydligen inte tittat på en rawfil från Pentax, Nikon, Fuji Minolta eller Canon
Hur i helvete kan denne varna för något, som är närmast oskilljaktigt när en extern rawkonverterae räknar fram samma bild?

PS din bröllpsbild ser inte bra ut. Motivet är inget fel på men klänningen ligger utanför gamut. I varje fall den bild som du har lagt upp. Dvs högdagrarna finns det ingen teckning i.

Slut på taskigheterna.

Mikael

Senast redigerat 2005-07-15 00:35
Ursprungligen av miri:

Nu Cyberpet. Kommer jag vara lite taskig.
Jag har över 30års erfarenhet av att testa kameror,tillsammans med bla Lars Kjellberg har jag utfört ett antal tester. Jag har varit inbjuden till ett stort antal Photokina, dvs där träffar jag vänner från ett antal Foto tidningar världen över.
Jag känner därmed människor som jag respekterar, skall vi nu tala om tester så är Stefan Olsson, Lars Kjellberg, Bertil Hellsten ,Phil Askey , mfl peroner som jag möert och har ett gemensamt intresse av att undersöka ny tek...snipp....snapp

Vilken tur att vi har dig dig då som kan leda oss klåpare rätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 10:41

Exakt,
Robban B blir säkert lika nöjd oavsätt om han köper en 350D eller D50 alt Pentax för den delen!
För vad han väljer så får han möjligheten att fokusera på det viktiga, dvs möjliheten att plåta..

Pixelskärpa forever!

Marknaden får väl, som vanligt, bestämma. Om jag har rätt siffror har Nikon nu under 40% av den digitala SLR marknanden, och Canon 55% (ja, bara 5% för övriga). Nu står slaget mellan 350D och D50-D70S och vi får se vem som vinner. Jag tippar fördel Canon, främst pga bättre marknadsföring.

Nikon verkar ha lagt mycket möda på sina Coolpix och kanske är det deras främsta trumfkort. Tittar man på deras marknadsföring är det där de lägger krutet. Canon satsar t o m på TV-reklam i lilla Sverige för att lansera sin 350D, något som vi troligen inte kommer att få se Nikon svara på. Kolla in Canons specialläktare vid sportarrangemang, inte konstigt att Canon får över en massa yrkesfotografer. Amatörer för den delen också. Min kollega hade en 300D som gick sönder i förra månaden efter nästan 3 års användning. Canon gav honom en 350D i utbyte, det är kundvård det.

Vad gäller systemkameror tror jag Canon kommer att dra ifrån stort. Deras försäljning av scanners och skrivare tycks ju också gå mycket bra så ett gäng Canon aktier vore ju trevligt att äga. Kanske är det så enkelt att stora företag har en tendens att vinna över mindre?

Att ta fram kameror är DYRT, och de med största vinsten nu har största möjligheten att vinna nästa rond. Var det Ricoh som la ner nyss pga att de inte klarar av utvecklingstempot?

Alla produkter har sina fördelar, sen är det konsumenten som väljer. Förmodlingen en Canon just nu.

Slutligen, Miri, han är faktiskt kul att ha här på forumet. Flera av mina kolleger läser de här trådarna utan att vare sig äga mac eller en kamera, just för att få njuta av de storbråk han drar igång med sin dryga och överlägsna ton. Så GO MIRI! Du är känd långt utanför dessa kretsar, om du inte visste det tidigare. Så fortsätt att dissa Canon, mac och macanvändare (givetvis på ett "sakligt" sätt) till allas vår förnöjelse.

Send in the clowns!

Helt rätt inställning.
Om man strirrar sig blind på pixelskärpan så blir det inga bilder tagna.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-07-13 11:17

Vilken utveckling av denna trad! Men jag har sollat bland inlaggen och fatt manga bra tips;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 11:51

48h senare var kriget över

Fantastiskt vad en fråga om olika kameror kan ge för konsekvenser - det vet man aldrig.

