Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste synthinköpet - del två?

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-09-28 12:18

Monomachine. Men det vet ni nog redan!

Den där E3:an ser verkligen brutal ut! Verkar farlig.

senaste inköpet var en paia 9700s från herr stryph. Funkade skitbra fram tills nåt började lukta lite bränt :eek: men troligen bara nåt litet motstånd/liknande som inte pallade med.

Den var/är grym på bas-ljud och mycket underliga knorrar - precis så som jag gillar det

En Vintagesynthespansion var mitt senaste.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-28 14:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av jgb
Monomachine. Men det vet ni nog redan!

Den där E3:an ser verkligen brutal ut! Verkar farlig.

Hehehe...4 HE, en halvmeter djup och runt 20 kg. Nackdelen är väl att den är dyr i drift för den käkar en Monomachine till frukost varje dag.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-09-28 14:49

amino: vad skiljer EIII från EIIIXP? Rent utseendemässigt har EIII en mer "SE-1x"-look (displayen på vänstersidan) men det kan väl inte vara allt?

XP har väl digitala filter..?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-28 15:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mårre
amino: vad skiljer EIII från EIIIXP? Rent utseendemässigt har EIII en mer "SE-1x"-look (displayen på vänstersidan) men det kan väl inte vara allt?

Det mesta skiljer, utom möjligen namnet som är likt och OS:et som också nästan är samma.

EIII är vanligen en keyboardsampler (rackversionen är mycket sällsynt). Den är vad jag kallar en analog sampler, dvs den har en helt analog synthdel med analoga filter, förstärkare etc men med samplingar som oscillatorer. EIIIxp är heldigital rakt igenom och standardutförandet på den har inte ens analoga samplingsingångar. EIIIxp lanserades i en betydligt lägre prisklass men fem år senare och har därför bättre minneskapacitet etc. EIII är mycket större och tyngre pga av all elektronik, men också betydligt användarvänligare pga en mycket smartare upplagd frontpanel. Den är också bra mycket dyrare än en EIIIxp.

Det är samplern för mig eftersom den låter näst bäst (efter Prophet 3000), och jag bryr mig inte om 75 GB RAM, 7.000 röster och sådant. Jag vill mest syntha med mina samplers.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-09-28 15:49

Coolt! Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns en EIII i rack som inte hette XP på slutet (som sagt, den måste vara mkt sällsynt). Vågar man fråga hur många surt förvärvade svenska riksdaler en sådan mackapär betingade?

  • Medlem
  • 2003-09-28 15:59

Intressant

Själv stod jag öga mot öga med en e3 klav i våras.......blev riktigt sugen

Man kanske skulle ha en:confused:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-09-28 16:14

Det säljs ett EIII-klav-vrak i Tyskland nu:
EIII på eBay Tyskland

  • Medlem
  • 2003-09-28 17:16

Volantiz: Grymt! Du fick den alltså till slut. Grattis! Nu har du en redig monosynth!

jgb: jorå.. den sitter här å smaskar delay å kvittrar lite i bakgrunden

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-28 17:48

Faan vad folk får tag på shyssta grejjer just nu, det känns som man inte riktigt hänger med.
Jag har iaf möblerat om studion till lite bättre.

Har lagt ett bud på en Juno-6 men har inte fått svar än. Den finns dessutom här i närheten så om säljaren säljer till mig så slipper han bry sig om frakt och sånt.

  • Medlem
  • 2003-09-28 18:39

Hmmm Amino..du verkar ha lite koll på denna/detta ställe.......

Vore kul och prata lite mer med dig via mail kanske:D

stoffreklam@telia.com

Mvh Steve

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-28 20:38

Lite filtrerade körer från en EIII:a kan låta såhär. Plus lite reverb för stämningens skull.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-28 20:49

Det lät bra det där, amino...:)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-28 20:51

Precis! Det lät inte illa det där, inte!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-28 21:00

Måste hålla med de 2 föregående talarna!! riktigt snyggt det där, vem får credén du eller EIII???

Det där lät väldigt trevligt. Vart kommer kören ifrån?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-28 22:19

Tackar, tackar. Ljudet är väl ett samarbete mellan EIII:an, Q-Up Arts som samplat körerna och jag som programmerat ljudet och spelar.

Nej, jag gillar den här skarpt (det visste jag att jag skulle göra också ). Redan de första ljuden jag hörde reagerade jag på hur otroligt klara och rena de lät, även om filterna inte användes då.

Vill ni höra mer Emulator III så får ni sätta på Violator med Depeche Mode. EIII:an är klar huvudrollsinnehavare på den skivan. Jag har testat och spela lite med ett kraftigt filtrerat basljud till skivan och den sitter liksom som klistrad i mixen. Jag tycker också skivan har ett helt underbart sound. Waiting for the night låter extremt mycket EIII...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-29 15:48

Det senaste blir en Yamaha AN200 och Akai XR10 från steve och en Yamaha AN1x från Baba G...

Varför vill man ha en An1x OCH en AN200? Att man vill ha en An1x kan jag förstå för den låter jäkligt bra. Men en AN200? Den låter likadant fast med den skillnaden att man måste editera den från en dator för att komma åt mer än de 20 % av parametrarna man kan nå med rattarna. Men men, alla vill inte smidiga och friktionsfria maskiner.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-29 16:24

Jaja jag vet...jag ville ha en AN1x men hittade aldrig nån...så då fick jag ju nöja mig med det näst bästa...och sen dyker det upp en AN1x...då kan jag ju inte backa på AN200 köpet...för då blir nog steve grinig...;)

  • Medlem
  • 2003-09-29 19:13

Lasselu!
Gör en a/b lyssning på an1x och an200. Jag som har haft 2 an1x tycker an200 låter bättre?
Framför allt renare. Vet inte om det kan bero på bättre elekronik i burken eller vad?

Skulle vara intressant att höra din åsikt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-29 19:41

Aha, det låter som en intressant idé...ska testa så fort jag får all grejor...

Lite nya maskiner på ingång :kaaaka!:
Roland Juno-106, Waldorf Pulse samt SR-JV Vintage kortet för min JV-1080.
Sen är jag på jakt efter en BassStation Keyboard. Ingen som råkar ha en till salu?

Alesis ION

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-29 20:04

Samma här...:)

Bevaka tråden