Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (maj-06)

Tråden skapades och har fått 788 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-06-08 00:57
Ursprungligen av Frhog:

Dum fråga kanske men ni som fått era datorer, har ni också bara ett A4 med rubriken "Delivery note" som kvitto?

Ja, stämmer

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-08 07:29

Jahopp... då kan man nog sikta in sig på morgondagen då.

08 jun 2006 06:03 Orebro Import Received
06 jun 2006 17:47 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Tråkigt... trodde den skulle dyka upp idag. Förövrigt tog det en himla långtid för den att färdas mellan Holland och Sverige. Det är ju inte särskilt långt precis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 08:51

TNT verkar gå på crack.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 09:16

08 jun 2006 06:22 Orebro Onforwarded For Delivery
08 jun 2006 06:03 Orebro Import Received

Hmm "Onforwarded For Delivery" betyder nog att posten nu har hand om leveransen den sista biten. Mellan Örebro och Västervik är det 24,4 mil.
Om den åkte ut för leverans kl 06:22 borde den hinna hit idag.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-08 09:28
Ursprungligen av Bluray:

08 jun 2006 06:22 Orebro Onforwarded For Delivery
08 jun 2006 06:03 Orebro Import Received

Hmm "Onforwarded For Delivery" betyder nog att posten nu har hand om leveransen den sista biten. Mellan Örebro och Västervik är det 24,4 mil.
Om den åkte ut för leverans kl 06:22 borde den hinna hit idag.

Hehe... jag resonerade lika dant. Sen är det faktiskt Posten vi pratar om. Så det skulle inte förvåna mig om paketet kommer ligga och samla damm tills imorgon på deras kontor. Men men hoppas hoppas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-08 09:28

Hehe, är ni sura på mig nu bara för jag valde svart? Vit = Apple, ja. Fortfarande samma gamla Apple, fast nu Fast nu då i svart. Titta bara på iPoden, liksom. Om de nu har så att man kan välja en svart laptop, varför inte?

1367 extra kronor blev det faktiskt

Senast redigerat 2006-06-08 10:00
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-08 09:33
Ursprungligen av dayweed:

Hehe, är ni sura på mig nu bara för jag valde svart? Vit = Apple, ja. Helt rätt. Men det borde ju fortfarande Apple om de nu levererar en laptop i svart. Fortfarande samma gamla Apple Fast i svart. Titta bara på iPoden, liksom.

1367 extra kronor blev det faktiskt

Think Different lixom Jag tog åsså en svart.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-08 09:32

Vad som talar emot att de skulle dyka upp idag är följande. En annan produkt jag beställde för inte så länge sedan.

01 jun 2006 13:45 Orebro Delivered
30 maj 2006 07:33 Orebro Onforwarded For Delivery

Tog alltså över 48 timmar att få ner det paketet från Örebro

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-08 09:58

Exakt! That's what it's all about! Och hör på namnet.. Spooky = Du ska ha en svart MacBook, så är det! Annars är det ju ingen mening.. Right?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-08 10:00

Svart är ju det man ska ha, bara det att dom som inte har råd eller är föt snåla för att köpa en svart måste ju skylla på något annat

07 jun 2006 23:05 Eindhoven Shipped From Originating Depot
07 jun 2006 17:04 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
07 jun 2006 17:03 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-08 10:01

Hehe, det är väl sant. Jag tycker den svarta färgen är så fin så då är den också värd de extra slantarna.

Åh, snart kommer din då. Min beräknas skickas nästa fredag, den 16:e

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 10:12

TNT berätta precis att apple glömt att sätta på en lapp om vart paketet ska... därav förseningen.
Typiskt att sådan skit händer mig.Röker dom crack på apple också

Har säkert varit uppe förut men vilket nummer ska jag använda för att tracka min beställning på apecode? Har prövat med de två nummer jag har (de som står på Apple Order Status-sidan) men inget funkar.

Hjälp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 10:54

Sitter med min här och njuter! Den kom för en halvtimma sedan ungefär. Ruggigt fin maskin. Sitter o kör software update nu och kan knappt vänta tills det är klart, så att man kan börja pilla på allvar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 11:35
Ursprungligen av xevve:

Sitter med min här och njuter! Den kom för en halvtimma sedan ungefär. Ruggigt fin maskin. Sitter o kör software update nu och kan knappt vänta tills det är klart, så att man kan börja pilla på allvar

Lucky cheese. Jag får min imorgon förhoppningsvis

Förresten vilken tid levererades din? Klistra in din tracking tjosan

Nu är jag rastlös, håller på att flytta mitt kontor hemmifrån till en ny lokal, men det enda som saknas är datorn. Klättrar på väggarna här.... Datorn skickades 28:e maj från Shanghai med K&N, kom till Holland den 2:e och skickades därifrån den 6:e. Bor i Borås så de tar väl ett par timmar innan den kommer hit.

