Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill ni se I syntväg ifrån tillverkarna 2006?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Resyntes alltså? FFT är ju bara ett sätt att bearbeta signaler på.

FFT kan ju självklart användas för att generera ljud/signaler också.

gm: Lust att plocka fram mer info om det? ..jag har aldrig hört talas om nåt sånt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-25 22:22

Det är nog svårt att simulera hur sjukt jävla cp-stor och dödstunga CMi-skåpen är, eller hur läskiga dom är att köra, får man den känslan ur en modern daotr så är det läskigt som tusan...

Volantiz: Metasynth jobbar med FFT-baserad syntes (resyntes iallafall, men det är ju en variant av det).

Fast jag är fortfarande nyfiken på exakt vad FFT-grejerna gör på en Fairlight.

enapa: hitta en kartong, låt reSet måla, fyll med bly. Voila! (bonuspoäng för att gömma en Mirage fylld med Fairlightsamplingar i kartongen också...)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-25 22:57

Det jag skulel vilja ske under 2006 är mer intergrering och förhöjd standard mer eller mindre.

FW-mixarna får motoriserade faders och blir även små midikontrollers där dess reglage och eq sköter DAW's eq och faders. Till exempel.

Midistandarden dör och blir ersatt av något bättre (och tajtare).

...annars vad som står på min inköps/önskelista nu är en ny laptop och eventuellt ett nytt ljudkort.

Kurzweil K2xxx som VSTi plugg, eller kanske Rolands smör & bröd synthar som pluggar, typ. JV 2080 eller XV 5050. Kanske inte världens bästa ljud, men användbara när man snabbt behöver få ihop en demo. Roland verkar för övrigt helt ha missat mjukvarutåget. Dom gjorde ett inte helt misslyckat försök i Edirols namn, men sedan verkar det ha gott troll i deras mjukvaruutveckling.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 00:04

Firewire-TDM från DIGI, för under 20000sek .. 8 kanaler i/o räcker, valbart vid köp om man vill ha adat/aes/analog i/o genom utbytbara i/o-kort ... och givetvis seperat analog stereo-ut, speglad som spdif (för monitor)

TDM-kraften skulle kunna vara mellan ett mixkort och ett HD1 vilket skulle räcka ganska långt för projekt/skiss/live/location -inspelningar ..

Men det kan man väl se sig i månen på..

---

"du är aldrig tuffare än månen"

större statsningar på kvalité i djupled från kodRader till fysiska detaljer, trött på allt bräckligt och tafatt kexSMECK...

lite omtänk: för dom som tex helst INTE använder en sampler till att återuppspela samma grundljud man en gång stoppa in -ser hellre flera dedikerade realtidspakar som kan omforma och skruva om ljud till oigenkännlighet\nya grejjer - så gärna nya verktyg och funktioner för det -några här har snuddat vid samma saker ovan, det saknar jag iaf

att elektron ugraderar machinedrum med mpc60/3000 svänget.

Hej hej...

NU kommer jag med ett generellt påstående...

Jag är ju sån där som vill ha " one trick ponys ". Maskiner som gör en udda sak och bara det. Jag tycker att den här persephone synthen verkar askul. Alla maskinerna behöver inte kunna allt.

Enklare prylar med färre användningsområden till ett lägre pris.

Och utan inbyggda effekter.

  • Medlem
  • 2006-01-28 18:47

Men då undrar jag, är det MIDI i sig som protokoll som är så begränsat eller är det de fysiska portarna? du har ju midi idag via USB t.ex. vilket blir allt vanligare och vanligare (iaf för att koppla synth + dator). USB har större bandbredd än t.ex. en midiport. Till min fråga, lider ett USB keyboard med polyfonisk aftertouch av samma problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-29 09:51
Ursprungligen av eXode:

Men då undrar jag, är det MIDI i sig som protokoll som är så begränsat eller är det de fysiska portarna?

