Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-16 20:38

Äh, jag skaffade en PowerBook för att jag ville ha en PowerPC-processor ju!

Blir iBook -> Intel-i-book?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 23:32
Ursprungligen av JT99:

Äh, jag skaffade en PowerBook för att jag ville ha en PowerPC-processor ju!

Hej, varför vill du ha så gärna ha en PowerPC? Visst är det en elegantare Processor men hur rent praktiskt motiverar du ditt val? Utvecklar du något program för PowerPC eller använder du något program som inte kommer att överleva flytten till intel?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-17 19:23
Ursprungligen av acke:

Hej, varför vill du ha så gärna ha en PowerPC? Visst är det en elegantare Processor men hur rent praktiskt motiverar du ditt val? Utvecklar du något program för PowerPC eller använder du något program som inte kommer att överleva flytten till intel?

Nej då, det är bara ett motivlöst habegär. Tacka IBMs-reklamavd. för det!

Men visst är PowerPC elegantare? Intel känns lite "sunkigt", nya Amd, typ.

Vill ha en UltraSparc-laptop också

Ursprungligen av JT99:

Vill ha en UltraSparc-laptop också

Åh, men det finns väl redan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 12:15

Nu snackar Thinksecret om att bara iBooken kommer att bli intel i jan.
http://www.thinksecret.com/news/0511intelibook.html

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 12:31

De verkar satsa på lågprismodellerna först, har ju talats om att även mini ska få Intel i januari.

Skulle gärna köpa en ibook med intel om den är liten, tunn och har lång batteritid. Sen så får den vara snygg också men det är det jag är minst orolig för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 14:16

Vafan Apple, bring it on. Se till och uppdatera alla egna Pro-apps och byt processor så snabbt som möjligt. I alla fall i alla datorer som fortfarande har G4:an i sig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-17 14:31

Ja, Winblows stör mig faktiskt inte ett skit. För guds skull, det är ju bara ett operativsystem, det jobbar man ju inte många sekunder med dagligen! Ju mindre man behöver se av det, desto bättre. Att folk har sådana vettlösa problem med virus och annat hänför jag direkt till sbs (skit bakom spakarna) för jag kör inte ens med anti-virus och har klarat mig i många år. Visst, det kräver lite mer av användaren att praktisera "safe hex". En grym fördel med Windows är ju att man slipper jaga runt för att hitta applikationer som funkar. Finns applikationen/hårdvaran så funkar den för Windows, så trist är det ju. Att sen allt Apple har på hyllorna idag är plågsamt ålderstiget och långsamt gör ju inte saken bättre. Den här Vaion är duktigt low-end vad gäller processor- och grafikkapacitet men det är en dator för vanligt kontorsarbete, inte spelmaskin eller 3D-renderingar (hur många som nu pysslar med det egentligen...). Trots det så känns den betydligt rappare än t.ex. min G5a 1,8.
Sen skulle jag väl gärna haft iPhoto på burken, men det känns inte som jag vill släpa runt på 1,5kg dator till för att få iPhoto i maskinen...

Ursprungligen av bollman:

Att folk har sådana vettlösa problem med virus och annat hänför jag direkt till sbs (skit bakom spakarna) för jag kör inte ens med anti-virus och har klarat mig i många år. Visst, det kräver lite mer av användaren att praktisera "safe hex".

Ehhh... Jahapp.

Inte för att verka taskig men i det här fallet vet du inte vad du pratar om. Kan bara säga såhär. Skaffa ett virusprogram och scanna din dator så får vi se hur många virus du har. Det måste inte märkas att man har ett virus eller en trojan. Hur bra skulle en Trojan vara om den märktes?
Min erfarenhet är att om man sitter på en PC utan virusskydd i mer än 10 sekunder utana att surfa eller ens röra musen så är den infekterad om den är ansluten till internet. Jag gjorde ett test och gjorde en virusscanning, 0 virus. Stängde sedan av Norton i 5 minuter för att sedan scanna igen och hade direkt 4 hot.

Jag råder dig att installera ett viruskydd. Panda antivirus är bra men om du vill ha ett gratisalternativ så rekomenderar jag AntiVir personal edition.

