- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag kan helt enkelt inte förmå mig att köpa ännu en Mac. Jag får ingenting för pengarna om jag jämför med vad jag får när jag köper PC. Jag vill inte ha en nerbantad G4:a som jag aldrig kommer att kunna uppgradera (till ett rimligt pris), och jag vill inte lägga 30 000 kr+ på en ordentlig dator, som inte heller den går att uppgradera ordentligt så jag måste lägga 20 000 kr+ om två-tre år igen, och som för övrigt inte alls kan mäta sig med en PC för 15 000 kr.
För mina 18 000 kr får jag följande:
2,4 GHz P4, 512 Mb DDR-RAM, 80 Gb HDD, 40x CDRW, en väldigt fin Sony 19"-skärm och ett Geforce Ti4200 128 Mb DDR-RAM (försök inte ens jämföra det med ett Geforce2MX som eMac levereras med).
Vad hade jag fått hos Apple Store för samma peng? En minimalistisk iMac? En något uppgraderad eMac?
Vidare... Mac OS X är utan någon som helst tvekan världens bästa operativsystem, men vad hjälper det när applikationerna fattas, och när dom för mig viktigare applikationerna (Photoshop, Illustrator och Office) är extremt dåligt portade?
Jag är besviken. Jag älskar Mac, men det är omöjligt för mig att lägga mina surt förvärvade slantar på en ny Mac.
quote:Skapades ursprungligen av: Kristjan:
... men vad hjälper det när applikationerna fattas, och när dom för mig viktigare applikationerna (Photoshop, Illustrator och Office) är extremt dåligt portade?
Det är väl snarare så att Adobe-programmen är portade till PC. De kom först på mac!
Han kanske menar "portade" från Mac OS Classic ...
Ledsen för din nedstämdhet och besvikelse även om jag inte kan förstå en del av dina påståenden.
Känner inte igen tex. att det inte finns tillräckligt med bra applikationer. Det är ju helt uppåt väggarna fel (om du ursäktar).
Inte heller att macen är så mycket dyrare jämfört med Pc (förutom grafik-kortet du nämde) för i längden slutar summan av vad du får lägga ned för en riktigt bra burk på runt samma slant. Det är bara att det handlar om prislappen som man ser just nu på fläcken! Om man gör den jämförelsen är macen absolut dyrare. Men det funkar ju inte så rent krasst om man går lite längre och ser till hela paketet under en längre tid.
Respekterar ditt val men hoppas givetvis att du ändrar dig när du kanske gjort lite mera djuplodande i vad du får när det gäller macens hårdvara + mjukvara och Pcns.
Lycka till!
G-bit
Apple måste porta Mac OS X till Intel och AMD annars är de borta från marknaden om några år tänker jag när jag ser nyktert och rationellt på tillvaron. De bör göra det NU medan det ännu finns tid.
PPC-pluggarna halkar efter mer och mer och mer... och priserna går upp. Det håller inte längre. Steve Jobs måste vakna NU och tänka om - annars går det som med Amiga, Atari och de andra.
Jag köper inte argumentet att Apple får in 90 procent av sina pengar från databurkförsäljningen - och har aldrig gjort det. Det säger mer om hur liten Apples marknadsandel är än om hur framgångsrik Apples strategi har varit.
[ 02 Oktober 2002, 21:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Känner inte igen tex. att det inte finns tillräckligt med bra applikationer. Det är ju helt uppåt väggarna fel (om du ursäktar).
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag saknar framförallt ett program, SolidWorks. Sen saknar jag såklart alla p2p-program.
Inte heller att macen är så mycket dyrare jämfört med Pc (förutom grafik-kortet du nämde) för i längden slutar summan av vad du får lägga ned för en riktigt bra burk på runt samma slant. Det är bara att det handlar om prislappen som man ser just nu på fläcken! Om man gör den jämförelsen är macen absolut dyrare. Men det funkar ju inte så rent krasst om man går lite längre och ser till hela paketet under en längre tid.
