- Gäst
- Oregistrerad ●
quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag vill ha Mac OS X på den bästa hårdvaruplattformen - till ett rimligt pris.
Jag gissar på att din vision kommer att besannas tids nog. Och som sagt, inget hindrar Apple från att bygga snygga prisvärda och teknisk dugliga "Intel" burkar.
Jo det finns det. Alla programvaruföretag. Ska dom som just har jobbat i flera år att anpassa sina program till MacOS X nu göra samma sak för en annan processor?
Men jag håller med. Något måste ju hända. Frågan vad Steve Jobs har för äss i bakfickan. För det har han väl?
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jo det finns det. Alla programvaruföretag. Ska dom som just har jobbat i flera år att anpassa sina program till MacOS X nu göra samma sak för en annan processor?
Det får väl bli någon form av emulering på samma sätt som dom tänker göra med Classic. Fast det kanske inte går? Låter lite skumt, men vem vet...
quote: Håll diskussionen i styr nu - ingen pajkastning och plattformsgräl "mac vs. PC" , tack!
Clavius, vad nu då? Det är väl ingen som kastar pajer och bråkar här inne? Måste du komma rännande med snutbatongen i högsta hugg så fort någon väser lite grann om hur mycket Windows suger? Så, så. Relaxa lite nu va. Lägg undan polisuniformen och varva ner.
[ 02 Oktober 2002, 23:44: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Det får väl bli någon form av emulering på samma sätt som dom tänker göra med Classic. Fast det kanske inte går? Låter lite skumt, men vem vet...
Helt skillda saker. Att emulera PPC kod till x86 är mycket svårare än från 6080 till PPC. Nu är t.e.x Classic och MacOnLinux inte emulatorer utan såkallade körbara miljöer. Det fungerar bra för dom operativsystemen som stöds är gjorda för processorn ifråga.
x86 är inte binärkodkompatibel med PPC. Det är inte ens samma byteordnig.. det räcker inte med att kompilera om program, man får skriva om en del av koden också.
Men den som lever får se. Det bästa vore om IBM kunde göra fetsnabba processorer mycket billigt.
[ 03 Oktober 2002, 00:37: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Håller med Kristjan fullt ut det är precis så jag känner mig.
Att slänga ut 30000 eller mer för att få gårdagen teknik är inget roligt och sen ändå behöva uppgradera dator om 1 eller 2 år för ca 5000 - 10000 för att det ska vara någorlunda bra.
Det innebär att den totalkostnaden på ca 40000 kr i runda tal.
För det har man en bra pc ( Helt Ny ) för 20000 plus två mycket bra uppgraderingar som gör att du kan byta ( Cpu, moderkort och minne ) hela två gånger och ha datorn i ca 5 - 6 år istället för 3 år för samma pris.
Sen kan man ha Linux istället för Windows.
Välkommen till Pc sidan!
Du vet var man hittar allt inom film, spel och program.
Sen vill man kanske inte lägga allt man äger på en dator utan man vill ha annat också för pengarna.
Pc är Bilig, enkel, prisvärd, enkel uppgradering samt mycket snabb jämför med Macen.
Det är vad jag kallar valuta för pengarna.
Säg bara till om du behöver hjälp med att hitta något eller något annat, tveka inte att fråga mig!!
Du vet var man hittar allt inom film, spel och program.
Hallå ja... w4r3ez-talk eller? !!
Sen vill man kanske inte lägga allt man äger på en dator utan man vill ha annat också för pengarna.
Jag lägger pengarna på något jag är 100% säker att det fungerar, kosta vad det kosta vill. Man köper en bra bil om man vill slippa ha den på verkstaden en gång i halvåret.
Pc är Bilig, enkel, prisvärd, enkel uppgradering samt mycket snabb jämför med Macen.
Snarare budget, buggig, SIBA och "uppradera-ofta-så-att-du-kan-köra-nästa-version-av-office"
Snabb - i vilket avseende? Mest FPS i Q3 som de flesta (små)pojkar eftersträvar?
Det är vad jag kallar valuta för pengarna.
"Cheap shit" kan man också säga.
Glöm ej:
"En PC minns lika mycket som en miljard elefanter"
- Gammalt SIBA-ordspråk.
Edit: för få elefanter!
[ 03 Oktober 2002, 01:29: Meddelandet ändrat av: Andersson ]
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Hunter78, du verkar inte ha mycket till övers för mac, vad gör du här alls? På ett forum för 99 procent mac? Ute för att värva folk till PC? Eller bara för att erbjuda din hjälp att fixa piratkopior?
Var inte S_W också Malmöit? Är det nåt i vattnet?
quote:Skapades ursprungligen av: Kristjan:
[quote]quote:Var inte S_W också Malmöit? Är det nåt i vattnet?[/quote]Där sa du nåt... Jag är ganska nyinflyttad i Malmö (från Helsingborg), innan jag flyttade var jag nöjd med min Mac och allt var frid och fröjd...