08 Jun 2006 09:08 Gothenburg Out For Delivery
08 Jun 2006 07:46 Gothenburg Consignment Received At Transit Point
08 Jun 2006 07:44 Gothenburg Import Received
07 Jun 2006 10:36 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
06 Jun 2006 23:41 Eindhoven Shipped From Originating Depot
06 Jun 2006 06:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
06 Jun 2006 06:03 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
06 Jun 2006 05:07 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
06 Jun 2006 05:06 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 12:01

Skönt att man inte är ensm om leverans problem. min fastnade 6 juni i arnhem hub.där har det legat i 2 dagar

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-08 13:37

jag fattar inget.. Fick leveransbeskedet 1 juni, och jag ser fortfarande inget nytt på Shipment Status hos Apple. Ringde och pratade med supporten för några dagar sedan, och fick höra det klassiska att datorn skeppas från Kina till Holland, och sen därifrån till mig. Men var ser ni alla uppdateringar som ni klistrar in här?

Jag ser bara:

Shipped to KALMAR, SE 01 Jun 2006
Estimated Delivery Date 12 Jun 2006 (Subject to change)
Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment on Schedule 08 Jun 2006

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-08 13:41
Ursprungligen av yaz:

jag fattar inget.. Fick leveransbeskedet 1 juni, och jag ser fortfarande inget nytt på Shipment Status hos Apple. Ringde och pratade med supporten för några dagar sedan, och fick höra det klassiska att datorn skeppas från Kina till Holland, och sen därifrån till mig. Men var ser ni alla uppdateringar som ni klistrar in här?

Jag ser bara:

Shipped to KALMAR, SE 01 Jun 2006
Estimated Delivery Date 12 Jun 2006 (Subject to change)
Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment on Schedule 08 Jun 2006

Jag använder http://www.tnt.com/webtracker/tracker.do?navigation=1&respLang=sv&respCountry=SE&genericSiteIdent=

och söker med Reference number.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-08 13:44
Ursprungligen av yaz:

jag fattar inget.. Fick leveransbeskedet 1 juni, och jag ser fortfarande inget nytt på Shipment Status hos Apple. Ringde och pratade med supporten för några dagar sedan, och fick höra det klassiska att datorn skeppas från Kina till Holland, och sen därifrån till mig. Men var ser ni alla uppdateringar som ni klistrar in här?

Jag ser bara:

Shipped to KALMAR, SE 01 Jun 2006
Estimated Delivery Date 12 Jun 2006 (Subject to change)
Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment on Schedule 08 Jun 2006

Jag skrev in fraktnumret på http://www.tnt.se.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-08 13:49

åhhhhhhhh, bläddrade lite i tråden och såg nåt vid namn apecode. Skrev in www.apecode.com och sökte med mitt leveransnummer och SE!

Date Actual Status Status Description Shipping Point ETA
08 jun 06 truck arrived at final destination CNSHA50 09 jun 06
07 jun 06 booking slot obtained NLAMS07 08 jun 06
07 jun 06 departed direct NLAMS07 08 jun 06
07 jun 06 accept scanned at EDC NLAMS07 08 jun 06
07 jun 06 Arrived at EDC NLAMS07 09 jun 06
02 jun 06 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 08 jun 06
02 jun 06 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
01 jun 06 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
01 jun 06 handover at supplier CNSHA50 12 jun 06
01 jun 06 Departed from source CNSHA50 08 jun 06
01 jun 06 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 12 jun 06

deras info var inte lika klistra-in-vänlig, men ETA står förhoppningsvis för Estimated Time of Arrival, vilket är imorgon, den 9e... Fast jag kommer säkert få vänta hela helgen då fredagar inte är de mest effektiva arbetsdagarna när det gäller post o dyl....