Är man lite kunnig är det lätt att plocka ihop en billig PC med bra prestanda. För mig är det bara en myt att Apple skulle välja kvalitetskomponenter i sina datorer. Och Apple ligger alltid några steg bakom efter PC-tillverkarna vad det gäller minneskretsar och grafikkort.
Respekterar ditt val men hoppas givetvis att du ändrar dig när du kanske gjort lite mera djuplodande i vad du får när det gäller macens hårdvara + mjukvara och Pcns.
PC:n (eller rättare sagt komponenterna, jag får ju plocka ihop datorn själv...) är redan beställd.
En vän till mig har ungefär samtidigt beställt en eMac för samma pengar. Ska bli intressant att se hur våra datorer kommer att funka när vi får dom, och om några år.
En vän till mig har ungefär samtidigt beställt en eMac för samma pengar. Ska bli intressant att se hur våra datorer kommer att funka när vi får dom, och om några år.
Det är ju ingen tvekan om vilken datortyp som historiskt sett haft längst livstid. Det är Mac:arna. Att påstå att Mac:ar inte går att uppgradera är som jag ser det lika begåvat som att påstå att det inte går att byta däck på en cykel. Jag har varit med om att uppgradera Mac:ar sedan Macintosh SE, som det gick att putta in ett Radiuskort i, ta bort en av floppydiskarna och sätta en HD. Detta gjordes med hjälp av ett "specialverktyg" i form av en lång bit sexkantjärn som ersatte Apples specialverktyg. Piece of cake. Jag har en G4 som är fylld med extrakort (Firewire+2xATA133) ett flashat ATI/AGP-kort och fyra HD (varav inte en enda är original), samt en ZIP plockad från en gammal G3a. Alla minneskretsarna är utbytta (det var en 128 i från början). Jag har inte bytt processor, men det beror på att jag oftast arbetar med Powerbook. Dom är däremot inte så lätta att uppgradera (men det går, lite).
Det är ju ingen tvekan om vilken datortyp som historiskt sett haft längst livstid. Det är Mac:arna. Att påstå att Mac:ar inte går att uppgradera är som jag ser det lika begåvat som att påstå att det inte går att byta däck på en cykel. Jag har varit med om att uppgradera Mac:ar sedan Macintosh SE, som det gick att putta in ett Radiuskort i, ta bort en av floppydiskarna och sätta en HD. Detta gjordes med hjälp av ett "specialverktyg" i form av en lång bit sexkantjärn som ersatte Apples specialverktyg. Piece of cake. Jag har en G4 som är fylld med extrakort (Firewire+2xATA133) ett flashat ATI/AGP-kort och fyra HD (varav inte en enda är original), samt en ZIP plockad från en gammal G3a. Alla minneskretsarna är utbytta (det var en 128 i från början). Jag har inte bytt processor, men det beror på att jag oftast arbetar med Powerbook. Dom är däremot inte så lätta att uppgradera (men det går, lite).
fast nu pratar du om uppgradering, inte om macens livslängd, fö är uppgradering knappast ett område där macen excellerar, att påstå något annat är krystat
ska man jämföra kvalitet och livslängd mellan datorer så måste man självfallet jämföra i samma prisklass, en dell dual-xeon för 35000 håller 10 år lätt, det vågar jag påstå, deras inspiron modeller för 5000 sek däremot, kanske ett par år...högst?
jag tvivlar på att emac och ibook håller särskilt länge....
fast nu pratar du om uppgradering, inte om macens livslängd, fö är uppgradering knappast ett område där macen excellerar, att påstå något annat är krystat
ska man jämföra kvalitet och livslängd mellan datorer så måste man självfallet jämföra i samma prisklass, en dell dual-xeon för 35000 håller 10 år lätt, det vågar jag påstå, deras inspiron modeller för 5000 sek däremot, kanske ett par år...högst?
jag tvivlar på att emac och ibook håller särskilt länge....
