Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 19:52
Ursprungligen av zulee:

Det är ju självklart en fördel men jag är personligen ganska pedantisk med mina datorer, det kanske den tidigare "ägaren" inte var i samma utsträckning (syftar på väldigt små och i mina ögon väldigt irriterande repor). Men Apple kanske byter ut hela kåpan på dessa datorer, vad vet jag

Refurbished innebär att allt yttre byts ut mot nya delar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-02 22:28

arga sambon som nu e ganska glad

idag ringde dom iaf och mina delar har kommit
så imorn bitti lämnar jag in den,och håll nu tummarna alla att den blir som den skall

//Mekis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 15:30

pratade med dom på sos data igår,och då hade tanten i växeln ingen aning om va de gjorde med min dator. tester antaligen sa hon... ringde idag då jag läste att flera fått datorn fixad på några timmar. och jajamänsan nån ssnubbe där hade bara glömt att ringa mig i tisdags då jag lämnde in den för att säga att den va klar.
och frågade självklart efter den här killen,men han var inte där idag,men nu e iaf datorn hemma och jag hoppas verkligen att inget mer e fel på den..

håller tummarna stenhårt.

Ursprungligen av zulee:

Behöver inte betyda att det blir en ny dator, Apple har "rätt" att byta ut den mot en "refurbished". Samma sak gäller din 3mån gamla, den kommer repareras och skickas ut till någon med liknande problem.

Hellre en refurbished som fungerar som den ska än en som stänger av sig oregelbundet och kör fläkten på max direkt efter uppstart, så ser jag det i alla fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-25 12:33
Ursprungligen av hoken1397:

Ringde till Apple och klagade. Det var inga större dissussioner. Jag får en ny dator i stället för min tre månader gamla MacBook. Dom verkar vara helt införstådda med problemet som ska bero på glappkontakt i logikkortet vilken är beroende av värmeutveckling. Hoppas att den nya datorn inte är behäftad med samma problem... Som jag förstår det så är många MacBook utrustade med detta logikkort. Så det handlar om att byta logikkort vilket just nu inte är så lätt då det är brist på dom...

Ringde Apple nu och de vägrar byta ut datorn. Det enda dom är villiga att göra är att ta in den och kolla på den.
Vem snackade du med på supporten? och vad sa du?

Supportkillen menade på att det skulle ta längre tid att byta ut datorn i och med att den gamla först måste skickas in, sen så skickar de ut en ny dator.

Haha, nu ska dom skicka ut en tekniker från Lan-masters till mig istället för att skicka in min dator eller skicka mig en ny.
Det här ska bli kul.

Nu ringde LAN-Masters och berättade att dom ska i sin tur skicka ut en förfrankerad låda så att jag kan skicka in min macbook till LAN-Masters i stockholm. Därefter skall LAN-Masters konstatera att logikkortet är trasigt, sedan beställa ett. 3-4 veckors leveranstid, sedan bya ut logikkortet. Sen får jag tillbaks datorn....
Jävligt bra plan...

Senast redigerat 2006-09-25 13:50

0771 199 519

Har varit i kontakt med en av serviceverkstäderna jag har att vända mig till. De skulle beställa hem ett nytt logikkort, och sen höra av sig när det vet att de fått korten. Perfekt då slipper man lämna i från sig och vara utan dator på obestämd tid.

Hoppas alla problem med datorn löser sig nu!

Jag pratade med många olika personer på Apple. Nyckelordet var att jag använder min dator i jobbet.. (vem gör inte det) och att en månads väntetid (mitt antagande... grejjen var att dom inte kunde svara på hur länge det skulle dröja innan dom kunde leverera nya logikkort) inte är acceptabelt för en praktiskt taget ny dator. Min dator var redan hos Lanmaster så felet var konstaterat av deras servicepartner. Hota med att ta ut en hyrdator och debitera dom för hyran
/P

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 11:02

Nu kom min MacBook tillbaka från sin första reparation gällande RSS. Logikkortet är utbytt (hur kan man ta reda på ifall det är den senaste revisionen av logikkort?). Jag hoppas och ber att problemet ska vara fixat. Jag har 1.83 Ghz versionen. Jag rapporterar utvecklingen.... hoppas hoppas att den håller...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 11:33
Ursprungligen av Ramirez:

Nu kom min MacBook tillbaka från sin första reparation gällande RSS. Logikkortet är utbytt (hur kan man ta reda på ifall det är den senaste revisionen av logikkort?). Jag hoppas och ber att problemet ska vara fixat. Jag har 1.83 Ghz versionen. Jag rapporterar utvecklingen.... hoppas hoppas att den håller...

