Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-Pc

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 23:05

Jag måste snart köpa ny dator.
På jobbet kommer det snart Hempc erbjudande,men jag undrar om jag skulle ta o köpa Mac
i stället.Eller är det ingen större skillnad men Mac o Pc.
Jag vet att denna diskussion har varit på tapeten många ggr men jag har aldrig fått nått bra svar.Kör alla proffs på Mac bara därför att man ska det som proffs?

Den mycket förenklade versionen:

PC - billigare, mer mjukvara, bättre prestanda
Mac - mindre strul, helhetslösning

För båda plattformarna finns det program som inte finns på den andra (Mac främst då Logic och DP, och för PC en hel uppsjö pluggar och program), men båda är fullt tillräckliga att göra professionella produktioner på. Och så länge vi pratar de stora tillverkarna, både mjukvara och hårdvara, så finns det mesta både till Mac och PC.

Skillnaderna är ganska små idag, och jag kan, trots att jag är macanvändare själv, inte se några jättestora skäl till att byta om man är nöjd pc-användare idag. Med det sagt så vill jag också nämna att OS X är ett väldigt trevligt operativsystem och att Apples datorer är väldigt bra - man betalar en premie jämfört med PC, men det är det värt i mina ögon.

Har du råd är det kanske ingen dum idé att köpa en Mac Mini och prova på - om du gillar den så är det en hyfsat kompetent dator, om ej så bör det inte vara några större problem att få igen det mesta av pengarna genom att sälja begagnat. Annars skulle jag föreslå ett besök på närmsta macbutik med kompetent personal, speciellt om det framförallt är musikproduktion du ska använda datorn till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-17 23:24

Så här är det, tycker jag (du kommer snart få < 379sd8c upphöjt i 2> andra åsikter) - med Mac funkar det bara, "just do". Med PC funkar saker efter konfigurering, letande efter drivrutiner och tredjepartsprogram och även hans moster. PCn är förvisso mer flexibel så sett eftersom du kan få den att bete sig precis som du vill. Men det finns även fallgropar; faller man däri så kan den inte bete sig alls. Med Mac stoppar du in en tom DVD-platta i datorn och den frågar vad du vill bränna, du stoppar in en DVD-film och den börjar spela upp filmen. Utan att ställa frågor, utan att vara en nag-nag-nag. Det finns klara fördelar med det som jag ser det: man lägger då fokus på att göra med Macen. Och man lägger fokus på att konfigurera sin PC. Sedan finns det andra för- och nackdelar åt bägge håll. Bäst är kanske att försöka besöka någon / någon firma som visar Mac så du får en liten demo, omöjligt att förstå känslan om man aldrig testat. Gränssnittsmässigt tycker jag Macen är flera år före, och den saknar virus, spyware, etc. En PC är dock rappare i vändningarna ofta (såvida man inte har en G5-mac med 2x-arkitektur). Och billigare. Men en Mac är alltid en Mac. Svårt att uttrycka i ord men det är mycket BMW/Porsche över Mac, mer Seat/Skoda/Gammvolvo över PC. PC funkar men saknar känslan liksom. Den är mer apparat som tar dig från A till B, Macen är mer upplevelse från A till B.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 23:44

Ok bra svarat,jag tror jag fattar det här.
Det jag vill använda den till är lite musikskapande med t ex Reason o Live o lite mjukvarusynthar,se på film o bränna lite.
Finns det någon affär som har avbetalning typ räntefritt i 24 månader?

Ursprungligen av PF:

Med Mac stoppar du in en tom DVD-platta i datorn och den frågar vad du vill bränna, du stoppar in en DVD-film och den börjar spela upp filmen. Utan att ställa frågor, utan att vara en nag-nag-nag

vafalls!!! :kaaaka!:

har/hade både PC och mac - inköpta ungefär samtidigt -96

PC:n är numera ett chassispöke - kan inget, orkar inget och ställde bara till med problem efter varje liten uppgradering eller programinstallation - ska slå ihjäl den med ett spett vid nästa videoinspelning

macen jobbar jag fortfarande i (1:a G3:an - grå, trist, ful, 266 mhz) - utan större problem (dock ej alla samtidigt - det är ingen cray) kör jag Reason, Logic, Cubase, Quark, Photoshop, Illustrator, Flash, dreamweaver, cutline, office och diverse program för midi (16 synthar kopplade) allt detta i macOS 9.2 och ett korg 1212 kort kopplat till ADAT
(testade att köra OSX och reason på burken - funkade utmärkt)

naturligtvis så kan jag knappast preppa den längre och OS:et är i det närmaste dött - för att inte tala om min rigg (stenålder?) - men det är en påtaglig skillnad på hur en mac respektive PC lever och överlever medan åren går

en reflektion bara - men vill jag spela spel och ha det värsta som finns IDAG då är det PC som gäller tills nästa spel kräver ett ännu fetare bildskärmskort med helt andra drivisar som slår ut hälften av programmen jag använder

mac har väl alltid varit äkta plug-n-play med de två, tre prylarna (i jämförelse) man _kan_ använda på den - men de är å andra sidan så jävla skitbra