MUAHAHAHA! Du skämtar? En PC-häck i 10 år, inte en suck! Jobbet köpte en fet Compaq-server 1997 med dubbla PPro 200MHz och UWSCSI-disk. Riktigt dyr, 35 papp räcker nog inte, top-of-the line. Vi har nu tagit den ur drift och jag testade att installera WinXP på den, det var fullständigt olidligt, oanvändbart, rakt av. Den är bara 7 år och totalt distanserad, så var du får idén om att en toppmaskin av idag skulle hålla särskilt mycket längre undrar jag.
Å andra sidan ger jag min morfar en B&W G3 300 i julklapp, den är bara ett år nyare än Compaqen och har bara en processor men funkar alldeles finfint i Panther till ordbehandling, mail och surf. Något få Pentium 2-maskiner (inga?) från samma tid mäktar med idag (att köra ett modernt OS alltså).
Edit: Sorry, jag tolkade ditt inlägg som fan läser bibeln, du hänvisade till kvalitén, okej, men där vinner Maccar lätt i vilket fall, jag har maccar ända från 86 och framåt som alla funkar bra, ett par kajkade nätagg på någon men de flesta står precis som de köptes, lika funktionsdugliga idag.
EDIT: kan man inte stänga såna här gamla trådar!?
emac för 18 000!?
du får en iMac 1.8 Ghz G5 20", 160 GB HD, visserligen enbart 256 MB ram - för 20 000 kronor.
har du kollat den nya PowerMacen? Single 1.8 för 15 000 typ
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Bara du blir nöjd. Det är det som är viktigast.
Än en gång, lycka till
Jag vet ju naturligtvis inte säkert om jag blir nöjd såhär, men jag hoppas det. Jag kommer att sakna väldigt mycket med Macen.
Även om jag har en viss förståelse är det alltid lite sorgligt när en av oss lämnar.
Men du är ju alltid välkommen tillbaka
[ 02 Oktober 2002, 21:34: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]
Varför inte köpa en begangad burk? Det är klart du inte får det senaste, men för 15 loppor borde du få hyffsad PowerMac. Sedan om du vill kan du ju bara vandra ner till den lokala "PC-gathörnsbutiken" och köpa en större hårrdisk och mer minne för PC-priser.
Enda flaskhalsen är grafikkortet, men får du tag i en PowerMac för runt 15.000 borde du iaf få med GeForce 4MX som går i AGP 4X (vilket klämmer ut maximal prestanda ur kortet) och som räcker gott och väl för att spela i 1024x768 iaf.
Jag är rätt ny på Macfronten, men när jag hade en PC på 1.3 GHz hade jag ett Geforce 2MX som jag körde i AGP 4X. Det räckte till att lira varenda spel i 1024x768 utan att det hacka det minsta. Vissa spel kunde jag göra högre upplösningar än så.
Så jag menar att GeForce 4MX när det körs i AGP 4X, borde väl inte vara så pjåkigt.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple måste porta Mac OS X till Intel och AMD annars är de borta från marknaden om några år.
Är man inte designtokig invand macmänniska från grunden, så kan det i dagsläget bli svårt att motivera merkostnaden för Apples hårdvara. OS X är ett kanonsystem som antagligen skulle kunna röra om i Microsofts gryta. Men det förutsätter att man kan köra operativet på prisvärd intelhårdvara. OS X är det lättanvända kommersiella UNIX-alternativet som så länge har saknats på intelmarknaden.
Själv kommer jag antagligen att komplettera med en PC, men det innebär inte att jag lämnar macplattformen. För det går bara inte, en gång macmänniska alltid macmänniska.
Så... Välkommen tillbaka, för jag vet att du på ett eller annat sätt kommer tillbaka.
En mac för mig är en ren investering.
