Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den första som tröttnat...

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 21:45

... på Korg Legacy Collection VA bjäfset. 3 papp är väl ett bra pris för någon som vill ha en krymt låtsas MS20.

http://www.vendolin.se/annons.php?142591

MVH
Demokid

Jag kan inte förstå tjusningen med en MS-20 på låtsas. Måste ju kännas som ett akvarium med plastfiskar. Den äkta varan är ju trots allt bland det roligaste som finns när det gäller att skruva ljud. Att behöva dra igång sin dator varje gång man vill ratta måste ju förta en hel del av glädjen. Vad är nästa steg en Fender Strata på låtsas som måste jackas in i datorn?? :rolleyes:

Demo, är det inte dax du lägger ner ditt ständiga elitistiska skitsnack om allt som inte är helt analogt är skräp? Misstänker att det är fler än jag som är hjärtligt trötta på det :hmmm:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-07 23:14

Håller med Baba. Lägg ner allt översitteri eller Show some facts som kan appliceras på gemene man och dennes krav på "standardljud".

Jag tänker mer åt det hållet att en riktig MS-20 är lika användbar idag som 1977, hur pass rolig är en Korg Legacy om 25 år tro? Eller om bara 10 år? Bara en tanke förstås (äger inte en enda analogsynth själv).

  • Medlem
  • 2005-01-07 23:33

Legacy har väl ett oerhört mkt större egenvärde för datormusikern än en "äkta ms20".

Håller delvis med om att några här (speciellt en, dock inte du Demokid)trashar allt nytt helt utan grund. Intressant faktum är att dessa ofta sitter med en rätt tung arsenal analoggodis. Men man kanske måste ha den attityden för att leva med det faktum att utvecklingen går framåt! Eller så tycker man det är jäkligt ballt med ett museum hemma.
Antar att gör mig lika opopulär nu som när jag försvarar Bush :hmmm:

Felet är väl att synthar numera massproduceras för att passa alla musikers smak, och därigenom förlorar lite av den karaktär och mystik som omgav dessa förr i tiden. Jag tycker många av mjukvarusyntharna låter otroligt bra, dock får man inte den där härliga känslan av att äga en mysig pryl...

  • Medlem
  • 2005-01-07 23:51
Ursprungligen av Dalleponken:

Felet är väl att synthar numera massproduceras för att passa alla musikers smak, och därigenom förlorar lite av den karaktär och mystik som omgav dessa förr i tiden. Jag tycker många av mjukvarusyntharna låter otroligt bra, dock får man inte den där härliga känslan av att äga en mysig pryl...

Håller med dig där, försöker att alltid ha minst en gammal häck hemma för känslan och realtidskruvandet. Men det jag petar ihop i musikväg framkommer via mjukvara eller datorstött. Jag är glad för de som tycker livet är toppen med en myshörna med 4 mil kabel och mängder med brus å mixerkanaler. Själv inser jag mina begränsningar i tålamod och tid, och då funkar mjukvaran riktigt bra.

Samtidigt slår det mig varje gång jag sitter på nån antik relik att det är jättekul att ha dem, men jag saknar 4 parts multi och minnen, polyfoni osv. Hjärtat vill ha ett ställ med Jupiter 8, M12 & OBXa, men hjärnan säger nej (etfter ett tags drömmande)

Ovidkommande svammel på kvällskvisten :rolleyes: inte vet jag!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-07 23:44

Repeat mode: Jag har Legacy och är supernöjd, tycker det är en kul controller, en kul grej... liksom... låter väldigt bra, ja, jag är nöjd. För mig skulle inte en MS20 vara rätt, men Legacy däremot (och MS20 är ju bara en av deltagarna där). En MS20 är däremot mer rätt om man även har en SQ-10, en MS10, samt mkt annat kul från förr. Jag tycker USB-controllern dessutom är läcker som den lilla minireplika den är. Den funkar bra till annat, och den är väldigt lätt och transportabel jämfört med originalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 23:46

Åh förlåt jag trodde det var ett öppet forum. Ni som inte gillar mina inlägg behöver inte läsa dom. Jag klagar inte på folk som snackar samplers, Fantom m.m. Dom har nått eget lixom. Jag ser bara en tendens, en tendens som många av mina kompisar gått på och nu övergett.
Det började med MC303... folk köpte den i tron på att det var en 303 och en 909:a Tre månader senare tröttnade dom... och sålde billigt.
Ett annat exempel på ett billigt trick är att kalla en synt MS2000, JP8000 eller det värsta fallet MS20-USB. Folk tror att det är en Monopoly, Jupiter eller MS20... det är det tyvärr inte. Varför är riktiga klassiker så dyra? Jo dom låter bättre, skönare att ratta och är ovanliga.