När är din tillverkad? De tre första numren i serienumret är år och vecka.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 14:30
Ursprungligen av Pantern:

När är din tillverkad? De tre första numren i serienumret är år och vecka.

Märkligt... på "Om en här datorn" samt när jag klickar på "Mer info..." står inget serie nummer... bara: Serienummer: SystemSerialNumb

Finns det något annat ställe att se numret på?

Ursprungligen av Ramirez:

Märkligt... på "Om en här datorn" samt när jag klickar på "Mer info..." står inget serie nummer... bara: Serienummer: SystemSerialNumb

Finns det något annat ställe att se numret på?

Ta loss batteriet så står det på insidan av datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 17:17
Ursprungligen av Ramirez:

Nu kom min MacBook tillbaka från sin första reparation gällande RSS. Logikkortet är utbytt (hur kan man ta reda på ifall det är den senaste revisionen av logikkort?). Jag hoppas och ber att problemet ska vara fixat. Jag har 1.83 Ghz versionen. Jag rapporterar utvecklingen.... hoppas hoppas att den håller...

Den höll inte länge... Det blir att skicka iväg den imorgon igen... Ett annat problem uppstod... Den kommer igång... Man hör hur hårddisken jobbar men man ser ingenting på skärmen förutom att den lyser... Inget kommer upp... Har testat reseta PRAM... allt. Men inget dyker upp på skärmen. När jag däremot kopplar upp den mot min Mac Mini i Firewire Mode kommer jag åt all data på MacBooken. Skumt

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 11:50
Ursprungligen av Ramirez:

Den höll inte länge... Det blir att skicka iväg den imorgon igen... Ett annat problem uppstod... Den kommer igång... Man hör hur hårddisken jobbar men man ser ingenting på skärmen förutom att den lyser... Inget kommer upp... Har testat reseta PRAM... allt. Men inget dyker upp på skärmen. När jag däremot kopplar upp den mot min Mac Mini i Firewire Mode kommer jag åt all data på MacBooken. Skumt

Min MacBook 1.83 kom tillbaka för andra gången nu... Hoppas att den håller den här gången... hopppas att det inte blir en tredje resa för den. Problemet som reparerades denna gång var inte RSS utan skärmen. En mjukvaruuppdatering som hade med det nya logikkortet att göra. Hoppas nu att logikkortet utrotat RSS-problemen. Var det så att vissa MacBooks blivit bra av enbart logikkort byte (utan heatsink-byte)? Att RSS problemens orsak kan variera från MacBook till MacBook? Hoppas så...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 21:29
Ursprungligen av Ramirez:

Min MacBook 1.83 kom tillbaka för andra gången nu... Hoppas att den håller den här gången... hopppas att det inte blir en tredje resa för den. Problemet som reparerades denna gång var inte RSS utan skärmen. En mjukvaruuppdatering som hade med det nya logikkortet att göra. Hoppas nu att logikkortet utrotat RSS-problemen. Var det så att vissa MacBooks blivit bra av enbart logikkort byte (utan heatsink-byte)? Att RSS problemens orsak kan variera från MacBook till MacBook? Hoppas så...

Den har inte RSS:at än... håller fortfarande. Vad tror ni? Är ett byte av kylfläns ett måste? Eller behöver vissa MacBooks endast byta logikkort som min? Hoppas verkligen att logikkortbytet botade datorn. Snälla hjälp mig någon... Kan RSS problemens orsak variera från MacBook till MacBook? Vågar jag hoppas att problemen inte kommer tillbaka trots att de bara bytte logikkortet?

Snackade precis med Macforum, lämnade in min mb för två dagar sedan, ville kolla hur det gick. Då meddelade dom att apple inte längre byter ut logikkortet, utan bara heatsinken. Heatsinken skulle levereras med start i slutet på veckan. Känns sådär, först hör man att logikkortet, heatsinken behöver bytas. Sedan kommer infon om att logikkorten är svåra at få fram, då kommer informationen om att de inte längre behövs bytas. Hmm. Jag betalde 18000 för en helt ny dator, den fungerar inte korrekt från leverans och jag kan inte ens få besked om hur lång tid det kommer ta att reparera den. Detta är min första apple dator, har kört pc i 15 år. Det känns verkligen inte bra.

läste någonstans, minns inte just nu vart, att problemen med att de stänger av sig kommer från heatsinken. den var tydligen dåligt konstruerad och expanderade med värmen, då det inte fanns tillräckligt med plats så skapades en kortslutning och datorn stängde ner. frågan är bara, om detta nu stämmer varför har apple då bytt ut en massa logikkort på tidigare datorer...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 15:03

Använder ni nåt program för att se tempen på datorn lr finns det en sån funktion i osx?
Jag fick min macbook häromdagen, behöver jag oroa mig för random shutdowns inom några veckor?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 15:06
Ursprungligen av Jake_Styles:

Använder ni nåt program för att se tempen på datorn lr finns det en sån funktion i osx?
Jag fick min macbook häromdagen, behöver jag oroa mig för random shutdowns inom några veckor?

