Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du bytt fläktar i din QuickSilver?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 07:39

Hade du köpt ersättare till alla tre fläktar eller?

Det första enkla att göra är egentligen att angripa den stora 120mm fläkten. Du behöver bara en bra stjärnmejsel, jorda ner dig mot elementet och sen är det bara att skruva loss alla skruvar som håller fast fläkten. Jag har det inte i huvudet, men det är kanske en 6-7 stycken? Du ser ju vad som behövs lossas när du väl börjar skruva.

CPU-fläkten är också busenkel att lossa - två skruvar på utsidan datorn, just vid perforeringen vid Nätverksuttaget. Kan dessutom vara en idé att tejpa för "hålet" i den svarta gummihuven som håller fast fläkten då vissa har rapporterat att det här hålet ger upphov till turbulens och vinande ljud.

PSU't är lite värre. För att få ut det ska du loss med tre(?) torx-skruvar som sitter genom plasten och chassiet, bakom datorn. Sedan ska du loss med "staget" som sitter mellan DVD'n och PSUtt och dessutom sitter PSU't med en extra skruv i den "hylla" som den också står på. Vidare kommer du att behöva ta loss hela ATX-kontakten från moderbordet för att kunna arbeta med PSU't utanför datorn. För att få loss den kabeln ska du lossa en liten kabel-klämma som sitter bredvid den stora 120mm-fläkten. Själva kontakten lossar du genom att trycka in en liten plast-snäppe på kontakten - använd kärlek och inte våld när du lossar kontakten från moderbordet.

Att sedan plocka isär PSU't är något du skall göra med yttersta försiktighet - kom ihåg att de stora kondensatorerna laddar upp stora mängder ström (ser ut som batterier) och de kan potentiellt orsaka stor skada på dig och utrustningen. Håll helt enkelt fingrarna borta från alla delar av metall på kretskortet så slipper du en kortslutning!

För att få loss fläkten ur PSU't ska du först öppna upp hela enheten med fyra (?) skruvar som sitter på "ovansidan" av PSU't - dvs den sida som är vänd bort från dig när du öppnar datorn, ja du hittar dom säkert. Efter detta öppnar du PSU't, tar loss de skruvar som håller fast fläkten och bänder försiktigt ut plåtsidan där fläkten sitter så att du kan ta loss fläkten. Elkabeln till fläkten hittar du på den högra sidan av PSU't om du har fläkten vänd mot dig. Kolla mina bilder. OBS! Se för guds skull till att fläkten sitter åt rätt håll så du slipper göra om allt jobb. En bra ide är att koppla in fläkten på kontakter i PSU't ansluta ATX-kontakten till moderbordet, ansluta strömmen till väggen och test-starta datorn så du ser att fläkten rullar INNAN du monternar tillbaka den i datorn.

Sen, om du vill köra min mod för att få tyst på hårddiskarna och QS goes G5 - säg bara till så kan jag ge fler instruktioner senare. Börja så här och njut av tystnaden ;). Men även om du inte vill bygga en hel QS goes G5-mod så tyckte jag iaf att hårddisk-modden var otroligt värdefull.

Lycka till. Fråga gärna om det är något.

• Oregistrerad
  • 2006-06-21 07:42

Steg för steg med bilder

Och som sagt, om det finns någon i närområdet som har en QS som dom vill få tyst på med en QS goes G5-mod så säg gärna till så kan vi göra en ordentlig steg för steg anvisning, med bilder, temp-tester, inköpslistor osv osv.

Jag ska försöka uppdatera min sida, men jag är bara så trög och har dessutom inte så många "före/efter"-bilder.

• Oregistrerad
  • 2006-06-21 07:49

VIdare.. är det någon här som har erfarenhet av möjligheterna att byta PSU i en QS mot ett ATX? Det finns så många smarta ATX-aggregat med bl.a. inbyggda 120mm fläktar som skulle kunna vändas antingen så att fläkten suger luft direkt från CPU-kylaren och då ger massor av kylning till den, eller alternativt, tar frisk luft från ett extra hål i bakre väggen av chassiet.

