Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-Pc

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mac OS X stöder flerknappsmus utan några att det behövs laddas ned några drivrutiner, det är bara att koppla in valfri - iaf tvåknappar och scrollhjul som jag använder. Varför sedan Apple inte gjort en egen, vacker, flerknappsmus med scrollhjul förstår jag inte längre...

Ursprungligen av David Lennartsson:

Mac OS X stöder flerknappsmus utan några att det behövs laddas ned några drivrutiner, det är bara att koppla in valfri - iaf tvåknappar och scrollhjul som jag använder. Varför sedan Apple inte gjort en egen, vacker, flerknappsmus med scrollhjul förstår jag inte längre...

Jag tror att Apple vill ha ett rent gränssnitt utan en massa menyer som poppar upp överallt. Det är inte meningen att man ska behöva leta efter funktioner i dolda menyer. Genom att tillhandahålla en enknappsmus "tvingar" man mer eller mindre programerarna att lägga in funktionerna längst upp i menyraden. (Samt att ur rent ergonomiskt perspektiv så är det ju faktiskt bättre)

Ursprungligen av kallback:

....Men hur är det nu med stödet i MACarna idag för att köra med flerknappsmus - för att enklare kunna navigera och köra alternativmenyer m.m.- för diverse verktyg i (musik)mjukvaror och annat....(högerklicka på PCspråk, eller trycka ner scroll-hjul och snabbt vertikal/horrisontellt tweaka/ utföra saker)

Det är inga problem att köra med flerknappsmus (Jag kör själv med scrollmus).
Det är bara tuta och scrolla

OS X stöder möss med flera knappar rakt av och detsamma för scrollhjul. De flesta ljudprogram likaså.

Ahhaa, naiis! så flerknappsmössen funkar Då e det egentligen bara bytet/inlärningen av andra mjukaruvertyg som ska till - och lite starkare ekonomi. Får se om det sitter en yr och trevande macanvändare här och hänger i framtiden...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 22:25

Själv tycker jag Windows's spyware, trojaner och virus är en bra nog motivering att byta till Mac. Själv så tycker jag det är helt underbart att inte behöva bry sig om firewalls, virusprogram och liknande. Min Powerbook klarar det mesta jag installerar på den. Logic Express 7 går galant på den.

Det är bara det en anledning. Jag har aldrig haft ett enda (dator)virus och haft Mac sedan 1986, varit på nätet sedan 1996. Nu har jag iof aktiverat den inbyggda brandväggen i OS X sedan ett halvår tillbaka, men jag vet ju inte om den behövs...det lär ju inte skada.

Jag tror inte att inlärningsperioden blir särskilt lång, det är inte enorma skillnader och Mac OS X är väldigt intuitivt.

Du får väl fråga här om något verkar konstigt.

  • Medlem
  • 2005-01-24 09:43

Nicklas,

Det är ju dock bara att vänta lite så dyker virusen och trojanerna upp på Mac också. Om Mac Mini eller resten av sortimentet slår igenom stort så är det bara en tidsfråga. Just nu finns det ingen "morot" för virusskaparna att göra något för Mac på grund av den lilla installationsbasen (jämnfört med WinXP).
Snackade med en säkerhetsansvarig (ett antal år sedan) som tyckte att Novell och Apple brandväggar var bra för det var ingen som kunde programmera dom och som sen ödslade tid på att skriva virus/etc. för dom.

Fast det finns enkla steg att undvika det på WinXP också.
Skaffa en brandvägg eller använd någon gammla burk för det och kör smoothwall. Kör inte IE utan ex. Firefox (fast det är väl en tidsfråga precis som för Mac) och ett antivirusprogram.
Har inte haft virus sen -93 när man som glad ungdom swappade demos och dyl. via BBS'er. Total installationstid för allt detta, 30 min.

