- Gäst
- Oregistrerad ●
Nästa blir en AmigaOne för min del, eftersom jag vill ha en Amiga bland Macarna.
I övrigt anser jag inte att x86-32 är framtiden, vare sig för PC:n eller Macen.
Ska man konstruera nytt nu när 2003 snart är här gäller det att ligga i frontlinjen och använda en framtidssäker processor, exempelvis AMD:s och Intels 64-bitare eller Power4Lite. Då får man en framtidssäkerhet som 8086 på steroider (mycket bra uttryck) inte kan erbjuda.
Inom budgetsegmentet är det PC:n (med Windows) som är ohotad med följden att konkurrenter enbart säljer till medvetna kunder som vet vad de vill ha. Macen, PC-maskiner med Linux och Amiga kan knappast konkurrera med PC/Windows inom detta segment.
Det är bättre att undvika det absoluta lågprisområdet och istället hålla sig med maskiner som kostar från 9.000 kronor inkl. moms och uppåt.
Det är lika bra att ge upp drömmen om en Mac som kan hota Windows dominans. Det går inte, såvida man inte vill att Apple ska inrikta sig helt på mjukvara och sälja OS X som ett Intel-OS.
quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
I övrigt anser jag inte att x86-32 är framtiden, vare sig för PC:n eller Macen.
Ska man konstruera nytt nu när 2003 snart är här gäller det att ligga i frontlinjen och använda en framtidssäker processor, exempelvis AMD:s och Intels 64-bitare eller Power4Lite.
Visst! Jag tippar på att Apple just nu håller på med AMD:s och Intels 64-bitare till klienterna, och Power4(lite) till servrarna. Jag hoppas på det i alla fall.
Apple kommer inte att sluta tillverka hårdvara bara för att dom går över till "Intel-plattformen".
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
quote: Håll diskussionen i styr nu - ingen pajkastning och plattformsgräl "mac vs. PC" , tack!
Clavius, vad nu då? Det är väl ingen som kastar pajer och bråkar här inne? Måste du komma rännande med snutbatongen i högsta hugg så fort någon väser lite grann om hur mycket Windows suger? Så, så. Relaxa lite nu va. Lägg undan polisuniformen och varva ner.
Jag vill inte höra ett visst namn igen, tack.
Du vet vad jag menar
Tillbaks till tråden.
G-bit
En sån här med Mac OS X på vore godis:
Ser ut som en j-la billig leksak för en 5åring!
Huh!
Toys ´r us-varning!!!
G-bit
[ 03 Oktober 2002, 12:00: Meddelandet ändrat av: Gambit ]
OM Apple går över till en x86 liknande arkitektur så tror jag de kommer se till att Mac OS X bara går att installera på deras egna maskiner. Apple är ett företag som i största utsträckning själva gör både hårdvaran och mjukvaran för att de perfekt ska passa ihop.
Själv hoppas och tror jag på att Apple kommer byta ut G4´an mot en Power4 variant. Förhoppningsvis kommer den piska AMD och Intel varianter.
Ciryon
Adrian B
Inget av det Utan jag vill upplysa alla som har gamla fördomar mot Pc m.m. att så är det kanske inte längre med dagen ps - datorer.
Sen vill jag hjälpa de som sitter på både pc och mac. Hjälpa de som behöver hjälp inom Pc sidan.
Sen har jag ägt ett antal Macar och har tyvärr ingen bra erfarenhet av den förutom den gamla iBooken 366 Mhz.
Sen är det kull att läsa inbitna macägares inlägg där de slås för sin Mac dator med livet som insats. Och drar upp himmel och jord för att få macen att vara bättre eller sämre än pc.
Kristjan det känns som du redan bestämt dig. Räkna uppgraderingshysterin som krävs för att hänga med i Microsfts vansinnesfärd så kommer dte kosta dig mer än vad du tror...
Du låter som en väldigt kunnig användare. Vet ju flertal dyra PC konsulter som kan slita sitt hår utan att lösa en så enkel sak som få en Adobe Acrobat server att fungera som den skall. Så jag brukar säga att det är "Mycket snack, lite hockey" när det kommer till kritan...
Vad köpte du för mac förra gången som kändes antik så snabbt? köper du en QS idag så är den fortfarande pigg som bara den. Bara man har bar med minne i den så. Körde min 2X500 Mhz powerMac med 1 GB minne och den flöt på i 10.2...