//Hans-Filip Elo

Då gratulerar jag dig Bollman för att du trivs där du är och hoppas utan att låta otrevlig att vi kunde vara eller prata Mac och inte hur bra eller att det fungerar med Win för dig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-17 14:51


Nåväl, det som jag tröttnar lite snabbt på är den berömda negativismen mot Windows. Sure, alla macanvändare gör ett medvetet val, vilket _många_ PC-användare inte gör. När jag rekommenderar en dator till folk så blir det alltid en mac såtillvida de inte är väldigt duktiga användare och jag bedömer det som möjligt att de kan "sköta sig" i en windowsmiljö.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-17 15:06
Ursprungligen av bollman:


Nåväl, det som jag tröttnar lite snabbt på är den berömda negativismen mot Windows. Sure, alla macanvändare gör ett medvetet val, vilket _många_ PC-användare inte gör. När jag rekommenderar en dator till folk så blir det alltid en mac såtillvida de inte är väldigt duktiga användare och jag bedömer det som möjligt att de kan "sköta sig" i en windowsmiljö.

Jag jobbar som windows-utvecklare och oftast fungerar windows xp som genom ett under rätt bra. Andra gånger vill man bara kräkas på skiten. Hursomhelst, Windows kan du snacka på något av de tusentals forum som ägnar sig åt det. Här snackar vi mac

Varför måste alla fd macare som gått över till Windows komma hit och berätta hur förträffligt Windows är och hur smarta de var som bytte? Måste ni rättfärdiga ert val inför er själva eller saknar ni oss andra?

Jag har sagt det förr, jag kommer stå först i kön när Apple släpper intel-Powerbooks. Jag älskar OS X men de bärbara maskinerna börjar kännas väl åldersdigna nu.

Måhända Bollman men nu handlar inte tråden om detta så låt oss hoppa över Win här.

Jag vill köpa en egen bärbar för att skriva på och köper gärna en ibook variant i januari. Men ingen tegelsten. Frågan är om man vågar köpa en intel bärbar så snabbt inpå...

  • Medlem
  • 2005-11-17 15:58
  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 16:27

Låter bra med prissänkningar, Apples datorer är ju knappast prisvärda i nuläget. En 12"-iBook med 1.4 GHz Pentium M, 512MB minne och 60GB hårddisk för 8 000 hade varit mumma.

Om de skulle lansera en ibook för det priset så lär pbook bli drabbad.

Jag skulle önska att de gjorde en ibook typ som Vaion - och i den prisklassen - ja då är Apple med i matchen på allvar.

Jag vill ha en bärbar dator inte flyttbar.

Jag misstänker att om det blir prissänkningar enligt ryktet, så blir det inga piggare grafikkort från nvidia eller radeon. Det blir integrerad grafik i stil med detta: http://www.intel.com/design/graphics/gma900/ Apple är ju inte direkt kända för att vara generösa med grafikkort på sina konsumentmodeller.

Någon som har koll på vad sådana kretsar presterar? Blir det inte mycket slöare att köra mot RAM-minnet?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-17 20:21

GMA900 sitter i den här Vaion. Det duger egentligen inte till nånting mer avancerat. Undras just hur bra Quartz funkar på det här? Dessutom, alla sånna där inbyggda graffor är ju optimerade (om man nu kan kalla det för det) för DirectX. Hur kommer de egentligen att prestera under Quartz? Jag ställer mig tveksam.
Sedär, en vettig kommentar
Och, jag är absolut inte fd maccare. Det är ont förtal...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-17 22:16

Nåja, Tadpole för ju faktiskt SPARC-böcker.
http://www.tadpolecomputer.com/html/products/mobile/bullfrog-dual/
Inte helt fel med dubbla proppar och 16GB minne i sin laptop

Kanske kommer en ibook i vitt o svart i typisk ipod stil - jag hoppas att de då har fixat den repkänsliga plasten.

Jag har ett svagt minne av att Apple rekryterade folk från Sony för att ta fram nästa generations bärbara.

Är det månne nu i januari som beviset på att detta var bra rekrytering,

Kanske kommer det en ibook i Vaio stil. Frågan är vad Apple kan göra bättre?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-20 18:18

Dude, jag _vet_ vad jag gör, det är mitt jobb. Och jag kan lova dig att jag inte har några virus på burken.
Anledningen till att man blir bombad med trojaner är att du kör helt brandväggslöst mot internet. Det bör man aldrig göra, ens med en Mac även om det är bra mycket säkrare.
På jobbet har jag "egentillverkad" bridging firewall som effektivt stoppar trojaner. E-posten går genom central virus/trojan-koll med state-of-the-art-teknik, inget virus har kommit förbi än iaf.
Hemma kör jag med brandväggen i XP aktiverad samt en Airport Express som NAT-brandvägg.
Håller man sin XP uppdaterad och låter bli att klicka ja när det kommer dumma frågor så klarar man sig långt. Vad som ibland kan behöva göras är ju att köra något anti-spyware såsom ad-aware. Jag kör det en varannan, var tredje månad och brukar få en sisådär 5 varningar av ofarlig karaktär.
Men nu åter till tråden...

