- Laseranders
- Medlem ●
- Eskilstuna
Imaterialrätt borde ha samma status som tjänster eller hur? Jag anlitar en advokat men vill naturligtvis inte betala eftersom jag inte kan bära med mig en vara i handen, jag har ju inte fått något eller?
Om vi är överens om att man betalar för utfört arbete så är det stöld att inte betala.
Hurvida man kan rätfardiga stöld behöver man inte argumentera för, det enda jag kan se är att du inte aser att det är stöld.
På fråga nummer 1 svarar vi: Nej
Skilnaden här är att artisten får betalt om låten spelas på radion.
Visst är det så men den huvudsakliga anledningen till att skivbolagen skickar ut gratis CD-skivor till radiostationerna är ju ändå att de vill ha exponering, inte främst för att få STIM-pengar (hur mycket får en genomsnittlig artist från STIM, förresten?).
Kan man inte stå för att man laddar ner musik utan att försöka rättfärdiga det? Jag har själv laddat ner låtar på nätet men jag tänker inte påstå att jag tycker det är rätt, jag är medveten om att det är fel liksom att gå mot röd gubbe eller köra för fort.
Jag fildelar för att jag tycker branschens satt den fria marknaden ur spel. Det är några få bolag som håller priserna uppe till orimliga nivåer. Självklart ska man bidra till sina favoritartisters försörjning men man ska inte bli lurad. Då kan jag lika gärna lura dem. Bästa är väl om priserna o villkoren ligge där ingen känner sig lurad.
Sen får kanske morgondagens artister/filmmakare se sig mer som amatörer där de måste ja ett jobb vis sidan om. Ok, kvaliten kanske sjunker enligt vissa men jag tror mänskligheten överlever. :rolleyes:
Jag tror inte att Apple kan sätta priser som de behagar men filmnedladdning och framgången med itms talar ju emot mina argument till viss del. Ska bli intresant hur det artar sig. Om det legaliseras igen så måste ju branschen hitta nya vägar.
Jag fildelar för att jag tycker branschens satt den fria marknaden ur spel. Det är några få bolag som håller priserna uppe till orimliga nivåer. Självklart ska man bidra till sina favoritartisters försörjning men man ska inte bli lurad. Då kan jag lika gärna lura dem. Bästa är väl om priserna o villkoren ligge där ingen känner sig lurad.
Ganska ruttet argument, har man inte råd med en film eller skiva så kan man ju köpa second hand eller låna,köpa på avbetalning eller låta bli. Med ditt argument så luras ju i princip alla producenter av varor och tjänster, men det är bara film och musik som du kan piratladda....
Alltså pirater laddar inte ens ner svensk film…
Jorå! Man kan säga att det förekommer...
Jag betalar så gärna för alla mina former av kulturintag. Orsaken till att mitt fildelande även innefattar ett visst mått av piratkopiering är lättillgängligheten. Jag konsumerar oerhört mycket, och hittar jag inte vad jag vill ha på ett enkelt sätt, och med fullgod kvalitet osv, så drar jag ner det företrädesvis från Usenet. Jag vägrar vänta i ett år på att en tv-serie eller film ska "komma till Sverige", om den ens kommer alls... i synnerhet som jag jobbar i branschen och är beroende av att vara snabb och aktuell. Branschen kommer att komma ifatt, den är redan på väg dit, men detta är ju faktiskt tack vare att den fildelande marknaden tvingar den.
Som älskare av popkultur skulle jag alltså gärna betala för allt. Kan tänka mig att slå på en hundring i månaden till bredbandsleverantören för nån sorts avtalsenlig P2P. Kan till och med tänka mig bransch- och styckes-mässiga "överpriser", t ex för HDTV-versioner av nya tv-serier/filmer. TV3 sänder Prison Break i 4:3, jag betalar för mitt Boxer-abb osv, men jag laddar ner Prison Break i 16:9 HDTV. MTG får sina pengar av mig, vad än deras VD hävdar.
Att ladda ner gratis - vid sidan av allt jag faktiskt betalar för - betraktar jag som ett nödvändigt ont.
Jo, men då har väl serien redan gått ett år
Vad gäller just TV-serier så känns det som att fildelningen faktiskt fört något positivt. Nu slipper man jaga senaste Lost, och få det i kass kvalitet, då TV4 bara är en vecka efter, med textning så man inte missar något viktigt .
Exakt - fildelningen har tvingat TV-branschen dithän att vi nu kan se flera serier bara några få avsnitt efter t ex USA.
Och, Homy: jag köper dvd-boxar för brinnande livet... men du ska veta att det inte är mer än kanske 20% som kommer på dvd öht.
draags: jobbar i tv-branschen.
Visst kan man lägga ner SFI men då tror jag det än mer är förödande med piratkopiering. Sen så finns det risk att de mindre filmerna inte får någon chans. Man vågar helt enkelt enbart satsa på säkra kort. Som tex Colin Nutley.
Sen kan man kolla hur 2929 jobbar men jag är rätt övertygad om att de inte gillar piratkopiering.
