- sabe
- Medlem ●
Det kommer alltid finnas ett behov av synthar, iallafall för dom som gör liveframträdanden. Tvivlar starkt på att datorn kommer kunna ersätta helt o hållet.
Men om man sitter hemma i sovrummet och spelar in så har nog behovet av hårdvara minskat rättså kraftigt.
En gissning är att den mer specialiserade hårdvaran går en ljus framtid till mötes (eller iaf ligger kvar på samma nivå som nu), medan workstations o dyl tynar bort. Tror inte att tex. Moog kommer att förlora nån försäljning till mjukvara...
Helt klart. Vanliga VA-syntar går nog till sin grav, det finns helt enkelt ingen egentligen anledning för dom att finnas. Däremot kommer det nog att komma syntar med mer avancerade kontroller, inte bara lite knobs och sliders (fast kommer ju en massa kontrollytor till mjukvara också). Direktkontrollen på hårdvara är ju dess stora fördel, och det kommer väl utnyttjas. Tror att syntar med en massa menyer och mindre direktkontroll kommer att dö ut.
Helt klart. Vanliga VA-syntar går nog till sin grav, det finns helt enkelt ingen egentligen anledning för dom att finnas. Däremot kommer det nog att komma syntar med mer avancerade kontroller, inte bara lite knobs och sliders (fast kommer ju en massa kontrollytor till mjukvara också). Direktkontrollen på hårdvara är ju dess stora fördel, och det kommer väl utnyttjas. Tror att syntar med en massa menyer och mindre direktkontroll kommer att dö ut.
Ja säkert blir det så, själv skiter jag i om det är en VA, bara den låter bra, likaså vill man ju ha en del rattar för att enkelt kunna göra egna ljud...nämen är det inte just VA-syntharna som har det, ojdå.
Jag tror vi kommer se fler och fler små DSP-enheter. Typ minimax ASB fast mindre och billigare. En arp2600 med 4 rattar och en display för 4000:- typ.
Ju billigare det blir att producera DSP-enheter desto sämre/mer kryptiska kommer användargränsnitten bli (fler tyskar kommer se möjligheten att tjäna sig en hacka, vilket kommer leda till att en massa tüska civilingenjörer kommer försöka skapa humana gränssnitt. Och alla vet ju var det kommer sluta..), så jag kan inte se någon anledning till att synthar med menysystem kommer dö ut. Snarare tvärt om.
Den helanaloga synthen kommer bli kuriosa, dyr och bara för de som måste ha en.
Nu måste jag nog ha en kopp kaffe ändå.
Ju billigare det blir att producera DSP-enheter desto sämre/mer kryptiska kommer användargränsnitten bli (fler tyskar kommer se möjligheten att tjäna sig en hacka, vilket kommer leda till att en massa tüska civilingenjörer kommer försöka skapa humana gränssnitt. Och alla vet ju var det kommer sluta..)
Vipps så skapar man en klassiker av mistag och en helt ny musikgere uppfinns basserad på en misslyckad maskin. 303 revolution igen typ.
Fast hur blir det med synthar som går mot en Virus|TI lösning? Som fungerar som ett keyboard, controller och hårdvarusynth i ett och som dessutom är skräddarsytt med VST.
Jag tror att den typen av synthar kommer öka mer och mer.
Jag tror att huruvida hårdvaru synthar kommer dö ut eller inte hänger väldigt mycket på
graden av interatkion mellan hårdvarukontroll och mjukvara som kommer erbjudas i framtiden, eftersom för många så kan inte en mus ersätta känslan av att ratta direkt på instrumentet.
@Sami: Kan du ärligt säga att du kan höra skillnaden på en CS80 och en CS80v i en mix? Eller en minimoog och en virtuell minimoog (arturias t.ex.)?
Ajabaja, inte sätta igång den diskussionen igen ;-P
Jag tror också på integrerade hårdvaru/mjukvarusyntar i framtiden. Eller helt enkelt mjukvara med en dedikerad kontrollyta, för det är ändå rätt mycket smidigare att ta med sig sin laptop, ett masterklaviatur och några små specialiserade kontrollers än 6-7 hela syntar.
