Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste synthinköpet - del två?

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Två nya synthar för min del.. MS-2000R dök upp för ett par dagar sen.. och agoraph0bia's Novation Nova är på ingång

en bärbar dator till mitt liveset, väntar bara på ett ljudkort till den.

Inte en synth jag vet, fast den skapar ju ljud iallafall

samma här, en ny 12" 1ghz powerbook blev det för ett par dagar sedan...

nu saknas bara lite oviktiga saker till studio, som ett ljudkort och ett nytt midi-interface
;D

Kawai XD-5 är min senaste synt.

Jag har haft den i en vecka och jag älskar(!) den.

Synten jag borde köpt från början. Mitt sätt att hantera ljud går perfekt ihop med XD-5:ans sätt att skapa ljudet.

Som kanske många andra drar jag mig för racksyntar, eftersom de ofta kan bli jobbiga att jobba med i och med bristen på rattar och dylikt. Men här är det inga problem. Man gör en kick-preset till ett skönt bastungt elpiano på några sekunder. Ah!

Har du testat K4r? XD5 är trummodulen i samma serie

Jo, jag har kikat på den. Men av någon anledning har den inte riktigt fallit mig i smaken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-08 10:27

Ska du använda XD5 som syntmodul? Intressant...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-09 20:15

Min senaste synt var en lite skrikandes Sidstation, och den köpte jag alldeles för längesedan...har köpt nya monitorer, mick och mickpreamp nu idagarna...inte roliga grejer att köpa, men det lönar sig. Blev Blue Sky 2.1 monitorer, Röde k2 mick och en focusrite voicemaster pro om nån undrar...tänkte köpa en MB33 i julklapp till mig själv nu. Får precis plats i racket hemma och den är billig. *Typiskt ha begär som gäller nu*

En sh101 och dess moderna släkting edirol pcr30 dimper ner om några dagar

Tack för edirol-tipset Mårre

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-10 12:43

Gött! Då fick du den för löjligt billigt pris??

köpte en juno1 iförrgår.. en pg300 skulle kunna vara kul å få tag i

  • Medlem
  • 2003-12-12 12:07

Just det ja, köpte ju en ESQ-1 för ett par veckor sedan. Vilken underbar synt:p
ItaloDisco rakt av:D .....å vilket underbart filter......jag är så jäkla nöjd

jag skriver det har ocksa.. en plexi-juno

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-12 15:39

Jag har en DX-7 synth nu.. Serienummer 13000 någonting.. Jag har inte pillrat så mycket med ljuden men tangenterna är ju skitsköna jämfört med alla nya Yamaha synthar.

Nu står min 101 här och väntar på ny förpackning. Bort med all plast och in med trä, aluminium, plåt + rattar istället för reglar. Eller man kanske ska bygga sig en plexi-101? Släng upp lite bilder på plexijunon Volle, bilden har försvunnit i den gamla tråden.

okaj, här kommer den!
plexi-juno

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-12 18:19

_Betydligt_ snyggare än den förra bilden. På din bild ser den riktigt, riktigt läcker ut. Funkar bakgrundsbelysningen i displayen? Skruva in han i racket vetja!

den var verkligen helt äckligt skitig när den kom.. men efter lite puts så vart den fortfarande inte som ny.. men väldigt mycket bättre!
Bakgrundsbelysningen fungerar.. funderar mest över om det går att ändra kontrasten på den.. man måste kolla nedifrån för att se vad det står på den :eek:
Racket är väldigt fullt för övrigt.. har lite småplaner på att bygga en låda till den istället..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 04:19

Du kan få ett bordsrack av mig, jag tror jag har alla prylar till det. Kostnad: en kopp kaffe.

