Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste syntinköpet, del 7

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 08:34
Ursprungligen av sawtooth:

...och dessutom låter det som om R2D2 skrivit skivkontrakt med Mitek och köpt LSD för hela förskottet. :kaaaka!:

Vi kräver ljudfiler!

Är det en Speak&Read som E.T. leker med i filmen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-09 10:28

Nej, men en Speak & Spell.

Micron

Fick min Micron från Thomann igår. Första intrycket är positivt, den är verkligen så lättjobbad som jag hoppats på, låter förbaskat bra, och det tog 6 dagar från beställning till dörr!

Nu det dåliga: Thomann skickade mig en kundretur. Det innebär att allt var öppnat och fingrat på, vissa presets överskrivna (med kassa ljud dessutom) och det sämsta av allt var att manualen var klart tummad på och innehöll tyska kommentarer skrivna med kulspets

Själva synten var ren och fräsch, så jag tänker inte krångla med att returnera den, men jag tänker skriva ett syrligt mail, och be om en ny manual. Nypris = nyskick.

I övrigt kan ni se fram emot en recension vad det lider. Den är verkligen liten! (Betydligt mer lätthanterlig än en Prophecy om det betyder något) Dessutom finns det en hel del nytänk i hur den navigeras, på ett sätt som känns fräscht, och initiala intrycket av klaviatur och rattar är positivt.

Skönt med ett instrument som "bootar" ögonblickligen dessutom, och inte behöver svirla grafiska loggar i ett antal sekunder först.

Speak and Spell online finns här: http://homepage.mac.com/jakesmith/speaknspell/speaknspell.html

Finns ett program (SASS) att ladda ned till PC för att simulera en S&S.

Ahhh, gamla härliga Kraftwerk-tal *mys*

Vill man höra talsyntes a´la U96 Das Boot kör man in en Atari-Emulator
och drar igång programmet SPEECH (1 2 3 techno)

Testa Atari Speech på PC, läs instruktioner:
http://212.214.15.116/~ronny/atari.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 12:10

sawtooth: köpte du den färdigmoddad, och vad gav du för den i så fall?

Jag har själv en speak & spell som jag har moddat, och den är ond

Jag köpte den färdigmoddad av Bentstruments. Jag gav c:a 550:- för själva apparaten och 150:- för frakt.

  • Medlem
  • 2005-02-09 23:46

Har nu fått min NM Key...jäklar vad kul den är!!!

Grattis Adde. Välkommen i klubben!

  • Medlem
  • 2005-02-10 09:34
Ursprungligen av sawtooth:

Grattis Adde. Välkommen i klubben!

TACK!!!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-02-10 01:50

wow! makari, kan du spela in en ljudfil åt mig då? Behöver rösten för ett intro... För övrigt har jag köpt rackvinklar till min machinedrum och monomachine. Nu har jag ordning i mitt rymdskepp igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 08:45

Clase: Det tror jag inte på förrän jag får se bilder :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 09:35

Adde, Grattis! Och glöm nu inte att göra tokigt många patchar och posta dem i den särskrivna tråden "Modular patchar"

  • Medlem
  • 2005-02-11 08:55
Ursprungligen av zthee:

Adde, Grattis! Och glöm nu inte att göra tokigt många patchar och posta dem i den särskrivna tråden "Modular patchar"

Har redan börjat patcha lite men om man hör era alster är jag rädd för att jag inte har mycket att komma med...

Otroligt kul är det och ett perfekt verktyg att lära sig ljudarkitektur!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 11:57
Ursprungligen av Adde:

Har redan börjat patcha lite men om man hör era alster är jag rädd för att jag inte har mycket att komma med...

Så får du inte tänka! Bara för att någon är professor i akustik så ska du inte hänga läpp för det tycker jag :hmmm:

Modularen har faktiskt en ruggig inlärningströskel så den är inget du bemästrar på 5 röda. Jag tyckte jag var jättekass på att patcha ljud i början, och jag har inte "mycket att sätta emot" när vissa andra sätter igång att patcha ..

