Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste synthinköpet - del två?

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Några veckor gamla, men:

Yamaha MU80. För smör-och-bröd-ljud. Insåg att min Proteus 2000 var overkill när man använde ett ljud i kvartalet, så jag fixade den här lilla halvrackaren för 900 pix istället. Helt OK för pengarna.

Akai S5000: Äntligen är det kul att sampla! Underbart smidig ihop med AkSys i datorn. Inga jobbiga SCSI-grejer, bara drag'n'drop över USB. Dessutom är samplerns eget gränsnitt helt OK tack vare monsterstor display! Nu är jag på jakt efter effektexpansionen bara. Kostar skjortan och lite till ny...

Peter H: om du inte har hört effektkortet så bör du försöka göra det. I S6000 är effektkortet inbyggt från början, men jag använder det aldrig. Kvaliten är ganska långt under vad man kan förvänta sig av en i övrigt fin burk.

Tycker jag i alla fall

Trist att höra... Det är ju trevligt att kunna spara effektinställningar tillsammans med ljuden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 19:29

Snälla, byt plats på Ångra och Skapa Inlägg knapparna, jag har redan tryckt fel två gånger nu.. Varför ska man ens ha en Ångra knapp??

Mitt senaste inköp var en Novation Super Bass Station och den funkar väl bra.. Men jag tycker ändå att det inte var något speciellt med den. Bassynthen i min Quasimidi 309 gör lika bra ljud och många VST´er också..

Är det bara jag eller kan alla synthar "Göra lika bra ljud som Juno eller TB-303 syntharna"? MC303 ska tydligen klara av det..

Nu tryckte jag nästan på Ångra igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 14:41

Förra fredagen köpte jag en Korg Wavestation SR, som jag fick i tisdags *weee* .. och två veckor innan det köpte jag en Roland MKS-50. Kul liten rackare. Får nog ta och lugna mig nu, annars kommer det aldrig att bli en Neuron *snyft*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 16:19

Nu har jag också skaffat mig en ESI-32 sampler med 32 meg minne, CD spelare från -93 och en 250megs ZIP läsare.. Nu är jag helt såld på samplers. De är ju mycket roligare än vanliga synthar, iallafall för tillfället..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 22:07

k-station! skoj!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-02 00:53

Och idag bidde det en V-synth för mig då, helt apropå! Impulsköp kan man väl säga.

  • Medlem
  • 2003-11-02 11:45

Själv har jag köpt en jackson gitarr, platsar väl knappast in bland V-synthar och ion´s:D

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-02 12:04

Det tycker jag väl att den gör...leksak som leksak...;)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-02 12:07
Citat:

Lasselu!
Gör en a/b lyssning på an1x och an200. Jag som har haft 2 an1x tycker an200 låter bättre?
Framför allt renare. Vet inte om det kan bero på bättre elekronik i burken eller vad?

Blir inget av med det för idag säljer jag AN200...:)

Men jag kan väl iofs tänka mig att det skiljer i elektroniken...AN200 är ju egentligen ett PLG150-AN kort som man byggt en burk runt...och det kortet är väl nyare än AN1x har jag för mig...

  • Medlem
  • 2003-11-02 12:14

I så fall stämmer nog min teori, vad den nu var:D

  • Medlem
  • 2003-11-16 11:43

Korg MS-20.

Dr Korg vet hur det ligger till!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av jgb
Korg MS-20.

Coolt! Så nu skall det bröööökas för fullt?!

Mitt senaste musikutrustningsinköp var ingen synth, inte ens en effekt. Ibland måste man köpa lite tråkiga saker också, såsom kungen av MIDI-patchbays, en Waldorf Midibay! :rolleyes: :kaaaka!:

Någon som vet om den överhuvudtaget släpptes i Sverige?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 00:56

Jorå, visst såldes den i Sverige. Jag köpte min vid en utförsäljning på Fitzpatrick för MÅNGA år sedan.

Kungen av Midi-patchbays ? Nja det får nog bli JL Cooper Synapse !!

16 In
20 Ut
3 Midiprocessorer
Merge
Expanderbar till 16 In 40 ut.

Lasse

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-17 01:16

Lugna å fina pojkar nu! Kan det inte finnas två kungar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 01:26

Nja, jag ger mig nog ändå. Rent specifikationsmässigt så ligger ju Midibay såpass nära (15 in och 15 ut) att det inte går att utse en vinnare, men dels litar jag på waveterms omdöme (han har ju båda), och dels vinner Synapsen på sitt 80-talsutseende med alla röda displayer.