Jag fick min mighty mouse för 30 minuter sedan, men inte datorn. De hade klantat till det lite i morses sade budet. Men datorn skulle komma med en bil senare idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 14:17

Skumt .. jag kan inte använda mitt nummer på apecode..det är väl som vanligt..så fort jag beställer något så skiter såg något... strejk,,, århundrades storm.. packetet hamnar bakom en annan låda och domhittar det 1 månad senare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-08 14:47

ni som har beställt svart: har ni sett "rapporterna" om att färgen flagnar? =/

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-08 14:51
Ursprungligen av Björne:

ni som har beställt svart: har ni sett "rapporterna" om att färgen flagnar? =/

har sett nånstans i forumet att färgen sitter ganska bra.. Men själv valde jag en vit. Fast det var pga att jag tycker den ser snyggare ut

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-08 15:55
Ursprungligen av Björne:

ni som har beställt svart: har ni sett "rapporterna" om att färgen flagnar? =/

Ja det har vi. I alla fall EN rapport. Tror de sålt fler än en svart maskin hittills, och om det varit ett problem så hade vi nog fått betydligt fler rapporter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 16:30

Sitter med min livs första mac nu. En Svart MacBook. Har köpt till 2*512meg ram samt en 100gb 7200rpm-disk. Men inte installerat något av dom ännu.

Första intryck: maskinen är grymt snabb. Har testat äldre ibooks och powerbooks, och alltid upplevt att osx är så slött. Men allt startar på nolltid på denna.

512 meg ram är för lite kan jag säga, har max 50meg ledigt ram om man kikar i activity monitor. Och då har jag bara dom vanliga programmen igång.

Datorn blir varm++. 60 grader vid idle, 90 grader vid 100% belastning. Inget att ha i knät om man har shorts eller liknande, med jeans går det helt utmärkt.

Mooljudet har jag hört en gång när jag hade typ allt öppet, men det slutar direkt när man stänger några program. Jag tror det kommer komma en patch för detta.

Sen i core duo temp så ser man att CPUn aldrig går under 1.5ghz. Vet inte varför, den borde kunna gå ner till 1ghz, och gå kallare samt strömsnålare. Jag tror på en patch

Lyssnade efter whine-ljudet men jag hör inget, man hör däremot ett svagt buzzande ljud när man kör på ström. Inte på batteri. Om det är whine-ljudet vet jag inte, men jag hör det bara om jag håller örat mot datorn.

Skärmen är helt grym, sjukt ljusstark och bra från alla vinklar. Var lite skeptiskt till glossy-skärmen men är absoult inga problem. Snarare tvärt om.

T-bordet är väl den största nackdelen tycker jag, är nog en av dom sämre laptop-t-borden jag har skrivit på. Vet inte om det är mellanrummen mellan tangenterna som är problemet. Men jag kanske vänjer mig. Har bara haft datorn en dag.

Håller på att kalibrera batteriet as we speak, och hittils har jag haft den på i över 3 timmar. Med alla möjliga program igång. 70% ljusstyrka, och det är 1,30 kvar på mätaren. Så jag är nöjd.

Jag har inte sett några tendenser till flagnande färg, men man ser alla fingeravtryck som fan på datorn, speciellt trackpaden(inte så konstigt)

Front row är coolt

Sen fick jag inte med någon iLife 06-skiva/skivor, hur ska jag göra när jag ska installera om osx på den nya disken? Har apple glömt att skicka med skivor eller vad?

Återkommer om jag kommer på något mer.

Jo, finns det opera mouse-gestures till safari?

Senast redigerat 2006-06-08 16:45

Shit va jag stör mig på budfirmor/levereansföretag som inte har mage o ringa till dom som dom ska leverera tid o ange en tid ungerfärligt som dom kommer...

sen en sak till, varför levererar dom oftast på dagtid till privatpersoner?? Folk jobbar ju!

Väntar fortfarande på att min Macbook ska komma...den har varit Out for delivery" nu sen kll 09:09 imorse......uch för TNT!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 17:36
Ursprungligen av JonasEk1:

Shit va jag stör mig på budfirmor/levereansföretag som inte har mage o ringa till dom som dom ska leverera tid o ange en tid ungerfärligt som dom kommer...

sen en sak till, varför levererar dom oftast på dagtid till privatpersoner?? Folk jobbar ju!

Väntar fortfarande på att min Macbook ska komma...den har varit Out for delivery" nu sen kll 09:09 imorse......uch för TNT!!

Testat att ringa TNT och fråga var ditt paket är någonstans?

Bevaka tråden