Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygga syntar!

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 23:43

Tjenix!

Vad gör en synt snygg? Vilken eller vilka synthar tycker ni är snygga?

Jag måste erkänna att jag tycker den här synten är snygg. Vet inte varför, kanske att den ser ut lite som en monolit från filmen 2001.
http://www.vendolin.se/annons.php?118183

\\Gnutten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 23:47

Håller med, Emax II är grymt stilfull. Men Emulator III är ännu läckrare (även tekniskt sett osv). Svårt att hitta fina bilder på dem bara, svårfotad för den är så enormt stor. Tidningsannonserna från E-mu på sent 80-tal var otroligt koola, med stora klavsamplers på stenblock jämte hitech-macintosharna från den tiden. Dregla! Tycker V-Synth är snygg också, och Hartmann Neuron. Finns en uppsjö snygga syntar. Vi kan nämna en vulgoful på en gång: Yamaha YS200.

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:05

Jag håller facktiskt inte riktigt med.
Tycker inet NÅGON har lyckats skapa en snygg synth på vet inet hur länge. Macbeth är visseligen snygg.. det säger en del om vad jag tycker är snyggt och inte snyggt. Tror det dels beror på att jag gillar synthar som har kontroller till ALLT. Med andra ord så gillar jag moogar, gammla roland, gammla korg osv.. men den snyggaste är nog... Få se nu... :hmmm: Teisco 110F, pro-5an, Korg ps-3X00 eller kanske ms-20. TR-808an är ju ingen synth men annars så hör även den till något av det snyggaste som gjorts.

Ni fattar va jag snackar om

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-29 00:09

Yes. 110F och 808 är grymt tilltalande.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 00:13

Kan hålla med om att Emulator-III är snygg men tyvärr valde dom fel färg. Blågröngrå är inte så snyggt, passade bättre på Emulator-II tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:19

de gammla grjerna ser dessutom lite mer "smutsiga".. medans de nya ser plastiga och simpelt ut. Som gammla vs. nya starwars.... dålig liknelse men endå.

eller denna är ÄNNU sämre. Tjejer med former vs. tjejer utan varken höfter eller barm. :kaaaka!:

Sen ser dom nya inte alls lika påkostade ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 00:23

Snygga imo:

Elka Synthex
Syrinx
Gleeman Pentaphonic Clear
Moog Voyager Anniversary Edition
Waldorf Wave
Kawai K5000S
Prophet VS
Yamaha VP1 *dreggelmums*
Yamaha DX7 Centennial
PPG Wave 2.3
Technics WSA1
RSF Polykobol 2
Korg MS2000
Prophet-5 Rev 1
Technos

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:23

Tjaa.. den har ju träsidor ivf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-29 00:25

Gnutten: Bilder med blåstick ska man inte lura sig av, EIII är sobert grå.

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:25

Håller med Lemon. Elka Synthex är en fröjd för ögat.

Likaså kobolen..

Finns det någon bild på Gleeman´en? vet inet hur den ser ut.

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:30

Gleeman är den som är gjord i plexiglas?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-29 01:10

Jag gillar synthar som ser ut som om man skulle kunna fjärrstyra Star Destroyers med dem. Så här är några av mina favoriter:

(Sen är ju Buchlamanicken - Emusicbox tror jag att den heter - på min avatar rätt grym den också!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 01:22

Äe grabbar, tagga till nu va.. Varför har ingen nämnt denna synth?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 01:34

Jag får väl citera min vill ha-lista. Waldorf Wave och svarta XTk:n (den orange:a är inte så tokig heller faktiskt! )

I övrigt. Prophet T8 är cool. Vermona Mephisto ser inte illa ut heller, synd att den aldrig blev mer än prototyp...

Det finns snygga syntar, det finns koola syntar och det finns vackra syntar. Wavestation är en snygg synt, precis som M1 och resten av gänget, möjligen med undantag för T1 som ser ut som en likkista.

Koola syntar behöver inte vara snygga, de skall bara se fräna ut. Detta gör till exempel de flesta analoga monosyntar och många analoga polysyntar. Jupiter 6/8 ser koola ut, men de är inte speciellt vackra. Yamaha DX1 är också en kool synt, men den är egentligen rätt så ful.

Det är svårare att hitta genuint vackra syntar. Jag kanske är ensam om att tycka att en Korg Trinity är vacker. Annars håller jag med om att Prophet 5 och Polykobal är vackra. Snyggt snideri på dem.

Jag har alltid tyckt att Waldorf XTK är riktigt snygg.

Sen är NordLead 3 och G2(X) är väldigt, väldigt snygga och låter ännu snyggare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 09:24

När det gäller nyare synthar så tycker jag Virus Indigo ligger bra till liksom Waldorf XTK (trots färgen..). Annars tycker jag Prophet 5 och Memory Moog är svårslagna! MiniMoogen är ju också snygg men lite för knubbig i formen tycker jag. Voyagern är ju fin med.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-09-29 09:44

Utan innebördes ordning:

  • Medlem
  • 2004-09-29 09:47

SAW : Du har så rätt så
Helix : Den hart ju rattar ochreglagen ju som jag år igång på.. men tycker den saknar det där brutala.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-29 09:47

Jag tyckte den Waldorf Wave helt i rött som fanns på bild i senaste mm var skitcool

Dessa ska sitta ihop.. mm..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-29 10:10

Jag måste förstås slå ett slag för Moog Modular som jag personligen tycker har en ruggigt fin känsla i både ljud och utseende

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 10:10

Helix:

Det är min JP6 du använder som bild. Annars tycker jag Prophet~5 är snygg, spelar ingen roll vilken version.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 17:26
Ursprungligen av Demokid:

Annars tycker jag Prophet~5 är snygg, spelar ingen roll vilken version.

Men håll med om att Rev 1 i KOA är snyggare än senare versioner i valnöt!

  • Medlem
  • 2004-09-29 17:30

Det är sån't här jag pratar om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 10:30

Snubben som byggde om sin Andromeda till en sån där uppåt lutad variant. Det är min favorit Ska se om jag hittar en bild oxå ..

Är det bara jag som tycker mig se en trend i att exklusiva och dyra syntar anses vara snygga? Ungefär som att bilstajlare tycker att ju fler vingar och dekaler man kan klistra på desto snyggare bil. För mig är som sag vad inte snyggt det samma som koolt eller brutalt. En Waldorf Wave tycker jag är direkt ful, men den ser kool ut. Är det bara jag som tänker på detta viset?

  • Medlem
  • 2004-09-29 10:41

Tjaa.. tyvär så är det väll så. Ivf för min del eftersom jag tycker det inet görs någa snygga synthar längre. All gjordes på 70-80talet. Tyvär alltså. Men nu väger ju inet utseendet tyngsta när man köper ny hårdvara... Sen tror jag att jag förknippar eller att utseendet går handihand med maskinens funktionalitet/användarvänlighet. Jag tycker det är snyggt med massa reglage och rattar osv. Och oftast så är ju en maskin med en funktion per parameter lättare att ha att göra med/snabbjobbad.

Dagens sanning

Bevaka tråden