Sen kan man kolla hur 2929 jobbar men jag är rätt övertygad om att de inte gillar piratkopiering.
Faktum är att både Soderbergh och Mark Cuban uttalat sig positivt om piratkopieringens effekter. De menar att det är filmbolagen själva som bestämmer måttet på piratkopieringen och därmed har sig själva att skylla för att situationen i dag är som den är. 2929 släpper som bekant sina filmer parallellt för bio, dvd och hdtv-kanaler, de vill inte använda DRM, uppmanar till inspelning via Tivo – och har gjort succé hittills, inte minst genom lägre prissättning för sina dvd-släpp.
Att vara pro-piratkopiering för sakens egen skull är idiotiskt. Däremot tycker jag att fildelare har en vettigare inställning till mediet och dess marknadsvärde än Hollywood och den svenska filmbranschen, om man nu måste polarisera.
Till film och musik kan man även lägga mjukvara och patent. Vad tycker ni om det då, skall inte de människor som exempelvis utveklar programvara ha betalt heller?
Jag menar fortafarande att anledningen till att man piratkopierar är att man personligen tjänar på det eftersom det är gratis, utbudet är enormt och tillgängligheten maximal. Alla ideologiska argument om fildelningens positiva inverkan på upphovsmännen är svepskäl för att rättfardiga det man håller på med.
Det är ju inte så att någon laddar ner exemplevis photoshop endast för att man är övertygad om att det är bra för Adobe, huvudanledningen är ju att man vill ha programmet utan att betala.
När man gick från LP(ljuva tider det var!) till CD så passade man på att låta priset stiga liket en vätgasballong. Visst, det blev lite användarvänlighet i och med detta, vilket kanske kan motivera en viss fördyrning. Men framförallt blev det en förenkling och en avsevärt billigare hantering och produktion hos musikbolagen.
Det samma hände sedan då man gick från VHS till DVD.
Det räckte inte med allt man tjänade på att allt som blev så mycket billigare och enklare.
Det räckte inte med allt man tjänade på att de flesta köpte om hela eller delar av sin musik och filmsamling.
Nä, man skulle dessutom fläska på artikelpriset, rejält.
Har man en kassako kan man ju lika gärna krama juvren likt en citron.
Hade vi då en justitieminister som ryckte ut med blåljus och tillvaratog konsumenternas rättigheter?
Hade vi då razzior och debatter?
Nä, det var bara att betala!
Men nu passar det att gnälla. Och detta samtidigt som media och underhållningsindustrin badar i mer av våra pengar än de någonsin gjort.
Gör din plikt: LADDA NER, LADDA NER SOM FAAN!
Som man bäddar…
/ kalle.
När man gick från LP(ljuva tider det var!) till CD så passade man på att låta priset stiga liket en vätgasballong. Visst, det blev lite användarvänlighet i och med detta, vilket kanske kan motivera en viss fördyrning. Men framförallt blev det en förenkling och en avsevärt billigare hantering och produktion hos musikbolagen.
Det räckte inte med allt man tjänade på att allt som blev så mycket billigare och enklare.
Det räckte inte med allt man tjänade på att de flesta köpte om hela eller delar av sin musik och filmsamling.
.
Nja sanningen är att CD blev dyrare än lp-skivor för att investeringarna för att producera och framställa CD skivor var enorma,
Det har dessutom aldrig och kommer aldrig bli enklare att framställa en riktig cd med spårinfo tryck på skivan och texthäfte än vad det är att framställa en lp-skiva som oftast bara har en enkel innerpåse och standardetikett.
Vad gäller priser så kostar en ny CD ungefär som en LP skiva gjorde för 20 år sedan om man räknar in inflation dessutom är en ny CD idag inte dyrare än vad en ny vinylskiva kostar, ofta är det tvärtom en CD med lång speltid blir ju ofta billigare än en dubbel el. t.o.m. trippel LP.
Nja sanningen är att CD blev dyrare än lp-skivor för att investeringarna för att producera och framställa CD skivor var enorma,
Det har dessutom aldrig och kommer aldrig bli enklare att framställa en riktig cd med spårinfo tryck på skivan och texthäfte än vad det är att framställa en lp-skiva som oftast bara har en enkel innerpåse och standardetikett.
Vad gäller priser så kostar en ny CD ungefär som en LP skiva gjorde för 20 år sedan om man räknar in inflation dessutom är en ny CD idag inte dyrare än vad en ny vinylskiva kostar, ofta är det tvärtom en CD med lång speltid blir ju ofta billigare än en dubbel el. t.o.m. trippel LP.
Den prisskillnad jag menar är den som var när CDn kom och LP forttfarande såldes. Att detta CD-pris sedan följt med till idag är naturligtvis sant.
Jag har aldrig gjort en LP, det är sant, men jag har fabricerat många CD/DVD.
Jag kan dock tänka mig grunderna i en LP-produktion. Först skall man tillverka formen och den skall i slutändan inte bara ge spår som återger ljudet men också tar hänsyn till hastighet, svaj osv, både i början och slutet på varje sida. Sedan skall man pressa och jag kan tänka det är lite mer komplicerat än att göra våfflor...
