Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den första som tröttnat...

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 01:47

Mycket korrekt observation! Konfiguration var ordet.

Ravel's Bolero vore rolig att höra med MS-synthar, den är dessutom aningens mindre uttjatad än The Entertainer..

  • Medlem
  • 2005-01-08 10:45

Varför inte Sounds like a Melody med Alphaville. Jag sitter gärna med i bedömningsjuryn(bedömmer mot min helanaloga vinylskiva som snurrar nu)

  • Medlem
  • 2005-01-08 10:58

Jisses anåda. Alla blir saliga på sin tro. Om den sedan är analog/digital/datorbaserad/pneumatisk eller vad tusan som helst spelar ingen roll.

Jag är rätt övertygad om att för de flesta så är det egentligen bara en sak som spelar någon större roll. Arbetssättet. Arbetssättet. Arbetssättet.

Jag t.ex. älskar analogsynthar för att de har ett omedelbart användargränssnitt. Ratta, spela och lyssna. Är synnerligen medveten om begränsningarna med att de flesta saknar minnen och midi, men känner att jag kan leva med det.

Favoritprylen nummer ett, Machinedrum, den är däremot tokdigital. Har ett användargränssnitt som är snabbt och lättarbetat. Minnen, midi och hela midevitten finns där också. Attans praktiskt. Samma sak med Monomachine, som även den är en grymt bra synt.

Det är vad som funkar för mig. Jag är fullt medveten om analogmanickernas begränsningar, och hela härvan med cv/gate och de olika standarder som finns där. Samtidigt finns det oväntade där, när man kopplar runt saker, dvs det som överraskar mig och inspirerar mig.

Idealet hade varit "instant recall" på alla manickerna, så jag förstår verkligen den som bara kör mjukt. Klart praktiskt. Kvadratisch, praktisch und gut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 13:23

Ok, folks, what will it be?

The entertainer, Boléro eller Sounds like a melody?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 15:32

Ravels Boléro får min röst! Vackrare verk finns nog inte för mig.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-08 15:45

Jag skulle vilja höra Tainted Love (Marilyn Mansonversionen då så klart).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 15:47

Amenassåba, då får du väl köra Marilyn Manson-versionen? Tanken är ju inte att man ska försöka göra exakt samma sounds som något annat, det är ju astrist. Jag tänker mig en lattja loss-cover.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-08 16:00

Inte samma ljud som som originalet men du å Demokid ska väl köra likadana patcher? Annars blir det ju ingen vettig jämförelse (eller har jag fattat fel?). Det som gör Mansons version bäst e inte enbart ljuden utan tempot (ingen struttighet utan mer malande tungt) å det var det jag menade...

Vänta lite... ni skall väl inte tävla/jämföra i låtar? Ni skall väl jämföra hur pass (o)lika dessa två syntar låter. Då tycker i alla fall jag att ni skall ha samma förutsättningar, det vill säga göra så identiska ljud som möjligt. Det faller lite om ni lägger in egna tolkningar på en låt. Jag tycker ni skall göra upp ett regelverk för hur ljuden skall låta och sedan presentera dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 18:03

blabla - it's not the wand, it's the wizard!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 18:10

Jag håller med Real Parakeet. Ni borde inte battla utan någon gör ett ljud på sin synt och den andra för försöka återskapa det. Det kan vara enkelt som en sågtand med filtersvep eller nått. Ni kanske t.o.m. borde skriva ned inställningarna.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-08 19:34

Yes! Jag trodde det var så det var sagt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 21:54

Bah, glädjedödare...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 22:15

Haha! Vill du sätta dit Demokid med en musikbattle? Klart ni ni kan göra det men ni kan även göra några ljudsamplingar.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 22:31

Nej, ingen verkar ha förstått vad jag ville göra, men helt enkelt en låt, valfritt arr, valfria ljudval, där man bara använder respektive MS20 som man själv vill. Det kommer ändå visa på skillnader. Och kanske t om likheter.

Just Legacy är ju fel grej att anfalla om man vill kritisera mjukvarukloner. Just den av alla jag hört är till förvillelse lik originalet (MS20, de andra kan jag inte uttala mig om). Dessutom får man man marknadens koolaste gränssnitt och ytterligare 2 finfina synthar för ungefär samma pris som en "riktig" MS20. Full pott till Korg tycker jag.

