Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-Pc

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OT: Nu är det inte bara så att vi som sitter på IT-Avdelningarna slår bakut på macinköp för att det just är en Mac utan på grund av andra orsaker.
Den först heter enhetlig miljö, den andra är programvaror och licenshantering, samt i viss mån okunskap om ett anorlunda system. Men bara för att nämna ett problem så finns det ingen Macklient (Konstigt nog) ifrån trendantivirus vilket medför att man då helt plötsligt behöver en annan virusklient.

On topic igen: Tycker helt klart att du skall köpa det som du trivs bäst med både när det gäller mjukvara och hårdvara, samt vad du har råd med. Är helt övertygad om att du kommer att ha hur kul som helst oavsett vad du köper, Och prova så mycket du kan både program och Dator. Sätt dig vid en Mac ett tag med t.ex Logic på, prova så mycket du kan och fråga massor (vill dom sälja så ) Avvisa den inte bara för att den känns ovan till en början, sedan kan du välja i lugn och ro

Kan man låna macar någon vecka från återförsäljare för att testa? lait: Eller har du någon polare som kan låna ut en någon/några veckor? Lyssna då på lemons och pf's tips. I annat fall.. lyssna på vad folk säger som kör både osx och windows xp och försök komma fram till vad som passar dig bäst på det sättet. En bra medelväg är annars att köpa en billig begagnad mac för att känna efter någon/några månader. Tänk då bara på att det är just en "billig begagnad mac" som kanske inte är särskillt snabb och kul att jobba med som en ny.

..tyvärr så räcker det inte med att ställa sig på onoff/siba/whatever och lattja någon timme då och då med ett "nytt" operativsystem för att känna om det är rätt eller inte.

I övrigt.. mina erfarenheter av stora dataföretag och företag jag konsultat åt säger exakt detsamma som dualrange beskrev. Ett tillägg till det är att många företag dessutom har kontrakt skrivna med ibm/compaq/dell/osv som säger att de enbart får köpa datahårdvara därifrån. De nämnda brukar inte sälja hårdvara från apple..

  • Medlem
  • 2005-01-18 12:28

don efter person tycks stämma bra än...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 13:00

Jag menade inte att basha de företag där det sitter kompetent personal. Men ute på kommuner och landsting är det inte alltid så vad beträffar IT-svängen. Där kan Surberra och hans gelikar få härska i en härsken värld av motstånd. Kolla bara alla som försökt få köpa personalköpsmacar och nekats, mängder med sådana historier på 99mac.

Det roligaste är om man hamnar som anställd där miljön är blandad och man själv får välja burk. Även om det brukar funka rätt bra om man blir tilldelat något också. Om man får en PC i en styrd PC-miljö är det iaf en fördel om man lyckas flirta till sig adminkonto på den egna datorn... så man åtminstone kan byta bakgrundsbild eller gå ut på nätet (jo det är sant, jag har varit med om internetreglering också, hur pisstrist som helst).

"Jag menade inte att basha de företag där det sitter kompetent personal. Men ute på kommuner och landsting är det inte alltid så vad beträffar IT-svängen. Där kan Surberra och hans gelikar få härska i en härsken värld av motstånd."

Det kan jag verkligen hålla med om, PF! Har varit på mer än ett par ställen där IT-Gestapo härskar enväldigt. Och då menar jag i största allmänhet. Dock inte när det sitter yngre förmågor på IT-avdelningarna.

Hos oss är det snarare IT-FBI som håller koll.
Amerikaner borde inte hålla på med IT alls typ.
(Jo jag vet att dom uppfann det (typ) med ändå.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 17:01

Finns ingen anledning att man ska ta såna där påhopp personligt, Bat, dessutom vet jag att du ju faktiskt är den intresserade och kunniga typen! Dvs; inte typen som ger en harang av okvädningsord åt alla håll och kanter så fort ordet Mac nämns! :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 20:19

Jag pratade med den upphandlingsansvariga av datorer i kommunen där jag jobbar o Mac är ingent alternativ hos oss,eftersom Hempc är till för att vi anställda ska bli kunnigare på datorer,och ingen arbetsplats använder Mac

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 20:44

Finns det nå tillverkare som är bättre än andra?Har hört att Dell sätter ihop bra datorer.
Själv tror jag att min kommun kör Compaq.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 20:48

Network har det varit på våra hempcupphandlingar de senaste åren och de är väldigt bra, samt "svensktillverkade"

Ursprungligen av lait:

Finns det nå tillverkare som är bättre än andra?Har hört att Dell sätter ihop bra datorer.
Själv tror jag att min kommun kör Compaq.

