Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac blir PC?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-06-05 11:44

Snart kommer MS OSXP oxå.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-05 12:20
Ursprungligen av Mårre:

Snart kommer MS OSXP oxå.

Det tror jag också Mårre!
Men det vore skoj om man kunde köra OSX i PC.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-05 11:54

Fast som så många andra har sagt på andra forum: det behöver inte betyda att Apple byter till x86-processorer...det kan lika gärna betyda att Intel börjar tillverka PPC-processorer...

Det vore ju grymmt kul om det skulle gå att köra osx på en vanlig pc. Fast även om de går över till x86 så betyder det antagligen att man måste köra deras hårvara för att osx ska rocka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-05 14:02

Helt klart skoj om OSX kommer till PC. Fast jag tror snarare att Intel kommer att tillverka nån sorts specialare åt apple.

Tänk om OSX kommer till PC, inte för att det kommer hända men iaf. Vore kewl!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-05 14:55

bara det fortfarande går att köra linux på mac sen så är allt lungt för min del...
tillsit så kommer ju ändå Nestle att köpa jorden

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-06 12:49

Vi får väl se. Idag vid 20.00-tiden bör man veta.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-06 13:00

Märkligt att de inte valde AMD som de höll på att göra när IBM kom med sitt skambud, jaja, deras problem.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-06 19:19

Det var som f-n...ryktet var sant!

Mer seriöst?! Innebär det här att folk kommer att kunna köra OS X (och Logic) på sin PC?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-06 19:42

vadå? går dom över till x86 också?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-06 19:51

99mac ligger nere.

Kul som f-n!

Men vafan. Jag vill köpa en ny Powerbook men iom att en G5:a inte verkar aktuellt så verkar det nu som om man kommer att få vänta till en P4 PB kommer ut, och gud vet hur länge det dröjer. Min PBG4 som jag har nu får röda streck över skärmen ibland men jag tänker inte köpa en ny ifall dom tänker gå över till Intel snart.

  • Medlem
  • 2005-06-06 20:05
Ursprungligen av romanenko:

...men jag tänker inte köpa en ny ifall dom tänker gå över till Intel snart.

Nej, så resonerar nog många privatkunder just nu...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-06 20:04

romaneko: "June '06 Macs to ship with Intel processors"

så det verkar som att du får vänta i ett år eller något.

När kan man kolla keynoten på nätet? Var inte den idag?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 20:09

A va ska Apple hitta på för att motverka detta? Ingen kommer ju köpa en dator för ca. 20.000 som >verkligen< kommer vara omordern om 1 år

Från http://keynote.macnytt.se/

20:09 - Snabb sammanfattning: Apple går över till Intel-processorer och Mac OS X 10.5 heter Leopard och kommer om ett år (Juni 2006), ungefär samtidigt som Windows Longhorn. Ungefär i mitten av 2007 skall övergången vara klar, dvs alla Macar har Intel-processorer. AppleStore är fortfarande uppe. Inget nytt i Programuppdatering. Det verkar som det kommer en ny iTunes med inbyggd Podcasting.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:26
Ursprungligen av MsB:

A va ska Apple hitta på för att motverka detta? Ingen kommer ju köpa en dator för ca. 20.000 som >verkligen< kommer vara omordern om 1 år

Den kommer ju inte att vara omodern eftersom att programmen kommer att rulla på bägge plattformarna ett bra tag. Jag tror det blir en ljus framtid för Apple, för det spelar ju egentligen inte någon roll vad det sitter för processor i datorn. Det är ju operativsystemet, designen och programmen som gör maskinen. Jag tycker att det är spännande som bara den. Dock så gör det inte något att det tar ett år eftersom att jag inte har råd att köpa mig en ny burk redan

Det trodde jag aldrig. Men jag tror knappast att det betyder att man kommer att kunna köra OS X på vanliga windowsmaskiner - det skulle vara döden för Apples hårdvaruförsäljning, och det är där de har sina marginaler. Får se hur smärtsamt det blir med att flytta programmen till Intel. Fast spel (och en hel del annat med mycket x86-optimering) borde bli lättare att porta. Intressanta tider i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • 2005-06-06 20:10

Snart kommer de säkert med... tvåknapparsmusen som standard också!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-07 10:55
Ursprungligen av jgb:

Snart kommer de säkert med... tvåknapparsmusen som standard också!

Inte en Janne!

En hundring på att den får heta Max OS X Leper om det går åt fanders.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-06 20:20

Min tolkning av det jag läst hittills:

OS X på Intel betyder OS X på Apple-tillverkade maskiner med Intel-processorer... inte OS X på vanlig PC-burk

Portning av mjukvara till nya arkitekturen kommer att vara "enkel"...

XCode kommer att kunna kompilera binärer som går att köra på båda plattformarna...

Om du vill ha en Mac nu...köp en Mac nu...programmen kommer att gå att köra på den även i framtiden...

Ursprungligen av lasselu:

OS X på Intel betyder OS X på Apple-tillverkade maskiner med Intel-processorer... inte OS X på vanlig PC-burk

Om du vill ha en Mac nu...köp en Mac nu...programmen kommer att gå att köra på den även i framtiden...

Hoppas det blir som så att man bara kan köra OS X på en Apple-tillverkad maskin. Vet inte varför men jag har alltid tänkt att det är 'enklare' att göra bra program till mac då man från början vet vad som kommer att sitta i burkarna till skillnad mot en PC där det kan finnas precis vad som helst innanför skalet. Min PB har fått ta emot en hel del stryk så det är verkligen dags för en ny. Ska köpa en så fort som möjligt men först ska jag spendera mina pengar på att lämna helvetetssverige ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 01:06

jag förstår inte hur folk kan vara motiverade av att köra (köpa) så pass begränsad hårdvara som apples och gå på snacket om att det är just därför de bör betala 10.000 mer ..
det skadar liksom inte att lära sig om datorer och komponera ihop ett eget system ..

med andra ord, även om det nu skulle gå att köra OSX på en PC i framtiden så skulle mycket till att jag skulle gå över ändå .. mitt XP system är hur stabilt som helst och jag har haft betydligt mer problem med Äpplets datorer än mina egenkomponerade system, och sparat tusenlappar på det ...

Att mr Jobs nu för första gången erkänner att Intels processorer hela tiden har varit bättre tyder bara på en sak.

Nej tack, jag vill inte ha min musik shufflad herr Jobs!

(lite OT i början men jag var tvungen)

Bevaka tråden