Nån som har testat ATX-PSU i Mac'en? Borde vara enkelt...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-21 10:24
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

VIdare.. är det någon här som har erfarenhet av möjligheterna att byta PSU i en QS mot ett ATX? Det finns så många smarta ATX-aggregat med bl.a. inbyggda 120mm fläktar som skulle kunna vändas antingen så att fläkten suger luft direkt från CPU-kylaren och då ger massor av kylning till den, eller alternativt, tar frisk luft från ett extra hål i bakre väggen av chassiet.

Nån som har testat ATX-PSU i Mac'en? Borde vara enkelt...

Det går inte. Apple följer inte ATX-standarden.
Om du prövar så bränner du moderkortet m m.

• Oregistrerad
  • 2006-06-21 10:56

star-affinity: Om du vill minimera risken för elekrifiering kan du ju alltid dra ut strömmen ur datorn och sen försöka starta den, det brukar dränera delar av PSU't. I värsta fall kan du ju använda en multimeter och tömma kondensatorerna. Men om du har sån koll så borde du inte heller få några problem med att ta sönder PSU't ;).

Vidare, så hade google svar på frågan om ATX agget: Beige G3, Yikes och Sawtooth kör med standard ATX med några få modifieringar i kontakten, medan Mystiqe (GB Ethernet), DA och QS kör med ATX + 28Volt för bl.a. att kunna driva ADC-anslutningen och delar av moderbordet. VIdare finns det lösningar för MDD, men där är det ännu mer galenskaper.

XLR8yourmac: http://www.xlr8yourmac.com/systems/ATX_G4_AGP_conversion/G4_AGP_to_ATX_case_pg2.htm#next
OutOfSpec: http://www.outofspec.com/frankenmac/wire.shtml

Blir något av en ful-lösning på quicksilvermaskinerna om man inte lyckas bygga en intern 24V matning. Synd. Det kanske är enklare att modda om lådan till nätagget i så fall.

Och som sagt, om det finns någon i närområdet som har en QS som dom vill få tyst på med en QS goes G5-mod så säg gärna till så kan vi göra en ordentlig steg för steg anvisning, med bilder, temp-tester, inköpslistor osv osv.

Vilket närområde? Jag har mycket riktigt en QuickSilver som borde tystas, men det är i Linköping. Det är ju i närområdet om man är i Linköping.

• Oregistrerad
  • 2006-06-21 13:04

Haha, ja. Mitt närområde är mer i krokarna av umeå. Om du vill komma upp med den är du välkommen?

För att avsluta ATX-snacket: Länkarna jag klistrade in ger alla svar man behöver. Man kan driva alla icke G5-powermacar med ett ATX agg. men man måste alltid (utom i beiga G3) göra ändringar i kontakten till moderbordet. Än värre är det i maskiner från och med DA, där det dessutom krävs lite extra trixande, som jag nämnde. Så, om nån läser det här och tror att man bara kan pula in ett ATX-PSU så är alltså svaret NEJ inte utan modifikation men inte alls omöjligt att fixa om man har lite skicklighet. Kolla på länkarna först bara!

Att sedan plocka isär PSU't är något du skall göra med yttersta försiktighet - kom ihåg att de stora kondensatorerna laddar upp stora mängder ström (ser ut som batterier) och de kan potentiellt orsaka stor skada på dig och utrustningen. Håll helt enkelt fingrarna borta från alla delar av metall på kretskortet så slipper du en kortslutning!

egentligen bör man väl inte vara inne och pilla i nätagget om man inte vet själv hur det ska gå till sas, men en vanlig rekommendation är att man drar ur sladden och låter stå i 'minst 24h' innan man skruvar upp.
lite överdrivet kanske, men som sagt, bättre det än en kyss från en av de där kondingarna...
(ängel-smileyn är kanske på sin plats här?)

Ursprungligen av gabriela:

...bättre det än en kyss från en av de där kondingarna...

Ska vara försiktigt...

