Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BSA - pinsam organisation.

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-06-23 10:37
Ursprungligen av bollman:

Men? Om jag äger ett företag och inte har en enda Adobe-licens registrerad. Hur skall de då kunna hänvisa till något avtal och komma och begära revision? Jag vägrar köpa att det har gått igenom i någon domstol, i så fall vill jag se de domslutet.

Förresten är det inte sol här, och jag firar inte midsommar. Jag jobbar idag. Sådeså

Du verkar inte ha så mycket att göra...

Jag håller med Bollman, utan ett underskrivet (eller på annat sätt dokumenterat) avtal måste man styrka brottslig verksamhet, och direkt koppla in åklagarmyndigheten. Man kan ju knappast tillåtas göra stickkontroller på vem som helst.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-23 10:48
Ursprungligen av stfm:

Du verkar inte ha så mycket att göra...

Om vi säger så här; det är inte trångt här idag...

Jag installerar skrivare idag, skall få undan lite skit för sen går jag på semester i 4 veckor.
Ska bli j-vligt skönt att komma härifrån. För en gångs skull tänker jag inte ha nallen på under semestern, och inte heller kolla e-posten på över en vecka! Ha!

Ursprungligen av bollman:

Men? Om jag äger ett företag och inte har en enda Adobe-licens registrerad. Hur skall de då kunna hänvisa till något avtal och komma och begära revision? Jag vägrar köpa att det har gått igenom i någon domstol, i så fall vill jag se de domslutet.

Förresten är det inte sol här, och jag firar inte midsommar. Jag jobbar idag. Sådeså

Det är ju det jag försöker säga hela tiden: Om det inte finns något avtal så är det en ren polissak, dvs då är det upp till någon att anmäla och därefter upp till åklagare att inleda förundersökning, besluta om husrannsakan osv, men om det FINNS ett avtal så har BSA möjlighet att driva en civilrättslig process, vilket sker helt utan åklagare etc - det är precis därför det finns civilrätt!

Nu hoppas jag att det här inte låter för snorkigt, men läs gärna på lite om rättsordningen i Sverige så blir det enklare, och man behöver inte vare sig "vägra" eller "köpa" påståenden - man kan VETA hur rättsprocesser funkar. Varje dag avgörs hundratals avtalstvister i våra domstolar (eller i skiljenämnder)

I det här fallet så är det i mina ögon så otroligt fånigt att säga "nä, BSA har inget på fötterna bla bla bla"

Den här sortens revisioner sker i princip dagligen, och precis vartenda företag som blir utsatt börjar sprattla och säga "stora stygga BSA mot lilla stackars mig, det är för jävligt och måste vara OLAGLIGT"

MEN, efter att de pratat med någon jurist och fått klart för sig hur det funkar så kryper de till korset och gör det de själva gått med på att göra, därför att de vet att de annars åker på en jäkligt dyr och tidsödande rättsprocess som de med all sannolikhet förlorar.

Jag tycker det är otroligt oansvarigt att bara kasta ur sig "nä, ge BSA fingret bara" Den sortens råd kan man ge om man är beredd att betala de hundratusentals kronor som en förlorad rättsprocess kostar.

Är man inte det så är det bättre att ha åtminstone en liten, liten smula hum om hur rättsordningen funkar...

Glad midsommar förresten

Vad heter lagen som behandlar dessa avtal?

Ursprungligen av Björn Leander:

Vad heter lagen som behandlar dessa avtal?

Avtalslagen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 11:12

Bollman: Det blir inte mindre tautologi bara för att fler använder uttrycket.

Men för övrigt verkar det som om vi pratar runt varandra. Richard har inte riktigt förklarat vad "avtalskunder" egentligen är, och jag tror det är skälet till förvirringen.

"Avtalskunder" är väl kunder som köper licens för flera datorer och som registrerar sig för support osv. Egentligen är det ju en lite missvisande term, eftersom alla som köper ett program ingår ett avtal - även enskilda personer. Egentligen skulle termen vara "multilicenskunder" eller nåt.

Är det alltså så, så har ju programmakarna/BSA deras kontaktuppgifter och kan således begära räkenskap när dom (BSA) vill enligt avtalet. I så fall har Richard rätt, och även om jag tror att ett sådant avtal skulle kunna ifrågasättas i en domstol om några skickliga jurister verkligen jobbade på det, så är jag nog ganska säker på att domstolarna hittills accepterat sådana avtal som giltiga.

