Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac blir PC?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-06-07 01:16

nihad: ...saker man inte är intresserad av och inte engagerar sig i brukar vara svåra att förstå. Och?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 01:33

avart: jag är visst både egagerad och intresserad för jag brukar sitta vid äppleburkarna flera ggr i veckan för div skolprojekt och har även använt en i den studio jag arbetade i innan jag byggde hemstudion ..

vad skulle vara så svårt att förstå?

  • Medlem
  • 2005-06-07 01:41

vad? jag vet inte - det var du, som tyckte det var svårt att förstå folks motivation bakom mac-användning.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 01:50

enligt dig var det något jag var oengagerad och ointresserad av jag inte kunde förstå, men jag är både intressead och engagerad av trenderna på datorfronten .. hänger tyvärr inte med ditt resonemang ..

  • Medlem
  • 2005-06-07 02:03

nej, det var riktigt svårt...

...om du var intresserad kan du ju alltid fråga någon varför de är motiverade att använda mac, det kanske öka din förståelse av motiven. Hur som helst, spelar det någon roll? (det som funkar för någon, funkar?)

  • Medlem
  • 2005-06-07 02:04

reSet:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 01:56

vadå osx på pc?
hehe fan vad kul om det blir så! men det tror jag knappast. så som jag förstår det ska intel göra customjobs åt mac......

men jag upprepar: tillslut så köper nestle tom upp din mamma, om det inte blir så att dom odlar oss. lite som i matrix. fast för att jobba, inte göra strömm.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 01:59

nihad han menar: är man oangagerad i att lära pc grejs och technik.... så går man till mac.
inte att du är oangagerad

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 02:11

avart: tjo!
bara ni inte tar mig i tvär skott nu! hihi:D
jag älskar båda och har inga problem med någon av dom även om jag tycker standard skinnet på windows e fullt som en blå babian och att deras fönster system känns lite mer komplicerat än nödvändigt (fönster i fönster i fönster.....)

och den dagen steinberg äntligen släpper cubase för linux.
då säger jag bajbaj allihopa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-07 02:47

Nihad: Den billigaste macen idag heter Mac Mini och den kostar 4695:- inklusive moms. Inklusive frakt hem till dörren. Och support. Och garanti. Och OS X Tiger 10.4. Är man student kostar den ännu mindre. Hur jag än räknar hittar jag ingen PC som är 10.000:- billigare.

Bilden: Apple (och IBM) har flera gånger kunnat köra om Intel rejält. Denna bild är gjord av Apple och användes i reklamkampanjer för några år sedan. Rätt kul att se hur det kan vända.

Och det där om processorerna har du fått om bakfoten är jag rädd. Steve Jobs har inte på något vis "alltid ansett att Intel varit bättre". Han gissar att Intel är ett bättre val för de kommande 10 åren. Har du något belägg för att Apple idag skulle använda dåliga processorer? Sett en G5:a någon gång? G5 Dual-maskinerna har enorm prestanda och är på intet sätt sämre än någon annan lösning, snarare betecknas de som state of the art.

Mina fem cent...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 07:14

inte sagt att macarna är dåliga, bara för dyra ..
och man kan lätt hitta en PC som kostar runt sex papp och spöar mac mini ...

PF >> de måste ju ha en anledning att byta just nu med ... och om du läser ovan så skrev jag redan om mina erfarenheter med mac då mitt universitet alltid investerar i nya grejer och det tillhör allmänbildningen att ha suttit vid ett äpple nån gång.. iofs har de inte dual varianten, men den snabbaste enkel G5an och jag tycker min p4 2.8ghz känns smidigare även i grafiska tillämpningar, för att inte tala om stabilitet baserat rent på antalet gånger datorn har kraschat .. att den sen kostar flera tusenlappar mer ..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-07 09:37

För mig är snabbhet rätt liten del av fördelarna med pc, jag bytte till en söligare mac och den smäller så jävla hårt!! OSX är helt sjukt najs att jobba i, alla småsaker gör att man gör saker enklare och smidigare, sitter det en intell eller ibm eller tom nestle-pråsessårr så kvittar det för mig.

Det är alltid lätt att få en dator att bli cp oavsätt plattform..... bara att inse, det är i grund och botten maskiner som är skapta för att driva oss till vansinne och få oss att lämna jorden.... just nu är tydligen intell dom som kommer satsa hårdast på att vanställa våra hjärnor....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 09:39

mail från 99mac idag:
"***APPLE BYTER TILL INTEL-PROCESSORER
Ikväll bekräftar Apple att alla rykten stämmer - från och med Juni
nästa år kommer man använda sig av Intels processorer och sluta med
PowerPC-arkitekturen. Mac OS X finns redan idag för Intel och Steve
Jobs avslöjade att alla tidigare versioner kompilerats för Pentium
sedan fem år tillbaka.

Vad innebär detta för dig - din nyinköpta Mac kanske är värd lika
mycket som en Amiga eller en Betabandspelare nästa höst?
Dessutom lär nog Appleåterförsäljarna få ett tufft år - vem vill
köpa en PowerPC-Mac som är utdaterad nästa år? Kommer marknads-
andelarna klättra mot skyarna nu? Är hårdvarukriget över för alltid?
Kommer Apple fortsätta tillverka datorer? "

SKOJ!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 11:06

x86? Skulle inte tro det.
Fast konstigare saker har ju hänt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-07 12:37
Ursprungligen av zthee:

x86? Skulle inte tro det.
Fast konstigare saker har ju hänt.

Tro det...

Håller med Tublenco...jag tycker det här är skitspännande...ska bli intressant att se vad som kommer nästa sommar...

