- Johan Arvidsson
- Medlem ●
- Strängnäs
Fyller du i serienumret på labs-sidan? Man skall tydligen fylla i det där för att få ett beat-serienummer av dem.
Tack, jag läste inte vad som stod på skärmen.
Visst är det rappare än CS2 genom rosetta, men knappast något som man öppnar ögonen för. Största skillnaden märker man givetvis när man applicerar filter, vilket är välkommet. Jag är ändå lite besviken på prestandan - trodde programmet skulle flyga fram som det gör på Windows. Konstigt att det är så svårt att få den känslan i Mac OS X.
Visst, man får komma ihåg att det är en beta - det är ett tag innan den släpps skarp.
Får testa lite till innan jag avfärdar snabbheten helt...
Besviken? Tycker det går ruggigt mycket fortare. Och framförallt så äter det inte dubbelt med RAM som innan, vilket resulterar i långt mycket mindre badbollar. Prestandan är överlag grym tycker jag. Riktigt härlig känsla! Längtar till fullversionen. Har kännt mig aningen handikappad sen jag köpte intel mac pga PS genom rosetta.
Jag kanske tänker fel, men jag jämför hur CS2 går på min gamla iMacG5 2.0 med I GB intermninne i jämförelse med min MBP 2.16 med 1,5GB. Där är det knappast nån utklassning. Men för Intel-folk som jämför det gamla genom Rosetta är det givetvis andra bullar. Se nedanstående snabba benchmark:
1. Skala 12,9 MB jpegbild, från 72 till 600ppi, bikubisk.
iMacG5= 26,9 sek
MBP2.16= 31,0 sek
2. Oskarp mask på samma uppförstorade grundbild, 224,8 MB rgb
värde: 300%
radie: 0,5
tröskelvärde: 4
iMacG5 2.0=198,7 sek
MBP 2.16=150,9 sek
3. Konvertering 300 ppi, RGB till CMYK, 224,8 MB färgbild
iMacG5 2.0= 15,1 sek
MBP 2.16= 7,3 sek
Slutsats:
Det är inga enorma prestandahöjningar för någon som funderar på att uppgradera en G5-mac till Intel-dito - inte så att jag höjer på ögonbrynen åtminstone. Betänk att min iMacG5 har lägre klockfrekvens, hälften VRAM och mindre internminne. Plus att MBP har dubbla kärnor. Då tycker jag skillnaden är liten.
Men fortfarande: jämfört med CS2 i rosetta på en Intel-mac så känns det snabbare, absolut.
Jag kanske tänker fel, men jag jämför hur CS2 går på min gamla iMacG5 2.0 med I GB intermninne i jämförelse med min MBP 2.16 med 1,5GB. Där är det knappast nån utklassning. Men för Intel-folk som jämför det gamla genom Rosetta är det givetvis andra bullar. Se nedanstående snabba benchmark:
iMacG5= 26,9 sek
MBP2.16= 31,0 sek
iMacG5 2.0=198,7 sek
MBP 2.16=150,9 sek
iMacG5 2.0= 15,1 sek
MBP 2.16= 7,3 sek
Slutsats:
Det är inga enorma prestandahöjningar för någon som funderar på att uppgradera en G5-mac till Intel-dito - inte så att jag höjer på ögonbrynen åtminstone. Betänk att min iMacG5 har lägre klockfrekvens, hälften VRAM och mindre internminne. Plus att MBP har dubbla kärnor. Då tycker jag skillnaden är liten.
Men fortfarande: jämfört med CS2 i rosetta på en Intel-mac så känns det snabbare, absolut.
iMac G5:an har väl bara en CPU också va? I så fall är ju resultaten absolut inte imponerande på MacBook Pro:n.
iMacG5= 26,9 sek
MBP2.16= 31,0 sek
iMacG5 2.0=198,7 sek
MBP 2.16=150,9 sek
iMacG5 2.0= 15,1 sek
MBP 2.16= 7,3 sek
Slutsats:
iMacen har en snabbare hårddisk, det påverkar ganska mycket. Kolla dessutom hur du har ställt in virtuellt minne i Photoshop.
Fast man ska väl inte förneka att G5 faktiskt är en rätt bra processor, och med altivec går en del saker jävligt snabbt i Photoshop. Min gamla G4:a dual 1,8 är också snabb i Photoshop, men Intelmacen är ju faktiskt upp till dubbelt så snabb, även om den inte är det på allt.
Vi kommer nog se en del optimering av Photoshop tills den blir skarp. Jag tänker inte testa betan, tror jag. Jag köper hela paketet när det kommer istället.
en sak jag verkligen stör mig på; min ibook 500mhz med os 9 klarade av att följa med colorpickern perfekt, hur snabbt man än drog den. i os x versionen var den seg som fan.
nu, med en core 2 duo och universal binary, är fortfarande inte colorpickern lika snabb som på min 500mhzare med os 9. vad är problemet! varför kan dom inte bara göra ett snabbt gränsnitt?
en sak jag verkligen stör mig på; min ibook 500mhz med os 9 klarade av att följa med colorpickern perfekt, hur snabbt man än drog den. i os x versionen var den seg som fan.
nu, med en core 2 duo och universal binary, är fortfarande inte colorpickern lika snabb som på min 500mhzare med os 9. vad är problemet! varför kan dom inte bara göra ett snabbt gränsnitt?
Jag hade liknande laggiga problem när jag körde en uppgraderad installation från Panther - > Tiger. Allt gick snabbt igen dock när jag gjorde en clean install av Tiger, dvs helt formatterad och ny installation.