[/QB]
Efter nästa flytt (norrut) eller en löneförhöjning så känns det säkert bättre
Ärligt talat kan ni ta alla Intel-burkar och stoppa dem någonstans! Jag skulle inte vilja ha framtids-OS:et Mac OS X på en stenåldersmaskin från 70-talet!
Ge mig Mac OS X på en sån här istället:
Schysst burk!
Låt Apple göra en fräck låda till detta moderkort istället (och gärna till ett bättre pris) så får vi se vilken Intel-häck som hänger med!
För det första kan man inte jämföra en noname PC med en Mac. Jämför med en Compaq så är macen plötsligt riktigt prisvärd.
Sen vad skall du köra för OS på den? Det finns ingen windowsversion som är i närheten av Mac OS X.
Sen varför inte köpa en lätt begagnad Powermac. Tex en QS 733 Mhz får man ju för runt 10.000:- idag.
Sen har vi mervärdet. iTunes, iMovie, iCal, iSync, iDVD, iPhoto för att nämna något som helt saknas på PC plattformen.
Sen nämner du att dåligt portade program. Jag kan inte hålla med alls. Office för X är den bästa officeversionen som Microsoft tagit fram. När tom mina kära kollegor som är PC tekniker blir imponerade så ligger det en hel del i det.
Adobes program kan jag inte heller se att de skulle vara något problem. har kört de under Jaguar och nu finns inga problem kvar. Förr kunde det kännas hackigt, men inte nu längre... Har du kört Adobes mjukvaror under XP? Mer problem får man leta efter. Sen så kommer helt X anpassade versioner troligtvis i Januari. Då lär ingen windowsversion vara ens i närheten av dem... Adobes egna representanter rekomenderar ju macen i alla lägen. Sen riskeras det ju att Indesign inte kommer till PC plattformen om supportkostnaderna ligger kvar på samma nivå för PC användarna.
Så jämför du objektivt kommer du bara fram till en slutsats, det finns inget vettigt alternativ på PC sidan ännu.
Stirrar man sig blind på processorhastigheten och vissa komponenter så är det en annan femma... Då kanske macen inte är lika attraktiv, men man får göra en jämförelse med likvärd märkes PC, då är det andra saker som kommer fram till ytan.
Trist design? Javisst, De heter ju inte Industrial Business Machines för inte?
Jag tycker dock att IBM:s design kan vara ett statement i sig, inte alls helt fel om man tar ett steg tillbaka. IBM:s stora servrar ser ju bara för jäkla k3wla ut i ett stort serverrum. Xserve känns som en liten konsol-server
Kolla dock innehållet i ovanstående burk:
4x1GHz Power4, 64MB L2-cache och 8GB internminne bara för att nämna något.
Det borde ju ta musten ur alla pc-freak. Om man sen bara kunde få in något av IBM:s monstergraffa från någon arbetsstation så ser jag inte vad som skulle kunna hota Maccen (om de får ner priset, för ingen här är väl beredd att köpa en burk för en halv miljon).
Ett sån här graffa!
[ 03 Oktober 2002, 08:22: Meddelandet ändrat av: bollman ]
Men vänta, IBM pSeries 630 är en Power4-maskin som bellar kalla 440 000 kr. Dessutom måste man lära sig AIX om man vill kunna arbeta på den. Kan vi hålla oss lite på moder jord en stund kanske?
[ 03 Oktober 2002, 08:34: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Jamen, min "point" var ju att om nu Apple absolut skall byta processor ska man ju inte köpa en 8086 på steroider (läs P4) utan något som har framtiden för sig. Power4-arkitekturen känns ju betydligt mer intressant!
Att IBM:s maskiner kostar &/%!"#€/&% vet vi väl alla , men Apple borde kunna göra datorer i en mer human prisklass med samma arkitektur.
quote: Jamen, min "point" var ju att om nu Apple absolut skall byta processor ska man ju inte köpa en 8086 på steroider (läs P4) utan något som har framtiden för sig. Power4- arkitekturen känns ju betydligt mer intressant!
Att IBM:s maskiner kostar &/%!"#€/&% vet vi väl alla , men Apple borde kunna göra datorer i en mer human prisklass med samma arkitektur.
Men nu pratar vi om verkligheten här, om läget idag, om marknadens realiteter. Power4 i konsumentdatorer - till humana priser? Det vore kanske trevligt, men fortsätt drömma. Kommer inte att hända.
Mac OS X är bättre än Windows XP, men Steve Jobs måste anpassa sig till marknaden. Han kan inte kränga gårdagens teknik till fantasipriser.
[ 03 Oktober 2002, 08:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Det är väl ändå en Power 4 Lite som det har diskuterats att man skulle stoppa i Macen, inte Power 4 som den ser ut idag. Kan inte IBM tillverka den billigare än dom gör tror jag inte Apple kan göra det heller.....
