Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, fast det känns lite väl mycket, eftersom de varit snälla nog att lova mig att det skulle ta max en vecka. Fast å andra sidan är ett löfte ett löfte. Vet inte, känner mig bara allmänt grinig och trött på det hela. Det är NÄSTAN så att jag ångrar min switch. Jag har haft mer hårdvaruproblem med min MacBook än den stationära PC jag byggde själv för fem år sedan. Det är faktiskt rätt tragiskt.

Ja det är riktigt surt.

Sen så har jag inte mycket förtroende för Macademic. När jag lämnade in min eMac med trasig hårddisk bytte de till en trasig... När jag kom hem var det första jag gjorde att sätta in en större, då upptäckte jag att flera skruvar inte var åtdragna ordentligt. Efter det kopplade jag in den nya disken i ett externt chassi... Gick den igång? Nix. De hade alltså inte ens testat datorn efter servicen. Men jag orkade inte tjafsa med dem så det fick vara...

Jag har ett system i mina avstängningar... kyla. Är datorn sval vill den inte leka. Jag testade att köra med 100% CPU-belastning i några timmar och då hände absolut ingenting. Efter några timmar i vila så stängde den av sig efter några minuter. Håller man inne startknappen i tio sekunder eller så (datorn ger ifrån sig ett lååååångt pip och lysdioden blinkar) funkar allt som vanligt, det verkar som att den skiter i någon sensor då.

Lite OT: jag blir galen, jag måste ha sett dig någon gång (går ju också i lötenkyrkan) men inte kopplar jag inte...

EDIT: Jasså det var så tricket funkade.. den går i 1,0 GHz... Det förklarar varför en del saker kändes lite segare än vanligt.

EDIT 2: Nu verkar fläkten ha blivit hysterisk... den går hörbart fast processorn barar är 52 grader...

Senast redigerat 2006-09-14 17:10

Angående fläktarna: har du installerat SMC-uppdateringen? Det kan bero på det.

Jo, det märks att processorn låses till 1GHz.

<OT>Du går alltså i LK? Kul. Det finns ett fotografi på min gamla bloggar: http://thurfjellein.blogspot.com Eftersom du har en så konstig handle, har jag inte en aning om vem du är. ;o)</OT>

Japp jag har uppgraderingen. Men fläkten verkar gå mer än vanligt... jaja det stör inte, jag tyckte det var lite konstigt bara. Avstängningarna sägs iofs bero på felaktiga tempsensorer, så det kanske inte är så konstigt.

Hehe... Erik heter jag egentligen, sköter ljudet på 11.15 ibland och oftast på XP-gudstjänsterna om du har varit där.

Fläkten går på vid lägre temperaturer med SMC-uppdateringen för att de inte ska råma.

OK. Brukar gå på 9.30.

Jo det vet jag också. Fläkten går mer sedan uppdateringen och datorn (som inte var överdrivet varm innan) blev behagligt sval. Men det jag snackar om är att jag tycker att den över en natt går mer. Och det var i morse den slog av sig för första gången. Kanske finns ett samband, eftersom avstängningarna verkar bero på att tempsensorn fnattar ur och tror processorn är 100 grader. Eller så inbillar jag mig bara... Fast jag tror inte det, vid normal användning har den aldrig legat under 50, och det gör den nu.

Jag går också på 9.30 oftast... Jag får be en gemensam bekant (Markus H.) peka ut dig

Logikkorten skulle ju komma till Apple den 15e dvs imorgon.
Och med "Apple" avses väl Apple nånstans i Europa.
Sen tar det ju tid innan dom hinner distibuera ut dom.
Så det här lär ta tid.

Då väntar jag någon vecka eller så med att lämna in min dator.

min skickades från eindhoven idag. får jag en dator med gammalt logickort då tror ni?

Det jag undrar är varför min Cpu på min MacBook låser sig till 1.0 Ghz vid användning av nätadapter. Det intressanta i det hela är at vid användning av batteri då hoppar min Cpu mellan 1 Ghz till 2 Ghz t.ex. (1,33 Ghz eller 1,6 Ghz och 2 Ghz ). När jag använder mig av batteri tillsammans med nätadaper sp kan jag få 2.0 Ghz men jag kan också få maxtemp på 100°c vid belastning!