Jag valde dock att köpa äkta vara i alla fall. Men det var faktiskt av rent emotionella skäl eftersom jag velat ha en MS20 sedan jag sålde min gamla för 15 år sedan. Hade sunt förnuft fått bestämma hade det absolut blivit en Legacy Collection.

Jag har aldrig hört en Legacy, men jag skulle nästan äta upp min hatt om den kunde låta som en riktig MS-20. I så fall skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa en Legacy!!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 05:17

Är det inte ganska trist med en rak ljudjämförelse? Och tämligen meningslöst. Om jag nu har tolkat folks åsikter rätt i denna (och andra) diskussioner så är ljudet bara en del av anledningen till varför en analogmaskin är att föredra. Ord som känsla, kreativitet, inspiration etc lyfts ju fram minst lika ofta. Och ärligt, hur stor skillnad är det egentligen i ljudet, speciellt i en mix?

Således, att var och en gör en helt egen tolkning av låten borde vara mest intressant, då inspiration och känsla borde visa sig bättre än om båda ska programmera en identisk patch och spela "lunka på". Då är ju alla de sagda fördelarna med den "äkta varan" bortplockade.

Sådana jämförelser är ju riktigt roliga för synthälskare. Skulle det visa sig att ljudet är likvärdigt så skulle det för mig åtminstone kännas något mer motiverat att köpa en låtsats-Korg. Dock är jag väldigt tveksam till att den nödvändiga mjukvaran kommer hållas uppdaterad år efter år, efter som detta knappast skulle göra Legacy till en särskilt kommersiellt gångbar produkt för Korg. Går ju direkt att jämföra med de "underhållsfria" datasystem våra myndigheter använder.. Kostar massor med konsulttimmar år efter år..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 07:00
Ursprungligen av Dalleponken:

Sådana jämförelser är ju riktigt roliga för synthälskare. Skulle det visa sig att ljudet är likvärdigt så skulle det för mig åtminstone kännas något mer motiverat att köpa en låtsats-Korg. Dock är jag väldigt tveksam till att den nödvändiga mjukvaran kommer hållas uppdaterad år efter år, efter som detta knappast skulle göra Legacy till en särskilt kommersiellt gångbar produkt för Korg. Går ju direkt att jämföra med de "underhållsfria" datasystem våra myndigheter använder.. Kostar massor med konsulttimmar år efter år..

Men om man ska hårddra: Om man är nöjd med produkten och den fungerar (Korg Legacy i detta fallet) så är det ju inget som säger att den kommer att sluta fungera efter ett par år. Även om den inte uppdateras för att använda senaste versionen av windows om 5 år så är gamla datorer inte precis dyra. En fem år gammal dator kostar ju bara några hundralappar och funkar ju i allmänhet precis lika bra som den gjorde då. Så då har man sin Korg Legacy på en helt egen dator..

Jag tycker i allmänhet att det råder lite "uppgraderingshysteri" inom mjukvara. Om en mjukvara fungerar så blir den ju inte sämre för att den inte har uppdaterats på ett tag. En Minimoog är ju inte sämre idag än den var när den gjordes (kanske lite sliten, men det drabbar ju inte mjukvara) så varför ska man då oroa sig när en mjukvarusynt inte har försetts med nyheter på flera månader...

"Och ärligt, hur stor skillnad är det egentligen i ljudet, speciellt i en mix?"

beror på vad för musik man håller på med och med vad för ljud.. från ingen till helt sanslöst stor

Legacy låter iaf vansinnigt bra. Om man ska vara så himla noga i en blind A/B-lyssning så hade man nog mycket väl kunnat ta lika fel mellan 2 olika MS20:or.. beroende på vad för ljud man lirar..

i övrigt: Det stod inget i annonsen om att han tröttnat..

