Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill ni se I syntväg ifrån tillverkarna 2006?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 10:12

Vilken ny musikprodukt skulle ni vilja att musiktillverkarna släpper 2006. Det kan vara allt möjligt ifrån en 32 VCO modulsynt till en plugg som simulerar det latency som blir när en brassrökande progkeyboardist spelar på sin minimoog.

\\Gnutten

Inte fler emuleringar och efterapningar av gammelsynthar, utan nåt innovativt och intressant i stil med DSIs prylar...med analoga filter (minst).

Reason, fast på riktigt.

Iof, kan man väl själv skrapa ihop motsvarande prylar.
Men det hade varit kul, som en "koncept grej".

Hårdvaru-FM/additativ/sampler med bra gränssnitt har jag gnällt om i åratal. Varför är det bara VA-synthar som görs kul?

Ursprungligen av Peter H:

Hårdvaru-FM/additativ/sampler med bra gränssnitt har jag gnällt om i åratal. Varför är det bara VA-synthar som görs kul?

Japp, en hårdvaru-performancesampler skulle vara hur intressant som helst. Speciellt om man petar in stepsequencer och lite annat trevligt. Dessvärre är det sånt som är lättare och billigare att göra i dator, så jag tvivlar på att vi får se det.

Citat:

Japp, en hårdvaru-performancesampler skulle vara hur intressant som helst. Speciellt om man petar in stepsequencer och lite annat trevligt.

Fast det där lät misstänkt likt en Korg ESX1

En fullvuxen sån, med komplett synthmotor kanske vore grejen?

  • Medlem
  • 2006-01-25 12:12
Ursprungligen av Peter H:

Fast det där lät misstänkt likt en Korg ESX1

En fullvuxen sån, med komplett synthmotor kanske vore grejen?

Men då får man väll något Korg Triton liknande alster istället. :kaaaka!:

Ursprungligen av Peter H:

Fast det där lät misstänkt likt en Korg ESX1

Glöm inte bort urfadern MPC.

Citat:

En fullvuxen sån, med komplett synthmotor kanske vore grejen?

Japp, alla nu existerande samplers med rattar är begränsade fras- eller trumsamplers, jag skulle vilja se något mer fullfjädrat, dessutom med lite mer ovanliga funktioner som FM, looppunktsmodulering osv. Time/pitch/formant-behandling i realtid är skoj också.

  • Medlem
  • 2006-01-25 10:37

Vettig mjukvara till linux.

  • Medlem
  • 2006-01-25 18:06
Ursprungligen av Sami:

Vettig mjukvara till linux.

Håller med! En burk med en musikproduktions distribution att köra pluggar på har jag tänkt på länge. Verkar ju som att VST funkar hyfsat i Linux nu men känns ändå lite för råddigt för att jag ska orka ta tag i det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 10:57

Hej grabbar.

Kul topic Gnutten.

Jag skulle vilja se en sex rösters Poly Evolver Keyboard. Jag står och velar om jag ska köpa en P.E.K men fyra röster är lite för litet för att t.ex. ackord.

Sedan skulle det var kul med en keyboardsampler med reglar, rattar m.m. för att editera samplingarna typ lite JD800:aktig. Den skulle kunna ha pluginkort för VA, FM syntar m.m. Kanske t.o.m ett VCF/VCA kort (option) som ger t.ex. 6 riktiga VCF/VCA röster till samplern.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 11:01

Jag skulle vilja se en portabel trummaskin i 606:ans storlek. 6-rösters polyfoni och parameterlåsning. OOh, det vore det bästa
Gärna om jomox släpte den. En portabel xbase09 typ!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-25 11:07

ÄR inne på zthees linje, en batteridriven typ* monomaskin vore nog asbra, en fröjd för semstrar och norbergjams liksom! allt annat finns ju redan i en eller annan form.

  • Medlem
  • 2006-01-25 11:09

En liten smidig hårdvarusynt med granularsyntes.

Chiptillverkare som fixar billiga och bra chip för att bygga analogsyntar av. Allt från allt-i-ett-chip till VCF/VCA/EG/m.m. så att folk kan sätta ihop och konfigurera dem smidigt.

Ett digitalt parameterstyrningsramverk till ovanstående, dvs enkelt kunna spara presets och liknande samt automatisera parameterförändringar från sequencer.

Att MIDI dör en smärtsam död och något mer högupplöst protokoll kommer på bred front.

En billig lösning för trådlösa studios! Bort med audio- och MIDI-kablar nu! Man tappar ju totalt inspirationen när timmar går åt varje gång man ska ändra sin set-up.

Man kan tänka sig små fiffiga transcievers med schyssta A/D-D/Aomvandlare försedda audio- eller MIDI-plugg (ungefär som USB-pluggar för wifi) med en kanalväljare på så att det inte blir förvirring.

Skriver under på Sawtooths förslag!
Upphottad Bluethooth i allt. Hepp!

Jag vill ha en synt som drivs av kristaller. Typ en monosynth som man ploppar i runda glas eller kristallstavar i. Dessa stavar läses av av en sensor som både skickar iväg en ljusstråle samt läser av ljusstrålen när den passerat "staven". Denna ljusstav formar ljuset. Ljusavläsaren läser av ljuset på ett koolt sätt och sedan skickar den iväg elektriska impusler syncroniserat med en VCO. Häftigt ljud uppstår! (Tror jag)
Sen kan man vrida staven och forma ljudet.