  • Medlem
  • 2005-06-07 11:06

99mac funkar fortfarande inte. Tog det här livet av 99mac?!?

Apple lever i intressanta tider. Betyder det här att de tänker konkurrera än mer när det gäller billiga datorer? Tänker de fortsätta på tv-spelsvägen (enbart kända och välspecade saker stoppas i datorerna), eller är de på väg in i det hårdvaruträsket där tyvärr PC-plattformen är idag? Vilka processorer handlar det egentligen om sommaren 2006?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 11:26

Är nog bara en tidsfråga innan Macen försvinner och för mej så spelar det ingen roll
som har PC. Blir nog i framtiden att dom kanske gör som Linux kör med programvaror istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 11:50

håller med ovanstående, framtiden är:

alla musikvarutillverkare enas om en linuxdistributionsstandard (utom roland (sonar) som kör eget) och som man sen distribuerar gratis i optimerad form tillsammans med mjukvaran.. hårdvarudrivers laddar man sen ner från nätet optimerade för sitt system ...

ett smart moduluppbyggt mjukvarusystem, det är vad jag vill se ...

Jaha, ett processorbyte. So what? min musik kommer nog låta minst lika bra för det. Det krävs inga linux-distributioner för det, och troligtvis inte framöver heller.

Framtiden är att vi fortsätter göra musik på de plattformar som vi trivs bäst på och med de verktyg som passar våra arbetssätt. Apple kommer finnas kvar, Microsoft kommer fortfarande att göra Windows och Mac vs PC-krigen kommer att få nya infallsvinklar.

Med andra ord, inget nytt under solen.

Jag tror det blir bra i längden. Folk kanske inte kommer köpa så många nya macar i år utan vänta på de nya Intel macarna. Tror knappast det är en fylle grej från Apple´s sida - de vet vad de gör...tror jag. Intressant utveckling iallafall...

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jaha, ett processorbyte. So what? min musik kommer nog låta minst lika bra för det.

Jodå. Vi minns allihop att Pro 52-pluggen lät mycket bättre på de gamla processorerna. Det är bara du som inte fattar dig på det här med ljud.

  • Medlem
  • 2005-06-07 12:24

Men vilken version av Pro 52? Den senaste låter ju bättre på de gamla processorerna, medans den första låter bäst på en G5:a.

Jag tror inte Apple kommer försöka konkurrera med så värst mycket lägre priser än idag - en del av deras grej är att använda kvalitetskomponenter och ha med i princip alla anslutningar som kan tänkas behövas. Inte minst för att OS X förmodligen skulle vara olidligt på en dator med integrerat grafikkort. Processorerna är knappast det som dragit upp priserna på Apples datorer heller. Är man inte Dell är det helt enkelt inte lönt att försöka konkurrera med priset.

Intressant är det i vilket fall som helst. Alla andra som försökt konkurrera med Windows på Intel har mött en snöplig undergång ganska omgående, men om Apple nu gör datorer som idag fast med Intel istället för PowerPC är det inte riktigt samma situation som tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 15:00

Jag kommer att köpa mig en Intelmac då min Powerpcmac blir gammal. Dock så lär det tyvärr dröja några år innan min sambo tycker att min G5 är för dålig

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 16:21

Att Apple ser på framtiden och redan nu gör sina beslut efter det.. är väl ngt alla skall hylla Apple för.
Bara för det sitter en Intel processor i en ny Mac så är det ju fortfarande 100% mac och en PC kommer fortfarande vara en grå dator med trista system som inte kan användas utan 100 virusprogram ..

Att säga att Intel är bra idag är att ta i när man jämför med dagens G5.a osv, men att se framåt på 2-3 år så kommer en Intelprocessor att vara längre fram än vad en G5 och PowerPc processor från IBM att vara... så ni som sitter på slöa Intelburkar idag, ni kan inte jämföra med era system.. vi pratar framtiden här

Apple gör som de alltid gjort visar vägen för de andra datortillverkarna, vad hade de varit utan Apple !!!

  • Medlem
  • 2005-06-07 18:04
Ursprungligen av motif:

Apple gör som de alltid gjort visar vägen för de andra datortillverkarna, vad hade de varit utan Apple !!!

Oftast är dock inte innovation = framgång/pengar.
Titta bara på Digital, mycket av det som används idag på server sidan uppfanns av Digital. Nu är dom uppköpta av Compaq/HP och mycket av innovationerna ligger hos andra företag, ex. Quantum.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-07 18:53
Ursprungligen av motif:

...en PC kommer fortfarande vara en grå dator med trista system som inte kan användas utan 100 virusprogram ...

Jag tror att du blandar ihop PC & WindozzZzze min bäste herre!
www.linux.org

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-07 16:34

Jag tror att det här framförallt är ett lyft för de bärbara Macarna...som vi ju alla vet så har IBM hittills inte lyckats fixa en G5:a som är sval nog att stoppa i en bärbar...har en misstanke om att det är en av de större skälen till bytet...

...och att IBM inte varit särskilt duktiga på varken höja klockfrekvens eller fixa fram processorer i den grad som behövs. Som jag förstått utgör Apple cirka 2% av IBM:s CPU-försäljning, och kretstillverkning är inte tyngdpunkten för IBM, så de har knappast haft Apple som högprioriterad kund.

  • Medlem
  • 2005-06-07 18:01

Är inte MAC ägare men skulle inte heller bry mig vad det är för tillverkare av processorn om det inte är negativt prestandamässigt/funktionsmässigt.
Att en arkitektur är bättre än en annan beror bara på vilket perspektiv man ser det ifrån och vilket användningsområde.

Att man föredrar ena OS'et framför det andra är en helt annan sak som jag har full förståelse för. Smaken är som baken.

Bevaka tråden