Hårdvara som delvis består av mjukvara kan alltid anses vara on the cutting edge. Däremot kan jag direkt relatera till en del sample(players) som kom ut för ca 10-15 år sedan och inte hade några direkta möjligheter för att redigera ljud via hårdvara. Istället fick man med mjukvarueditorer för Windows 3.11 eller Atari. Hur många procent av dessa instrument används idag tro? Jag misstänker att det är få människor som vill hålla ett lager av gamla datorer snurrande för att spela upp en sampling eller två. Vad en Legacy klarar av idag kommer förmodligen det simplaste 150-kronorsljudkortet i hårdvaran fixa med en grisblink om ca 7 år. Som exempel ta Yamahas musikdator CX-5 med inbyggt "synth", hur många använder sådana i dag??

Nu är jag väldigt cynisk ,men jag har en stark uppfattning att slit-o-släng mentaliteten innefunit sig i synthvärlden. Vore väldigt tråkigt om användningscykeln för ett musikinstrument börjar närma sig det en mobiltelefon har.

Ursprungligen av Dalleponken:

Jag misstänker att det är få människor som vill hålla ett lager av gamla datorer snurrande för att spela upp en sampling eller två.

jo, fast det skulle nog snarare innebära att ha ett lager av ljud och spela upp dessa på en dator eller två.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 18:15
Ursprungligen av Dalleponken:

Hårdvara som delvis består av mjukvara kan alltid anses vara on the cutting edge. Däremot kan jag direkt relatera till en del sample(players) som kom ut för ca 10-15 år sedan och inte hade några direkta möjligheter för att redigera ljud via hårdvara. Istället fick man med mjukvarueditorer för Windows 3.11 eller Atari. Hur många procent av dessa instrument används idag tro? Jag misstänker att det är få människor som vill hålla ett lager av gamla datorer snurrande för att spela upp en sampling eller två. Vad en Legacy klarar av idag kommer förmodligen det simplaste 150-kronorsljudkortet i hårdvaran fixa med en grisblink om ca 7 år. Som exempel ta Yamahas musikdator CX-5 med inbyggt "synth", hur många använder sådana i dag??

Nu är jag väldigt cynisk ,men jag har en stark uppfattning att slit-o-släng mentaliteten innefunit sig i synthvärlden. Vore väldigt tråkigt om användningscykeln för ett musikinstrument börjar närma sig det en mobiltelefon har.

Men om vilket 150-kronorsljudkort som helst klarar det om 7 år så behöver man ju inte gråta för att datorn inte är kompatibel med Korg Legacy: Bara att koppla in sin Legacy-controller, skita i att installera programmvaran och spela och se glad ut. Att de samplespelarna inte används längre kan ju bero på just samma sak, det går alldeles utmärkt att göra samma sak och mycket mer med bara datorn idag utan själva hårdvaran.

Om man ser till hur snabbt mjukvarusyntar har utvecklats och hur nära "simulationerna" har kommit orginalen idag så är det inom kort (kanske redan nu) inte en fråga om ljud längre. Vad jag anser behöver hända nu är mer utvecklingar på gränssnittsfronten. Korg Legacy är en utmärkt idé som jag gärna skulle se mer av. Skulle gärna se en Minimoog-controller till exempelvis Arturias Minimoog V, eller varför inte en Moog Modular controller? Mjukvara är helt enkelt alldeles för praktiskt för att ignoreras. men interaktionen med den skulle kunna vara otroligt mycket bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 19:50
Ursprungligen av bewing77:

Skulle gärna se en Minimoog-controller till exempelvis Arturias Minimoog V, eller varför inte en Moog Modular controller?

Det finns redan en, sök i trådarna får du se!

De som föredrar en mjukvarusynt har nog ändå tröttnat på den efter fem år och hittat något nyare. Dessutom kommer det nog inte finnas någon begagnatmarknad för äldre datasytntar därför att nybörjarna håller sig med freeware-modeller. När de senare vill uppgradera kostar inte senaste datasynten så mycket i alla fall. Påminn mig om detta inlägg om 10 år så får vi se om jag hade rätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:36

En till som tröttnat på VA. Jag vet, men kunde inte motstå.
http://www.vendolin.se/annons.php?146215

\\Gnutten

Jaha? På Vendolin finns ju också ett par annonser där folk säljer sina analogsyntar (tex nån som vill byta en SE-1x mot högst digitala apparater)..

gnutten: finns det någon speciell orsak till att du förespråkar analogt så mycket?

Bevaka tråden