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 23:44

Som nybliven Macägare och van pcanvändare så kan jag säga att det är mer krut i en mac jämfört med pc! Jag har kört pc i många år och tweakat pc´n för bästa prestanda och den har inte en sula jämfört med macen. VISST, nu är det ju skillnad på desa två rejält rent hårdvarumässigt! MEN ändå. Fitzpatrick skryter ju om sin nya produkt musicxp som ska vara en grym musikmaskin. Deras värsta maskin är inte mycket kraftigare än min gamla pc. Visst nu har ju dom jobbat ihjäl sig med att få den att prutta på utav bara fan. Men HUR? Tweakat den till max!
Så det där är ju lite smaksak vilken man vill ha!
Och sen att en G5a skulle vara dyr är ju lite skitsnack. Gå in på Dells hemsida och plocka ihop nåt där med dubbla processorer. Den blir mer än dubbelt så dyr som en G5a!
Men sen beror det ju på vilket program du vill köra med. Jag hade ju inget val egentligen eftersom jag tycker om att jobba i logic och då blev ju valet en mac eftersom det inte längre tillverkas till pc!
Ska du köra cubase sx/nuendo så kör på med en pc då! Logic? Ja då har du inget val om du inte vill vara med uppdateringarna och får stanna på ver. 5.5

Som en van pcanvändare så har det varit lite si & så med att sätta sig vid en mac! Man är ju van med en pc och dess arbetssätt. Man vet vad man kan göra med den för att få bättre prestanda. Tweaka den! Vant sig med dom "svåra" sakerna! Men när jag satt mig vid G5a och OSX så var man lite förblindad av pc. typ såg inte skogen för alla träden. Det är ibland nästan lite löjligt lätt att jobba i en mac. Ibland så han man svurit fan över vissa saker och gnällt över den. För att i nästa skede få "-aha, jaja okej! *host*" och så skäms man lite! Men för att återgå till vad som är "proffsdator" eller inte är nog mest vad du själv kan prestera eller inte! Det tog mig säkert en 3 år innan jag bestämde mig för att äntligen slå till på en mac. Och jag är svinöjd med mitt inköp!

Bor du i Stockholm finns det väl en uppsjö; om det är en Mac du är ute efter så vet jag att PC City har 36 månader t.o.m. Köpte min där. Annars tycker man ju att företaget du jobbar hos kunde ha någon Mac som alternativ vid HemPC-köp. Mitt har det iofs inte (har inte HemPC alls), men det hindrade inte mig att införskaffa en Powerbook i augusti ändå... till frugans stora förtret dock...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 00:12

By the way: något som gjort mig absolut medlidsam är alla de stackare som gått på PC-vrängarfirmornas skitsnackande om ordet "multimedia", något som än idag inte gäller som vital del av en PC såvida man inte vet exakt hur man konfigurerar en sådan dator. Det är massor av de PC-köparna som idag berättar om sina datorer med uttryck som "ja den där ja... den är ett sorgligt kapitel"... eller "den samlar mest damm"... eller "det funkade aldrig"... "... vi fick in massor med virus". Kan man inte så går det inte liksom. Något som gäller i mycket mindre grad på Mac-sidan. De Mac-användare jag möter är förbluffande insatta i massor med kul grejer. De hanterar bilder, musik, film... på samma sätt som de insatta nördarna gör på PC-sidan, med skillnaden att de här Mac-användarna inte är så speciellt insatta. De bara gör. Har man PC och vill ha kul måste man liksom kunna. Eller vara omgiven av sådana som kan.

Reason är väloptimerat för Mac (helt i klass med Apples egna program, som Logic) men detsamma kan inte sägas om Live. Jag tycker Live är ett fantastiskt program, men på Mac så äter det processorkraft till frukost och skriker glatt efter mer. Då ska du helst ha en G5. :/

I din situation skulle jag säga att Macens fördel i att slippa hålla på och bry sig om datorn (dvs saker "bara funkar") får vägas mot den extra kostnaden och att det alltid är lite jobbigt att byta plattform. Jag tycker som sagt att det är värt det, men det är väldigt mycket beroende på vad man värdesätter med datorer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 00:24

Jepp. Snabbjämförelse mellan Dell och Apple (för övrigt enl rykten de enda datorföretagen som går riktigt bra idag, en intressant polarisering) ger vid handen att Dell marknadsför priset och Apple funktionen. Det är rätt talande.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 00:28

BTW, nån som vet om Logic Pro 7 stöder Macmice?

Enligt instruktionsboken så kan man ha andra musar! Men tänkte på just macmicen! Fått höra från folk att det inte funkar! Men bäst att fråga här där det finns folk som vet!