Således så kan vi som inte köpt ett "multilicensavtal" inte ens behöva fundera på om BSA kommer att knacka på dörren, vilket är trevligare än mitt första intryck när jag började skriva i tråden. Och om BSA trots allt skulle få för sig att försöka, så kan man alltså be dom dra åt helvete utan att riskera nån stämning alls.

Trots att jag själv inte har nåt "multilicensavtal" och alltså inte omfattas av detta, så tycker jag ändå att det är förbannat osmakligt och en bra demonstration av det totala kundförakt som storbolagen utvecklat nuförtiden. Har man köpt och betalat någonting så ska man fanimej inte bli behandlad som en brottsling.

EDIT: Oj. Medan jag skrev så hann Richard posta inlägget ovan. Måttlig "glad" midsommar blir det här, för det regnar och är 13 grader. Å andra sidan kan Togo sparka Frankrike ut från VM, vilket måste ses.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 11:18

I sammanhanget skulle det vara intressant att veta hur många som egentligen betalat för alla licenser, med handen på hjärtat. Jag har piratat några småprogram, men alla som är viktiga för min försörjning har jag betalat för. Till och med dubbelt för vissa eftersom min verksamhet är nedskalad nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 11:26
Ursprungligen av Konrad:

I sammanhanget skulle det vara intressant att veta hur många som egentligen betalat för alla licenser, med handen på hjärtat. Jag har piratat några småprogram, men alla som är viktiga för min försörjning har jag betalat för. Till och med dubbelt för vissa eftersom min verksamhet är nedskalad nu.

NEEEEEJ!!!!!!!!
Dra INTE in piratkopiering i tråden, snälla!!!!!!!!:'(

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-23 11:27

Och jag fortsätter att hävda att BSA måste ha svårt att bevisa att avtal föreligger i många fall.

Vi på univ har feta avtal, javisst, men småföretag och skolor måste det ju vara mycket svårare att ge sig på. Vi utsätts för revision ungefär vartannat år så jag säger inte att man ska "ge BSA fingret" i det läget, men mitt fåmansföretag. Om BSA skulle inkomma med önskan om revison så skulle jag ge dem fingret. Mitt företag äger inte ens en dator, lycka till säger jag bara.

Kom inte och säg att inte BSA gillar att köra med skärmseltaktiken: Gör som vi säger eller vi kör över er med massor av jurister med skarpladdade portföljer.

Glad midsommar själv, nu ska jag snart dra hem, tänkte inte jobba mer än halv dag idag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 11:33
Ursprungligen av bollman:

Och jag fortsätter att hävda att BSA måste ha svårt att bevisa att avtal föreligger i många fall.

Vi på univ har feta avtal, javisst, men småföretag och skolor måste det ju vara mycket svårare att ge sig på. Vi utsätts för revision ungefär vartannat år så jag säger inte att man ska "ge BSA fingret" i det läget, men mitt fåmansföretag. Om BSA skulle inkomma med önskan om revison så skulle jag ge dem fingret. Mitt företag äger inte ens en dator, lycka till säger jag bara.

Kom inte och säg att inte BSA gillar att köra med skärmseltaktiken: Gör som vi säger eller vi kör över er med massor av jurister med skarpladdade portföljer.

Jamen BSA går ju bara på kunder som dom har avtal med. Hajar du inte det? Och om man inte anser att dom har det, så är det alltså en själv som ska bevisa att det inte finns ett avtal. Det är inte BSA som ska visa att dom har.
Och skrämseltaktiken hör ju till spelet, tyvärr. Ju mer pengar du har, desto lättare att platta till folk.

Senast redigerat 2006-06-23 11:44
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 11:28

Nej OK då.
Det var bara en lite fundering jag hade, för jag tror inte att alla har så rent samvete som de vill påskina.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-23 11:30

Vi verkar vara överrens för en gångs skull Danne

"Bindande avtal" verkar ju vara en term oavsett hur språkligt otäck den än är

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 11:52

Om man har rent mjöl i själva påsen så är det väl bara att lägga pappren på bordet om BSA hör av sig.
Jag förstår egentligen inte all yvighet som uppstår runt frågan. Har man köpt licenser så har man, om man inte har det och använder programvaran ändå så har man begått ett brott. Ganska enkelt egentligen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 13:07
Ursprungligen av Konrad:

Om man har rent mjöl i själva påsen så är det väl bara att lägga pappren på bordet om BSA hör av sig.
Jag förstår egentligen inte all yvighet som uppstår runt frågan. Har man köpt licenser så har man, om man inte har det och använder programvaran ändå så har man begått ett brott. Ganska enkelt egentligen.