.. men jag tycker ändå att några av mina ljud är riktigt snygga. Så, jag tycker att du ska patcha vidare, kika på hur andra har patchat, knycka lite från dem för att lära dig, och helt enkelt bara ge fan i att ge upp! Okej?

:kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-02-11 12:08
Ursprungligen av Rizzo:

.. men jag tycker ändå att några av mina ljud är riktigt snygga. Så, jag tycker att du ska patcha vidare, kika på hur andra har patchat, knycka lite från dem för att lära dig, och helt enkelt bara ge fan i att ge upp! Okej?

OK, jag ger inte upp...folk brukar säga att jag är envis som f_n....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 13:16
Ursprungligen av Adde:

OK, jag ger inte upp...folk brukar säga att jag är envis som f_n....

Perfekt!

Ett annat bra tips är att dela med sig av sina patcher till andra, då brukar man få kommentarer och många på Modular-listan (en mäkta trevlig e-postlista) patchar om, effektiviserar och bygger vidare samtidigt som de förklarar. Ett härligt sätt att lära sig på.

Så var det iaf när jag var medlem där för ett par år sedan

Rob Hordijk har patchat ihop ett reverb till G1:an, tillsammans med några sequencer-patcher (helt utan sequencer-moduler). Galet :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-02-11 13:22
Ursprungligen av Rizzo:

Perfekt!

Ett annat bra tips är att dela med sig av sina patcher till andra, då brukar man få kommentarer och många på Modular-listan (en mäkta trevlig e-postlista) patchar om, effektiviserar och bygger vidare samtidigt som de förklarar.

Intressant, var hittar man Modular e-post listan? Jag vill ansluta mig!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 13:27
Ursprungligen av Adde:

Intressant, var hittar man Modular e-post listan? Jag vill ansluta mig!!!

http://code404.com/nord-modular/

Skriv en trevlig presentation när du anslutit dig. Skriv på engelska, och var allmänt trevlig och låtsas vara väluppfostrad :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-02-11 14:42
Ursprungligen av Rizzo:

http://code404.com/nord-modular/

Skriv en trevlig presentation när du anslutit dig. Skriv på engelska, och var allmänt trevlig och låtsas vara väluppfostrad :kaaaka!:

Väluppfostrad, aj tusan, det blir inte lätt :rolleyes:

Tack för länken!

Är det inte ganska underligt att vi inte har någon tråd på 99:an där man kan posta synth-patchar och sysex-filer? Eller finns det något sånt här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 10:45

toandfro, Jag gjorde en tråd för patchar http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=9033 men det är bara för Clavias modular synthar..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 11:35

clase: det kan jag säkert, PM:a mig om det är nåt speciellt den ska säga

zthee - Dock så har jag ingen Clavia pryl, men det var ett bra initiativ!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-12 02:52

Fick tips av Lappalainen och slog till direkt - Native Instruments Xpress Instruments. Jag köpte bara FM7-lättversionen, men priset då? Rena rama skämtet; 39?! Köpes och laddas hem direkt från NIs sajt - www.native-instruments.de

Har funderat på en sådan själv. Är ljuden välsorterade? Är pluggen resurssnål?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-12 15:38

Yo! Verkar vara samma presets som i stora FM7, dvs väldigt bra ljud. Mkt enkla redigeringsmöjligheter, men kanske helt tillräckligt. Verkar resurssnål, svårt att märka med en G5:a Funderar på att inhandla fler patcher av dem. Tycker det är kul att kunna stödja dem också.

  • Medlem
  • 2005-02-13 11:34
Ursprungligen av PF:

Yo! Verkar vara samma presets som i stora FM7, dvs väldigt bra ljud. Mkt enkla redigeringsmöjligheter, men kanske helt tillräckligt. Verkar resurssnål, svårt att märka med en G5:a Funderar på att inhandla fler patcher av dem. Tycker det är kul att kunna stödja dem också.

Kan man ladda in dx7sysex i expressFM7?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 12:49

FM7 läser gammla DX7 patchar ja

Bevaka tråden