Som jag sagt tidigare - ut och känn på lite olika modeller, kolla på OLIKA tester (jag refererade till flera för Canon 350D, många av de siterna har även testat Nikon 50D m.m). Problemet är just att det finns många "älskare" av "sitt" märke inom just foto och ja, läser du en test eller lyssarna du på en person kommer han eller hon troligen färga dig efter sin värld - om det är Canon, Nikon eller Hasselblad

Småsaker man inte tänker på vid första anblick är just handhavande - hur funkar menyer, var knappar finns osv. Ex. har min Canon 350D avsevärt mycket enklare menyer än en kompis Sony DSC-F828. Visserligen något annorlunda kamera, men Canonen är bra mycket mer "rakt på sak".

Jag har sökt förgäves efter det du söker - en test som jämför just Canon 350D och Nikon 50D, men icke då... Nikon 50D vs 70D/70Ds och Canon 350D vs 300D/20D finns, men inte direkt det du söker. Lite irriterande, ja. Men ja, du fick i vart fall uppleva ett 99-mac-krig...

Nu blev jag förvånad att lösa hur denna diskussion gick över till DX2 vs EOS1d Mark II… Vissa borde nog göra som min katt - ta det lugnt, lägga sig på rygg och sova

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 13:53

Något jag reagerade på två saker jag reagerade på som riktiga missar på 50D var:
- Ingen backlight på info-lcd:n
- Det finns inget batterigrep (!?)

Men ja, Canon 350D är ju inte perfekt heller. Objektivet man får med är okej, men inte det bästa - något man dock kan lösa med tiden man utvecklas som fotograf och även att bilderna är rel. "mjuka" (något som man dock löser i Photoshop väldigt lätt).

Wow, det här var nog en av de värsta diskussioner jag läst på länge!

Oavsett vad man tycker om Miri och hans inlägg (som jag har läst både här och på Fotosidan) så kan man inte bli annat än illamående när man läser vissa av de påhopp han får stå ut med!

Att vissa inte klarar av att hålla en högre nivå än så här är bara rent ut sagt för jävligt. Det gör ju att det hela utartar till pajkastningskrig. SKÄRP ER!

/Anders, Nikon D100-ägare som gärna skulle byta till Canon 20D

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-14 21:24

Här är en test, och resultatet något annorlunda än vad man kanske förväntade sig.
Just på de kameror du söker
D70, D50 och canon 350.

Detta är alltså en test, en test består i att man jmf kamerorna mot varandra. samma förutsättningar.
Testresultat skall kunna återupprepas. Idag har vi många sk Digitaltidningar som testar en kamera och ger sedan ett omdömme,alltå inga jämförelser, inga kontrollbilder, några bilder och sedan en utsaga.

Här kommer länken

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT_images.shtml

Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 21:39

D50 verkar tydligen göra ett bra jobb,, dessutom lite billigare än Canon 350.
Hur är dess sökare? är det samma nyckelhål som i D70?..

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-14 23:21

Sökaren är densamma.dvs liten.

Ska du ha bra sökare får du gå upp till Canon 1dmk2. 1dsMK2 , Minolta eller Nikon D2x
Mikael

Senast redigerat 2005-07-15 10:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 00:25

Miri,,
Tänkte passa på och fråga om du har fått titta närmare, eller hört något om Mamiyas ZD, den ska ju komma ut i september, eller det är iof det senaste budet!?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 00:30

Som jag tidigare svarade vid Photokina i september. Kameran är säkert bra men hur bra är deras programfolk?
Jag liksom flera undrar, när kommer det en testversion?

Det är alltså fortfarande strul med mjukvaran i kameran.
Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 00:59
Ursprungligen av miri:

Som jag tidigare svarade vid Photokina i september. Kameran är säkert bra men hur bra är deras programfolk?
Jag liksom flera undrar, när kommer det en testversion?