Tillägg: Anledningen är att det vore lite lättare att klipp & klista i arrange!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 00:31

Den funkar och alla möss funkar så länge de har USB Men jag tycker själv Mac the mouse är underlig, den känns helt enkelt lite knasig rent ergonomiskt. Mina favoriter är Microsoft Notebook Optical-musen samt Apples egen.

Apropå klippa och klistra: i stort sett kan du bytta PCns CTRL mot macens CMD (det vill säga knappen med äpplet och fornminnesmärket på) och sedan är det samma bokstäver som gäller: C - copy, S - save, V - paste, etc.

Fast den är fin, "mac the mouse".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 01:33

Klart den är, den är ju en ripoff från The mac mouse!

Säg inte allt för ofördelaktiga saker om PC, PF, om du vill få din egen såld här..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 08:14

Jag spelar med öppna kort, man köper det man vill!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:20

Köp den dator _du_ trivs att jobba med!

"Köp den dator _du_ trivs att jobba med!"

jag läser det som att han inte kört mac tidigare.. då kan det va svårt att veta

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:40

Jag menar naturligtvis att han ska ta sig tid att provköra båda miljöerna i lugn & ro & sedan bestämma sig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 10:00

Det menar jag med, tro't eller ej.

PC är väl hyggligt bra på mycket, medan Mac är mer specialicerad. Mac är väl mer av en "konstnärsdator", eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 10:06

Njaaöööäääääoooiiijjj. Beror på hur man ser det. Man kan nörda iväg med Macen också. Eller sitta vid en PC med en Wacom & Photoshop och konstla iväg sig också. Skillnaderna är inte alltid såååå stora.

Jag har faktiskt jobbat som illustratör vid en PC de senaste tre åren. Med en Wacom och Photoshop/illustrator.. Att köpa in en Mac för sådana uppgifter är oftast inget alternativ för företag och myndigheter som består av 100% PC. (IT-avdelningarna sparkar nämligen bakut när man nämner ordet Mac)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 10:11

Inget alternativ? Ptja, jo det kan det visst vara. Det är ingen prisskillnad att tala om idag och långt mindre supportbehov på Macen. Det handlar till 100% om trångsynthet hos just exakt företag och framför allt myndigheter. Denna är även till 100% grundad på okunskap. Att lägga till en Mac i ett PC-nätverk går idag fortare och enklare än att lägga till en PC i ett PC-nätverk.

Okunskap = merkostnad. IT-avdelningarna består ju oftast av ingrottade PC-nördar..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 10:14

Javisst! Det är verkligen så. Ingrottade, infettade, inkompetenta, inkreativa.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 16:58
Ursprungligen av PF:

Javisst! Det är verkligen så. Ingrottade, infettade, inkompetenta, inkreativa.

Jaså? Är det så du ser på mig?

Jag sitter på en dataavdelning på en kommun och det finns inte några macar alls här förutom på en liten låg/mellanstadieskola. Iof så är vi en liten kommun och har en rätt liten avdelning (9 pers) men inte finns det något machat här hos oss. Jag har typ 3 hemma själv.

Däremot är det ju rätt svårt att som kommun kunna köpa och motivera något annat än STAKO-produkter. Sen finns det saker som samordningsvinster man får genom att hålla sig till pc-burkar och på så sätt kunna få ner priser på system osv.

Vi har haft upphandling av hem-pc typ 3 gånger och senaste två var mac ett alternativ (Bärbar, enkelt system. avancerat system) men tyvärr var det bara 3 personer som tog mac senast och 4 året före det av totalt 1000 burkar så då är det som svårt att motivera varför det ska finnas med som alternativ. Det är trist men vad ska man göra? Det är ju tyvärr marknaden som styr, hur sorgligt och clichéaktigt det kan låta.

Dock så skulle jag gärna ha några Xserve i rackskåpen men för vad? Vad ska jag hitta på som gör att det går att köpa en sådan och motivera det? En fet IBM Netfinityserver med dubbla processorer, 2 Gb minne, och några diskar kostar typ 35000:- på STAKO-avrop. Nåja, man får försöka hitta på något

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 18:06
Ursprungligen av PF:

Javisst! Det är verkligen så. Ingrottade, infettade, inkompetenta, inkreativa.

Inte att förväxla med iGrottade, iFettade, iKompetenta eller iKreativa

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-18 10:17

Känner väderspänningar i lilltån. Nu drar vi inte iväg med nått PC-Mac-krig, va? Glöm inte lait's ursprungsfrågor. *drar försiktigt i öronsnibben*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 10:26

Va? Nej, inget krig - bara ett konstaterande av verkligheten. När du har jobbat några år, Encore, kommer du förstå bättre kanske. Det är ett massivt motstånd på många organisationer - detta beror de facto på inkompetens.

Bevaka tråden