Däremot är det en annan bugg som jag hatar , som funnits sen CS2 tror jag och det är att alla reglage inte går att klicka på förrän man flyttat musen en bit, det funkar dåligt. Hoppas det är löst i CS3. Adobe är överskattade, men där finns tyvärr inget bättre alternativ (än?). De drar t ex inte nytta av kraften i OS X med Core Image osv. plus att interfacet är lite slarvigt gjort på sina ställen. (OBS! jag pratar då om CS2)
Jag hade liknande laggiga problem när jag körde en uppgraderad installation från Panther - > Tiger. Allt gick snabbt igen dock när jag gjorde en clean install av Tiger, dvs helt formatterad och ny installation.
Däremot är det en annan bugg som jag hatar , som funnits sen CS2 tror jag och det är att alla reglage inte går att klicka på förrän man flyttat musen en bit, det funkar dåligt. Hoppas det är löst i CS3. Adobe är överskattade, men där finns tyvärr inget bättre alternativ (än?). De drar t ex inte nytta av kraften i OS X med Core Image osv. plus att interfacet är lite slarvigt gjort på sina ställen. (OBS! jag pratar då om CS2)
Nje, jag har provat på många olika macar. Sedan dom "uppgraderade" till Carbon tycker jag att color-pickern tytt på att UI optimering för OS X verkan vara undermåttlig.
Jag körde en snabb jämförelse med Photoshop CS3-betan och gamla Photoshop CS2:
Uppstart av programmet
PS CS2: 31,4 sek
PS CS3: 11,6 sek
Nedstängning och ny uppstart
PS CS2: 11,3 sek
PS CS3: 2,4 sek
Öppna en bild som väger 256MB
PS CS2: 8,7 sek
PS CS3: 4,1 sek
Gör till ett lager (Flatten image)
PS CS2: 2,5 sek
PS CS3: 1,6 sek
Applicera filtret Konstnärligt -> Vattenfärg (Artistic -> Watercolor)
PS CS2: 44,7 sek
PS CS3: 27,2 sek
Testdatorn är en Mac Pro, 2x3Ghz Dual-Core, 4GB RAM
Jag har inte hunnit testa något mer, och jag vet inte om det finns saker som är bättre resp. sämre att testa med så skriv gärna ner om ni vill att jag testar nåt speciellt. När det kommer till det nya gränssnittet måste jag säga att jag gillar det! Snabbt och enkelt att trixxa till det som man vill ha det. Snygga upp/nedtoningar när man gömmer programmet också
Är där några revolutionerande nyheter som kan vara intressanta i CS3?
Align funktionerna är riktigt bra och blend ... bra för panorama eller bilder där du vill ta det bästa av en sesion av foto och samanfoga dom till ett ...
men det bästa är ju helt utan tvekan att jobba non-destruktiv .. kommer hjälpa mig något in i helvete som jobbar med mkt effekter ...
Align funktionerna är riktigt bra och blend ... bra för panorama eller bilder där du vill ta det bästa av en sesion av foto och samanfoga dom till ett ...
men det bästa är ju helt utan tvekan att jobba non-destruktiv .. kommer hjälpa mig något in i helvete som jobbar med mkt effekter ...
Har de äntligen gjort så att man kan lägga filter typ som lagereffekter, så man kan stänga av/sätta på filter hur man vill istället för att filtret renderas och originalbilden inte finns kvar? Så som det funkar i Flash 8.
Satt samman två trådar som handlade om Photoshop CS3.
Beta är snabb och så men varför använder Adobe egen installerare, har massor med saker man måste fylla i och dessutom fortfarande lägger alla pårogrammets supportfiler i samma mapp som programmet i Programmappen. En symbol i Programmappen och resten i Library/Application Support eller inbakat in i Photoshopprogramspaketet.
Inget otroligt viktigt iofs men ändå.
Tillägg: Gillar den nya programsymbolen men inte att de fyller startupscreenen med namn. Ser så trångt ut.
Finns det några länkar till infofilmer i bra kvalitet?
Ser en del länkar med video om nyheterna men det är bara YouTube-skräp överallt. Sitta och titta på suddig film med osynkat ljud... usch! I'm too old for this shit som han sa i filmen...
Finns det några länkar till infofilmer i bra kvalitet?
Ser en del länkar med video om nyheterna men det är bara YouTube-skräp överallt. Sitta och titta på suddig film med osynkat ljud... usch! I'm too old for this shit som han sa i filmen...
allt annat än you tube...
För andra gånge på detta forum
jag kollade alla filmerna som fanns.. jag vill ha!!! men jag måste renovera huset lite först så jag har ett kontor att vara i med intel imacen..
Gurus i PS världen presenterar? Jag saknar dock vad man kan göra med flash i PS numera..
klicka på länken för böveln:cool:
Starttid:
CS2: 12 s
CS3: 2,5 s
Macbook, 2Gb ram.
Känner mig som en idiot...Sitter i Photoshop cs2 6 timmar om dagen och här till min fråga:
- När jag ska använda verktyg som tex penseln så får jag bara upp ett kors och inte en cirkel som visar hur stor prnseln är...Och jag har INTe caps lock aktiverat...
Hur gör jag för att få se cirkeln?
Tack på förhand/ Björn
Känner mig som en idiot...Sitter i Photoshop cs2 6 timmar om dagen och här till min fråga:
- När jag ska använda verktyg som tex penseln så får jag bara upp ett kors och inte en cirkel som visar hur stor prnseln är...Och jag har INTe caps lock aktiverat...
Hur gör jag för att få se cirkeln?
Tack på förhand/ Björn
Gå in i Preferences/Display & Cursors så ställer du in det där.