Men WinXP är ju långt ifrån perfekt när det gäller säkerheten, framförallt finns det alldeles för kraftfulla kopplingar i OS'et via ActiveX.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 15:16
Ursprungligen av David Lennartsson:

Det är bara det en anledning. Jag har aldrig haft ett enda (dator)virus och haft Mac sedan 1986, varit på nätet sedan 1996.

Jag har dock däremot stött på ett Mac-virus. Magicdust eller Dust7 eller vad det hette -- som var till System 7 (över åtta år sedan med andra ord). Men jag får som sagt skylla mig själv eftersom jag fick den på grund av att jag piratkopierade.

Ursprungligen av Haplo:

Med 1.8% market share så är det inte någon markant spridning vi pratar om.

Källa:

Apple Market Share

Enligt Martin Björnström (skaparen av 99mac, som känner en hel del i återförsäljningsbranchen) kan du fråga vilken Svensk Appleåterförsäljare som helst... Dom ger säkert en historia som är ganska tvärt om den där undersökningen.

  • Medlem
  • 2005-01-24 15:52

Jag vet inte om den undersökningen är riktig eller ej.
Men säg att det är det dubbla 3.6%. Vad är det jämnfört med ex. Dell med 16%+ ?
Och det är bara ett enda företag.
Lägg därtill HPQ, IBM, Fujitsu, Acer etc. etc.

Har tvärtom mot vad som kanske uppfattas inget emot Apple/Mac.
Men det gäller ibland att se helheten och inte bara den del man vill se.

"Det är ju dock bara att vänta lite så dyker virusen och trojanerna upp på Mac också."

Det intressanta i det här är att OSX inte är i närheten av lika tacksamt att skriva virus för även av andra skäl (och för att vara extra övertydlig så att någon slipper påpeka det självklara: Det är möjligt att skriva bra virus för OSX.. det är däremot mycket svårare än att skriva sånt för XP). Trojaner däremot.. det är en helt annan sak. De kan fungera utan att behöva bråka med operativet.. så där har vi antagligen en kommande marknad.

"Just nu finns det ingen "morot" för virusskaparna att göra något för Mac på grund av den lilla installationsbasen (jämnfört med WinXP)."

ååååjo.. Det finns en JÄTTEmorot där. Tänk dig att göra det första riktiga OSX-viruset i världen ... det tycker iaf jag känns mycket större än att modifiera någon av de existerande mail-maskarna som är så himla populärt.

  • Medlem
  • 2005-01-24 12:23
Ursprungligen av Volantiz:

"Det är ju dock bara att vänta lite så dyker virusen och trojanerna upp på Mac också."

ååååjo.. Det finns en JÄTTEmorot där. Tänk dig att göra det första riktiga OSX-viruset i världen ... det tycker iaf jag känns mycket större än att modifiera någon av de existerande mail-maskarna som är så himla populärt.

Förvisso, men majoriteten av dom "nya" maskarna är ju från folk som inte är så "skillade". Utan just modifierar ett befintligt.
Ungefär samma nivå som "script kiddies".

Skulle inte vara förvånad om någon sitter och plitar på ett Mac virus av just den anledningen du beskriver.
Det är för att vara först men sen kommer man in på en annan dimension som handlar om spridning.
En del av "önskemålet" är att det ska spridas till så många som möjligt så att det bli uppmärksammat. Al'a Code Red, Sobig o.s.v.
Med 1.8% market share så är det inte någon markant spridning vi pratar om.

Källa:

Apple Market Share

  • Medlem
  • 2005-01-24 11:11

OSX har ju gjort en sak väldigt rätt när det gäller säkerhet, de bygger på FreeBSD som är känd som ganska säker plattform. I alla fall från attacker utifrån.

Går dock inte att skydda sig särskilt bra mot användare som glatt exekverar vad som helst, och säger "ja" till alla program som vill installera sig.

Of the 235,907 successful break-ins researched as part of this study, 65.64%, or 154,846, were made against Linux-based systems. Microsoft Windows computers accounted for 25.19% of all break-ins recorded, while Mac OS X- or BSD-based computers accounted for just 4.82% of all breaches recorded.