Uppgraderingar görs med intervall...lite som att gå till bilbesiktningen eller nått.
Eller varför inte en bättre jämförelse: att ge sig själv en härlig pressent.
Nya macar kommer alltid att spottas ut som är bättre än de förra. Ces´t la vie!
Men de goda består långt längre i prestanda än vad man kan tro (talar om de uppgraderingsbara macarna de senare åren).
Själv köpte jag en bärbar (ibook/500/640 ram) och ett år senare en G4a (800/1.5 Gig ram/CD-RW/Nividia 4MX). Detta pluss en 15´tums platt apple-skärm.
En bärbar samt en stationär är allt jag behöver!
Jag grejar med allt man kan tänka sig, grafik, surfning, spel/online/offline, email, Unix, musik, texthantering mm.
Saknar ingenting och tror mig kunna hålla mig nöjd ett bra tag framöver.
Vill jag öka på är det bara att öppna burken med lilla hantaget och stoppa in...minne, flera hd, zip (vem vill ha det, förresten?), dvd, annat grafikkort etc, etc. etc.
Jag har alla de nödvändigaste programmen för ovan nämda saker jag vill göra med datorn och vill jag ha andra är det bara att ladda ned.
Jag tror att de tusentals applikationer som finns ute nu för MacOSX räcker för även de mest kräsna.
Med andra ord...du får grilla huvet länge om du skall komma på något som inte finns eller finns i liknande form.
Det var hemma hos mig det
Ps: Ring inte mig om det börjar ryka ur öronen när du funderar på vad som fattas..ring brandkåren! Och om vi talar om pengar, tja...vem vill inte få saker gratis?
Råna bank? Gå på Streetan? Gift dig med millionär? Nääh, ingen bra idé
G-bit
[ 02 Oktober 2002, 22:38: Meddelandet ändrat av: Gambit ]
Jag för min del hade gärna sett att det fanns ett eller flera OS till som var ännu stadigare, ännu mer lättanvänt, ännu mindre tidskrävande. För det hade jag med glädje betalt ännu mer pengar.
Med tanke på hur många timmar jag lägger framför skärmen, hur många av dessa timmar som är onödigt krångel, och hur mycket jag tror detta påverkar min hälsa på lång sikt, bränner jag friskt med tusenlappar, för jag tycker de är välinvesterade.
Precis som jag går till en svindyr privattandläkare, eftersom min hälsa är viktig.
Och jag är ingen slösaktig märkesfreak, allt detta är bara min uppfattning om sunt leverne. Finns en del saker jag snålar friskt på oxå
För mig finns det iaf inga alternativ. Jag går fortfarande på gymnasiet och har sommajabbat endel. Efter det har jag råd med en helt ok speldator. Köpte nyss en AMD XP 2000+, GeForce 4 ti 128mb, 512 mb ram och 19" skärm. För de pengarna skulle jag nog inte ens fått den billigaste Macen.
Surfa och sånt kan jag fortfarande göra på min gamla G3a med OS X men spel och filmer får PCn ta hand om nu.
Det är dyrt med mac, men det finns ljuspunkter. Jag skulle hjälpa en vän att köpa en dator och kravet var en riktigt liten bärbar. Ingen stor trekilosklump alltså. Det gick inte att hitta någon PC som kostade under 20-25 kkr medan iBooken bara kostade 16 tusen bara.
Nu är vi på väg att köpa in dator på jobbet för ett dvdbränningsprojekt och det lutar åt mac av ekonomiska skäl faktiskt.
Angående Mondos domedagsprofetia om Apple så låter det som det låtit de senaste tio åren ungefär.
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Angående Mondos domedagsprofetia om Apple så låter det som det låtit de senaste tio åren ungefär.
Det är ingen domedagsprofetsia, det är macens revival han talar om. Karl har helrätt! Apple kan ändå fortsätta med sin hådvarutillverkning. (Intelbaserad.)