Tack för infon Christoffer!
Jag testar.
Har köpt utbyte för alla tre fläktar, ja.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-21 11:40

Jag vidhåller att Apple inte följer ATX-standarden.
Om de följde standarden så skulle det gå att koppla in ett ATX-aggregat utan att riskera något.

Den enda Power Mac där du kan koppla in ett ATX-nätagg utan modifieringar i kontakten är beige G3. Men då måste man flytta en liten switch på moderkortet först.

Är mitt uppe i meckandet nu...

Håller på med PSU:t.
På denna bilden http://nebulus.se/quicksilver/index.php?id=55 så sitter den blå kabeln till vänster och den röda till höger (den vita används ju inte). Kontakten för fläkten alltså. Är det viktigt? Jag har det tvårt om nu.

Igår när jag komm hem packad efter midsommarfirande så fick jag för mig att skruva lite innan däcknnig. Inte helt smart. Känner att jag inte riktigt vet vilka skruvar som ska sitta var...
Vi får väl se om det blir några skruvar över när jag är klar.
Men det ordnar sig väl. Bara grejjorna sitter hyffsat på plats.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-25 08:38
Ursprungligen av star-affinity:

Är mitt uppe i meckandet nu...

Håller på med PSU:t.
På denna bilden http://nebulus.se/quicksilver/index.php?id=55 så sitter den blå kabeln till vänster och den röda till höger (den vita används ju inte). Kontakten för fläkten alltså. Är det viktigt? Jag har det tvårt om nu.

Jag har också satt kontakten tvärtom eftersom jag antar att den vita kabeln motsvarar den svarta minuskabeln som satt till vänster tidigare. Röd pluskabel hamnar då till höger som förut och blå utanför. Fläkten snurrar som den ska. Luften blåser ut.

Bilden visar m ao hur man inte skall göra.

Ursprungligen av Macus:

Jag har också satt kontakten tvärtom eftersom jag antar att den vita kabeln motsvarar den svarta minuskabeln som satt till vänster tidigare. Röd pluskabel hamnar då till höger som förut och blå utanför. Fläkten snurrar som den ska. Luften blåser ut.

Bilden visar m ao hur man inte skall göra.

Jaha.
Jag som öppnade PSU:n igen och satte kabeln som på Chrisoffers bild.

Undrar om det finns något man kan göra åt pipet. Vad tror ni? Köpa helt ny PSU kanske (om det nu går).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-10 17:56

Tjena!

Tänkte att det kunde vara på sin plats att bumpa den här tråden och visa min lilla mod av min QS 2001. Jag gjorde en riktigt "dyr" variant och kör med ADDA-fläktar i samtliga positioner utom CPU-fläkten som blev en Cooltek. Den fick jag dock voltstrypa en del. Trots det blir det bara 38 grader ur CPU-utblåset och datorn är vråltyst!:cool:

• Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-11 01:01
Ursprungligen av robro:

Tjena!

Tänkte att det kunde vara på sin plats att bumpa den här tråden och visa min lilla mod av min QS 2001. Jag gjorde en riktigt "dyr" variant och kör med ADDA-fläktar i samtliga positioner utom CPU-fläkten som blev en Cooltek. Den fick jag dock voltstrypa en del. Trots det blir det bara 38 grader ur CPU-utblåset och datorn är vråltyst!:cool:

Nice, tänkte göra något liknanade med min jag ska köpa.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-11 08:59
Ursprungligen av zightx:

Nice, tänkte göra något liknanade med min jag ska köpa.

Merci!:) Gör det, definitivt värt det!

Undrar förresten också om hur viktigt det är att spänna fast PSU-fläkten?
Skadar kanske inte, men originalfläkten var inte fastskruvad väl?

Isåfall har de slarvat i fabriken. Alla fläktar ska vara fastskruvade.

Miljoner tack!!

Har en G4 MDD som jag tom övervägt att sälja för jag inte står ut med oljudet

"Alla" som jag försökt få info via har gett mig uppgiften att det kostar ca 4000:- att få den tyst, suck.. Men nu! Äntligen hittat info om hur jag ska göra.

Geek or not - mycket uppskattat att ni delger infon!!