Det är ju inte det det handlar om, i vart fall inte i mitt fall.
Självklart är det som du skriver, om man förenklar och låtsas om att det verkligen är så enkelt.
Vad jag reagerar så starkt på är att en avtalspart lider av så långt gånga tvångsföreställningar att han kräver att kontrollera avtalets efterlevnad utan att det finns ett enda skäl till att motparten kan tänkas ha brutit mot avtalet. Det är helt enkelt en vidrig attityd och ett förakt för avtalspartnern.

Vanligt, normalt vett och respekt mot folk kräver att man inte ska behandla dom som skurkar, stövla in i deras verksamhet, peka med hela handen och begära räkenskap som en jäkla stalinist utan att ens en misstanke om avtalsbrott föreligger.

Men å andra sidan: Det kanske ligger i tiden att det ska vara så. Det är ju ungefär samma saker som Bodström ägnar sin energi åt.:tveksam:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-23 19:39

Att göra revision på datorerna är ju trots allt något som tar tid. Vem betalar denna tid? Inte gör BSA det iallafall.
BSA vet ju redan hur många licenser man "bör" ha och det är väl bara att de bjuder in sig själva och ber att få titta i alla datorer. Visst, men de får ju minsann ersätta förlorad arbetstid då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-23 20:09
Ursprungligen av bollman:

Att göra revision på datorerna är ju trots allt något som tar tid. Vem betalar denna tid? Inte gör BSA det iallafall.
BSA vet ju redan hur många licenser man "bör" ha och det är väl bara att de bjuder in sig själva och ber att få titta i alla datorer. Visst, men de får ju minsann ersätta förlorad arbetstid då.

Ja, varför ska skolor och Universitet betala för förlorat arbetstid. Heja på Bill Gates, han blir bara rikare hur än det blir ! !

Jag kanske låter enkelspårig nu.

Skolor och universitet får ju "student" rabatter, men de förlorar ju det ändå i slutändan genom kontroll av BSA ! !

Staten och EU borde kolla hur BSA´s arbetsmetoder fungerar, det fördyrar ju skattepengar enormt med tiden !

Jag förstår dej Bollman din tankesättet !

Senast redigerat 2006-06-23 22:17
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-25 09:59

"skvalpa".

Det enda jag inte fattar är varför man har Internet Explorer som prioritering, visst är det MS-vara, men det är liksom inget betalprogram.

Sen undrar jag varför det inte används en bättre, mer uppdaterad webläsare istället -dvs FF på OSX och på OS9 t ex iCab eller Mozilla.

OBS! Jag har "inte" orkat läsa igenom allt i denna tråd i detalj, har huvudvärk..så om jag missat nåt och frågar om nåt som redan har besvarats, bry dig inte om mig.

Ursprungligen av apple4ever:

Det enda jag inte fattar är varför man har Internet Explorer som prioritering, visst är det MS-vara, men det är liksom inget betalprogram.

Det BSA konstaterade var att det fanns fler installationer av Internet Explorer än det gjorde av Microsoft Windows. Detta tyckte de lät konstigt då de menade att "Internet Explorer normalt medföljer Windows". Alltså trodde BSA att skolan hade fler installationer av Windows än vad de redovisade.

Ursprungligen av apple4ever:

Sen undrar jag varför det inte används en bättre, mer uppdaterad webläsare istället -dvs FF på OSX och på OS9 t ex iCab eller Mozilla.

Internet Explorer under Mac OS 9 är inte helt fel. Sedan kan man naturligtvis ha flera webbläsare installerade samtidigt.

Då förstår jag (fnissar smått)
Jo, om de nu håller på och ska ha bokföring på allt sånt bör de väl iaf lära sig grunderna och förstå att det finns mer än ett operativsystem som kan köra berömda, men utdaterade webläsare

Bevaka tråden