Detta eller en organisk synth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-25 11:39

En mini-klon av en minimoog i miniatyr, med miniplugg audio in/ut och MIDI in & ut... och USB. Ungefär 10 cm bred med miniminimini-tangenter man kan lira på, allt ska funka. Drivs på ett batteri. Detta är den första produkten i en hel serie fungerande miniatyrsyntar. Perfekta som prydnader och även användbara som ljudkällor. Pris runt 2000:-.

Ursprungligen av PF:

En mini-klon av en minimoog i miniatyr, med miniplugg audio in/ut och MIDI in & ut... och USB. Ungefär 10 cm bred med miniminimini-tangenter man kan lira på, allt ska funka. Drivs på ett batteri. Detta är den första produkten i en hel serie fungerande miniatyrsyntar. Perfekta som prydnader och även användbara som ljudkällor. Pris runt 2000:-.

JA! hela sortimenten med klassiska synthar. coolt... Barbie-synths

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-25 12:24

En sampler som:

1. kan allt det andra samplers hittils har klarat av även de dyra Synclavier & Fairlight.
2. Har ett modulärt interface, dvs man patchar som på Nordmodular.
3. Har riktiga analoga filter och gott om dem, helst diskreta lösningar i miniformat.
4. Har en processor som rackmonteras och en motherkeyboard med den analoga elektroniken separat från den digitala (Eftersom 7miljoner analoga filter tar sådan plats).
5. Har ett "mother keyboard" i still med Waldorf Wave, fast kanske inte med knappar och rattar, använd istället tre stora touchscreen displayer som desutom kan känna av fler fingrar på skärmen samtidigt istället för bara en som de flesta PC skärmar. (Tänker då på funktionaliteten som återfinns i Lemur skärmarna).
6. Keyboard sektionen som liknar Wave ska ha el drivna gasfjädrar, så att när man trycker på "on" knappen lyffts frontpanelen automatiskt till vinklat läge á la Wave.
7. Istället för vanliga tangenter installera ett Haken audio "continum finger board" verkar roligare !
8. Om människor trots allt vill ha vanliga tangenter skapa ett keyboard som kan sättas under motherkeyboarden ungefär som PPG processorkeyboard.

Och den bör verkligen kunna allt som de stora märkena klarade av redan på 80-talet annars är det inge kul ju ... Tillsätt Neurons synthesmetod fast i stereo, och högre samplings rate och framför allt möjlighet att analysera WAV filer och inte AIFF. Wavetable vore också kul.

Mja .. Men en sådan produkt får man vänta på i tusen år innan den produceras

Ja ja man får väll vänja sig vid plastiga VA synthar och annat massproducerat skit.

Ursprungligen av SynthX:

Mja .. Men en sådan produkt får man vänta på i tusen år innan den produceras

...eller skaffa sig mjukvara som Reaktor eller MAX/MSP.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-25 16:09
Ursprungligen av false messiah:

...eller skaffa sig mjukvara som Reaktor eller MAX/MSP.

Inga analoga filter Inga ljudkort som klarar av att skicka en röst i taget in till externt sådant heller.

En riktigt bra sampler från t.ex. clavia eller elektron. Liten och lätt med snyggt softcase till, 4 oktaver, 8+ pads, d-beam-liknande kontrollers, helikopterplatta, riktigt bra sequencer(!), mycket flashminne, smidig resampling, gärna FM/granulärjox och massor av routingmöjligheter till olika moduler.

Eller en "monomachine" med en smällfet sampler inbyggd.

edit: verkar som att flera vill ha sånt

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-01-26 11:11

Korg MS-50 reissue

Jag tycker att Korg ska börja tillverka MS-50:an igen. precis som den var - analogt och allt. Möjligtvis kan de sätta in en midi-port i den.

Även ARP's syntar skulle vara kul att ha - med lite ny teknik kanske de även kunde hålla stämningen lite bättre.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-25 12:43

monolåda uw skulle nog göra oss glada!

Jag skulle bli tillräckligt glad av en Macbook, en Lemur och en Fingerboard.

  • Medlem
  • 2006-01-25 12:54

Modulär multifx. Mycket analoga fx men gärna ett digitalt delay med cv. Ett gäng filter med env. Lite filterbaserade fx typ phaser. Tidsbaserade fx. Ringmod, fjäderreverb (en lyxvariant med tape eko) Lite sköna distar. Vocoder osv osv

Loopmöjlighet som tex moogerfooger delayet har. I den mån det går så ska det vara cvstyrt.
In/ut på varje fx så att man kan patcha från notch->delay->bandpass->ring och slutligen genom en kompressor (gärna rör)

Gärna för ett pris runt 2-3k.

Ibland måste man få drömma så nu tog jag chansen :kaaaka!:

Ursprungligen av 18db:

Gärna för ett pris runt 2-3k.

Fullt möjligt. 1k(ilo guld) motsvarar cirka 150.000kr. :kaaaka!:

Annars får du vänta in Behringers Boogerfooger-serie med effektpedaler..

  • Medlem
  • 2006-01-25 13:27

mmmm.. boogerfooger

  • Medlem
  • 2006-01-25 13:35

En "Budget Synth" från moog music, baserad på t.ex. prodigy skulle vara tufft imho.

Bevaka tråden