Och nej... man kan inte ställa in den i garderoben eller sätta den i en låda

Ursprungligen av KajsaCarla:

Har en G4 MDD som jag tom övervägt att sälja för jag inte står ut med oljudet

"Alla" som jag försökt få info via har gett mig uppgiften att det kostar ca 4000:- att få den tyst, suck.. Men nu! Äntligen hittat info om hur jag ska göra.

Geek or not - mycket uppskattat att ni delger infon!!

Och nej... man kan inte ställa in den i garderoben eller sätta den i en låda

Javisst är det suveränt. Bara så att inte min site har druknat i denna långa tråd:
http://my.mac.se/marcus/mdd
Allt man behöver. Kolla in länksidan med, där finns ännu mer.

Kostnaden är absolut inte över 1000 kronor. Man kan nog snåla ner det till halva det.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-25 08:41

Originalfläkkten i min QS PSU satt fastskruvad med två skruvar. Min nya Papst är också fastskruvad med två skruvar. Det fanns bara två hål.

Jag är klar!
Nästan haktappning när jag startade datorn.
Otroligt stor skillnad. Inte alls samma damsugardån.
Däremot hör jag nu ett svagt, svagt, ganska högfrekvent pip som man inte lade märke till tidigare — antagligen för att fläktarna dränkte ljudet.
Misstänkte att det är nätaggregatet som låter. Vad tror ni? Lär väl knappast vara någon av de nya fläktarna.

Men, men. Som vanligt får man inte vara helt nöjd.
Men det är väldigt mycket bättre än innan i alla fall.
Tack för inspirationen!

Chrisoffer, hur gjorde du med torx-skruven nere till vänster på Quicksilverns utsida?
Nu har jag en plastslips där för fläkten istället för skruv, så torx-skruven går inte in utifrån.

• Oregistrerad
  • 2006-08-02 21:04

Bland skruvar, sladdar och svordomar...

Den här tråden skänkte mig så mycket nöje när den snurrade på som värst för några månader sedan, så jag ska väl göra rätt för mig och komma med ett bidrag.

Även jag har en QS 933, vars fläktljud kanske inte direkt gjorde mig tokig, men som likafullt knappast kunde kallas lågmält. Sedan tidigare hade jag klippt bort gallret vid PSU-utblåset, men det resulterade inte i någon för mig märkbar skillnad. När jag upptäckte den här tråden väcktes hoppet till liv och fascinationen visste inga gränser när jag läste om folks uppfinningsrikedom. Till slut gav jag vika och beställde en dröse nya fläktar (och lite annat), vilka jag monterade häromkvällen. Jag tänkte nedan ge mina egna reflektioner kring prospektet att byta ut fläktar i en QS. Detta primärt för att folk med jämbördig grad av (o)erfarenhet när det kommer till hårdvarumicklande ska få en motvikt till de käcka utropen i denna tråd, men även för att uppmuntra till synpunkter och tips på vad jag kan ändra.

Jag ska börja med att säga att även om jag knappast blir skräckslagen när jag öppnar huven på burken - jag har bytt brännare och hårddisk och, som nämndes ovan, även skruvat loss PSU:n - så har den här trådens myckna prat om strömkyssar, voltstrypningar och multikolorerade ledare ingjutit såväl respekt som osäkerhet inför de ingrepp som omtalats. Men vad vore livet utan lite utmaningar?

När jag packat upp alla fläktar - tre stycken Acoustifan Dustproof - och lagt dem prydligt framför mig, öppnade jag chassit. Då jag anade att mängden skruvar som ligger och skräpar skulle bli svåröverblickbar hade jag förberett en A4-skiss på innandömet, där tanken var att jag skulle placera skruvarna efter ursprungsregion i burken. Jag tänker inte bygga upp någon onödig spänning här, så jag kan avslöja direkt att den planen höll för knappt hälften av skruvarna, därefter tröttnade jag. Dumt, dumt av mig.

