Den här tråden skänkte mig så mycket nöje när den snurrade på som värst för några månader sedan, så jag ska väl göra rätt för mig och komma med ett bidrag.
Även jag har en QS 933, vars fläktljud kanske inte direkt gjorde mig tokig, men som likafullt knappast kunde kallas lågmält. Sedan tidigare hade jag klippt bort gallret vid PSU-utblåset, men det resulterade inte i någon för mig märkbar skillnad. När jag upptäckte den här tråden väcktes hoppet till liv och fascinationen visste inga gränser när jag läste om folks uppfinningsrikedom. Till slut gav jag vika och beställde en dröse nya fläktar (och lite annat), vilka jag monterade häromkvällen. Jag tänkte nedan ge mina egna reflektioner kring prospektet att byta ut fläktar i en QS. Detta primärt för att folk med jämbördig grad av (o)erfarenhet när det kommer till hårdvarumicklande ska få en motvikt till de käcka utropen i denna tråd, men även för att uppmuntra till synpunkter och tips på vad jag kan ändra.
Jag ska börja med att säga att även om jag knappast blir skräckslagen när jag öppnar huven på burken - jag har bytt brännare och hårddisk och, som nämndes ovan, även skruvat loss PSU:n - så har den här trådens myckna prat om strömkyssar, voltstrypningar och multikolorerade ledare ingjutit såväl respekt som osäkerhet inför de ingrepp som omtalats. Men vad vore livet utan lite utmaningar?
När jag packat upp alla fläktar - tre stycken Acoustifan Dustproof - och lagt dem prydligt framför mig, öppnade jag chassit. Då jag anade att mängden skruvar som ligger och skräpar skulle bli svåröverblickbar hade jag förberett en A4-skiss på innandömet, där tanken var att jag skulle placera skruvarna efter ursprungsregion i burken. Jag tänker inte bygga upp någon onödig spänning här, så jag kan avslöja direkt att den planen höll för knappt hälften av skruvarna, därefter tröttnade jag. Dumt, dumt av mig.
60mm-fläkten var en barnlek att lossa. Ut med den gamla och in med den nya. Försökte först sätta tillbaka kåpan utan att ha skruvat fast fläkten, men det såg inte ut som den klyftigaste idén jag kläckt i mina dagar, så jag tog ut den och skruvade i skruvarna. Vet inte hur hårt man ska ta i, men gummit var definitivt mjukare än vad jag hade väntat mig och skruvarna försänktes ganska dugligt. Kanske en struntsak, vad vet jag. Problem uppstod när strömkabeln skulle anslutas till moderkortet. Kontakten på nya fläkten hade Svart/Röd/Vit, den gamla fläkten bara Svart/Röd. Till råga på allt hade jag inte lagt på minnet hur de två kablarna satt på kontaktstiftet, som ju är omärkt. Efter lite grunnande drog jag mig till minnes den gamla kontaktens snäpplåsorientering och då visste jag ju åt vilket håll den nya kontakten skulle sitta. Återstod dock att bestämma vilken sladd som skulle få bli utan kontaktstift. I min värld låter det logiskt att ansluta samma färger som på den gamla fläkten, så den vita sladden används nu inte. Ska också nämna (som jag vill minnas att någon annan gjort tidigare) att det lilla snäpplåset var så omedgörligt att jag (försiktigt) bröt av det. Hoppas att kontakten sitter ändå. One down, two to go. (När jag sedan var helt klar och skulle stänga chassiluckan visade det sig att den nya fläktens sladd var betydligt längre än den gamla och därför kom i kläm; jag stuvade så gott det gick in sladdhärvan mellan den övre delen av CPU-kylflänsen och bakdelen av chassit.)
