Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jupiter

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-22 16:36

Nej, alltså det är bara moddarna jag snackar om. Har själv varit sugen på flera AS produkter, men 606 modden och några andra moddar killen gjort har jag hört otroligt mycket dåligt om...

Nu har jag lekt i flera timmar med min JP4. Faktiskt inte så dum ändå. Riktigt tufft med "wide"-läget på lfo'n, läge 6-7 och modulera pulsvidden, HP runt 2, LP cutoff runt 7 och resonans strax under mitten = instant elektropunk. Släng på Ensembleknappen och det låter helt grymt fett.

Hmm. 5 kilokronor är det fortfarande inte riktigt värt, men det låter roligare än jag kom ihåg.

Ser fram emot en av PFs patenterade "en-synths-demo".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-23 08:42

Kul! Ska se om jag en-syntar till det hela lite. Lär inte sitta uppe till 04.53 nu längre dock, med jobb i faggorna osv. Stackars dig, Saw, det är inte kul med den där dygnsrytmen. Been there. Och det var inte länge sedan...

Äsch. Jag jobbar ju med det här och jag gillar att vara vaken när alla andra sover. Så länge jag inte har barn och min sambo inte bits trivs jag fint med att jobba på natten. Jobba från 22-06, sova till 12, umgås med katt och flickvän och tillbaka till studion vid 22. Funkar busbra för mig.

• Medlem
  • 2004-11-23 14:34

Nu blev jag grymt avundsjuk på sawtooth. Damn! Det där låter som en idealtillvaro faktiskt!

Nackdelen är att det inte alltid är så ball i slutet av månaden... :rolleyes:

Men det är det lätt värt, tycker jag.

• Medlem
  • 2004-11-23 14:40

Mitt trick för att klara av den biten är att när man får pengar så stoppar man snabbt undan dem på andra ställen, t.ex. matkonto/räkningskonto/bilkonto, så att man vet att man har så man klarar sig även i slutet av månaden.

Helt enkelt veta hur mycket man har att "slösa bort" på roligheter.

Eller så har man en mer ekonomiskt sinnad bandmedlem som delar ut veckopeng! :kaaaka!:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-23 16:23

Men ändå, det är underbart att vakna när resten av världen vaknar. Idag var det en underbart vacker morgon här i Sthlm, om man bortser från de uppenbara problem som Alltid 1) inträffar och 2) vållar gigantiska tidningsrubriker - när det har snöat typ 20 cm som det gjorde i natt. Det är som om vi är lallande lollor och tror att sommarväglag råder för evigt, och när snön kommer kan man plötsligt inte cykla längre, bussarna halkar av vägen och bilisterna likaså. Eftersom många av dem kör som om det var augusti på kalendern. Till råga på allt såg jag en gubbe på cykel mitt i stan nu på eftermiddagen. Men jösses och VID JUPITER vad detta blev OT!

Nu vill vi ha ett jupiter-demo! Annars tar jag t-banan över och spelar in det själv nån dag

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 09:19

Ljudexempel Jupiter 4

Jag har spelat in några enkla ljudexempel från Jupiter 4 som finns här:

http://www.synthdiy.com/show/showproduct.asp?show=181

Det mesta är gjort med arpeggiatorn. Mitt favoritljud är sweep. Så clownade jag mig lite också och gjorde lite fågelkvitter.

Fast du kanske ville ha en hel låt som är gjord på Jupiter 4:an? Eller var det 6:an eller 8:an du var ute efter.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-28 02:05

Här kommer en Jupiter 4-only-låt. Trummor står LM7 för. Det är inget seriöst och den är knappast mastrad, men det var förbaskat kul att ratta ihop den. Synten låter så braaaaaaaa!!!

Har dränkt den i "just a tad" för mkt effekter, men jag kan inte hålla mig så ni får den så här, rykande varm.

Boy Jupiter (c) Patrick Fridh 2004

(192 kbps mp3, 2.00 lång)

Kul med ett litet demo. (Visste att det fanns nån anledning till mina sömnproblem). Jag tycker minst ett par ljud är väldigt snygga. Jag tror ni kan ha mycket kul du och din jupiter.

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 13:12

CV-modda Jupiter 4:an

Tänkte bara tipsa de som har Jupiter 4:or att de är väldigt enkla att modifiera så att de får CV/Gate in på alla fyra oscillatorer. I princip behöver man bara koppla in brytande jack på de kablar som går mellan moderkortet och klaviaturkortet. På så vis så kommer synten att få CV/Gate internt om inget sitter i jacken och om man kopplar in något så får den CV/Gate externt.

Skisser finns här: http://www.synthservices.com/jp4/jp4.html

Det ska nämnas att jag själv inte har hunnit göra denna modifikation än, men planerar att sätta in det till sommaren. För att slippa borra så mycket i synten kommer jag att dra kablar till en extern box i vilken jag monterar jacken. Om man öppnar synten så ser man att det går en 10-polig "regnbågskabel" mellan moderkortet och klaviaturkortet. Denna kan man ta bort och det finns 10-poliga kontakter med sladd att köpa som passar. På så vis behöver man inte heller klippa sönder den kabel som sitter i synten. Jag hittade mina kablar på Kjell & C:o, artikelnummer 37344.

Om någon har gjort denna modifikation och har lite tips och varningar för eventuella fallgropar vore jag tacksam om ni kunde berätta om det här i forumet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-28 13:21

Kahn, så du fick fatt i en JP4 igen alltså, grattis!

Demot blev ju rätt simpelt, men det är bara fem olika ljud jag använt; basen (som är phasead av plugg i dator), resonansljudet som plays a little melody, backing/sågtandsljudet (där arpeggio åker på / av ibland), leadljudet och fyrkantsvågs-backingen en bit in i låten (0.49). Lead / brassljudet är i unisonläge. Modulationshjul finns inte så den effekten får man göra genom att låta pitchhjulet enbart påverka LFO. Men då får man kanonfin modulation iaf, steglös och allt. Grönbergstrigg på allt.

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 13:55

Visst! En dag kom det ett stort paket från Tyskland och i det låg en jättefin Jupiter 4, komplett med notställ och fotpedal (original).

Kul låt du hade gjort! Låter lite annorlunda än man är van att höra Jupiter 4:an.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-28 16:44

Kul låt, PF!

Bevaka tråden