60mm-fläkten var en barnlek att lossa. Ut med den gamla och in med den nya. Försökte först sätta tillbaka kåpan utan att ha skruvat fast fläkten, men det såg inte ut som den klyftigaste idén jag kläckt i mina dagar, så jag tog ut den och skruvade i skruvarna. Vet inte hur hårt man ska ta i, men gummit var definitivt mjukare än vad jag hade väntat mig och skruvarna försänktes ganska dugligt. Kanske en struntsak, vad vet jag. Problem uppstod när strömkabeln skulle anslutas till moderkortet. Kontakten på nya fläkten hade Svart/Röd/Vit, den gamla fläkten bara Svart/Röd. Till råga på allt hade jag inte lagt på minnet hur de två kablarna satt på kontaktstiftet, som ju är omärkt. Efter lite grunnande drog jag mig till minnes den gamla kontaktens snäpplåsorientering och då visste jag ju åt vilket håll den nya kontakten skulle sitta. Återstod dock att bestämma vilken sladd som skulle få bli utan kontaktstift. I min värld låter det logiskt att ansluta samma färger som på den gamla fläkten, så den vita sladden används nu inte. Ska också nämna (som jag vill minnas att någon annan gjort tidigare) att det lilla snäpplåset var så omedgörligt att jag (försiktigt) bröt av det. Hoppas att kontakten sitter ändå. One down, two to go. (När jag sedan var helt klar och skulle stänga chassiluckan visade det sig att den nya fläktens sladd var betydligt längre än den gamla och därför kom i kläm; jag stuvade så gott det gick in sladdhärvan mellan den övre delen av CPU-kylflänsen och bakdelen av chassit.)

Nu började skruvöversiktseländet. Ut med den optiska enheten, ut med staget, loss med kablarna, ut med PSU:n, bort med PSU-höljet, ut med chassifläkten. Skruvar över j***a allt... Jag började med PSU-fläkten. Själva fläkten gick efter lite kraftord (och bändande av plåt) att få ut, däremot var det betydligt pilligare med strömkontakten som sitter på ett kretskort som varken såg ut att vara eller kändes som något under av robusthet. Loss kom den dock till slut. Jag höll nu noga koll på hur Svart/Röd satt... Jag tryckte in den nya fläkten och snirklade fram kabeln till lämplig position i närheten av det lilla kretskortet med kontakten. Sedan började svordomsorgien på allvar. Med det miniskula manöverutrymme fingertopparna ges i den härva av sladdar som fyller utrymmet mellan det lilla kretskortet (med strömkontakten) och det stora kretskortet (där man, om jag fattat saken rätt, får ont om man pillar fel) var det en dugligt frustrerande process att försöka styra sladdens kontakt rätt på de ynkliga små stiften på kretskortet. Och inte blev det lättare av att snäpplåset var i vägen. När jag till slut tröttnade och bröt av snäpplåset även på denna kontakt gick det direkt mycket lättare och med förhållandevis få invektiver hamnade till slut sladden på kontakten. Även här är jag en smula fundersam på hur stabil kontakten är - det vore ju minst sagt tråkigt om fläkten lade av och PSU:n som en följd därav överhettar och brinner. (Apropå PSU:n så var innandömet bemängt med klumpar av någon vit, fogskumsliknande massa på allehanda ställen. Först trodde jag att något gått sönder och börjat läcka - à la kondensatorerna på första revisionen av iMac G5 - men jag orkade inte oroa mig för ännu en grej och intalade mig att det är någon sorts kombinerad isolering/fästmassa. Om någon har information som kan skingra mitt patetiska försök till självbedrägeri är jag dock idel öra.)

Efter denna pärs var det faktiskt nedförslut. Det enda motstånd som bjöds vid byte av chassifläkten kom sig av att jag inte gjorde en sak i taget utan hade alla tre fläktarna urmonterade samtidigt, vilket i kombination med min oförmåga att hålla mig till planen om att lägga alla skruvar på min skiss över datorns innanmäte föranledde skruvhaveriet som jag flaggade för i början av detta inlägg. Gosse, vad jag inte var nöjd när jag provade skruv efter annan i alla tänkbara hål - för mina ovana ögon såg datorns insida, när frustrationens vågor sköljde över mig som allra mest intensivt, ut som en schweizerost. När allt till slut ända var över blev jag sittandes med en överbliven skruv; tursamt nog en av den vanligaste sorten, vilket jag hoppas indikerar att jag inte behöver gå högre än DefCon 3 när jag använder datorn.

