Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Och.

Code red skrev kanke inte något om att Apple var först.

Har det kommit fler rykten ang. januari

Visar på att det redan finns! Så varken Dell eller Apple var förs ut med dual core laptopprollar och inte heller i Januari 2006 utan redan idag finns det för inköp om man vi och har behov av dual core laptopprollar. Med andra ord Apple var inte först samma som Dell.

Ursprungligen av Code Red:

AMD släper dual core laptopprollar nästa år. Intel också men knappast i januari. Tror powerbook 17" blir den första Appledatorn som får det nästa höst. Om inte Dell får alla först....

Se länkarna!

http://www.m-techlaptops.com/amd_dual_core_laptop.htm

Alt

http://rockdirect.com/notebooks/xtreme64_cons.htm

Alt

http://www.alienware.com/Configurator_Pages/aurora_m7700.aspx?SysCode=PC-LT-AURORA-M-7700&SubCode=SKU-DEFAULT

Alt

http://www.widowpc.com/

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-12-02 01:23
Ursprungligen av Hunter78:

Visar på att det redan finns! Så varken Dell eller Apple var förs ut med dual core laptopprollar och inte heller i Januari 2006 utan redan idag finns det för inköp om man vi och har behov av dual core laptopprollar. Med andra ord Apple var inte först samma som Dell.

Se länkarna!

http://www.m-techlaptops.com/amd_dual_core_laptop.htm

Alt

http://rockdirect.com/notebooks/xtreme64_cons.htm

Alt

http://www.alienware.com/Configurator_Pages/aurora_m7700.aspx?SysCode=PC-LT-AURORA-M-7700&SubCode=SKU-DEFAULT

Alt

http://www.widowpc.com/

Det där är inte bärbara datorer med laptop-processorer. Det är stationära datorer (5-6 kilo) i gigantiska laptopliknande skal som du bränner dig på, med en batteritid på under 30 minuter.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-12-02 01:09

om iBooken ska få en Yonah-processor (rykte från thinksecret) vad ska då powerbooken få?

Yonah:n verkar ju grym! Lite för bra för att hamna i iBook/Mac mini?

Ursprungligen av Bokis:

om iBooken ska få en Yonah-processor (rykte från thinksecret) vad ska då powerbooken få?

Yonah:n verkar ju grym! Lite för bra för att hamna i iBook/Mac mini?

Jag blir inte ledsen om ibooken eller minin får en Yonah-processor.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-12-02 11:51
Ursprungligen av draags:

Jag blir inte ledsen om ibooken eller minin får en Yonah-processor.

Det var inte så jag menade - absolut inte. Jag skulle bli väldigt lycklig, skulle nog köpa en bara någon vecka efter lanseringen isf, men efter att ha läst ett test på anandtech(stava?) så verkade den processorn väldigt bra

Ursprungligen av Bokis:

Det var inte så jag menade - absolut inte. Jag skulle bli väldigt lycklig, skulle nog köpa en bara någon vecka efter lanseringen isf, men efter att ha läst ett test på anandtech(stava?) så verkade den processorn väldigt bra

Jag förstod det också

Kanske inte helt on topic, men för dem som drömmer om en riktigt liten PowerBook eller iBook, så kanske Flybook är något att se se som förebild. Något av specifikationerna:

Transmeta Crusoe TM-5800, clock rate at 1GHz
ATi Radeon Mobility high performance low power chipset
Built-in 16MB VRAM
8.9" wide-view 16:9 display
1024 x 600 (Wide-XGA) high resolutions
2.5" Ultra DMA 66/100; 40 GB
Built-in Bluetooth Version 1.1
Built-in GPRS
Built-in 802.11b Wireless LAN function
1 x mini-VGA
1 x Video-Out
2 x USB 2.0
2 x 1394 Firewire'
Dimensions:235 x 155 x 31 (mm)
Weight around 1230g

Dessutom var den rätt snygg. Fantastiskt läcker, enligt mig.
Kostar 21.048 kr på http://www.bestcomputer.se/

De uppger en batteritid på 7 timmar. :eek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 13:45

Fly me

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kanske inte helt on topic, men för dem som drömmer om en riktigt liten PowerBook eller iBook, så kanske Flybook är något att se se som förebild. Något av specifikationerna:

Transmeta Crusoe TM-5800, clock rate at 1GHz
ATi Radeon Mobility high performance low power chipset
Built-in 16MB VRAM
8.9" wide-view 16:9 display
1024 x 600 (Wide-XGA) high resolutions
2.5" Ultra DMA 66/100; 40 GB
Built-in Bluetooth Version 1.1
Built-in GPRS
Built-in 802.11b Wireless LAN function
1 x mini-VGA
1 x Video-Out
2 x USB 2.0
2 x 1394 Firewire'
Dimensions:235 x 155 x 31 (mm)
Weight around 1230g