Många kanske anser att MIDI-protokollet är fullt tillräckligt om bara man höjer överföringshastigheten. Jag tycker dock att det är flera faktorer som gör MIDI-protokollet till en stor begränsning idag. Jag är ingen musiker och jag använder därför MIDI väldigt sällan. Därför kanske jag inte är rätt person att argumentera om de praktiskta aspekterna runt MIDI-protokollet? Tittat man däremot på MIDI ur en teknisk synvinkel så blir man ju nästan förbannad hur uselt protokollet är med tanke på den tekniska nivå vi idag har när det gäller elektroniks musikutrustning! :eek: Tillverkarna borde ha gjort något för länge sen när det gäller faktorer som t ex överföringshastihghet (31.25 kbaud), antal kanaler (16), upplösning för noter, velocity, aftertouch m.m ... (7 bitar = 128 nivåer) ...

  • Medlem
  • 2006-01-29 00:02

Det är väl datahastigheten som är begränsande i midi? 31kbps eller nåt. Lite för långsamt när det blir mycket data på linan. Med bättre hastighet så skulle man ju kunna köra över stora samplingar mm över midi-interfacet. Fast mjukvarusamplern har väl gjort hårdvaruditot obsolet antar jag. Sedan är det väl 16 kanaler max på en kabel också om jag inte missminner mig. Lite fler hade inte skadat... Finns nog många förbättringar att göra på det protokollet. Det är dags för midi2 ungefär som allt är usb2 idag

joTack att tanka samplingar mellan tex soundforge och MPC tar en evig·······het via midi.

betänk även ni som vill skaffa en MPC2k*: allt som handlar om processer över lag tar en ion~tid stand alone att bearbeta så det kanske inte e nått problem att midin går långsamt ;D

¦elektron uppgraderar machinedrum med mpc60/3000 svänget¦
- hoppas du skojjar REMS'is, det finns inget |maskinen svänger själv| de e otroligt matematiska och statiska maskiner... det borde du väl veta?

Ursprungligen av kallback:

¦elektron uppgraderar machinedrum med mpc60/3000 svänget¦
- hoppas du skojjar REMS'is, det finns inget |maskinen svänger själv| de e otroligt matematiska och statiska maskiner... det borde du väl veta?

Neeej! säj inte så, jag kanske fårför mig at sälja min då, och köra DP med mpcTemplates(hmm)..vill inte. Måste hålla myten till liv, men måste lösa disk eländet, dessutom har jag så fint HBC case till den
:kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 00:21

Jag skulle vilja ha en 16 kanals mixer med effekter, eq samt multimodefilter - uppbyggd som en machinedrum där varje kanal inklusive dess inställningar step-sequencas. Känns inte den idéen orginell??? Om inte vill jag ha länkar - jag behöver en sån mixer!

← och en sån och en glad ska till det hela [nån kröp emellan nu]

mush hittar du en så beställ två på en gång : -)

...en 16 - 32-kanalers från behringer (så att priset hamnar under 2-3000) med inbyggd kompressor, enhancer och bassbooster på varje kanal samt firewire in/ut...

Ett enkelt sätt är att bara fördubbla baudraten. Och baka in i protokollet att kunna skilja på gammal MIDI data och ny. Vore ifs inte så svårt då det nya skulle ha en kortare puls som startbit.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-29 11:04
Ursprungligen av eXode:

Men då undrar jag, är det MIDI i sig som protokoll som är så begränsat eller är det de fysiska portarna?

Det spelar ingen roll om portarna kan hantera 100 ggr så snabb hastighet. Om MIDI skickas för snabbt så följer det inte specifikationerna och kan inte kallas MIDI längre. Det finns massor av apparater som inte kommer att kunna hantera det. Det blir ett nytt protokoll.

Ursprungligen av GlobalMotion:

Ett enkelt sätt är att bara fördubbla baudraten. Och baka in i protokollet att kunna skilja på gammal MIDI data och ny. Vore ifs inte så svårt då det nya skulle ha en kortare puls som startbit.

Att få det fullt kompatibelt med tusentals olika produkter där en del är över 20 år gamla skulle förmodligen vara helt omöjligt om du frågar mig.