En annan "rolig" grej här var att Acoustifan-fläktarna levererades med någon sorts kontaktsamling utan tillstymmelse till bruksanvisning. Sladden från fläkten går in i en av tre olikfärgade (svart/blå/vit) trestiftshonor, vilka genom en udda mix färgade sladdar (olika för alla honor) leder till en molex. Varje hona har dock även en vit sladd som slutar i en ny hane av samma färg. Jag fattade nada och tryckte in fläktens kontakt i den av de tre honorna vars kabelkombination jag kände igen sedan tidigare (dvs. svart/röd). Således är det nu en imponerande mängd kontakter som hänger och dinglar onyttjade.

Visst var det någon som skrev om runda IDE-kablar tidigare i tråden? Hur som helst köpte jag en sådan i samma veva. Bättre luftflöde låter ju trots allt bra. När det sedan kom till att montera den insåg jag att den lämpliga kandidaten för utbyte var en högst oskrymmande liten kabelsnutt på kanske 20 cm (från moderkortet till hårddiskvaggan). Jag provade ändå att montera den nya halvmeterlånga runda kabeln, men hur jag än vek och vände på den kunde jag inte se hur den skulle förbättra lufttlödet när den gamla kabeln inte var ens hälften så lång och dessutom med fördel kunde vikas in under hårddisken (nedre platsen i vaggan är tom). Nej, den där kabeln var väl pengar i sjön. Men den är snygg.

Så hur blev det? Svårt att säga, för jag har bara haft igång burken i kanske en halvtimme efter ingreppet (som för övrigt gick på mindre än två timmar, vilket förvånade mig). Nog blev det tystare alltid, märkbart tystare. Och då ställde jag inte tillbaka burken på dess hylla på andra sidan av en skrivbordslåda, utan hade den ståendes fritt framför skrivbordet med aktern riktad mot mig. Men man hör den fortfarande, så ljudlös är den inte. Jag hoppas ju vid allt som är heligt att den minskade ljudnivån inte beror på att jag gjort något fel, så om någon läst något som verkar helgalet i det jag skrivit tar jag tacksamt emot tips.

Var det värt det då? Tveklöst. Så här i efterhand var det en rolig upplevelse (mitt idoga bruka av kraftord har jag börjat förtränga...) och jag är sugen på att trixa vidare med silikonkragar till fläktarna och byta ut skruvarna mot plast/gummipluggar. Så jag ber att få tacka alla tidigare skribenter i tråden för att de inspirerade mig till att göra dessa ingrepp i min kära Quicksilver

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-10 17:16

Nu har jag bytt CPU-fläktarna i min QS. På min 1,2 GHz:are från OWC så satt det två ganska högljudda 40 mm-fläktar. Nu har jag bytt ut det mot en Zalman 80 mm s k slim-fläkt avsett för något grafikkort. Fläkten är inkopplad med den medföljande adaptern på en molexkontakt. Det gick att välja på två hastigheter 1400 rpm eller 2800 rpm. Jag valde givetvis den långsammare hastigheten med ljudnivå på 20 db.
Jag valde att låta fläkten blåsa luft ner mot kylflänsen så att hälften av den varma luften försvinner ut bakåt genom gallret och hälften av luften tar vägen genom PSU:n.

120 mm chassifläkten har jag sedan tidigare vänt så att den blåser in luft i lådan.

Den här fläkten använder jag som CPU-fläkt:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=643879&node=537

Tillsammans med den här processoruppgraderingen:

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1200/

Nu hörs det bara ett dovt fläktljud från datorn som inte alls är störande. Temperaturen har jag inte mätt, förutom på hårddisken. Toppvärdet blev några grader lägre när jag vände på chassifläkten och tog bort slave-disken som var placerad ovanpå master-disken.

