- 18db
- Medlem ●
En Roland Jupiter med MIDI och några schysta inbyggda effekter och som kostar runt 2000:-
Jag skulle verkligen uppskatta om det var någon tillverkare som tog sig i kragen och utvecklade ett ruggigt bra masterklaviatur med vägda tangenter och polyfonisk aftertouch!!! Jag skulle kunna tänka mig att betala en hel del för ett sådant kalviatur ...
Jag skulle verkligen uppskatta om det var någon tillverkare som tog sig i kragen och utvecklade ett ruggigt bra masterklaviatur med vägda tangenter och polyfonisk aftertouch!!! Jag skulle kunna tänka mig att betala en hel del för ett sådant kalviatur ...
är lite inne på samma spår.
Ett kvalitativt masterkeyboard/stagepiano med 76 semi-vägda tangenter, USB-port, inbyggda piano-presets (bara), lättvikt (ca 10kg), samt pitch/ribbon.
Det närmsta jag hittade (som jag köpte) var Kurzweil's SP76 (som är flera år gammalt?) som jag använder som midi-controller...
(alla renodlade midi-controllers suger fett tyvärr)...
Hmm...jag ser en hel del problem med detta.
Först och främst måste man ha synthar också som stödjer polyfonisk aftertouch. Även om det finns är det väldigt långt ifrån alla som har det.
För det andra bör man använda ett annat protokoll än MIDI. Ett femtonersackord med aftertouch på varje tangent lär fullkomligt spruta ur sig MIDI-data så att skicka allt genom en eller par MIDI-portar lär inte räcka. Då får man börja titta på andra protokoll och då blir det ännu mer begränsande.
Hmm...jag ser en hel del problem med detta.
Först och främst måste man ha synthar också som stödjer polyfonisk aftertouch. Även om det finns är det väldigt långt ifrån alla som har det.
För det andra bör man använda ett annat protokoll än MIDI. Ett femtonersackord med aftertouch på varje tangent lär fullkomligt spruta ur sig MIDI-data så att skicka allt genom en eller par MIDI-portar lär inte räcka. Då får man börja titta på andra protokoll och då blir det ännu mer begränsande.
Hmm, jag ser inte vad det skulle vara för problem, mitt gamla ELKA MK55 Masterkeyboard har semi-vägda tangenter med polyfonisk aftertouch och det keyboardet är 18 år gammalt. (man kan t.o.m. ställa in om det ska vara channel eller poly aftertouch, bl.a.).
Hmm, jag ser inte vad det skulle vara för problem, mitt gamla ELKA MK55 Masterkeyboard har semi-vägda tangenter med polyfonisk aftertouch och det keyboardet är 18 år gammalt. (man kan t.o.m. ställa in om det ska vara channel eller poly aftertouch, bl.a.).
Jag skriver varför det blir problem. MIDI-protokollet överbelastas.
MIDI klarar bara av att skicka och ta emot 31 250 bitar/s. Ett polyfoniskt aftertouch-meddelande består av 30 bitar. Använder man aftertouch på fem tangenter samtidigt kommer den att skicka 150 bitar varje gång den vill uppdatera. Det innebär som minst en latency på ca 5 ms i vissa lägen, men skall man samtidigt se till att man kan hantera ännu fler tangenter samtidigt och även ge plats åt och prioritera notdata i samma MIDI-kabel så lär latencyn vara minst 10 ms.
Men visst, det finns ju många lägen där polyfonisk aftertouch är klart användningsbart ändå.
Att Emu släpper en modern sampler i en Emulator 2 kostym!
En VA synth med minst 16röster och 4 parter ihop med en trumslagare (med en vettig multieffekt och 5 okt) för runt 10K
Med de grejerna kanske du skulle kunna bjuda oss andra 99:or på lite av dina egna alster?
Håller med eXode. En budget moog från moog music med full midi (det räcker med 2 vco´er)
Ljudkort med 8+ utgångar, lämpligt antal analogfilter, midi-till-cv-omvandlare samt lämplig logik via MAX/MSP? Dyrt? Jovisst, men pratar vi pneumatiska klaviatur á la Waldorf Wave så antar jag att budgeten är väl tilltagen. (Inte lika elegant som allt i en låda dock.)
Vad är det för Fairlight och Synclavier-features du vill se i en upphottad sampler förresten? Om det inte är väldigt obskyra saker tror jag det mesta finns i moderna samplers.
Ljudkort med 8+ utgångar, lämpligt antal analogfilter, midi-till-cv-omvandlare samt lämplig logik via MAX/MSP? Dyrt? Jovisst, men pratar vi pneumatiska klaviatur á la Waldorf Wave så antar jag att budgeten är väl tilltagen. (Inte lika elegant som allt i en låda dock.)
Vad är det för Fairlight och Synclavier-features du vill se i en upphottad sampler förresten? Om det inte är väldigt obskyra saker tror jag det mesta finns i moderna samplers.
Fast Fourier Transform.
Håller också med om masterkeyboard... sitter på ett Elka MK88 sen jag vet inte när. Jag skulle också uppskatta om någon tillverkare utöver NI och några till inkluderade möjligheten att köra OpenSoundControl, och det kom ut nån keyboard som hade den möjligheten. OSC har högre upplösning än MIDI och så gott som ingen latency eller jitter.
Alltså, om jag får drömma kommer Roland nästa år med en vidareutveckling och hybrid av det bästa från V-synth och Fantom, med en keyboard som har polyphonic aftertouch, pads, ett antal rattar och reglar, D-Beam, x-y controller och en USB/nätverks-uppkoppling som möjligör att den används som VSTI och som det går att köra OSC på... JAG TROR ATT DET KAN HÄNDA (Inte )
En burtonjacka med lite klämvänliga syntar, med touch knappar på armarna i stället för ipod"ready" såna...
Att alla ipods överhuvudtaget dör.
Att akai kommer överens med rogerlinn, så att dom kan uppdatera 60/3000 serien.
Att casio gör comeback med en klocksynt, alternativt, naiva keyboards som säljs av förvirrade ur o penn biträden. Och att det blir en succé så att dom gör undervattensfunktionsdugliga syntar(badkars elecktro)
Att elektron släpper lite nytt,, lite småttigare, pluppigare saker
Att nån j-la mixer tillverkare fattar att vi vill tappa signalen till DAW'n efter fader! ! ! ! + skicka lika många kanaler tillbaka ut också tack..och sätt in kortet på en gång.
Att musikaffärerna slappnar av i ringmuskeln så att det blir lite trvligt att handla och prisvärt!!
dvs, fjäsk när dom känner en, totalignoransm när dom inte känner en!! Idioter!(om ni bara anade hur mycket pengar ni har förlorat på mig genom åren)
Annrs gillar jag glada överraskningar:)
Reason får en vettig sequencer så man slipper ReWire till Cubase.
Ska bygga min egen synth
Vilken ny musikprodukt skulle ni vilja att musiktillverkarna släpper 2006. Det kan vara allt möjligt ifrån en 32 VCO modulsynt....
Jag kan inte komma på en enda grej jag saknar men reagerade på ovanstående. 32 VCO modulsynt, finns inte det idag (och igår)?
Hmjoo, jag kan spinna vidare på samplerönskningen...jag vill att Korg ES parar sig med Akai MPC och att Clavia G2 manipulerar fostret.