Från http://www.computerworld.com/securitytopics/security/story/0,10801,97157,00.html

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-24 11:19

En liten fundering: Volle skrev:

Citat:

Det intressanta i det här är att OSX inte är i närheten av lika tacksamt att skriva virus för även av andra skäl (och för att vara extra övertydlig så att någon slipper påpeka det självklara: Det är möjligt att skriva bra virus för OSX.. det är däremot mycket svårare än att skriva sånt för XP).

å då undrar jag: har alltid windows varit "tacksamt" att skriva virus för eller e det bara som så att virusnissarna "lärt sig" hur man ska göra? Isåfall krävs det kanske inte mkt för att "lära sig" skriva virus för OS X? Jag antar t.ex. att inga mjukvarutillverkare vill att deras mjukvara ska bli knäckt men ändå blir de det. Kan inte nämna ngn mjukvara som INTE kunnat knäckas (kan möjligtvis finnas ngn som kräver ngn avancerad form av hårdvarudongel dock kanske?) utan där har man oxå "lärt sig" hur man ska göra.
Bara en liten fundering...jag e ingen datanisse så jag kanske tar mig vatten över huvudet?
[Percy Nilegård]Konklusion kolon vill de bara så gör de det.[/Percy Nilegård]

  • Medlem
  • 2005-01-24 11:25

Mårre: Microsofts policy har tidigare varit att allt har varit påslaget som standard, t.ex. att om man läser ett mail med Outlook Express så tolkas eventuellt javascript i ett HTML-mail och exekveras. Helt oskyddat på din dator. Eftersom Windowssystemen är bakåtkompatibla till forntiden så har det inneburit att det har funnits många saker man kan utnyttja. Samt att man kan styra många saker från script, t.ex. just Outlook då. Och så vidare.

Den här inställningen håller på att ändras, men det tar tid. Numera så finns det ett helt annat säkerhetstänkande hos Microsoft.

Det börjar alltså ordna upp sig nu när de ändrat utvecklingsfilosofi där borta.. som tur är. Apple tänkte på det redan från början då de började bygga vidare på det hittills säkraste/stabilaste operativet som gick att använda som de tänkt.

Jag ska precis till att ta klivet över till mac med just en hempc. Ser verkligen fram emot att lära mig macen!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-24 13:08

Undra hur många som sagt tvärtom...

och vad säger ni om marknadsandelar för musikdatorer?

Jag forsätter på musspårningen nu: Jag är lite - ovetande! - "rädd" för att mac'arbetet kan gå långsammare (?) har inget med vanesaker att göra. Finns det alternativmenyer på mackarna i musikprogrammen /-> multverktyg?

Jag har vant mig vid att på PCn finns det som oftast multiverktyg i vilka det finns närliggande "nästa moment"-relaterade saken man vill utföra på "höger-klicks-alternativmenyn".

1 ex. Du sitter och målar ut en audio-loop i ett track och vill sedan att den ska sluta med en volym fade-out envelope, det senare verktyget för detta kan då finnas nära - bara ett högerklick ifrån där du befinner dig.

Man behöver alltså inte byta verktyg för fade-outen i detta fall, vilket snabbar på arbetet enormt. (har inget med kortkommandon + mus att göra, det vet jag finns på båda plattformarna)

Är ni med på vad jag försöker säga?

Ursprungligen av kallback:

Jag har vant mig vid att på PCn finns det som oftast multiverktyg i vilka det finns närliggande "nästa moment"-relaterade saken man vill utföra på "höger-klicks-alternativmenyn".

Beror helt på mjukvaran. Ableton Live använder tex inte högerknappen alls på PC eller Mac, medan jag antar att tex Cubase och Reason har så identiskt beteende det går oavsett plattform. Det enda man generellt kan säga är att Mac-program tenderar att ha färre saker i högerknappsmenyn.