• Oregistrerad
  • 2006-11-28 15:13

G4 goes G5 ... del #2

Nu är det dags att vi blåser liv i den här gamla tråden tycker jag :).

Eller, om inte annat så tänkte jag rapportera om nästa fas i trimmandet av min gamla QuickSilver.

Har senaste månaderna funderat hårt och länge på om det skulle bli en MacBook eller om jag skulle trimma upp G4'an. Beslutade att spara pengarna och våndan över vart alla GB från G4'an skulle få plats i den lilla MacBooken genom att ge Quicksilvern en välbehövd översyn.

Införskaffade prylar:
1 st. nVidia 6200 256Mb DD2 med passiv kylning ~EUR 100 (inkl. frakt)
1 st. OWC Mercury Extreme 1.47Ghz G4 uppgradering ~USD 259 (inkl. frakt)

Grafikkortet är ett flashat PC-kort som jag, efter ett tips, köpte av en fransos med alias "Gotoh" från www.strangedogs.com forum. En mycket trevlig snubbe som jag varmt kan rekommendera. Visserligen blev jag lite stressad efter de drygt två långa veckorna jag fick vänta på att posten skulle leverera ett knövligt paket. Men, plopp in i AGP-slotten - sen vart det CoreImage och QuartzExteme för hela slanten. Det GÖR skillnad. Och att betala knappt en tusing är ju bara löjligt och faktiskt ett ganska sjysst pris om man jämför med att själv leta rätt på ett kompatibelt PC-kort som man kan köpa för några hundringar billigare och efter det lägga ner timmar på att flasha det. Jag är mycket nöjd.

En dag senare (efter ungefär en veckas väntetid!) landade min CPU uppgradering. OWCs, vid det här laget, något gamla Mercury på 1.47Ghz.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1500/

OWC har ju ett flertal uppgraderingar, både single och double som sträcker sig ända upp till 2Ghz. Men, jag valde att ta det säkra före det osäkra och köra på en "gamal" och beprövad G4'a med 2Mb L3-cache. Just de här modellerna med stora L3 cacheminnen har nämligen ofta visat sig mycket konkurrenskraftiga mot de nyare och ofta överklockade G4orna på >1.5Ghz. För mig är dessutom djupsömnsfunktionen mycket viktig och de här uppgraderingarna ska så vitt jag vet inte påverka den. (Efter tester så har det visat sig att min maskin sover hur gott som helst med de nya komponenterna)

Att sen en Mercury kostar knappt 2000:- med frakt gör den otroligt prisvärd.

Lite pillande med att få loss orginal cpu-kylaren var det värsta jag stötte på under uppgraderingen. Jag blev också tvungen att ändra en mikroswitch, då uppgraderingen i standardläge är inställd för ett 100Mhz system, men manualen var tillräckligt tydlig för att det inte skulle bli ett problem. Förrutom det så gick installationen på några minuter.

Och redan första sekunderna märktes det vilken skillnad den här uppgraderingen verkligen gör. Uppstarten var lätt dubbelt så snabb! 1.47Ghz är verkligen snabbare än 733Mhz ;).

Totalt pris blir kring 3000:- och jag måste säga att det här nog var värt varje krona. Lightroom flyger fram jämfört med tidigare. För att inte säga hur mycket mer responsiv maskinen nu är.

Tack vare den passiva kylningen på grafikkortet och de faktiskt mycket tysta fläktarna på CPU'n så låter maskinen inte alls mer än tidigare.

Men, jag ska nog in med en ny luftkanal till PSU't för att ge det ytterligare kylning. Kan tänka mig att nVidiat och den nya CPU'n kommer öka belastningen något. Vidare ska jag nog prova att byta ut de små fläktarna på CPU'n mot en tyst 120mm fläkt som täcker hela kylflänsen och samtidigt ta upp ett större utblås bakåt, där den tidigare CPU-fläkten skickade ut varmluft.

Det här kommer bli sjukt mäktigt :).

Bevaka tråden