Fast i ärlighetens namn är Midibayen bra mycket snyggare och den är trots allt kung över min A-880 och min MJC8.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 22:02

Idag landade Encores gamla trotjänare (? Poly åtta hundra mark två här i min postkö på ICA. Den gick loss på just åtta hundra "svenska mark" för att ta mark här på Kungsholmen. Har spelat igenom presettarna och redan tweakat till mig ett par ljud. Snabbjobbad som fan, enkel angränsande till simpel, men ibland är det just vad man vill ha av en synt också. Knappast "hifi" men ett skönt och fläskigt ljud blir det om man moffar på med det interna delayet, som ju blir en perfekt "perfectly fun" del av ljudet. Synten i sig är rätt karaktärslös och platt, men det gör mig ingenting, jag älskar simpla sågtandsljud. Tack, Encore - den var enormt snajdigt förpackad och i helt OK skick.

Huvudändamålet för denna syntetisator ska dock bli att agera MIDI-controller till Reason mm, men det är roligare med en controller som kommunicerar synthesism snarare än en ful dedikerad midikontroller (som dessutom kostar mer). Alltid schysst också att bara kunna plugga in ett par lurar och programmera away - helt utan dator osv.

En sista kommentar om syntens ljud: Jodå, den låter faktiskt mycket analogt och varmt. Filtrets begränsning är snarare en möjlighet... man kan göra svinballa grejer med det, jag ska försöka göra nå't så får ni höra.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 22:46

PF : Du tyckte inte jag använt för lite tejp då? Kul att den kom fram som den skulle. Ljuden som följer med den är nog inte presetar faktiskt, men jag är inte helt hundra på det. Basen på den första minnesplatsen är i alla fall programmerad av undertecknad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 23:03

Hehe, kul, jag menade mest "presettar" som att... ja, de ljuden som fanns i minnet lixom. Förstod att det inte var The Presets, det var lite för dålig variation för det... inga shakuhachis!

"Som om en Poly 800 skulle haft Shakuhachi-ljud!" :kaaaka!:

Dina ljud var snygga men har för lite delay, så jag moffar på som sagt. Och så gör jag om dem till 8-röstiga så man kan spela på dem...

ah! fick en sån längtan efter min första synt (poly800) så jag la ett bud på en ex800 nu.....får se vad som händer

  • Medlem
  • 2003-11-18 22:55

Ahhhhh

Poly800 var min första synt med:p

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-19 08:46

Mitt senaste köp är inte en synt utan en Kenton Control Freak Live...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-19 20:49

Mitt senaste nytillskott, bytte med Roberth mot en Korg.
Shysst sampler! mkt roligare äm min Akai, skön klaviatur dessutom.

Clavia NordRack 1 (exp.) blev det senaste inköpet

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 01:27

köpte en nord lead 3 för 2 månader sen.
den har redan betalat tillbaka sig.
kanonnöjd och fortfarande 99.99% kvar att utforska i den.
tycker nog att de kunde kastas in ett reverb och ett delay.
nu är det slut på hårdvaru-synth/sampler-köpet på ett bra tag för nu är det en ny dator och digi002r-system som pengarna ska gå till (förutom italien-resan i januari)...hm...hur ska detta gå?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-02 01:28

mmmm....Nord Lead 3! Har varit nära många ggr men så har alltid ngt kommit imellan. Håller dock med dig ang. reverb å delay!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 01:58

Ibland passar det när ljud är snustorra och nära, ibland passar det med en snutt reverb och ett snyggt stereo-tempo-delay.
De ljuden man fabricerar i Nord Lead 3:an tycker jag tillhör den senare kategorin.
Men Clavia ville nog inte riskera att Nordleadarna skulle få stämpeln som en typisk "Roland-synth-som-har-allt,-t.o.m-saker-man-inte-har-nytta-av". Det finns ju alldeles för många såna på marknaden, så Clavia koncentrerade sej nog på att skita i interna effekter och satsa på ljudkvalité istället.

Jag ska snart skaffa ett nytt inspelningssystem och kommer att använda plug-in-effekter. Någon som har ett tips till något bra delay?
Waves har ju allt i kompressor-, eq-, reverb- och smått&gott-väg, men jag hittar inget delay...

Peace.
The Last Ninja.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-02 02:31

MFM (More Feedback Machine) körde jag stenhårt med när jag körde mac (funkar på PC oxå). Bättre delay med mer funktioner som e gratis har folk letat ihjäl sig efter!
http://www.u-he.com/mfm/mfm01.html

Då får jag fylla på den här tråden med en Casio CZ-1000. Jag hallår som bäst på att rengöra den.

Bevaka tråden