Dessutom var den rätt snygg. Fantastiskt läcker, enligt mig.
Kostar 21.048 kr på http://www.bestcomputer.se/

De uppger en batteritid på 7 timmar. :eek:

Flybook inte illa men högt pris, men det är iallafall några till som förstått att bra design säljer. Jag väntar med spänning på hur nya Ibooken kommer att se ut. Hoppas på bättre grafikkort och dvdbrännare också. Eller ska man vänta tills den dagen det finns en bärbar dator med en Wacom Cintiqskärm som man kan vrida på som med Flybooken......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 13:46

Fly book

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kanske inte helt on topic, men för dem som drömmer om en riktigt liten PowerBook eller iBook, så kanske Flybook är något att se se som förebild. Något av specifikationerna:

Transmeta Crusoe TM-5800, clock rate at 1GHz
ATi Radeon Mobility high performance low power chipset
Built-in 16MB VRAM
8.9" wide-view 16:9 display
1024 x 600 (Wide-XGA) high resolutions
2.5" Ultra DMA 66/100; 40 GB
Built-in Bluetooth Version 1.1
Built-in GPRS
Built-in 802.11b Wireless LAN function
1 x mini-VGA
1 x Video-Out
2 x USB 2.0
2 x 1394 Firewire'
Dimensions:235 x 155 x 31 (mm)
Weight around 1230g

Dessutom var den rätt snygg. Fantastiskt läcker, enligt mig.
Kostar 21.048 kr på http://www.bestcomputer.se/

De uppger en batteritid på 7 timmar. :eek:

Flybook inte illa men högt pris, men det är iallafall några till som förstått att bra design säljer. Jag väntar med spänning på hur nya Ibooken kommer att se ut. Hoppas på bättre grafikkort och dvdbrännare också. Eller ska man vänta tills den dagen det finns en bärbar dator med en Wacom Cintiqskärm som man kan vrida på som med Flybooken......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 13:47

ups

Ursäkta mig, behöver träna lite på det här med inlägg...............

Jo den e läcker - kanske till o med läckrare än sony Vaio men problemet är fortfarande - OSX

The Register rapporterar att källor i Taiwan (där många - alla? - macar görs) påstår att den 6 juni kommer första Intel-macarna. Tvärt emot vad macryktessajterna skriver... Dock är källan den ökända DigiTimes, som notiriskt har fel i sina rykten.

http://www.theregister.co.uk/2005/12/06/apple_intel_macs_due_june/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 18:03
Ursprungligen av Adrian B:

The Register rapporterar att källor i Taiwan (där många - alla? - macar görs) påstår att den 6 juni kommer första Intel-macarna. Tvärt emot vad macryktessajterna skriver... Dock är källan den ökända DigiTimes, som notiriskt har fel i sina rykten.

http://www.theregister.co.uk/2005/12/06/apple_intel_macs_due_june/

Nooooooooo! Hoppas för allas del att de ar fel. Annars är det ju ännu en klassisk macnerd förväntningsbubbla som smäller.

Ursprungligen av acke:

Nooooooooo! Hoppas för allas del att de ar fel. Annars är det ju ännu en klassisk macnerd förväntningsbubbla som smäller.

Ja, alltså kommer det inte Intel på Expot så vill inte jag gå in på 99mac de närmaste dagarna... Jag var ju inställd på juni förut, men sen kom alla rapporter från sajter man faktiskt litar på och jag började acceptera att det nog kommer Intel till januari. Och ärligt talat tror jag fortfarande det gör det, helt enkelt därför DigiTimes brukar *konsekvent* ha fel... men säkert, det är jag varken på det ena eller andra.

Ursprungligen av acke:

Nooooooooo! Hoppas för allas del att de ar fel. Annars är det ju ännu en klassisk macnerd förväntningsbubbla som smäller.

Säger detsamma, vore otroligt trist.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 20:44

jag som hade tänkt att beställa en powerbook 15" till jul. vad ska man göra nu? är det värt att vänta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 22:22
Ursprungligen av virre:

jag som hade tänkt att beställa en powerbook 15" till jul. vad ska man göra nu? är det värt att vänta?

Jag skulle vänta, jag sitter och väntar in Powerbook 12" intel rev 2 alt rev 1 om de första kommer i Juni. Så nog kan du vänta några extra dagar till den 10 Jan!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-06 21:33

Många jag har pratat med om detta tycker det är värt att vänta det är bara drygt en månad kvar. Och då får man ju en grym burk antar jag.
Tänkte själv köpa mig en ibook men ändrade mig efter att ha läst artiklarna, blir att vänta tälmodigt istället.

Jag har precis skaffa ny, så jag är inställd på att det inte kommer några nya PB i januari

Tycker inte Apple verkar ha så mycket att vinna på att släpa ett prestandamonster första gången de lanserar en Intel-baserad PB, det är ju inte så att de behöver bevisa nått med denna hårvara.
Snarare så att OS X kommer bli jämfört med motsvarande komponenter under annat OS för första gången, och då hyvar man rimligtvis inte iväg något som kommer vingla eller äta batteri, jämfört med sina win-kusiner.