  • Medlem
  • 2005-01-24 16:29

Mac-PC diskussioner är, och kommer alltid vara, som Volvo eller SAAB. PC'n får mycket skit från många håll och förtjänar säkert en hel del av den kritiken men vissa grejor går till överdrift. MS olika operativsystem genom åren har lämnat en hel del att önska lika mycket som de också haft mycket bra med sig.

Jag har pysslat med datorer från och till sen början av 80-talet. Mac litegrann men mest PC. Visst är Mac pålitlig i grunden. Skam vore väl annat, höll jag på att säga. En snabb koll på komplett.se, databutiken.com, webhallen.se och liknande sajter gör mig inte klokare. Ingenstans på dessa platser kan jag plocka ihop en Mac efter eget huvud. Inga moderkort, inga processorer eller liknande. Fast det är nog bara jag som inte hittat de sajter som säljer dessa komponenter.

Kan det vara så att det bara är ett fåtal tillverkare till Mac-prylar (själva datorn menar jag då)? Kan det vara lättare att få stabilitet med hårdvara och drivisar om det är så?
Japp, svarar jag då, fast jag inte är nåt ess på Mac. På tal om drivrutiner. Kör man Win NT 3.5x, som var modernt -95, så kan man nog stöta på en del problem att få grejor att funka om man inte vet exakt vad som ska göras. Är det däremot Win XP installerat så hittar iallafall min apparat de flesta grejorna som är standard såsom CD/DVD, Bildskärm, Grafikkort etc. Om jag sen vill stoppa in mitt gamla scanner-ök med tillhörande TWAIN-kort så kan man behöva hjälpa den på traven.

Stabilitet. Skit in - skit ut. Gäller för de flesta apparater om man inte sysslar med Bio-värme. Jag har en maskin där jag i huvudsak kör musikgrejor. Visst finns det en hel del annat på den också men de har jag rätt bra koll på vad de gör. Win XP SP1 som operativ, Intelprocessor, Kingstonminnen, ABIT-moderbord med Intelkretsar och så vidare. Där har mitt enda stora avbrott stavats till Seagate. På 3 år ska tilläggas. Inget strul annat än när jag själv vetat om att jag tagit en rövare. Jag har flera kamrater som också kör musikproduktion på PC och har samma erfarenheter. Om jag sen skulle stoppa in massor med roliga grejor som jag hittar på nätet lite varstans så skulle den säkert bomba efter 12 timmar. Skit in - skit ut.

Mac bättre än PC? Ajaj! Så får man inte säga. Jag föredrar PC trots allt. Eller så har jag bara inte skådat ljuset. Jag har en polare som jobbat med Mac sen Protools dök upp. Han ville härom veckan sänka sin G5'a i värtan efter en hel del strul. Inkompetent idiot sa någon då. Nja, inte direkt. Han kan nog sin Mac och var nog ganska på det klara med vad som hänt och vad det kostat honom i tid. Nu säger jag inte detta för att avskräcka någon från att köpa en Mac utan mer för att tala om att även en Mac, hur duktig man än är, kan störtdyka. Den kan till det faktiskt hålla på att hänga sig och hitta på andra hyss som operatören inte beställt.

Jag kan min PC och kör då på den. Mac är säkert skitbra och det tänker jag inte gå emot. Att det ständigt klagas på PC är dock inte helt rättvist. Köper man kända grejor, kör på kända programvaror och uppdaterar när det behövs så funkar dom klockrent.

/Mein

PS. Jag har faktiskt lånat en G4'a för att testköra under några månader. Vi får se om jag ändrar synvinkel under våren.