Vad jag försöker säga är att storföretagen försöker tjäna pengar på oss genom att kalla sina syntar något klassiskt som MS20-USB, Pro~52, Model E eller det värsta Juno-D!!! Varför inte hitta på nått nytt namn, inte försöka efterlikna en klassiker. En kopia är och kommer alltid förbli en blek kopia av originalet.

Nä spar era pengar och köp inte en synt som t.ex. Pro~52 för 2995 som ni sedan uppdaterar för X antal pengar till Pro~53... Snacka om kasta pengar i sjön, man för ju inte dom underbara rattarna, trä eller charm. Nä köp äkta vara.

MVH
Demokid

PS.
Jag kommer köpa en Korg, Roland m.m. VA när dom skapar en synt som inte försöker utge sig för att vara nått som den aldrig kommer uppnå.

Jag har sagt det förut... En MS20 från 1977 går fortfarande att spela på idag. Undrar vilket OS som kommer stödja Korg Legecy, NordModular om 25 år... eller 10 år. Då sitter man där med en synt för 4-26 papp...
DS.

  • Medlem
  • 2005-01-07 23:54
Ursprungligen av Demokid:

Åh förlåt jag trodde det var ett öppet forum. Ni som inte gillar mina inlägg behöver inte läsa dom. Jag klagar inte på folk som snackar samplers, Fantom m.m. Dom har nått eget lixom. Jag ser bara en tendens, en tendens som många av mina kompisar gått på och nu övergett.
Det började med MC303... folk köpte den i tron på att det var en 303 och en 909:a Tre månader senare tröttnade dom... och sålde billigt.
Ett annat exempel på ett billigt trick är att kalla en synt MS2000, JP8000 eller det värsta fallet MS20-USB. Folk tror att det är en Monopoly, Jupiter eller MS20... det är det tyvärr inte. Varför är riktiga klassiker så dyra? Jo dom låter bättre, skönare att ratta och är ovanliga.

Vad jag försöker säga är att storföretagen försöker tjäna pengar på oss genom att kalla sina syntar något klassiskt som MS20-USB, Pro~52, Model E eller det värsta Juno-D!!! Varför inte hitta på nått nytt namn, inte försöka efterlikna en klassiker. En kopia är och kommer alltid förbli en blek kopia av originalet.

Nä spar era pengar och köp inte en synt som t.ex. Pro~52 för 2995 som ni sedan uppdaterar för X antal pengar till Pro~53... Snacka om kasta pengar i sjön, man för ju inte dom underbara rattarna, trä eller charm. Nä köp äkta vara.

MVH
Demokid

PS.
Jag kommer köpa en Korg, Roland m.m. VA när dom skapar en synt som inte försöker utge sig för att vara nått som den aldrig kommer uppnå.

Jag har sagt det förut... En MS20 från 1977 går fortfarande att spela på idag. Undrar vilket OS som kommer stödja Korg Legecy, NordModular om 25 år... eller 10 år. Då sitter man där med en synt för 4-26 papp...
DS.

Du får givetvis ha din övertygelse, det respekterar jag fullt ut. Men analogtalibaner, Mactalibaner eller Tritontalibaner, lyssna upp! Att hela tiden upprepa sin uppfattning gång på gång är rätt tradigt för många (säkert inte alla) av oss att hela tiden läsa.

Ursprungligen av Demokid:

Snacka om kasta pengar i sjön, man för ju inte dom underbara rattarna, trä eller charm. Nä köp äkta vara.

Jag fattar ingenting.
Spelar du på dina fanérgavlar eller?