Den dagen du kommer använde en digitalkamera eller en DV-videokamera så kommer du drömma om en mac. Chefen här som är PC freak kom in och gnällde för det saknades bra mjukvara till PCn då det gällde digitalabilder. Då plockade vi fram iPhoto och så gick han iväg muttrandes... "varför finns det inte till PC"...
iTunes har sina nackdelar, men jag kör det både hemma och på jobb... Syncningen med min iPod är både roligt och smart!
Nu undrar jag verkligen om du kört Office X. Det är både stabilast och snabbast. Ingen windows version är i närheten när det gäller stabilitet. GUI biten kan vi däremot vara eniga om, men så är det med alla Microsoftprogram...
Du retar dig på sanningen.
Adobe tjänar mest pengar på macanvändarna. Supportkostanderna är extremt låga. Enligt de siffror jag sett så är vinstbiten på en Maclicens upp till tre gånger så hög än för motsvarande PC licens. Det är mycket enklare att utveckla mjukvara till ett operativ som jobbar med hårdvaran utan konflikter. Adobes viktigaste marknad är mac marknaden.
Sen kommer det helt X anpassad mjukvara ifrån Adobe. Det är Adobe och Microsoft som jagar på Apple att släppa classic. Adobes betatestare har mycket kul just nu enligt uppgift... Det händer mycket inom tre månader!
Skall du bara surfa och spela spel, köp en PC. Men skall du göra annat, då är valet bara ett...
quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Adrian B
Inget av det Utan jag vill upplysa alla som har gamla fördomar mot Pc m.m. att så är det kanske inte längre med dagen ps - datorer.
Jag jobabr på ett 50/50 företag med lika delar PCs och Macar. På PC sidan är det lite ordbehandling och lite excell som gäller. På macsidan är det grafisk produktion. Trotts vi sitter på den tunga biten är vi den mindre delen av vår supportgrupp. Vi kan lätt slänga ut PC sidan om det inte vore för att PC supporten inte vill lära sig något om macarna. Se bara på tiden virusskyddet tar!
Så du är välkommen på studiebesök i verkligheten. PCs är inte i närheten av lika driftsäkra som macarna är.
Jag tror att de flesta macanvändare har kontakt med pc-datorer också nuförtiden, eftersom datorer i sig är så mycket vanligare (skolan, jobbet, hem-pc osv). Så okunskapen om pc är mindre nu än förut. Och det är klart att vissa säkert har fördomar om Windows, kanske framförallt när det gäller hur svårt/enkelt det är att använda. Men argumentering om priser är menlöst, det har redan varit en miljon sådana diskussioner här och det är ju bara att slå upp en dagstidning så finns annonser för pc med priser utsatta. Vi vet redan att man kan snickar ihop en pc billigt från Nisses pc-butik runt hörnet.
Sen vill jag hjälpa de som sitter på både pc och mac. Hjälpa de som behöver hjälp inom Pc sidan.
Ja det är ju förstås lovvärt och emellanåt dyker såna frågor upp här, så det är säkert uppskattat. Men det ska ändå vara 99 procent macfrågor här i första hand.
Sen har jag ägt ett antal Macar och har tyvärr ingen bra erfarenhet av den förutom den gamla iBooken 366 Mhz.
Du skulle se den nya iBooken, den är det bästa Apple gjort imho! Iaf om man tar med priset som en faktor.
Sen är det kull att läsa inbitna macägares inlägg där de slås för sin Mac dator med livet som insats. Och drar upp himmel och jord för att få macen att vara bättre eller sämre än pc.
Jag anar att detta är pudelns kärna! Du är ute efter att provocera eftersom du vet att du kommer att få mothugg. Men det känns lite billigt, som att försöka sälja porrtidningar till Ung Vänster typ. Och inte särskilt kontruktivt för 99mac, datorkrig har en tendens att göra folk trötta och lessa. Så låt oss få snöa in i macvärlden ifred, det är därför vi har en sån här sajt!
Jag vet inte. Min nästa dator blir antagligen en iBook, men det kan också bli en sån där läcker liten Shuttle.
Problemet är inte pc-hårdvaran. Den är bra! Problemet är att Windows är pest att använda och så tråkigt att klockorna stannar. Min pc på jobbet sket på sig idag igen i ett kritiskt läge... Vilka sopor, totalt opålitlig.
Mitt hopp är att Apple börjar bygga mer prisvärda burkar - och att de börjar lyssna på vad kunderna verkligen vill ha.
Okay, bara för att det är så kul att knappa på den nya datorn så kan jag kasta mig in i diskussionen en sekund.
Så här var det för mig. Jag gick och muttrade och tänkte att PC-datorer ju är så billiga, och faktiskt ganska fina nu med XP. Det tycker jag faktiskt. Körde en Dell i somras och den var rasande snabb och trevlig, med perfekt brännare och allt.