"Mac bättre än PC? Ajaj! Så får man inte säga"

Nä.. man får väl inte säga det egentligen numera om man vill vara diplomatisk. Båda systemen är ju helt ok som vi sagt så många gånger.. fördelar och nackdelar med båda.. ingen perfekt och ingen 100% problem. Jag vet iaf att jag får mycket mer musik gjort när jag sitter framför OSX (oavsätt sequencer) än framför XP.. vad det nu beror på kan diskuteras (sen att jag har väldigt mycket mer erfarenhet av windows än osx.. det hjälper inte ett dugg). Det med mycket mera (operativets arkitektur är en av de större orsakerna) säger mig att OSX är ett bättre operativ för musikproduktion. Sen om det är fel att säga så eller inte.. det orkar jag inte bry mig om längre. Jag rekommenderar OSX framför XP om någon frågar mig om vad han/hon vill ha för operativ i sin nästa musikdator, speciellt nu när jag känner mig mer övertygad om det än någonsin.

"Kan det vara så att det bara är ett fåtal tillverkare till Mac-prylar (själva datorn menar jag då)?"

Enbart Apple

"Kan det vara lättare att få stabilitet med hårdvara och drivisar om det är så?"

Självklart! Det ser jag enbart som en styrka. Sen att operativets arkitektur är riktigt snyggt designat för ny hårdvara är ytterligare ett stort plus.

..japp.. nu känner jag mig verkligen som en mac-tomte.. men det är inte av "religiösa" själ.. men snart så kanske..

De program jag kör nu finns inte till MAC (än) och det finns heller ingen motsvarighet på mac-sidan idag - vilket gjuter en fast i "PCplattan" rätt hårt.. tyvärr.

<-ot
"Ableton Live använder tex inte högerknappen alls"

Nope, det e lite halvbeng (imo) och den stora anledningen till att jag inte har haft någon lust att plocka med det programmet + personligen gillar jag inte arbetssättet då det saknar mycket av "flödet i verktygen" jag är ute efter... Jag är väl en av få som tycker så
<-ot

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-24 23:22

Fyndigt...

  • Medlem
  • 2005-01-25 10:05

Är det inte lika bra att vi börjar mäta längden på våra organ istället. Trots allt blir det inte bra musik av ett tondövt pucko bakom varken en MAC eller PC. Det är knappast datorn i sig som gör musiken bättre eller sämre, eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 10:22
Ursprungligen av syked:

Är det inte lika bra att vi börjar mäta längden på våra organ istället. Trots allt blir det inte bra musik av ett tondövt pucko bakom varken en MAC eller PC. Det är knappast datorn i sig som gör musiken bättre eller sämre, eller?

Förutsätter att ingen på ett sådant här forum är ett "tondövt pucko"
Har alltid varit, och kommer alltid vara så att de som inte kan en sak håller sig därifrån
Hur skulle världen se ut då?

Tänk om tex filmskådisar skulle bli pollitiker.
Eller kanske att Bill Gates skulle börja med datorer... -Huuh! hemska tanke :kaaaka!:

syked: Ja kanske bäst vi startar en tråd om det.. Det verkar inte bara varit jag som har haft dåligt med kreativitet på sistone, i stort har det kommit in väldigt få musikaliska bidrag av forumets medlemmar. I stället har det varit en massa diskussioner som denna. Men vad göra i väntan på inspiration?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 10:51

Dalleponken: Jack Daniels och Kola har funkat för andra rockstjärnor.

  • Medlem
  • 2005-01-25 11:02

Så som diskussionen går nu känns det mest tröttsamt, att jämföra datorer känns som en teknisk fråga. Förmodligen beror det på att musikskapare idag i större utsträckning än förut är tekniker och inte musiker.

Men om vi flyttar över diskussionen till musikinstrument eller vad som helst så blir det kanske tydligare. Vem har blankast skinn på bongon eller svadigaste strängarna på lyran.

Denna typ av behov att hävda sig genom de prylar man har runt sig kan bara bottna i rejäla mindervärdeskomplex.

Ta och ställ en flådig MAC jämte en lika flådig PC på ett bord, vilken dator e bäst? Det måste var en av världens mest surrealistiska frågor som en människa tänkt ut. Om man kommer tillbaka 3 dagar senare så har inget hänt på varken MAC:en eller PC:n om man inte har en användare.

Nå vem har blankast skinn på bongon?

Bevaka tråden