Heja Apple, dags att vakna nu även på hårdvarufronten!
quote: Angående Mondos domedagsprofetia om Apple så låter det som det låtit de senaste tio åren ungefär.
Nja, skillnaden är nog att Mac var så mycket bättre än pc för tio år sedan, både burkarna och OS:et. För tio år sedan hade Macarna en helt sluten arkitektur med egna minnen, snabba SCSI-hårddiskar och ett överlägset OS - System 7 hade precis lanserats.
De flesta pc var sunkiga som fasen och använde DOS eller i undantagsfall Windows 3.1. Klart som tusan att Macen var bäst!
Nu är läget annorlunda. Nu är marginalerna på hårdvarusidan mycket längre. De verkliga pengarna finns på program- och OS-sidan - och det är dit Apple bör ta sig och bli en riktig konkurrent till Microsoft.
Som det är just nu säljer Apple gårdagens teknik till fantasipriser. Det vore synt om ett så magnifikt och välgjort OS som Mac OS X skulle gå samma öde till mötes som OS/2 Warp eller Amiga OS.
[ 02 Oktober 2002, 23:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
(borttaget) Nu är läget annorlunda. Nu är marginalerna på hårdvarusidan mycket längre. De verkliga pengarna finns på program- och OS-sidan - och det är dit Apple bör ta sig och bli en riktig konkurrent till Microsoft.
Som det är just nu säljer Apple gårdagens teknik till fantasipriser. Det vore synt om ett så magnifikt och välgjort OS som Mac OS X skulle gå samma öde till mötes som OS/2 Warp eller Amiga OS.
[ 02 Oktober 2002, 23:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
? och APPLE har inte satsat på mjukvara(+tjänster)?
iTunes, anyone? Motion? Shake? Logic? Garageband?
Var har du varit? Och hur kan det komma sig att APPLE får sålt sin hårdvara när den nu är som den är? System 7, med undantag för 7.6 var en ofärdig plåga. Sedan tog APPLE ett steg igen ut i ... med 8:an, som kom till sin rätt med 8.6. Jag längtar dock inte tillbaka till att switcha mellan stillastående program, här har OSX visat vad som kan göras. OSX är ju tillsammans med hårdvaran, inklusive iPod, basen för APPLEs nuvarande framgångar. Nu säljer APPLE "superdatorer". För några år sedan var det bara "reklam". Notera att det är APPLE som levererar till HP invent, inte tvärtom!
quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag vete tusan... jag kör hellre världens bästa OS, behåller mitt sinneslugn och är litet pank.
Precis så känner jag också.
Har äntligen återhämtat mig från min lärorika men ack så nervpåfrestande utflykten till den mörka sidan
Visst skulle det vara skönt med obegränsade mängder av pengar?
*drömmande blickar*
Det är ju inte pc-hårdvaran det är fel på - det är Windows som är rena skämtet. Jag orkar inte med alla säkerhetspatcharna, servicepackarna och buggfixarna, Microsofts helvetiska prissättning och lömska affärsmetoder. Fa ta dem! Jag vill ha Mac OS X på den bästa hårdvaruplattformen - till ett rimligt pris.
Jag är verkligen ingen pc-anhängare eller MS-drönare. Windows suger hårdare än min Volta. Det vet den som hände med i det tredje världskrig som bröt ut när S_W härjade som värst på forumet. Men samtidigt är jag realist och inser att Macen som hårdvaruplattform är döende. Steve Jobs och Apple-folket måste hitta på något genialt och radikalt - snabbt! - annars går det illa.
[ 02 Oktober 2002, 23:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag vill ha Mac OS X på den bästa hårdvaruplattformen - till ett rimligt pris.
Jag gissar på att din vision kommer att besannas tids nog. Och som sagt, inget hindrar Apple från att bygga snygga prisvärda och teknisk dugliga "Intel" burkar.