Själv kör jag med det som låter bäst och som är enklast att jobba med.
Om synten jag spelar på är tjusig att se på bryr jag mig inte ett smack om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-07 23:53

Demo: Kan vi inte göra varsin låt? Du enbart med din MS20 och overdubs och jag enbart med MS20n i Legacy? Ska vi ta en befintlig och göra en cover? Inte som en snoppmätning utan bara som en kul grej menar jag då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 00:33
Ursprungligen av PF:

Demo: Kan vi inte göra varsin låt? Du enbart med din MS20 och overdubs och jag enbart med MS20n i Legacy? Ska vi ta en befintlig och göra en cover? Inte som en snoppmätning utan bara som en kul grej menar jag då.

Hmm det skulle vara en riktigt kul grej faktiskt. Jag får spela allt live då jag saknar CV/Gate till men det är helt okej, det är så jag brukar spela in mina grejer på MS20.
Vilken låt skulle du vilja leka sönder?

MVH
Demokid

En duell mellan äkta vara/kopia vore trevligt!! Förresten funkar Legacy'n likadant som originalet när det gäller patchningen? Jag minns att jag hade mäkta roligt när jag kopplade in en mik i MS-20'n, nynnade en snutt och fick höra de stenhårda oscillatorerna sjunga i unison.. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-08 00:09

En stilla undran isåfall: Hur många VA utger sig för att vara gamla analogisar? På mjukvarusidan finns det en bunt men JP8000 är ingen Jupiter 8, en MS2000 är ingen MS20, en NordLead är ingen Prophet en ION är ingen ja, jag vet inte vad den skulle vara...
Bara för att det finns ett moogfilter + ett oberheimfilter + 303-filter i en VA låter den ju inte som alla tre. Det borde väl de flesta förstå.

  • Medlem
  • 2005-01-08 00:12

Dessutom att man spinner vidare på en framgångsvis produktlinje är väl rätt logiskt. Tror inte en Rolls Royce Silver Phantom av idag har så mkt gemensamt med orginalbilen!

Hade förståt irritationen om MS2000 & JP8000 varit romplers.

Jag vill inte lägga mig i Demokids eller någon annans inställning för eller emot analoga eller VA-syntar. Jag vill bara kalla hela fenomentat för "synt-rasism". Var och en är salig i sin tro. Själv ratar jag datasyntar men köper mer än gärna VA-syntar. Jag har tillbringat hela kvällen med att göra ett ljud på en VA-synt, en Novation Nova. Ett ljud som jag direkt när det var klart råkade supa bort. Jag njöt hela tiden. Och för att bevisa att en VA-synt är precis lika rolig som en analog dito så ställer jag min hjärna till förfogande. Kom hit och koppla in några elektroder till min hjärna och låt mig ratta på min gamla Juno-106 (som är såld) och min JP-8000 så kommer ni se på mätinstrumenten att jag blir precis lika s(t)imulerad av båda.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 00:29

Jag är hårdvarotaliban men det är endast för min egen skull. Jag kan helt enkelt inte göra musik framför en datorskärm. Däremot förstår jag de som kan och gillar det.
Sedan måste jag säga att MS20 i softversion faktiskt låter jävligt bra. Visst är det en kopia och den har inte den direktheten som en riktig orginalare har men ljudmässigt tror jag faktiskt inte att jag hade hört någon skillnad... Särskilt inte i en mix.

I övrigt går jag helt på Pippins sida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 00:43

Waow! Skoj!

Ptja, något inte helt sönderspelat helst. "Pop Corn" och "Oxygene" går därmed bort. Någon annan medlem kanske har ett kanonförslag? Men du gillar ju iofs Alphaville, och det gör jag med... någon av deras? Men de är iofs poplåtar som behöver sångpålägg för att riktigt nå fram. Något instrumentalt är nog bättre i så fall. Förslag?

Jo, just det... det där met att köpa en MC303 (det gör jag aldrig om)... Visst tröttnade de flesta på den ganska snart. Men är det inte så med de flesta nybörjarmaskiner? De som hade lite erfarenhet (och då inte de, som jag, som bara inbillade sig att de var rutinerade synträvar) borde nog genomskådat den ganska snart. Och hur många var inte rätt trötta på sin Roland D-20 efter ett halvår? Eller Korg M1? Det är så det funkar för de flesta.