Se´n läste jag inlägget från "big mac" här om hur han tyckte, och han satte liksom de där tankarna på pränt. Kanske borde man överge Mac´en för att få en riktigt billig maskin, i jämförelse, med mycket bra prestanda.
Jag har varit där förut dock, jobbade på en PC-baserad firma i ett år och fick ett personalköpserbjudande. Den här inramningen, som är helt sann, säger allt.
Det var en vacker sommardag och jag hade semester. Tillsammans med flickvännen var jag på väg ut till hennes föräldrars landställe. Vi skulle precis åka när telefonen ringde. Det var en burdus röst. "Vad har du för portkod?". Å nej... Hem-PC-paketet, förstod man direkt. Det levererades från Sekvencia. "Det här är snabbt fixat" försökte jag muntra upp flickvännen med. In lyftes låda efter låda med GRÅ GRÅ GRÅ prylar. Se´n fick man en musmatta till. Den hade en gullig kattunge som motiv. När hela vardagsrummet var fullt av GRÅ GRÅ GRÅ lådor så kom ännu en låda. Den var bara insvept i en genomskinlig plastpåse. Aha. Bashögtalaren. Det var högtalare och laserskrivare och skärmar och gud vet vad. Försvarets plädering: "Det var ju så lätt att skriva på kontraktet".
Bashögtalaren såg ut som en billig bakmaskin från julen då det begav sig, var det ´85? Nåväl. Med ROSA powerknapp i allt det GRÅ GRÅ GRÅ. Min flickvän synade mig från topp till tå. Hon såg min blick, och tyckte synd om mig. Jag som så glatt alltid snackat om mina Mac´ar. Jag var fan på väg att börja gråta. Åtminstone på nå´t psykologiskt metastadium. Jag lyfte upp musmattan med den gulliga kattungen och visade den för henne. Sade något uppgivet i stil med "PC. För riktiga män". En bizarr stämning. Vi var som förbluffade. Var det sanning eller fiktion? Hände detta verkligen?
Nu åker vi till landet sade jag. Nej, sade hon. Du måste kolla så att den funkar. Jag väntar, fixar lite kaffe och en macka så länge. Schysst. Se´n kom nästa besvikelse. Installationen. En enda CD med alltihop, en CD som var skapad med det där dupliceringsprogrammet alla PC-idi.... alla vänner av PC tycker är så bra. Saken var att installationen passade på att formatera hårddisken också. Jag minns inte riktigt, det var en PIII / 450, kan hårddisken varit på så mycket som 20 GB? Hursomhaver - låt oss säga att den var på 20 GB. Men den där förbannade installeraren formaterade disken fel, så att man fick 15 GB att spela med. Fem gig down the drain - omöjliga att hitta utan Partition Magic. Sån´a där sketna program man ska behöva kunna (och ha) om man har en PC.
Det tog väl två veckor och femtioelva arga samtal till Sekvencia, så hade jag till slut en installation som utnyttjade hela disken och en partitionering jag kunde leva med. Ett tag. För det var ju Windows fucking 98.
Jag ville köra Windows 2000, men då sade det stopp. Grafikkortet hade inga drivrutiner för 2000, så då fick man köra i 256 färger och på 1024-upplösning. Jättekul med en fet skärm.
Beklagade mig för en kompis på jobbet, och han sade - klart du inte ska köra Windows, jag fixar Linux åt dig. Så jag installerade Linux med KDE och allt. Det var den första positiva upplevelsen. Se´n behövde jag GÖRA något med datorn också. Då var det bara att glömma Linux - jag ville ju ha datorn till musikprogram.
Gjorde allt som stod i min makt för att försöka gilla PCn, och alla bakmaskiner som hörde till. Men det gick faktiskt så långt att jag ringde vår IT-chef och förklarade hur missnöjd jag var. Det var ord och inga visor till svar. Jag hade skrivit på kontraktet. Det enda sättet att få lämna tillbaks datorn var att sluta på firman i fråga. Sagt och gjort. Jag letade upp ett nytt jobb och sade upp mig. Inte bara på grund av detta förstås, men det vägde faktiskt in!
Det var med stor glädje jag körde över varenda pinal, varenda sladd och varenda bakmaskin till firman och skrev en lapp ämnad till PC-teknikerna. "Sorry grabbar, jag vet att ni hatar att hålla på med sån´a här återtag. Vi hörs!".