Fan vad jag har sjuk dygnsrytm. Julhandlade på kvällen, 18-21 typ, Kista Centrum, mysigt som fasen, schysst middag på Levinskys. Småglott på två DVDs idag, musikplattor; först samlingen med Erasure, sedan samlingen med PSB. (Bägge rekommenderas f ö). Tjatade i telefon med en polare. Funderar på att skriva lite mer på essäfrågan. Kollar klockan, tror knappt det är sant - 04.00. Jag hade gissat på 23.30 typ... :-/

Nåväl. Jag har bestämt mig för att starta en duo - Erasure-DVDn inspirerade som fasen. Ska försöka få tag på en kille i Sthlm som vill sjunga. Kan det finnas någon?

En kaffe kan ordnas!

det där med dygnsrytm är överskattat..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 11:40

Jo, det är väl så. Det är ju rätt tidigt just nu - och jag är vaken & känner mig hyfsat utsövd. So, what's the deal... liksom. Rackstativet finns här, kaffebehovet likaså, men dagen är dessvärre fullbokad. But let's fix! Vi ses på IRCen.

Det närmar sig julafton. I mitten av nästa vecka.

Yamaha SU10
Roland Tr-707
Sony DRP-1 (yeah!)

Usch, jag borde egentligen inte skriva här innan
jag faktiskt har grejerna. Nu har jag dragit olycka
över allt. Jag kommer bli blåst och rånmördad.

Kikar på en Alesis HR16B, också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 13:36

Att fira jul 2003/2004 med en TR-707 kräver onekligen en viss berusning för att skapa det rätta ruset. Den kan aldrig bli mer än vad den är. Inte som TR-606, 808 och 909 som samtliga är mycket mer än vad de är.

Nej, 707:an är föga upphetsande. Ser den som en ren bruksmaskin. Köpte egentligen mest för matrix:en. Saknar en trummaskin med överblick över beatsen. Mest för skisser, alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 13:54

Ok, men då har du rätt anfallsvinkel. Förvänta dig inte en 909-dödare bara, liksom... Som sequencer betraktad är den helt underbar, precis lika fantastisk som just 909:an; faktum är att de är extremt lika varann i det - och många andra - förfaranden. Det är just ljuddelen som inte är så spännande. Dock är den inte oanvändbar. Jag gillar handklappet, kantslaget och den stängda hihaten...

annars så är den väldigt användbar som konverterare så att man sedan kan synka sin 606/808 med midiutrustning.. nåt som jag skulle behöva nu.. alltid kul med lite extra ljud också.. kör den genom några effekter och det kan bli riktigt latjo

  • Medlem
  • 2003-12-13 14:21

707:an? Eftersom du kan lira midi noter ut med den så kan du använda den som sequencer till någon annan miditrummodul. Eller synth.

The machine can be destined to drive an external sound device as 16 of the instruments are "external" - that is , they can be programmed to MIDI note numbers. This enables the 707 to be used as a very simple pattern-based on-the-fly sequencer much in the vain of the newer Alesis MMT-8

Det är sant.. Nu trivs jag med de inbyggda sequencerna i det jag mest använder, så jag hade inte tänkt så långt. Men mina samplers kan verkligen komma att bli mer levande med 707:an som sequencer.

Jag har förvisso en tanke.. Jag ämnar samla på mig ett gäng trummaskiner och se om jag inte kan få ihop ett live set med dom tillsammans med ett gäng effekter. Det låter tråkigt så här, men jag har en idé och det kan bli vackert. Det kanske inte alls fungerar, men jag tänker bränna några tusen på gamla halvt bortglömda maskiner för att testa det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 22:33

Priserna på de där prylarna har "stannat" också, så förmodligen kommer du längre fram kunna sälja det du händelsevis inte trivs med för samma pris du köpt det för. Så det är bara att "go for it!"

Det är ju ingen synt men tycker ändå att den passar in här, som jag nämnde förut så har jag köpt en Edirol PCR-30 och nu har den landat.

Första intryck: Qualität!!
Andra intryck: Power indicator är en blå lysdiod. I många sammanhang är blå lysdioder häftiga, men absolut inte på något som alltid kommer att vara placerat framför en datorskärm....otroligt störande....*hämtar tejprullen*

Bevaka tråden