Det vettigaste är nog att göra ett nytt protokoll över USB, nätverk eller något sådant. Jag vet inte säkert hur dagens synthar med inbyggd USB funkar. Om man t ex skickar fem toner samtidigt till ett MIDI-interface borde det rimligen vara drivrutinens/hårdvarans uppgift att köa dessa och skicka ut dem i rätt hastighet. Applikationen behöver knappast tänka på detta. Om man då istället skickar tonerna direkt via USB till exempelvis en Virus TI så borde man kunna komma runt begränsningarna i MIDI, eftersom en Virus TI kan hantera data i en helt annan hastighet. Men jag vet som sagt inte om det fungerar så rent praktiskt.

Ursprungligen av amino:

Att få det fullt kompatibelt med tusentals olika produkter där en del är över 20 år gamla skulle förmodligen vara helt omöjligt om du frågar mig.

Det sa jag aldrig. Min tanke var att ny utrustning skulle kunna ta emot gammal MIDI data men inte tvärtom. Är du med på noterna denna gång eller är det MIDI overflow?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-29 11:40
Ursprungligen av GlobalMotion:

Det sa jag aldrig. Min tanke var att ny utrustning skulle kunna ta emot gammal MIDI data men inte tvärtom. Är du med på noterna denna gång eller är det MIDI overflow?

Vad är det för poäng med att slå ihop dem då? Det blir ju bara rörigt och mer problem. Då är det väl smartare med BÅDE MIDI- och USB-jack?

Poängen är att du kan använda gammal MIDI utrustning att styra den nya om man nu skulle vilja. Men egentligen borde man skrota MIDI helt.

Det vore schysst om Clavia kunde implementera trum-patchar i NL3/G2, dvs så alla 8 olika variationer på G2'an och något liknande som NL2 för NL3'an svarar mot vissa notområden.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 00:04

håller med om att midi borde skrotas, iaf för att controllera DAW och softsyntar .. nåt 16bitars borde räcka fint, ja tom 12 bitars, 128 steg hörs tydlig för ofta ..

under 2006 vill jag se en mackie control med usb/fw med fet upplösning ist för midi

jag vill se propellerheads göra en LFO modul till reason

jag vill se NI fixa ett smidigare sätt att spara patcher på i reaktor

jag vill se moduluppbuggda kanaler i cubase/nuendo, där man kopplar fritt mellan input och fader, sätter punkter för send, osv .. och kan spara inställningar med kopplingar och plugins .. fett najs vore det ..

Ursprungligen av nihad:

håller med om att midi borde skrotas, iaf för att controllera DAW och softsyntar .. nåt 16bitars borde räcka fint, ja tom 12 bitars, 128 steg hörs tydlig för ofta ..

Definitivt. Synd att inte fler använder OSC eller USB, men det är väl dyrare och krångligare än MIDI.

Citat:

jag vill se propellerheads göra en LFO modul till reason

Ja, överlag skulle mer modulära moduler (skulle också vilja se en envelope follower/audio->cv-konverterare) inte vara så dumt. Skulle få mig mer intresserad iallafall. Men Reason 4 borde vara på gång, så man får väl se vad som händer.

Citat:

jag vill se NI fixa ett smidigare sätt att spara patcher på i reaktor

Håller med här med.

drdreas: det finns ju en del mjukvara som klarar PM, men det är kanske inte intressant? Dessutom har tex Alesis Fusion ett par PM-syntar i sig. Som jag förstått det är en del av problemet att Yamaha sitter på en massa patent på området, och det verkar inte som physical modelling blivit den framgång som de hoppades på. Samplingar och olika sätt att bearbeta dem på verkar vara det som gäller (se bara på de större orkesterbiblioteken eller DFH/BFD).

  • Medlem
  • 2006-03-06 10:37

"håller med om att midi borde skrotas, iaf för att controllera DAW och softsyntar .. nåt 16bitars borde räcka fint, ja tom 12 bitars, 128 steg hörs tydlig för ofta .."

Det midi vi kör i dag är ett 8bitars system och skulle vara helt tillräkligt om man körde det fult ut, i dag kör vi en upplösning med 128 men med 8bitar klarar det en upplösning på 256. Så det är upp till maskintillvärkarna att göra prylar som har bättre upplösning och i detta fall inte gränssnittet det är fel på. Jo kanske lite, det borde varit 256 från första början.

Bevaka tråden