Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den första som tröttnat...

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-04 22:15

För min del har alltid utrustningen varit en stor del av mitt musicerande, när man lirar i band så blir man taggad när nån skaffar nått bättre... kul med förbättringar hur små de än må vara.

De senaste åren när jag slutat använda strängar och i viss mån använder svart/vita plastpluppar och rattar att skapa med är det viktigare än nånsin med grejjer, att utforska allt som hade med syntar att göra och sedan köpa den där synten som skulle kunna fixa det där ljudet.... det är grejjer det!! Sen när man kört ett tag och gjort x antal låtar så är det nån ny infallsvinkel som behövs, då funderar man på vilken grej som skulle passa just mig med just dom grejjer jag har allra bäst.... Det är en del av hobbyn, för jag är hobbymusiker... eller hemmapulare... apa? kalla det vad som passar...

Sammtidigt så gillar jag att sätta upp ramar, typ: hej enapa, gör en låt med bara ljud från m/p..... eller sidstation kanske måste man ha tidspress... en simulerad deadline... Jag blir iaf kreativ av lite ramar.... en gång i tiden så satt jag i skolan och mosade massa loppar i acid... och man visade upp "låten" för läraren bara för att få reaktionen... (jazzlärare och en låt med massa distljud, om man lade upp fler spår med samma ljud så blev det högre volym trostts allt var på max) .... intresannt var nog det jag fick som komentar....

Samtidigt så vill man gå frammåt, kanske göra nått mer komplext eller mer enkelt, vad är svårast att göra? se frammåt eller ta ett par steg tillbaka?

  • Medlem
  • 2005-03-04 22:30

Vet inte hur det är med er, men själv måste jag bli inspirerad när jag tar mig an musikinstrument. Vill gärna relatera dem till min favoritmusik/musiker!

Gäller det gitarrer så hänger jag en Strata runt halsen å latjar SRV eller så hängs det på en dyrlyx Valley Arts å så förflyttas jag till 80talets kokainsnortande Los Angeles.

När det gäller syntar så har DX7or, cs5or, jx8ps å Emulatorer större genomslagskraft än M1or å Minimoogar då jag växte upp i tidevattnet runt Midis födelse. Tillhör generationen som vill ha högar med syntar runt mig a la JMJ å Howard Jones och som fortfarande får hjärtklappning när jag ser en DX7a (som var sååå ouppnårlig när man var ung)

Min 5 i topp (emotionella och visuella drömmar)

Emulator 2
Jupiter 8
DX7
PPG Wave 2
OBXa

Med andra ord polyfoniska tidiga 80talare!

Visst drömmer jag om arp2600, Minimoog å feta modularsystem. Men vad ska jag göra med dem? Spela pekfingervals och ägna kvällarna åt att koppla telefonsamtal när jag innerst inne vill spela The Final Countdown å JUMP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I Just Cant Get Enought of the 80´s

Jag upplever faktiskt den tekniska biten av musik som väldigt trist ibland...visst är det kul att sitta och leka med en synth i ett par timmar men jag tycker personligen att jag gör mindre musik ända sedan jag började spela synth mer än gitarr.
Det kan ju liksom bli att man spelar in någon schysst idé i cubase men så fastnar man med att försöka hitta det ultimata ljudet...och man nöjer sig nästa aldrig....så visst är begränsningar guld för skapandekraften!

Jag har en MS-20 och har testat Legacy ganska mycket. Om du frågar mig så utnämner jag Legacy till världens hittills bästa mjukvaruversion av en riktig synth. Den låter faktiskt jättebra och uppför sig på samma sätt. Jag hör i alla fall ingen skillnad, förutom att Legacy är lite argare än min MS-20 (vilket är typiskt den synthen, jag har aldrig hört två MS-20 som låter exakt likadant). Polysix låter också mycket bra men jag har ingen sådan att jämföra med så jag kan inte uttala mig om den. Wavestation är en Wavestation och en rompler är ju inga problem att emulera.

Tre klassiker, ett koolt och bra interface, otroligt bra ljud och möjligheten att kombinera de olika syntharna plus minnen och polyfoni plus effekter. För mindre än vad en riktig MS-20 kostar.

Hur kan man inte älska Legacy?

MS20 i Legacy är antagligen modellerad efter korgs senare modeller.. för det låter verkligen likt andra versionen av vanliga MS20. Själv så är jag helt torsk på korg 35 (det gamla filtret som sitter i MS10 och tidiga MS20).. och det filtret låter tydligt råare än både den nyare MS20'n jag testat och Legacy.

Den mjukvaran som jag har hört från flera olika håll fortfarande ska vara mest "övertygande" är Creamware MiniMax. De har även gjort riktigt bra emuleringar av andra klassiker..

