Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-Pc

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-25 15:31
Ursprungligen av syked:

Så som diskussionen går nu känns det mest tröttsamt, att jämföra datorer känns som en teknisk fråga. Förmodligen beror det på att musikskapare idag i större utsträckning än förut är tekniker och inte musiker.

Men om vi flyttar över diskussionen till musikinstrument eller vad som helst så blir det kanske tydligare. Vem har blankast skinn på bongon eller svadigaste strängarna på lyran.

Denna typ av behov att hävda sig genom de prylar man har runt sig kan bara bottna i rejäla mindervärdeskomplex.

Ta och ställ en flådig MAC jämte en lika flådig PC på ett bord, vilken dator e bäst? Det måste var en av världens mest surrealistiska frågor som en människa tänkt ut. Om man kommer tillbaka 3 dagar senare så har inget hänt på varken MAC:en eller PC:n om man inte har en användare.

Nå vem har blankast skinn på bongon?

Jo, om jag skulle köpa bongotrummor och inte visste ett skit om blanka skinn och ställde frågan så skulle jag nog uppskatta svar. Om nån dessutom säger att alla som kör med matta skinn är feta, slöa, dumma och allmänt odrägliga så vore det kanske kul att veta varför han tycker så. Och sedan varför andra inte tycker så. Sen om denna fråga stötts tidigare så kanske jag inte sett eller uppfattat det eftersom jag ställde frågan om matta eller blanka skinn - igen.

Ett tips. När jag tycker en diskussion inte intresserar mig så brukar jag sluta läsa.

/Mein

Jag vet inte mycket om mac, mer än att det ser grymt ut och att alla som använder det/går över till det verkar nöjda...

Jag vet mer om PC. Jag vet att dom flesta runt omkring mig som inte är särskilt intresserade av datorer ofta behöver hjälp med ominstallation, virusröjning, drivrutinsuppdatering etc etc. Flyttade till internat och var tvungen att se över en hel del folks datorer då de inte funkade som de skulle på olika sätt. Jag är nöjd med min PC, men jag kan garantera att man i stor mån behöver ha BRA koll på sin dator för att hålla den pigg och fräsch och säker. Den som säger annat vågar jag påstå ljuger.

Hur som helst. Snart blir det Prag. Där finns det pepparkaksbrännvin! Mumma!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 16:08
Ursprungligen av Elamite:

Hur som helst. Snart blir det Prag. Där finns det pepparkaksbrännvin! Mumma!!!

Låter farligt :kaaaka!:

Jack Daniels och kola... Tja, funkar det för Liam Gallagher så... Men risken finns ju att det istället för musik istället bara blir mer JD och kola.

  • Medlem
  • 2005-01-25 15:22

JD, fyfan...det går ju inte att dricka

Ne, ställ fram en Lagavulin, Laphroig eller en Oban.
Mmmm mums

Edit: vi kan köra whisky krig istället.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-25 16:09

Åh! Pepparkaksbrännvin köpte min morsa i Prag. Hon envisas med att bjuda på det men jag tror mer på det till att lösa rostiga skruvar.

Ursprungligen av Mårre:

Åh! Pepparkaksbrännvin köpte min morsa i Prag. Hon envisas med att bjuda på det men jag tror mer på det till att lösa rostiga skruvar.

Precis. Och jag med flera lär ju ha en och och annan sådan... Lösa då alltså.

syked: jag vet inte riktigt vad du missförstått.. men vad det än är så är det antagligen en ganska dålig orsak till att försöka styra om den här tråden till något helt annat. Ta gärna upp dina tankar i en ny tråd istället

Om inte denna tråd fortsätter i den riktning som rubriken avser, dvs inte handla om pepparkaksbrännvin etc, så känns det som att en låsning ligger nära till hands!

Back on track folks!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 22:53

En grej bara.

Den här killen alltså.

http://www.ntk.net/media/developers.mpg

http://www.tarmo.fi/arc/monkeydance.mpeg

Steve Ballmer.

Idag högsta hönset på Microsoft.

De får nog sluta med keynoten så att stackarn i ren desperation inte behöver ta i så.

Hehe påminner lite om en sekt, Halleluja! Prisat varde Microsoft och dess (o)heliga grundare
Fast nu var jag nog lite OT igen :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-01-27 09:52

De som är mest sekteristiska tycker jag dock är Apple-falangen. Om man ens knystar något som inte är odelat positivt om Apple och dess produkter så får man genast en smocka tillbaka.

Apple har ju hallelujamöten när de släpper nya modeller, och då prisar de okritiska äppeldiggarna vad som helst, även mp3-spelare utan display...

Och därmed inte sagt att allt Microsoftigt eller PC är bra heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-27 09:55

Amen!

Halleluja!

Prisa Jgb!

jgb: håller nog med dig (trots att jag är macanvändare), men jag tycker inte att det inte är lika sekteristiskt som förr (upplever jag det som iallafall) och att det finns en hel del Windows/Linux-användare som inte kan förstå att folk använder något annat än deras plattform. Jag har själv råkat in i diskussion med en person som tyckte att "folk köper Mac bara för att de vill vara elitistiska och ha något som andra inte har råd med", detta helt oprovocerat.

Fast jag kan tycka att det är rätt underhållande när Mac-nyheter presenteras. Jag tror tex inte att iPod Shuffle hade fått samma positiva mottagande om det hade varit Jens of Sweden som tillverkat den. "Ingen skärm, går ju fetbort. Gränssnittet är ju det bästa med iPod." liksom. Man är rätt betingad att köpa allt som Jobs presenterar som man har råd med oavsett om det är något man egentligen behöver eller ej.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-27 22:20
Ursprungligen av false messiah:

jgb: håller nog med dig (trots att jag är macanvändare), men jag tycker inte att det inte är lika sekteristiskt som förr (upplever jag det som iallafall)

När man väl är inne i sekten e man förlorad. Du har trasigt kritiskt tänkande.

  • Medlem
  • 2005-01-28 02:08

Lite spännande är det i alla fall. Apple är för första gången på väldigt länge på väg ned i konsumentleden, och ingen vet hur det kommer att sluta. Microsoft är rejält trötta och linuxtomtarna står också rätt stilla. Mac konkurrerar med "användarvänlighet och finess" och PC med "brutal råstyrka".

Apple har länge gjort så många fel, och låst in sig i teknik, som förvisso ofta är helt OK, men, som ingen annan använder (hängde ni med i kommateringen?). Nu gör de helt tvärt om, och det är istället Microsoft som hamnat i den fällan. På sin tid krossade Microsoft IBM och Apple, helt otippat kan tilläggas, och nu kanske de får smaka sina egna beska droppar.

Uppstickaren med nya idéer har ofta en fördel, och att Microsoft *kan* bli ett nischat operativsystem för kontor är inte helt omöjligt. Om Longhorn inte "rockar fett", så kan det gå snabbt dessutom.

Jag kör med behållning både Mac och PC. Jag ser ingen anledning att göra något på Powerbooken, "bara för att", ifall det är omständligare. Och vice versa. Tvingades jag välja, så skulle iofs min P4 3,4 Ghz ryka till förmån för Powerbooken. Garanterat.

Bevaka tråden