Alltså så stämmer SBS in på Bollman oxå.

Men snälla alla som gärna vill diskutera Windows osv kan ni inte starta en egen Win tråd. Jag använder MAC för att jag trivs bättre i OSX än i Windows - Jag bytte inte för att det inte fungerade under Windows utan för att jag helt enkelt trivs bättre under OSX. Ja det är ungefär som att vara kär i tjej/kille osv - ja ni fattar.

Den dan det inte fungerar med OSX och jag känner att kärleken är död - ja då kanske jag byter.

Och här är vi för att snacka MAC och 1% annat - denna tråd handlar om ett eventuellt Intel rykte och inte hur Windows fungerar.

Sitter med Zone Alarm (väsentligt mycket bättre än brandväggen i XP) och får ändå problemet. På Jobbet så kan jag förstå om du inte får virus men hemma...

edit: Jo lite OT ska skärpa mig.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Sitter med Zone Alarm (väsentligt mycket bättre än brandväggen i XP) och får ändå problemet. På Jobbet så kan jag förstå om du inte får virus men hemma...

edit: Jo lite OT ska skärpa mig.

Jag förstår inte en sak, den där noja som näst intill alla mac användare ( själv mac användare ) har ang att få virus på pc, att det där skulle vara stort problem och om man får virus så kraschar pc direkt är ju rätt sjukt.

Jag har haft Pc sen Dos tiden och endast fått virus ett mycket fåtal gånger (mindre än 8 Gånger ) och bara 3 gånger av de 8 ställde viruset till så mycket skada att jag fick installera om Windows 95, på den tiden hade jag inget antivirus program förrän jag fick de 3 haverierna.
Sedan dess använde jag Dr Solomon, Norton m.m. Med antivirus har jag fått max 20 virusvarningar där 12 av dem var mitt eget fel för jag la in filer som jag misstänkte kunde innehålla virus men jag brydde inte att kolla upp det förrän jag la in det på datorn och fick då varningen. Sedan Win 2000/XP så har jag fått någon enstaka varning men inget mer än en varning, och då hade jag tankat hem något som låg på någon skum hemsida, antivirus tog han om det. Mina föräldrar har haft virus 2 gånger typ ( 1 gång virus & 1 virus varning men inget alvarligt ) på 15 år.

Allt handlar om att skötta sitt antivirus program regelbundet och uppdatera det regelbundet så får man inte virus. Sedan så ska man inte tanka hem saker från skumma hemsidor som ofta innehåller virus av olika slag, så får man inga virus.

Skapa en tråd med Windows och virus snack så vi slipper detta i fel tråd.

Helt korrekt.

För att gå tillbaka till trådeen så tycker jag det är synd om Apple slutar med 12" PB då den verkligen är bärbar.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Helt korrekt.

För att gå tillbaka till trådeen så tycker jag det är synd om Apple slutar med 12" PB då den verkligen är bärbar.

Vad jag kan se på Applestore så finns 12 kvar!

Kan de inte göra en ibook 11" wide.

Men jag skulle verkligen vilja ha en liten liten ibook nu nästa år.

och en 13" pbook

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-20 22:18

12"aren är fet som bara den! Inse, Apples häckar var små och fina när de kom, nu är det fett distanserade. Finns ju en anledning till att man biter i det sura äpplet och låter sin PB15" ligga...
Man får ju verkligen hoppas att Apple har några ess i rockärmen när det är dags att leverera Intel-maskiner. Tyvärr är det ju så att användarna mycket lättare kommer kunna jämföra prestanda när det sitter Intel-grejjer i maccarna. Idag har man ju kommit undan med att direkta jämförelser inte är möjliga. Tror det kommer bli rätt segt att sälja maccar i framtiden, åtminstone till de som inte redan är frälsta.
Det finns fortfarande PC-häckar som är så fula att gudarna gråter, men också maskiner som är minst lika snygga som Apples. Men titta på superfula, plastiga Dell-maskiner. De har alltid den senaste tekniken och är prisade i absoluta botten.
Man kan alltid dra till med "men de kör ju inte OSX". Tyvärr är inte det alltid ett argument som biter. Alldeles för många ser fortfarande ett likhetstecken mellan dator och windows. Allt annat ses på med skepsis.

Bevaka tråden