Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill ni se I syntväg ifrån tillverkarna 2006?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill ha en mjukvarusampler som är gratis ... funkar som VSTi, lämpligen ... och inte kräver en utbildning på MIT eller liknande.

Sen vore ett JV1080-kort i PCMIA-format (eller vad de nu heter de där små korten till laptops) - helst med kombinerat ljudkort eftersom min nuvarande bara har ett fack ...

Jag vill ha en ny physical modeling, mer lik Yamaha VL-1 och gärna under 20.000.
Fler röster och stor display(er?), det börjar väl bli dags tycker man när det gått så mycket som 10 år sedan VL 1 kommit ut och enbart begränsade modeller har kommit med åren.

Jag skulle vilja se en liten billig fristående burk som konverterar V/Oct -> Hz/V utan att man behöver gå den tråkiga omvägen över midi. Fast en sådan kanske redan finns (förutom Korgs gamla ms-02 som är ovanlig och svindyr), tipsa mig någon?

256 steg är fortfarande för lite. 4096 steg (12bit) eller mer skulle göra stor skillnad. Det är ett område där äkta analogsyntar fortfarande har ett övertag, det blir inga steg när man drar i reglage. (Även om det finns en hel del analogsyntar med minnen som har steppade kontroller..)

Jag skulle vilja se strängar som aldrig stämmer ur sig. Men det lär ingen lyckas med någonsin trots all avancerad teknik.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-06 12:44

Jag vill se en _billig_ MIDIkontroller/keyboard med inbyggdt ljudkort och möjlighet att spela VST-instrument stand-alone, d v s dumpa över t ex FM7:an från datorn för att sen åka på turné med keyboarden standalone och ändå kunna spela på pluggen. Vet att det finns _dyra_ lösningar på det här redan, men det torde ändå vara en enkel sak att slänga ihop typ en PIII:a med hyffsat ljudkort i en burk plus keyboard och ändå inte behöva ta tjugo papp för eländet - Behringer?

#1 Jag önskar att Clavia kunde släppa delar av koden till sina gamla och numera osupportade Modularserie som opensource. Skulle vara kul att kunna ladda ner egen kod till sin Modular.

#2 En annan sak är variabel samplingsfrekvens på Modularen. Om jag inte mins fel så är den normalt låst till 96Khz. En halvering hade dubblerat antalet röster, för att inte tala om hur kul man skulle kunna ha med ett lofi-läge.

#3 Wavetable oscillator.

#4 Kaffe som håller sig varmt längre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 13:29
Ursprungligen av MagicC:

#4 Kaffe som håller sig varmt längre.

Skaffa en termosbryggare - förvärm kannan med varmt vatten innan bryggning. Servera endast i uppvärmda koppar (microvågsugnen fungerar bra till att värma porslin, prova att värma tallrikarna nästa gång du bjuder en tjej på middag)...

Det är så jobbigt att få in själva pizzakartongen i mikron. När det gäller kaffe så hade jag hoppats att forskare kunde ta fram kaffe som värms upp när man rör om med skeden, istället tar dom fram självlysande kaniner. När f*n har man någon nytta av en sådan? Ta fram kattsand som luktar lakris istället.

Jag skulle villja ha en extern lådda som är ett moog filter.
Typ filtret som fanns i minimoogen.
En ingång och en utgång, helt analogt, dra igenom ditt favvo ljud och skruva på filtret.
Det ska vara enkelt och billitt, och ska bli en produkt som hamnar i var mans hem.

En skiit billig synth för 1000 spänn, lättvikt som du lätt kan ta med dig.
Minst 4 oktaver, helst 5. Ska vara allround, typ det blir synthen man tar med sig till replokalen enkelt. Kanske tillsammans med laptoppen. Ska vara lika lätt att ta med sig grejjerna som en gitarrist har (Alltid varit avundsjuk på gitarrister)
Det räcker med ett par MB med ljud, sample baserad synth fast kanske släng in någon cool synthes oxå. Men får inte bli för DYYR...

En bok!
Musikproduktion för DUMSKALLAR!

Ett par högklassiga monitorer i byggsats.
Ska finnas i prisklasser för vanliga dödliga och både aktiva och ej-aktiva.

Ett skojjsit PC spel för musiker.
Typ har du gehör har du talang för spelet.

ANALOGA effektburkar, en enkel compressor tex, kanske med radiorör.
Ska också vara billiga.

ALLT UNDER 1000 Spänn skulle vilken musikaffär som helst kunna slänga med när en musiker gör ett större köp.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-06 14:26
Ursprungligen av Soulmachine:

Jag skulle villja ha en extern lådda som är ett moog filter.
Typ filtret som fanns i minimoogen.
En ingång och en utgång, helt analogt, dra igenom ditt favvo ljud och skruva på filtret.
Det ska vara enkelt och billitt, och ska bli en produkt som hamnar i var mans hem.

Vassego!
http://www.fitzpatrick.se/database/index.html?synthar_moogerfooger.htm

Men billigt är ju en smaksak... :hmmm:

Ett skojjsit PC spel för musiker.
Typ har du gehör har du talang för spelet.

Singstar?

Citat:

ANALOGA effektburkar, en enkel compressor tex, kanske med radiorör.
Ska också vara billiga.

Ingen brist på analoga effektburkar: kolla upp Alto, Behringer, osv. Behringers gitarrpedaler ligger på ett par hundralappar och är gjorda i gedigen plast och låter nästan lika bra som det de kopierat.

• Medlem
  • 2006-03-06 18:11

Jag vill att propellerheads designar om 24db (4-Pole) lågpassfiltret på alla enheter (som har ett sådant) i Reason; så att det blir en digital replika av Curtis filtret som sitter i evolvern.

Hehe, kul att folk önskar nya prylar för lägre priser än vad motsvarande från 80-talet kostar idag.

Okej, jag också; jag vill ha en pryl som kan allt. Och den får inte kosta mer än en kopp snabbkaffe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 19:10

midistyrda channel-mute och Drumkit-beroende output assignments på Maskintrumman.

En MachineSampler, eller åtminstone fler än två ram-maskiner på maskintrumman skulle ju inte skada heller...

• Oregistrerad
  • 2006-03-06 21:19

en Dblue Glitch i hårdvaruform

Kroffe
False messiah

Fasen allt finns ju redan som jag föreslår hahahah

Singstar var sådär...
Mooger Fogern verka vara helbra, fast litet dyr...

"Musikproduktion för DUMSKALLAR" då finns den också?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-06 21:40

"Musikproduktion för DUMSKALLAR" då finns den också?

Home Recording for Musicians for Dummies

Hahha, ALLT finns ju då

Bevaka tråden