Detta med utseende. Utseendet på servrar är väl totalt ointressant. Dom ska ju i alla fall bara stå i ett serverrum utan att alltför många pillar med dom vareviga dag? Jag tror funktionaliteten vad gäller åtkomst till diskar m.m. är viktigare.
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
För det första kan man inte jämföra en noname PC med en Mac. Jämför med en Compaq så är macen plötsligt riktigt prisvärd.
Nu finns inte alternativet att köpa en no-name Mac, så jag måste jämföra. Och egentligen, jag kan visst se en vits med att köpa en märkesdator, men för mig (som kanske är kunnigare än det svenska genomsnittet) spelar det mindre roll. För mig är det ungefär som att köpa en Heineken eller en Åbro. Visst Heineken smakar finare, och det känns bättre, men prestandan är den samma, dessutom finns Åbro i starköl. (Nu ber jag att få påpeka att jag nio gånger av tio väljer Heineken)
Sen vad skall du köra för OS på den? Det finns ingen windowsversion som är i närheten av Mac OS X.
Alldeles riktigt! Men åter igen, är man lite intresserad och kunnig blir Windows-problemet inte så stort.
Sen varför inte köpa en lätt begagnad Powermac. Tex en QS 733 Mhz får man ju för runt 10.000:- idag.
För att jag vill ha en dator som jag kan ha användning för några år framöver. Jag köpte en ett år gammal Mac sist jag köpte dator och den kändes antik redan efter några månader.
Sen har vi mervärdet. iTunes, iMovie, iCal, iSync, iDVD, iPhoto för att nämna något som helt saknas på PC plattformen.
Det enda iProgram jag använder är iTunes, och det är väl det sämsta av dom. Dom andra har jag ingen nytta av.
Sen nämner du att dåligt portade program. Jag kan inte hålla med alls. Office för X är den bästa officeversionen som Microsoft tagit fram. När tom mina kära kollegor som är PC tekniker blir imponerade så ligger det en hel del i det.
Jag kan inte alls förstå dig här. Office v.X har så många fel att jag inte vet var jag ska börja, men jag tar dom tre (i mitt tyckte) viktigaste punkterna.
1. Stabilitet, krashar jämt.
2. Prestanda. Slött...
3. Följer inte Mac OS X:s GUI ett jävla skit. Tror inte att det följer nån Mac OS X-regel what so ever för den delen. Beter sig allmänt jävligt lustigt i dom flesta situationer.
Adobes program kan jag inte heller se att de skulle vara något problem. har kört de under Jaguar och nu finns inga problem kvar. Förr kunde det kännas hackigt, men inte nu längre... Har du kört Adobes mjukvaror under XP? Mer problem får man leta efter.
Jag har kört dom, inga problem för mig.
Sen så kommer helt X anpassade versioner troligtvis i Januari. Då lär ingen windowsversion vara ens i närheten av dem... Adobes egna representanter rekomenderar ju macen i alla lägen. Sen riskeras det ju att Indesign inte kommer till PC plattformen om supportkostnaderna ligger kvar på samma nivå för PC användarna.
Det är sånt här jag har så jävla svårt för med Mac-användare... Den absurda optimismen och framtidstron. "Med PowerPC kommer vi kunna köra både Windows och Mac samtidigt!" är ju en klassiker (och visst, det kunde vi, men profetisorna menade ju på att det nästan skulle gå snabbare än på en 486:a). Det kommer inte att komma några helt X-anpassade program från Adobe! Tänk själv... Vad fan bryr dom sig om Apple? Vore det inte smidigare för Adobe om dom bara behövde utveckla för en platform?
Så jämför du objektivt kommer du bara fram till en slutsats, det finns inget vettigt alternativ på PC sidan ännu.
För mig är det det enda vettiga alternativet. För dig kanske det inte är det.
Stirrar man sig blind på processorhastigheten och vissa komponenter så är det en annan femma... Då kanske macen inte är lika attraktiv, men man får göra en jämförelse med likvärd märkes PC, då är det andra saker som kommer fram till ytan.
quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Ärligt talat kan ni ta alla Intel-burkar och stoppa dem någonstans! Jag skulle inte vilja ha framtids-OS:et Mac OS X på en stenåldersmaskin från 70-talet!
Det passar bra med tanke på att UNIX i sig självt kommer från samma tidsepok. Dessutom så kommer OS X (NeXT) ursprungligen från Intel-sidan.
Jag tror att Apples servrar även i fortsättningen kommer att köra PPC. Det är två separata produkter, inget hindrar att ena går att köra på intelhårvara och den andra på PPC. I grund och botten så är prislappen väldigt viktig för vanliga konsumenter, och även för företag. Det är därför som bytet till Intelhårdvara kommer att bli nödvändigt.