Du kan gå in i under äpplet/och sedan klicka på mer info. Min är gjord V37. Men den blir bra varm alltså :eek:

Ursprungligen av Jake_Styles:

Använder ni nåt program för att se tempen på datorn lr finns det en sån funktion i osx?

CoreDuoTemp

Ramirez: Sjukt. Hur kan ett serviceställe missa en sån sak? Provar de inte om datorerna fungerar efter en reparation?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 21:33
Ursprungligen av thurfjell:

Ramirez: Sjukt. Hur kan ett serviceställe missa en sån sak? Provar de inte om datorerna fungerar efter en reparation?

Man börjar fundera... slarvar de bara igenom vissa reparationer?

En sak är dock säkert... aldrig mer köper jag en rev A. Jag är nöjd med Mac-datorer, min tidigare iBook var en pärla (G4 1.2 Ghz). Inga problem överhuvudtaget. Om man bara hade tålamod och väntade på Rev B. Men men.... sent lär man sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-27 22:15

tänkte bara tillägga att jag har en macbook 2ghz som har haft problem med random avstängningar, fick tillbaka min dator med ny revision av logik kort och har inte haft några problem hittils, förutom att den fortfarande är seg som satan.. kanske tillochmed segare än tidigare.
Får 89 på xbench..inte direkt bra.

åh satan. Har inte haft problem med min nu ca. tre månader gamla macbook innan förutom att numlock och caps varit inverterade lite då och då... Men nu sista timmen har den stängt av sig fyra gånger. Vad i h*lvete... Ber för att anledningen är turbourladdat batteri (fast jag kör med nätadaptern i :S)... Min första dator från apple.. Fan om den är paj. Då blir det nog fan ingen mer... Jag som trivs så bra

Ditt läger låter ju inte alls kul Ramirez...

Aja jag har jobbat hela natten så är väl bara grinig. Grrr...

Ha det vackert!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 08:08

Klicka äpple/om den här datorn/mer info och skriv sen ner de tre första siffrorna som ger oss tillverkningsveckan. Ska man få någon spårbarhet i detta måste alla som har problem göra detta! Min är gjord V37 och går som en klocka just nu. Om de ordnat detta fel vid service redan så lär det vara satt i produktion med tror och hoppas jag.

hmm då ska vi se... börjar ju med en siffra och en bokstav sedan tre siffror. antar att det är dessa tre.. 625.. så vecka 25, alltså i juni.

Är förresten en vit med 1,83 GHz, 256 (apple) + 1024 (twinmos) mb ram.

edit: Förresten, grattis Pantern till ditt 100:ade inlägg

Senast redigerat 2006-09-28 08:34

Suck... min har oxå börjat att stänga av sig, det har varit så i en vecka nu och idag blev jag arg så efter sjunde startförsöket inom en minut provade jag att hålla inne startknappen tills den startade. Då hände följande, skärmen blinkade till som den ska och lampan började lysa men efter en stund börjaden flimra och sen slockna då släppte jag upp startknappen och datorn gav i från sig ett ilsket pip och startade.

Fråga: Är det farligt att starta upp en MacBook på det sättet?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 20:04
Ursprungligen av Michael t:

Suck... min har oxå börjat att stänga av sig, det har varit så i en vecka nu och idag blev jag arg så efter sjunde startförsöket inom en minut provade jag att hålla inne startknappen tills den startade. Då hände följande, skärmen blinkade till som den ska och lampan började lysa men efter en stund börjaden flimra och sen slockna då släppte jag upp startknappen och datorn gav i från sig ett ilsket pip och startade.

Fråga: Är det farligt att starta upp en MacBook på det sättet?

Nej, det borde det inte vara. När du startar på det viset startar datorn upp i någon typ av "safe mode". Processorkärnorna blir då låsta vid 1 Ghz. Bäst är nog att föra in datorn på reparation så fort som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 20:47
Ursprungligen av Michael t:

Suck... min har oxå börjat att stänga av sig, det har varit så i en vecka nu och idag blev jag arg så efter sjunde startförsöket inom en minut provade jag att hålla inne startknappen tills den startade. Då hände följande, skärmen blinkade till som den ska och lampan började lysa men efter en stund börjaden flimra och sen slockna då släppte jag upp startknappen och datorn gav i från sig ett ilsket pip och startade.

Fråga: Är det farligt att starta upp en MacBook på det sättet?

När är den gjord? Se mitt inlägg ovan.

Det är en 31:a

Bevaka tråden