Nu började skruvöversiktseländet. Ut med den optiska enheten, ut med staget, loss med kablarna, ut med PSU:n, bort med PSU-höljet, ut med chassifläkten. Skruvar över j***a allt... Jag började med PSU-fläkten. Själva fläkten gick efter lite kraftord (och bändande av plåt) att få ut, däremot var det betydligt pilligare med strömkontakten som sitter på ett kretskort som varken såg ut att vara eller kändes som något under av robusthet. Loss kom den dock till slut. Jag höll nu noga koll på hur Svart/Röd satt... Jag tryckte in den nya fläkten och snirklade fram kabeln till lämplig position i närheten av det lilla kretskortet med kontakten. Sedan började svordomsorgien på allvar. Med det miniskula manöverutrymme fingertopparna ges i den härva av sladdar som fyller utrymmet mellan det lilla kretskortet (med strömkontakten) och det stora kretskortet (där man, om jag fattat saken rätt, får ont om man pillar fel) var det en dugligt frustrerande process att försöka styra sladdens kontakt rätt på de ynkliga små stiften på kretskortet. Och inte blev det lättare av att snäpplåset var i vägen. När jag till slut tröttnade och bröt av snäpplåset även på denna kontakt gick det direkt mycket lättare och med förhållandevis få invektiver hamnade till slut sladden på kontakten. Även här är jag en smula fundersam på hur stabil kontakten är - det vore ju minst sagt tråkigt om fläkten lade av och PSU:n som en följd därav överhettar och brinner. (Apropå PSU:n så var innandömet bemängt med klumpar av någon vit, fogskumsliknande massa på allehanda ställen. Först trodde jag att något gått sönder och börjat läcka - à la kondensatorerna på första revisionen av iMac G5 - men jag orkade inte oroa mig för ännu en grej och intalade mig att det är någon sorts kombinerad isolering/fästmassa. Om någon har information som kan skingra mitt patetiska försök till självbedrägeri är jag dock idel öra.)
Efter denna pärs var det faktiskt nedförslut. Det enda motstånd som bjöds vid byte av chassifläkten kom sig av att jag inte gjorde en sak i taget utan hade alla tre fläktarna urmonterade samtidigt, vilket i kombination med min oförmåga att hålla mig till planen om att lägga alla skruvar på min skiss över datorns innanmäte föranledde skruvhaveriet som jag flaggade för i början av detta inlägg. Gosse, vad jag inte var nöjd när jag provade skruv efter annan i alla tänkbara hål - för mina ovana ögon såg datorns insida, när frustrationens vågor sköljde över mig som allra mest intensivt, ut som en schweizerost. När allt till slut ända var över blev jag sittandes med en överbliven skruv; tursamt nog en av den vanligaste sorten, vilket jag hoppas indikerar att jag inte behöver gå högre än DefCon 3 när jag använder datorn.
En annan "rolig" grej här var att Acoustifan-fläktarna levererades med någon sorts kontaktsamling utan tillstymmelse till bruksanvisning. Sladden från fläkten går in i en av tre olikfärgade (svart/blå/vit) trestiftshonor, vilka genom en udda mix färgade sladdar (olika för alla honor) leder till en molex. Varje hona har dock även en vit sladd som slutar i en ny hane av samma färg. Jag fattade nada och tryckte in fläktens kontakt i den av de tre honorna vars kabelkombination jag kände igen sedan tidigare (dvs. svart/röd). Således är det nu en imponerande mängd kontakter som hänger och dinglar onyttjade.
Visst var det någon som skrev om runda IDE-kablar tidigare i tråden? Hur som helst köpte jag en sådan i samma veva. Bättre luftflöde låter ju trots allt bra. När det sedan kom till att montera den insåg jag att den lämpliga kandidaten för utbyte var en högst oskrymmande liten kabelsnutt på kanske 20 cm (från moderkortet till hårddiskvaggan). Jag provade ändå att montera den nya halvmeterlånga runda kabeln, men hur jag än vek och vände på den kunde jag inte se hur den skulle förbättra lufttlödet när den gamla kabeln inte var ens hälften så lång och dessutom med fördel kunde vikas in under hårddisken (nedre platsen i vaggan är tom). Nej, den där kabeln var väl pengar i sjön. Men den är snygg.
Så hur blev det? Svårt att säga, för jag har bara haft igång burken i kanske en halvtimme efter ingreppet (som för övrigt gick på mindre än två timmar, vilket förvånade mig). Nog blev det tystare alltid, märkbart tystare. Och då ställde jag inte tillbaka burken på dess hylla på andra sidan av en skrivbordslåda, utan hade den ståendes fritt framför skrivbordet med aktern riktad mot mig. Men man hör den fortfarande, så ljudlös är den inte. Jag hoppas ju vid allt som är heligt att den minskade ljudnivån inte beror på att jag gjort något fel, så om någon läst något som verkar helgalet i det jag skrivit tar jag tacksamt emot tips.
Var det värt det då? Tveklöst. Så här i efterhand var det en rolig upplevelse (mitt idoga bruka av kraftord har jag börjat förtränga...) och jag är sugen på att trixa vidare med silikonkragar till fläktarna och byta ut skruvarna mot plast/gummipluggar. Så jag ber att få tacka alla tidigare skribenter i tråden för att de inspirerade mig till att göra dessa ingrepp i min kära Quicksilver