Det är alltså fortfarande strul med mjukvaran i kameran.
Mikael

Okej,,
Dom tester jag har läst så verkar den iaf vara riktigt bra,, är grymt sugen på att köpa en när den kommer ut, dock så ska man som vanligt passa sig, för den kan säkert ha några feta barnsjukdommar. Så man får väl nöja sig med att hyra den till version 2 kommer ut,, kanske får man börja med att samla gluggar tills dess man tar upp det feta lädret.

*** With further improvements in sensor technology and internal data processing the ZD system has room for growth, while the best 35mm DSLRs are near the limits of overall quality and maximum resolution, especially with regard to available lenses – primerily wide angles. This is shown by independent tests and my own experience again and again. In future there is plenty of room for a Mamiya ZD MkII with 40 MP sensor and numerous other enhancementgs perhaps over the next 2-3 years. Who is to build such a camera, if not Mamiya? Pentax is still in early days with its wooden design mock-ups and an 18 MP sensor. All the other medium format camera makers are now gone, except for Hasselblad. I will buy the ZD immediately as soon as it becomes available. I find it to be almost ideal, with optimal image quality and appropriate for outdoor as well as studio applications. It has the 4:3 aspect ratio preferred by many pros, rather than the 3:2 format of 35mm. Only when it comes to fast action sports will the ZD not be the ideal choice. ***

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/mamiya-zd-ist.shtml
http://www.pdnonline.com/pdn/prodtech/reviews/article_display.jsp?vnu_content_id=1000939357

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 00:40

vov vov
Kom med ett inlägg, bemöt mina påståenden. Påtala faktafel
Ja det är väl tur att jag finns , motsatsen till dig, skall vi gräva i gamla trådar och se hur rätt du har haft?. Färghantering, Appleskärmar, Kelvintal, rätt skärmkalibrering.
Eller skall vi ta prosessorshastighet eller PS
Måste få drämma till det med detta som jag fann idag
http://www.idg.se/ArticlePages/200507/14/20050714101523_CS/20050714101523_CS.dbp.asp
Mikael
Ps uthuset är klart och grundmålat.

Vad menar du med att jag skulle vara motsatsen till dig?
Att du är en expert och auktoritet och att jag är en enfaldig klåpare?
Här finns det folk som tycker synd om dig för att du blir påhoppad, såg jag.

Största skillnaden mellan dig och mig är att jag kan erkänna när jag har fel, det kan inte du, för du har inte rätt alla gånger heller och det kommer du aldrig att inse eller erkänna.
Jag har aldrig påstått att jag är en expert, men du tror att du är en klippa och det kommer du alltid att tro.
Ditt inlägg riktat till Cyberpet en bit upp var fult och elakt.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 00:55

Är det inte bättre att Cyberpet bemöter mitt inlägg. Eller hur? Vad jag vet, är hon mycket kapabel till egna svar. Dessutom duktig på flertal områden.

Jag vet vad vad du tycker,kännt sedan lång tid, det konstiga/märkliga är att du aldrig kan komma med en faktagranskning, påtala ev felaktigheter.
Mikael

Ursprungligen av miri:

Är det inte bättre att Cyberpet bemöter mitt inlägg. Eller hur?
Jag vet vad vad du tycker,kännt sedan lång tid, det konstiga är att du aldrig kan komma med en faktagranskning, påtala ev felaktigheter.
Mikael

Jag kan väl tycka vad jag vill om ditt elaka inlägg riktat mot Cyberpet?
Och jag tycker det är roligare att försöka vara lite kreativ när jag plåtar i stället för att ranta runt och plåta tegelväggar och vägskyltar och sitta och dra upp i Photoshop och sen svänga mig med termer som jag inte ens begriper själv på olika fora på Internet och tycka att jag är duktig.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 01:04

Kul-har inte läst mycket om mamyia kameran på senaste tid. Finns det inga länkar med provbilder, jämförelser.

Mikael

Bevaka tråden