Pc funkar fint.........

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-18 20:38

PC funkar perfekt här hemma oxå men då har jag iofs decimerat musikanvändandet till att omfatta endast 2-kanalsinspelning samt mastring.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 20:47

Hempc är till för att få den allmänna datorkunskapen att växa, och om den sen växer via pc eller mac spelar ingen roll. Det som vi/jag hade som anledning till att tillåta mac som alternativ var att man inte kunde bojkotta någon av de större plattformarna (Linux går att köra oavsett plattform och därför inget att nämna ) och sen eftersom att både Explorer och Office snurrar på mac så finns det desto mindre orsak till att inte tillåta dem.

Sen är ju om sanningen ska fram en Pc med Windows XP ingen dålig kombination men eftersom att den har de hål som den har och att användarna till största del inte har den kunskap som krävs för att förstå att man behöver hårdvarubrandvägg och eller windows update + antivirusprogram + antispyware program så går inte många av hempcreformens datorer speciellt bra...men det är ju iof O/T så att det förslår.

PF: Jag vet det, men det är kul att göra det ändå

Hehe! Känner igen det där så jävla väl!

Synd det där med HemPC att det är så begränsat. Nåväl, själv har vi hemma nu tre pc med XP (varav en ny Fujitsu via HemPC åt frugan) och en Powerbook. Personligen tycker jag att det är klart roligare att sitta med macen mest hela tiden.

Fram tills i augusti så körde jag enbart Windows, men längtade efter en Mac i ett år innan jag slog till. Jag gjorde det av ren nyfikenhet. Nog för att minpärla inte var det billigaste alternativet men jag var ganska säker på min sak.

I alla fall, min (snart) 3 år gamla Dell 8200 (1,8) har snurrat i stort sett problemfritt hela tiden. Aldrig vänt mig till support eller behövt byta ut trasiga delar. Å då har jag lastat den ganska hårt med både musik, tweakningar, filmer, diverse obskyra testprogram, ftp-server etc etc... Till musiken har den rullat som en klocka.

Kommer helt klart att behålla den då mina favvisprogram FLStudio å Sound Forge inte finns till Mac. Den dagen det händer (om det händer) så slänger jag in den i grabbens rum som spel&film-burk. Å andra sidan är jag så glad för det jag slipper göra på Macen som jag nödgades göra på XP vad gäller diverse registermoduleringar och andra skönhetsoperationer. Och som andra redan sagt; jag upplever att saker och ting "bara fungerar".

Just my two cents...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 09:41

Utan att göra reklam, så har vi sålt massor med hem-pc, detaljspecade till varje användare från vår här icke nämnda datorfirma!
OK PF?

Gör hur mycket reklam du vill Lemon, bara du inte gnäller när jag ringer och tokprutar på någon datordel senare så

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 09:53

Lemon: Bara att gratulera Andersson Data!

Café Au Lait:

Citat:

Jag pratade med den upphandlingsansvariga av datorer i kommunen där jag jobbar o Mac är ingent alternativ hos oss,eftersom Hempc är till för att vi anställda ska bli kunnigare på datorer,och ingen arbetsplats använder Mac

Ett bra exempel på infantil hemmablindhet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-19 10:07

Jag har nyligen bytt från pc till mac och det känns som en dator från framtiden om man jämför med WinXp allt känns mer färdigt och genomtänkt, bara en sån grej som utforskaren (finder) sparkar ett antal pc-stjärtar värje gång man letar efter nått på hårddisken. Jag har nog haft jäklig mycker mer otur med windowsdatorer än andra, varenda dator jag haft har vart lite smålurig på många aätt, men man kan givetvis ha tur med, det är nog en smaksak och prisfråga.