Att direkt gå på de monofona och analoga godingarna tror jag kan skrämma den mest entusiastiska nybörjaren. Tänk er själva när man baxat hem sin svindyra Korg Mono/Poly och inser att man behöver FYRA stycken av dem för att kunna lira bas, leadline, komp och något mer!!! Till detta skall man försöka synka en Roland TR-606 efter att man letat förgäves efter några ljud som inte pyser, knäpper eller som inte låter kluck-kluck. Och hur skulle man föresten kunna lira på fyra stycken själv? För vad är en sequencer? Jaha, det är en sådan låda. Hoppsan, måste man använda en bandspelar för att lagra informationen från en sequencer från 1982? Då är man nog jäkligt sugen på en MC303.

Sitter man med en massa pengar eller inte har några andra intressen så är det klart att man kan köpa dyrgripar. Men mina förutsättningar ser inte ut så. Jag skulle jättegärna vilja ha en Matrix-12, men jag är inte beredd att avstå turbo, högglanspolerade aluminiumfälgar och full tank, god mat, Sodastreamer, dubbla TFT-skärmar, radiostyrda bilar, min etta på 48 kvm och annat kul för att köpa en Matrix-12. Då köper jag hellre en Nova.

En synt är en synt oavsett om den är digital eller analog. Det är vad man gör med den som räknas. Jag tror inte det finns någon här som har fetsyntar för att imponera på folk. Det är inte många som blir imponerade av dem eftersom de flesta normalt konfigurerade människor ändå inte fattar skillnaden mellan en Memorymoog och en Yamaha PSR 280. Yamahan har dessutom trummor och ett fantasktisk rivigt dragspelsljud. Och vem fan lägger ned en förmögenhet på att köpa prylar som bara imponerar på några syntentusiaster som utgör 0.05 promille av Sveriges och världens befolkning. Då är det bättre att köpa en Mercedes.

Ms20 hit och MS20 dit...

Det är väl Wavestation som är det intressanta i den här samlingen, inte sant?

  • Medlem
  • 2005-01-08 11:26

Själv triggar jag på Polysixen i legacy som låter riktigt likt.

Hej!
Jag är ny i forumet. Har en MS-10. Jag skulle vilja veta om någon har testat både den riktiga MS-20:n och Legacy och vad de har för åsikter. Det i VA-väg som jag provat genom åren har saknat en sak; bra filter. Jag hade tänkt köpa en MS-2000, men fick inte möjlighet att prova en förrän för några månader sedan. Gissa om jag blev besviken! När man överstyr resonansfiltret, låter det riktigt mesigt. Så har det varit med alla VA:s jag testat. Ett vettigt filter borde väl vara lätt att sätta in i syntarna av idag, eller vad är problemet?

Jag anser att min MS-10 är ett live-instrument. Den låter bäst när man använder rattarna för att nyansera spelet. Och filtret låter riktigt bra, lite brusigt kanske, men ändå. Jag vill inte ha midi och programminnen på den - jag vet precis hur jag får fram det ljud jag vill ha. Och vill jag ha den till riktigt snabba slingor, kopplar jag den till min Novation Basstation (för övrigt det enda den duger till), så får jag lite midi i alla fall. Behöver jag polyfoni, kör jag min orgel genom synten. Låter bra! Och med lite god vilja kan den låta nästan som en Clavinet.

Är det någon här med hyfsad kunskap om moderna VA-syntar (för jag är inte speciellt uppdaterad) som kan svara på om man kan spräcka högtalare på ett "mjukt" sätt med en av dem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 00:50

Väl talat. Själv håller jag på att bli normalt konfigurerad dessutom! Gin & tonic!

Schåen äredär!?#ci8u945 CZ-vu jaYamaha nånting va!?#vcu huit Bru...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 00:53

Haha! Fick ett kanonförslag från en kompis på MSN! "The entertainer" av Chopin!

Kan du handjaga den monofont i 527 pålägg troru?

Jag hade ingen aning om att Chopin var mannen bakom "The Entertainer", men funkar säkert bra som demolåt... Här snapsas det mest rom ur schmååå glas nu..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 01:33

Hmm! Jag kanske är felinformerad! Men nåväl. Andra förslag då? Kör på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 01:40

God damn! Scott Joplin så klart. Den fanns ju t om på noter hemma under uppväxtåren!

pInSaMt!

Nädå, ingen fara. Fick bara konstiga vibbar av att föreställa mig Chopin iförd ett plommonstop spelandes The Entertainer på ett kollossalt snedstämt piano..

Bevaka tråden