Zoom - ut och tillbaka till nutiden. Jag var alltså nära att köpa en PC nu igen. För prisets skull. Tanken var att skaffa en bärbar dator i stället för G4 / 466´an - trevlig, kraftfull och snabb, men inte ljudlös och inte med den bärbara datorns fördelar.
Så jag förstörde lite nattsömn med att surfa runt på DELL, Toshiba, m fl sajter, för att försöka konfigurera en bra bärbar dator. Man slås av hur kassa de här sajterna är, och hur röriga alla produktserier och beteckningar är. När man väl valt klart, och var sådär halvnöjd, så hamnade priset på ett par tusen under priset för en PowerBook. När vi snackar 23-25.000:- plus moms så är två tusen mer eller mindre ingen större skillnad för min del. Beloppet blir liksom svinhögt hur man än gör. Så jag snackade återigen med den goda fen, flickvännen.
Hon var SPOT ON. Sade det jag behövde höra. "Du ska inte ha en PC, du gillar ju Mac".
Sagt och gjort. Jag vände mig om och kommer aldrig titta dit igen. Den dag som har passerat oss för 40 minuter sedan, och som jag fortfarande kallar "idag", köpte jag en PowerBook G4 667 med 512 mb RAM.
Saken är biff. Det finns ingen bärbar PC som kan mäta sig med den här datorn. Inte om man väger in alla faktorer. Designen blir som en FET prick över i´et. PC-datorer är "rätt fina". Mac´ar är grymma, oerhörda. Utan jämförelse.
PF: Jag började nästan gråta när jag läste ditt inlägg... kunde verkligen känna hur hemskt det måste ha varit med alla dessa gråa "monster" i ditt vardagsrum.
Och grattis till din nya Mac!
Du kommer garanterat inte att bli missnöjd med din nya PB.
Macen är dyrare än en no-name peezee men va fasen spelar det för roll. Slå ut mellanskillnaden på de åren du behåller datorn, det blir inte många kronor om dagen. Att man har en dator som ser snygg ut, som är lättanvänd och inte krånglar är mycket mer värt än några få kronor per dag.
/M
Jag vill att Apple bygger något i den här stilen.
Exakt en sådan köpte jag tidigare i veckan! Ska ha den hemma som musik-/filmcentral.
Tänkte bara berätta att jag sitter vid min nya PC nu. Var lite krångel vid byggandet faktiskt men nu funkar allt perfekt (Unreal Tournament 2003 är ruskigt snyggt med allt maxat)
quote: Exakt en sådan köpte jag tidigare i veckan! Ska ha den hemma som musik-/filmcentral.
Berätta mera! Exakt hur ska det fungera?
Jag gömmer själva datorn i bokhyllan och ställer fram platta 15" Sonyn och en trådlös Logitech-mus. Datorn är utrustad med:
-2x120GB HD
-512MB PC2700 DDR minne
-DVD-ROM
-Creative Geforce 2 MX 440 64MB grafikkort med tv-ut
-Olika program för bildvisning och ljuduppspelning (finns olika filter att köra innan man visar/spelar upp det hela)
Kopplar sedan in datorn till ett B&O-system och till tvn med tv-ut. Bör rymmas ungefär 1500 album (192kbit) samt 150 filmer á 700MB. Kan återkomma med bilder när allt är ihopkopplat.
Varför grävdes den här urgamla tråden fram?
Ciryon
Testade "Liknande diskussioner" ... och ett lik dök upp igen?
grejen är ju att folk jämför en billig bc med en dyrare mac.
fast det är till viss del annorlunda, då jämför man hur mycket man får i utrustning för en summa som vanligtvis kraftigt brukar understiga det som apple tar, inte kvaliten på datorn i sig
Jag har svårt att se hur folk vill välja PC framför mac. Det finns bara två olika kategorier som jag ser det har mer nytta i en PC än en mac.
Första kategorin användare. Den som bara vill ha en dator för att skriva och sitta på internet. Då kan man köpa en PC för 5000:-
Andra kategorin användare. Dom som spelar mer än en gång i veckan. För om man ska ha en snabb spel mac så får man betala, färmst för grafik kortet samt att det är bara i PowerMac:arna som man kan byta grafik kort. Det finns förlite spel också, en som spelar mycket vill ofta spela fler titlar än vad som finns på macen och vill inte vänta 4-6månader innan dom kommer till macen.
Jag kan förstå dom som använder PC att dom tror att dom har gjort ett kap när dom köper sin dator för 5000-6000:- men min erfarenhet av dessa datorer är att dom värkar bättre på pappret än vad dom är och dom krånglar mycket. Man blir ganska arg när tangenbordet lägger av efter 30 minuter.