En CD/DVD: shupp shupp, färdigt. Jag gör det varje dag. Ibland med tryck på skivan.
Vad gäller fodral hade LP stora pappkonvolut. En CD har en papperslapp instucken i ett plastfodral.
Jag beklagar men köper inte det att LP skulle varit enklare och billigare.
Vad gäller deras maskinpark får man väl för det första hoppas att de hade en viss uppdatering ändå en gång emellanåt. Naturlig avgång brukas det kallas då det gäller människor...
Vidare var det faktiskt "dom som började". Varken vi ville eller ej så tvingades också vi byta ut vår maskinpark om vi ville kunna fortsätta att köpa musik.
Du menar alltså att det är fullt motiverat att de lägger kostnaden på oss för deras nya maskiner för att sedan även lägga kostnaden på oss för våra nya maskiner.
Tack för ett lysande exempel på kapitalistisk marknadsekonomi. Hade det sagts ironiskt hade det ju varit riktigt roligt.
Hade vi då en justitieminister som ryckte ut med blåljus och tillvaratog konsumenternas rättigheter?
Hade vi då razzior och debatter?
Nä, det var bara att betala!
Men nu passar det att gnälla. Och detta samtidigt som media och underhållningsindustrin badar i mer av våra pengar än de någonsin gjort.
Gör din plikt: LADDA NER, LADDA NER SOM FAAN!
Som man bäddar…
/ kalle.
Du har en naiv bild av verkligheten, tror du verkligen att det bara är rika multimijonärer som jobbar med musik/film, mjukvara och media och då blir drabbade av pirat nerladdning? Det är väl just dom som inte blir drabbade på grund av sina förmögenheter. Det stora flertalet som på något sätt berörs i allt från tillverkning, marknadsföring, försäljning ,distribution till underleverantörer av olika slag är ju vanliga löntagare som i slutändan förlorar sin inkomst och blir av med sina jobb.
Lägg sedan till indiebolagen som inte har med storbolagens prispolitik att göra.
Du har en naiv bild av verkligheten, tror du verkligen att det bara är rika multimijonärer som jobbar med musik/film, mjukvara och media och då blir drabbade av pirat nerladdning? Det är väl just dom som inte blir drabbade på grund av sina förmögenheter. Det stora flertalet som på något sätt berörs i allt från tillverkning, marknadsföring, försäljning ,distribution till underleverantörer av olika slag är ju vanliga löntagare som i slutändan förlorar sin inkomst och blir av med sina jobb.
Lägg sedan till indiebolagen som inte har med storbolagens prispolitik att göra.
Å förlåt!
Så de var indiebolagen som bad Bodström om hjälp. Ja missa det!
De indiebolag som istället lovprisar fildelning som ett sätt för dem att nå ut har fattat fel. Du berätta för dem hur det är.
Å förlåt!
Så de var indiebolagen som bad Bodström om hjälp. Ja missa det!
De indiebolag som istället lovprisar fildelning som ett sätt för dem att nå ut har fattat fel. Du berätta för dem hur det är.
Det var bara det sista tillägget av mina argument du kunde bemöta och det med en grov generalisering.
Klart är att man kan ha olika uppfattning om hurvida piratkopiering är odelat positivt, jag tror att de indiebolag som har den uppfattningen för det mesta är väldigt små och oetablerade.
Jag syftade på alla bolag som inte ägs av något av de stora mediakonglomeraten.
Faktum är att både Soderbergh och Mark Cuban uttalat sig positivt om piratkopieringens effekter. De menar att det är filmbolagen själva som bestämmer måttet på piratkopieringen och därmed har sig själva att skylla för att situationen i dag är som den är. 2929 släpper som bekant sina filmer parallellt för bio, dvd och hdtv-kanaler, de vill inte använda DRM, uppmanar till inspelning via Tivo – och har gjort succé hittills, inte minst genom lägre prissättning för sina dvd-släpp.
Att vara pro-piratkopiering för sakens egen skull är idiotiskt. Däremot tycker jag att fildelare har en vettigare inställning till mediet och dess marknadsvärde än Hollywood och den svenska filmbranschen, om man nu måste polarisera.
Visa mig en länk till detta.
Utan att ha läst eller hört dem säga något om detta så tror jag de tycker att piratkopieringen fått upp ögonen på folk, att det måste till en förändring - detta har de gjort som du säger men jag tror inte de tycker att det är ok att ladda hem olagligt, alltså utan att betala.
Ja, vad fan! Vi lägger ner hela sverige när vi ändå är i farten!
Personligen tror jag att snatteri är bra för handeln eftersom folk vidgar sina vyer, om någon har någon annan åsikt skulle jag vilja se en vetenskaplig undersökning som visar på motsatsen.;)
Såg på nyheterna i morse att sydsvenska dagbaldets chefredaktör erkände att han bröt mot lagen dagligen och laddade ner musik från nätet, och med rätta. Jag skall snatta sydvenskan varje dag från och med nu:D