Det är bara att chansa på vilket som och sen får du se hur det går, man kan ju alltid köpa en synt som tröst om du känner att du valde fel, syntetisk tröst fast utan hjärnskador!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 10:10

Själv formaterade jag om min Däll igår. Efter Win-installationen, hittar den någonting? Sitt eget nätverkskort? Sin egen (andra) hårddisk? Ack och nej. Efter Dälls drivar-CD-installation, hittar den då? Ack och nej. Blir man trött? Ack och ve, ja.

Själv gjorde jag nu under senaste timmen en ominstallation av min Powerbook. Tog en backup av hemkatalogen igår kväll och la på extern disk (50GB image). Idag la jag in installationsskivan och pruttade igång. Trodde jag skulle behöva gå den långa vägen och lägga in _allting_ igen, men nej! Jag upptäckte en liten feature kallad Arkivera och Installera. Vad det betyder är att systemfilerna arkiveras i en mapp, men att alla program och användarinställningar är intakta. Efter att det var klart (ca 30 minuter) tankade jag ner senaste uppdateringarna igen och nu är allt som det var för ca 1½ timme sedan.

Känns skönt att slippa konfa om allting, framför allt att slippa installera alla program igen.

Repair install i XP torde göra samma sak, men mig veterligen så gör den inte det. Har aldrig gjort det så nån annan får svara.

Kanske värt att tänka på om du nu ska införskaffa ny dator, men nyinstallation av Mac (OS X) är om inte aldrig, så väldigt sällan nödvändig.

@PF: Kontrollpanelen -> System -> Hårdvara -> Device Manager -> Avinstallera Nätverkskortet (högerklick -> avinstallera). Starta om. Efter omstart så ska XP hitta ny hårdvara. Kör in installationscd:n med drivisarna och sedan ska saken vara biff. Förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 10:32

Tack Lappen, men det är inte det att jag inte kan, det är det att jag inte vill.

Ahh... såklart, ber om ursäkt för min dryga supportattityd...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 10:36

Inga PrAblamz! PrAblamz! Vad hände med den där låtidén förresten?

Citat: "Själv formaterade jag om min Däll igår. Efter Win-installationen, hittar den någonting? Sitt eget nätverkskort? Sin egen (andra) hårddisk? Ack och nej. Efter Dälls drivar-CD-installation, hittar den då? Ack och nej. Blir man trött? Ack och ve, ja."

Det är ju inte vidare konstigt att operativet inte kan innehålla drivrutiner till all pc-kompatibel hårdvara. En lite orättvis jämförelse med tanke på hur mycket hårdvara som finns för pc kontra Mac. Dessutom tror jag inte att en pc-användare som är kapabel till att installera Windows tycker att det är särskilt svårt att lägga till ett par drivrutiner.

Använder bara mac. Har precis köpt mackie onyx mixar med firewire kort. Manualen innehåller 6 1/2 sida instalasjonsanvisning för pc, 2 sider för mac. Därför använder jag mac! Åtminstone är det en av orsakerna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-21 18:08

Ouch, vilken syrlig attityd där Dalleponken, klämde jag någon öm tå? Har jobbat med både PC- och Mac-support i massor av år, så det är inte där min sko klämmer. Gillar inte okreativa sysslor, end of discussion.

Nejdå PF, ingen öm tå alls! Nu ska jag ta min flaska vin och kila iväg.

....Men hur är det nu med stödet i MACarna idag för att köra med flerknappsmus - för att enklare kunna navigera och köra alternativmenyer m.m.- för diverse verktyg i (musik)mjukvaror och annat....(högerklicka på PCspråk, eller trycka ner scroll-hjul och snabbt vertikal/horrisontellt tweaka/ utföra saker)

Det är den stora frågan jag har och anledningen egentligen till att jag inte velat släppa PCn (jag är inte van vid att sitta och flappa med en tjock lovikavante och köra dator med en knapp på musen, det blir jag lite tokig av - därför har jag glömt av mac-sidan helt på senare tid... men har alltid tyckt att dem e nais.

Bevaka tråden