Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac blir PC?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 18:04

Bara snick snack motif ni är precis som Cittraägare! :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-06-07 18:35

Vad hade Apple varit utan Xerox?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-10 22:50
Ursprungligen av jgb:

Vad hade Apple varit utan Xerox?

vad hade Xerox varit utan solglassögon?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 09:13

Mac byter till Intel

Jag läste på 99mac.se att Apple byter processorfamilj.

Hmmm... Just som man kommit ut ur OS X dimman och fått alla musikprogram att funka bra så skall man in i en ny Intel-dimma. Gamla OS X-program som kör på PPC lär ju inte fungera i framtiden. Skall det bli en ny classic-emulering igen????

  • Medlem
  • 2005-06-10 09:16

torsiq1967: Slog samman med den gamla tråden om samma sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-10 10:20

Nej, det kommer inte bli som Classic. "Nowhere near Classic" sade Jobs på webcasten som finns uppe på Apples utvecklarsajt. Och eftersom ord inte övertygar körde han en demo på en av de nya utvecklarmacarna som tagits fram, en G5-burk (till utseendet) med 3,6 Ghz Intel-processor. Det såg ut att fungera väldigt bra.

Övergången kommer inte märkas för användarna. Det hela är ingenting att bry sig om såvida man inte är teknikintresserad = då är det kul att Apple hittat en skitbra lösning på ett jobbigt problem. Orsaken till att man väljer Intel är att de har en bra framtidsplan & att deras processorer kommer leverera en högre CPU-kraft i förhållande till watt-värdet. Perfekt till nästa generation Powerbook & på sikt iBook.

De uttalanden som folk fällt på forumet innan här har till stor del ingenting med verkligheten att göra, för att förstå Mac-konceptet bör man nog vara macanvändare på allvar och inte bara kaxig Windows-människa utan koll på läget. Apple har exempelvis en enormt positiv utveckling till skillnad från PC-industrin som faktiskt backar som helhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-10 10:50
Ursprungligen av PF:

De uttalanden som folk fällt på forumet innan här har till stor del ingenting med verkligheten att göra, för att förstå Mac-konceptet bör man nog vara macanvändare på allvar och inte bara kaxig Windows-människa utan koll på läget. Apple har exempelvis en enormt positiv utveckling till skillnad från PC-industrin som faktiskt backar som helhet.

HAHAHA! nu förstår jag varför du vallt "redaktör" status framför "moderator" status!!!!

PC LOVERS!!!! GET YOUR AXES AND GUNS!!!!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-10 12:14

Ett (kanske inte så) litet problem dock...det verkar som om det kan bli svårt att köra nuvarande musikappliktioner på Intel-baserad Mac:ar utan omkompilering...och då ligger det ju i händerna på tredejparts-tillverkarna...som kanske inte ens finns kvar i vissa fall...

Ursprungligen av lasselu:

Ett (kanske inte så) litet problem dock...det verkar som om det kan bli svårt att köra nuvarande musikappliktioner på Intel-baserad Mac:ar utan omkompilering...och då ligger det ju i händerna på tredejparts-tillverkarna...som kanske inte ens finns kvar i vissa fall...

Japp, även om emuleringen ska rulla på rätt bra så klarar den inte Altivec, vilket många musikprogram använder. Och Rosetta arbetar med hela processer (program), vilket innebär att alla pluggar och liknande måste vara kompilerade för plattformen man sitter på, annars körs allt i emulerat läge. Med tanke på allt strul som varit kring AU och CoreAudio så har jag inte allt för stora förhoppningar på att detta kommer ske smärtfritt. :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-10 13:13

Om man vet med sig det, i så fall - varför då byta till nästa supermac, i så fall? Då är det ju bättre att vänta ett tag tills man har mjukvara som lirar på nya burken. Datorer är datorer, det går inte att hela tiden hindra utveckling. Mjukvara och hårdvara går ju hand i hand, så har man inte nyaste programmen behöver man ju inte nyaste datorn. Inget nytt under solen s a s.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 14:01

PF: Klart att det kommer att märkas för användarna. Man måste ju kompilera om programmen för Intel och görs inte det så lär ju användarna märka att deras program inte fungerar.

För min del är problemet att jag nu väntat, tagit det lugnt och sonderat marknaden efter det stora OS X-steget. Ja då händer det igen. Nu blir det återigen riskabelt att köpa programvara eftersom man inte vet om:

1. Gamla program kommer att kompileras för Intel.

2. Nya program kommer att kompileras för G4.

Skägget i brevlådan. Jag köpte t.ex. Nord Moular för några år sedan. De har inte gjort om editorn för OS X. Hur kul är det?

Jag blir lite stolt över att ha dragit igång en tråd som lästs 1500 gånger! :kaaaka!:

Intel börjar få ordning på sina arkitekturer nu igen.. så det känns som ett ganska så lämpligt byte nu när IBM och AMD mer eller mindre gjort bort sig inför Apple

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-10 15:53
Ursprungligen av Volantiz:

Intel börjar få ordning på sina arkitekturer nu igen.. så det känns som ett ganska så lämpligt byte nu när IBM och AMD mer eller mindre gjort bort sig inför Apple

IBM hänger inte riktigt med nu som antagligen t.om. min helt it-befriade mor känner till pga allt snack.. och AMD kan man tacka för att ha försämrat vissa av de nyaste powermac-modellerna med sina nya chipset som skulle va så vansinnigt bra .. De förstör framförallt för mediafolk som musiker och videomakare.. så det kanske borde uppmärksammas lite mer. Sånt som händer.. så jag skulle nog ändå inte börja räkna dagarna till domedagen om de skulle vända sig ännu mer till AMD. Fram med en massa piskförsedda kontrollanter då bara. Jag är iaf väldigt glad över att de nu drar sig åt intels håll.. det känns säkrare delvis med tanke på intels omorganisering för nåt år sedan.

Försvann iaf något frågetecken nu?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-10 18:49

Okidoki!
Det är bättre att AMD håller sig till PC mao.
Där rockar de FETT!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-10 19:21

Äh, inte fysiskt möjligt när OSen bara suger ju!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-10 22:43
Ursprungligen av PF:

Äh, inte fysiskt möjligt när OSen bara suger ju!

Åfan?!?!
Länk!

BSD som OSX bygger på har utvecklats mer för pc än för mac.. Apple hade bara vett nog att använda sig av det bästa operativet som grund för sitt mästerverk. En viss större mjukvaruutvecklare väljer ju istället att simma över sjön för att hämta avloppsvatten

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 22:48

Ubuntu rular

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-10 22:49

Lägg av AMD e ju skit bra för att spela MO-RPG!!!
JU!
sen är det Jag som är bäst. bara så att ni inte glömmer det.

:roolingmyshylitleangeleyes:

"Jag köpte t.ex. Nord Moular för några år sedan. De har inte gjort om editorn för OS X"

Jag kör nu med nord modular editorn för just OSX.

Men det är exakt som torsig säger.. allt kommer behövas kompileras om. Dessutom så kommer allt tyvärr inte gå att bara kompilera om hur som helst.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-06-11 15:03

Det kan nog bli spännande. Med olika emuleringar kanske man kan köra mac osx applikationer under linux och tvärt om med bra prestanda.

Bevaka tråden