Här har ni svaret: kolla lite längre ner på sidan.

http://www.amazona.de/content/musictools/hardware/miditools/korg_legacy/legacy.htm

Jag tycker personligen att Legacy låter rätt okej men speciellt med HP filter låter det skummt och inte lika bra som den riktiga. Saknas lite av VCO soundet (hör 0.11-0.12 med MS-20) i SawSequence (som annars låter mycket bra på legacy)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 01:43
Ursprungligen av GlobalMotion:

Här har ni svaret: kolla lite längre ner på sidan.

http://www.amazona.de/content/musictools/hardware/miditools/korg_legacy/legacy.htm

Jag tycker personligen att Legacy låter rätt okej men speciellt med HP filter låter det skummt och inte lika bra som den riktiga. Saknas lite av VCO soundet (hör 0.11-0.12 med MS-20) i SawSequence (som annars låter mycket bra på legacy)

Jag tycker LC låter bra men det var faktiskt skillnad på LC MS och den riktiga gamla MS20. Tyckte in LC MS20 lät bra när han svepte filtret.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-06 00:01

Det syns på din bild att du e minst sagt förvånad, Gunnar!

Ursprungligen av Mårre:

Det syns på din bild att du e minst sagt förvånad, Gunnar!

Förvånad? nej faktiskt inte. Angående min bild är det en kille som ska flyga Jas 39 Gripen men som måste göra ett G-krafts test. Han gör då roliga miner.
rolig1 rolig2 rolig3

För att komma tillbaka till ämnet så låter inte en legacy precis som en MS20. LC Polysixen låter inte riktigt som en riktig heller. Wavestation låter inte heller som sin föregångare?

Men man får fortfarande otroligt mycket för de 4000 paketet kostar idag.
c:a 13000 skulle de riktiga syntharna kosta.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-06 00:13

Det vore lite kul om Korg släppte ett paket med batteriskadade P6er, det skulle åtminståne vara en kul plojj.....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 00:46

Vill bara kort och snabbt ställa frågan om det inte är någon mer än jag som gillar orginal wavestation-soundet mer än legacy? Vad jag förstått så arbetar de i olika bitrate på vågformerna eller nåt...hursomhelst, kompisens wavestation låter mycket bättre än legacy som låter så...sliskigt på något sätt...vill poängtera att det är min subjektiva åsikt och undrar om det är nån mer som håller med om just wavestation.

Som omvänd hårdvarutaliban så tycker jag det är extremt skönt att slippa rack, mixerbord och en attans massa kablar. Du behöver en riktigt saftig burk iofs, men datorer är betydligt billigare än analogsynthar. Måhända att du är intresserad av att äga själva synthen i sig, men då är det mer en fråga om samlarvilja och inte användade av instrumentet i musikaliska sammanhang.,

  • Medlem
  • 2005-03-06 10:38

Frågan är om han gör dem.. Tvivlar på det. Tror snarare att han försöker låta bli.

:kaaaka!:

man hör iaf att det e en ms20 de försöker emulera. men om man pressar den lite. ex sätter båda filterna på gränsen till självresonans o rör de långsamt mot varandra avslöjar sig gummibarbara direkt

"Måhända att du är intresserad av att äga själva synthen i sig, men då är det mer en fråga om samlarvilja och inte användade av instrumentet i musikaliska sammanhang.,"

oj.. det var en konstig kommentar. Så kanske det är för dig.. men absolut inte för mig.. långt ifrån. Man kan dra en parallell mot gitarrer för att få en liknelse: den där meningen låter som att det är mer musikaliskt att använda t.ex. virtual guitarrist än en stratocaster från 63.. (ok.. inte riktigt.. men nära på)

det var precis det som du, peter r, skrev, som jag var ute efter. någon annan skrev ngt om två versioner av ms-20 med olika filter. jag har sett bilder på ms-10:or som inte ser riktigt likadan ut som min. de har en knapp vid "modulations"-hjulet som min saknar. har jag då en äldre eller nyare variant av synten och vad gör knappen?

"jag har sett bilder på ms-10:or som inte ser riktigt likadan ut som min. de har en knapp vid "modulations"-hjulet som min saknar."

Säker på att det inte är MS20 du sett på bild? De har en knapp där. Om det verkligen var en MS10 så var den antagligen moddad.

  • Medlem
  • 2005-03-08 21:55

Även jag har sett 10or med knapp.

Går MS-20'n att köpa som separat mjukissynth? Jag gillar verkligen det ljudet och skulle gärna vilja ha det i min arsenal..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-08 22:11

Bjud på en riktig här istället

Är det någon här som kan hitta en bild på en MS10 med knapp vid modhjulet? Nu har jag kollat på massor av MS10-bilder precis och hittar inte en enda. Säker på att ni sett flera stycken?

  • Medlem
  • 2005-03-09 01:56

Just den där är antagligen den mest moddade ms10:an i hela landet

Bevaka tråden