Jag hade problem med min MB (kolla mina inlägg på sida 2 i denna tråd) med att datorn inte hittade batteriet. Jag gick därför till min lokala Macaffär här i Brisbane, Australien för att kolla. Fick förklarat att batteriet var kaputt och att det behövdes bytas. Efter två o en halv månad i mitt ägarskap! En ny dator som måste ha nytt batteri efter två o en halv månad?!

Nåja, utan kvitto (som självklart är i Sverige) lämnade jag ifrån mig min MB och fick beskedet att det skulle ta minst en vecka, kanske två. För ett batteri...herregud.

Detta var i onsdags. Idag ringde de och sa att datorn var klar för hämntning. Två dagar! Jag är glad och supernöjd med hur det hela sköttes. Nytt batteri, som datorn hittar! Allt gick så klart på garanti, var bara att hämta och köra igång. Härligt!

Klas

Vad bra!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 16:44

Samma problem, macbook random shutdowns

Jo, min macbook har fungerat prickfritt sedan 5 aug eller så när jag köpt den. Nu har den plötsligt börjar stänga av sig, lite då och då - typ en gång om dagen. Kvittar om jag slösurfar eller fetjobbar med datorn, finns ingen logik. Dessutom startar den inte när den varit avstängd utan man får boota några gånger och sedan går den igång. Well well.
Ska skicka in en till service nästa vecka. Är dock fantastiskt beroende av den så jag får la´ låna en reserv av ngn...

Jag postar mer om hur servicen går och hur datorn funkar (eller inte) efteråt...

Jag hade vad jag tyckte var typiska problem omstarter på min MacBook 2.0GHz. Men när även vanliga kernel panics började dyka upp funderade jag på om det inte kunde ha med minnet jag installerat, 2 GB TwinMos-minne från Komplett.se, en modell som fungerat klockrent för andra.

Jag bytte tillbaka till originalminnena och omstarterna försvann helt. Satte i TwinMos-minnena och efter tio minuter startade datorn om sig.

Så: Om ni har problem med omstarter och har installerat eget minne, testa först att byta tillbaka. Att köra med 512 MB medan komplett.se tuggar sig igenom reklamationen är inte kul, men betydligt bättre än att skicka iväg nya datorn på reparation.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 12:18
Ursprungligen av leenus:

Jag hade vad jag tyckte var typiska problem omstarter på min MacBook 2.0GHz. Men när även vanliga kernel panics började dyka upp funderade jag på om det inte kunde ha med minnet jag installerat, 2 GB TwinMos-minne från Komplett.se, en modell som fungerat klockrent för andra.

Jag bytte tillbaka till originalminnena och omstarterna försvann helt. Satte i TwinMos-minnena och efter tio minuter startade datorn om sig.

Så: Om ni har problem med omstarter och har installerat eget minne, testa först att byta tillbaka. Att köra med 512 MB medan komplett.se tuggar sig igenom reklamationen är inte kul, men betydligt bättre än att skicka iväg nya datorn på reparation.

Detta låter sannerligen intressant, jag har inte haft nåt problem med RS innan jag bytte RAM-minnet. Två TwinMos som jag köpte från Macoteket. Kanske ska försöka byta de två istället för att slänga in datorn på några veckors service... ? återkommer.

Nu har jag snackat med Apple (visste inte att de hade telefonöppet på lördagar) och fick grönt ljus för att lämna in den på Macademic. Har en lämplig håltimme på måndag där jag kan fixa det. Sen är det bara att vänta...

Har din kommun en konsumentvägledare, vänd dig till dem. Annars hotar du med Allmänna Reklamationsnämnden till MacSupport och Apple.

Instämmer med Zyx.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-24 10:00

Fått samma problem nu efter ett par månader.

Hur gör ni med data när ni skickar in datorn? Tar backup givetvis, men sen? Lämnar kvar allt på disken men lösenordsskyddat, skapar nytt konto åt Apple-folket om de behöver testa saker?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-24 13:30

jag köpte min mac i juli. haft den ett tag och så började den stänga av sig och ville inte starta om till en början.

när jag frågade kompisen som "övertalde" mig att mac är så bra,
så sa han just att många haft problem med sitt logikort.
lämnade in dator och fick tillbaka den dagen efter,de sa att lite mer än en månad innan de skulle få hem grejerna.

detta är min första mac,men funderar starkt på att sälja den..

nu e datorn värre än nånsinn stänger ner sig ett 20-30 tal gånger/dag om jag har otur.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-24 17:15

Självklart åkte jag också detta fenomen. Har inte ens hunnit skicka in iPoden förrän nästa pryl från Apple började konstra.