Dessutom har acke har en poäng i det där med att vänta på generation två, då Apple's ingenjörer har fått sova på saken.
Tror nog Jobs hade klämt ur sig sanningen om de hade en Intel-PB på gång redan nu, varför ljuga om det?

Hoppas den ser ut ungefär såhär...

Jag vet att jag inte har talang i Photoshop

Senast redigerat 2005-12-07 08:00
Ursprungligen av kitesurf:

Jag har precis skaffa ny, så jag är inställd på att det inte kommer några nya PB i januari

Tycker inte Apple verkar ha så mycket att vinna på att släpa ett prestandamonster första gången de lanserar en Intel-baserad PB, det är ju inte så att de behöver bevisa nått med denna hårvara.
Snarare så att OS X kommer bli jämfört med motsvarande komponenter under annat OS för första gången, och då hyvar man rimligtvis inte iväg något som kommer vingla eller äta batteri, jämfört med sina win-kusiner.

Dessutom har acke har en poäng i det där med att vänta på generation två, då Apple's ingenjörer har fått sova på saken.
Tror nog Jobs hade klämt ur sig sanningen om de hade en Intel-PB på gång redan nu, varför ljuga om det?

För att få säga, and one more thing...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 01:57
Ursprungligen av kitesurf:

Dessutom har acke har en poäng i det där med att vänta på generation två, då Apple's ingenjörer har fått sova på saken.

Anledningen till att jag väntar på rev två är inte barnsjukdomar utan alla små fina ombearbetade detaljer som alltid brukar komma i och med rev 2.

Ursprungligen av kitesurf:

Tror nog Jobs hade klämt ur sig sanningen om de hade en Intel-PB på gång redan nu, varför ljuga om det?

Varför skulle han säga något överhuvudtaget i förväg? De pratar ju aldrig om några lanseringsdatum i förväg.

Ursprungligen av acke:

Varför skulle han säga något överhuvudtaget i förväg? De pratar ju aldrig om några lanseringsdatum i förväg.

kitesurf menar nog att Jobs kunde ha sagt tidigare datum när de släppte nyheten om Intel.

Tanken att skaffa nytt när Intel kommer är ganska frestande. Min 1 GHz PowerMac räcker visserligen bra för mina behov, men en tyst och bärbar dator skulle nog vara rätt trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 10:45
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Tanken att skaffa nytt när Intel kommer är ganska frestande. Min 1 GHz PowerMac räcker visserligen bra för mina behov, men en tyst och bärbar dator skulle nog vara rätt trevligt.

Tänk på lilla mig då. Sitter på en PM 400mhz, 16mb vram, trasiga högtalare och suddig skärm. Kommer att göra på mig när jag väl beställer en.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-09 02:01

Snick-snack om förstagenerationsdatorer

Jag sitter vid den första PBG4 som släpptes. Inga fel whatsoever på en i flera år stenhårt körd och runtkånkad laptop. Irriterande emellanåt faktiskt inget har pajat och tvingat mig att köpa nytt.

Så jag kommer inte att vara rädd för att köpa den första intel-PB:n.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-09 11:22
Ursprungligen av majo:

Jag sitter vid den första PBG4 som släpptes. Inga fel whatsoever på en i flera år stenhårt körd och runtkånkad laptop. Irriterande emellanåt faktiskt inget har pajat och tvingat mig att köpa nytt.

Så jag kommer inte att vara rädd för att köpa den första intel-PB:n.

Har också en 1a generations PBG4 - har varit inne på reparation fem gånger. Nu har en något hårdvarufel på moderkortet så den bara stannar stup i kvarten, gärna när man anstränger den mer.

...men vissa har tur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 23:52
Ursprungligen av miska:

...men vissa har tur

Vissa har otur är mer rättvist.

Artikeln på DigiTimes låter väldigt velig och osäker. Jag tror att vi kan bortse från den.

Apples hemlighetsmakeri är också oftast deras akilleshäl när det gäller nya produkter. Jag läste, men kommer inte ihåg var, om hur hemlighetsmakeriet kring iPod nano antagligen är skälet till att problemet med repor inte upptäcktes av Apple själva. De släppte antagligen inte ut den utanför huset alls, eftersom den då antagligen hade läckt. Därmed får inte produkterna den testning IRL som de skulle behöva ibland.

Nu betyder inte det att det alltid är skit som kommer först, jag har själv köpt den första vita iBooken och den rullar på fint även idag, efter konstant användande. Men risken för att det är problem med första revisionen är större på grund av att Apple inte vågar genomföra mera omfattande tester pga av risken för läckor.

Fick just höra att en av dom största väsktillverkarna har slutat köpa in "iBook storlek" från fabriken i Taiwan, intressant!

Bevaka tråden