Någon som har testat http://www.macbookrandomshutdown.com/utils/macbookrss.dmg

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 17:17
Ursprungligen av Bijan:

Självklart åkte jag också detta fenomen. Har inte ens hunnit skicka in iPoden förrän nästa pryl från Apple började konstra.

Någon som har testat http://www.macbookrandomshutdown.com/utils/macbookrss.dmg

Hur gammal är din?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-24 17:30
Ursprungligen av Pantern:

Hur gammal är din?

Skeppades till mig i slutet av maj.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 17:40
Ursprungligen av Bijan:

Skeppades till mig i slutet av maj.

Onekligen trist det där Men verkar dock som det är borta på de köpta efter sommaren iallafall.
Kanske värt att sälja och köpa en ny. Begagnat får man ju trots allt väldigt mycket för sin macbook anser jag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-24 17:57
Ursprungligen av Pantern:

Onekligen trist det där Men verkar dock som det är borta på de köpta efter sommaren iallafall.
Kanske värt att sälja och köpa en ny. Begagnat får man ju trots allt väldigt mycket för sin macbook anser jag.

Sälja! Är du tokig gosse! Jag ska ha en fixad dator, först stekhet dator, sen mooande, sen random shutdowns.
Snart kommer jag få krupp och skicka en brevbomb till Apple varje gång en av deras prylar sviker mig.

Ringde till Apple och klagade. Det var inga större dissussioner. Jag får en ny dator i stället för min tre månader gamla MacBook. Dom verkar vara helt införstådda med problemet som ska bero på glappkontakt i logikkortet vilken är beroende av värmeutveckling. Hoppas att den nya datorn inte är behäftad med samma problem... Som jag förstår det så är många MacBook utrustade med detta logikkort. Så det handlar om att byta logikkort vilket just nu inte är så lätt då det är brist på dom...

Ursprungligen av hoken1397:

Jag får en ny dator i stället för min tre månader gamla MacBook..

När beställde du och fick din levererad?

Har haft min i snart tre månader, och det låter ju intressant och få en ny dator, så slipper man skicka in den på service och få vänta i en evighet på den då eftersom vad jag förstår är stor brist på logikkort just nu. Har drabbats av alla fel på min MacBook, den stänger av sig spontant, fläkten går på max bara strax erfter jag slagit på den och processon ligger endast på 45 grader, samt pipljudet uppe i vänstra hörnet.

Vad är nummret till Apple som jag ska ringa?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-24 19:36
Ursprungligen av hoken1397:

Ringde till Apple och klagade. Det var inga större dissussioner. Jag får en ny dator i stället för min tre månader gamla MacBook. Dom verkar vara helt införstådda med problemet som ska bero på glappkontakt i logikkortet vilken är beroende av värmeutveckling. Hoppas att den nya datorn inte är behäftad med samma problem... Som jag förstår det så är många MacBook utrustade med detta logikkort. Så det handlar om att byta logikkort vilket just nu inte är så lätt då det är brist på dom...

Behöver inte betyda att det blir en ny dator, Apple har "rätt" att byta ut den mot en "refurbished". Samma sak gäller din 3mån gamla, den kommer repareras och skickas ut till någon med liknande problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 19:39
Ursprungligen av zulee:

Behöver inte betyda att det blir en ny dator, Apple har "rätt" att byta ut den mot en "refurbished". Samma sak gäller din 3mån gamla, den kommer repareras och skickas ut till någon med liknande problem.

En refurbished lär ju i dessa fall innebära att felet är åtgärdat så man kommer inte märka av att man får en annan. Fördelen med detta system är just att man får en "ny" dator omedelbums

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-24 19:50
Ursprungligen av Pantern:

En refurbished lär ju i dessa fall innebära att felet är åtgärdat så man kommer inte märka av att man får en annan. Fördelen med detta system är just att man får en "ny" dator omedelbums

Det är ju självklart en fördel men jag är personligen ganska pedantisk med mina datorer, det kanske den tidigare "ägaren" inte var i samma utsträckning (syftar på väldigt små och i mina ögon väldigt irriterande repor). Men Apple kanske byter ut hela kåpan på dessa datorer, vad vet jag

Bevaka tråden