Även fast jag är hårvarufanatiker så tror jag tyvärr att mjukvaran kommer att ta över helt och hållet när det gäller både ljudgenerering och inspelning Jag tror dock att mjukvaran kommer att utvecklas i symbios med dedicerad hårdvara för interaktionen mellan instrument och musiker. Det är också inom detta område som vi kommer få se den snabbaste utvecklingen de kommande åren ...
Analoga gamla reliker blir tyvärr dyrare och dyrare att både köpa och underhålla. Vissa vintage-syntar är redan idag riktigt problematiska och kostsamma att underhålla p.g.a bristen på reservdelar
P.S.
Det kommer dock alltid finnas kufar som jag som kategoriskt vägrar att använda någon form av mjukvara som snurrar i en PC eller Mac! Länge leve styrspänningar!!!
D.S.
Ajabaja, inte sätta igång den diskussionen igen ;-P
Personligen har jag inget mästerligt tränat öra, men det finns ju fortfarande en hel del (av de som tror sig veta något) som bestämt hävdar den överlägsna kvalitetne med analogt. Det var därför jag skrev inlägget lite tvetydigt för att vara lite diplomatisk.
Hårdvaru synthar har ju en viss beroendeframkallande effekt. Har man en vill man ha en till osv. Men hur är det med er, övergår ni mer till mjukvara?
Att hårdvarusyntar skulle ersättas med peka-med-pekfinger-gränssnitt på datorskärm känns ju smått barockt. Lite som att förvänta sig att folk ska skriva på tangentbord med ett finger. Å andra sidan finns det ju flera hemska menysyntar från 80-talet som med fördel skulle kunna rationaliseras bort och förmodligen skulle bli mer lättanvända som mjukvara.
Vanliga VA-syntar går nog till sin grav, det finns helt enkelt ingen egentligen anledning för dom att finnas.
Jag ser inte Nord Lead-serien skulle upphöra och försvinna. Grejen med den typen av VA-synthar idag är ju gränssnittet. Peka och klicka på en skärm ger inte mig samma tillfredsställelse som att få hänga över en Nord Lead 3 och skruva fram något soft ljud.
Att hårdvarusyntar skulle ersättas med peka-med-pekfinger-gränssnitt på datorskärm känns ju smått barockt. Lite som att förvänta sig att folk ska skriva på tangentbord med ett finger. Å andra sidan finns det ju flera hemska menysyntar från 80-talet som med fördel skulle kunna rationaliseras bort och förmodligen skulle bli mer lättanvända som mjukvara.
Du tänker på Korg M1 och Korg Wavestation som nu finns som mjukvara? M1:an var ju öken att pilla på och även om Wavestation var bättre tycker jag att mjukvaruversionen har klart bättre överblick (men varför, varför, varför kan man inte EXPORTERA ljud skapade i Legacy till sin riktigta, omjuka, Wavestation?). Korg har hostat ur sig en trave synthar som inte har varit helt lätta att editera. TR-racken och Prophecyn var inte precis lättjobbade. Och nu undrar jag när Prophecy/Z1 och 01/W kommer som Legacy-mjukvara. Det skulle jag lätt kunna betala pengar för. En Prophecy vore kul att ha igen, tror jag.
Personligen tycker jag att Virus|TI är helt rätt steg i utvecklingen. Hårdvara integrerad med mjukvara. Mer sånt. Varför inte kunna bounce:a ned en hårdvarusynth på samma sätt som en mjukvarusynth? Måste man sitta och vänta på det där 5 minuter långa padljudet? Knappast tidsoptimalt.
Nord Modular är bara halva steget mot Virus|TI, om jag har förstått TI på rätt sätt. På en Nord Modular använder man en programvara för att hantera synthen, och i G2-fallet gör man det via USB istället för MIDI. Just USB må vara nytt för sin tid när det kom, men SoundDiver och andra editorer till synthar är ju knappast någon nyhet.
Men, som jgb så väl säger det. Det handlar om att skilja på att skapa och spela. Och jag håller med Sawtooth med. Så se nu till att ha kul när ni håller på.
Jag tror att det alltid kommer att finnas hårdvarusyntar. Däremot så kommer marknaden att minska, men det är ju något vi sett i flera år vid det här laget. Jag tror vi är en rätt ovanlig grupp användare här - många har högvis med hårdvarusyntar, de flesta har ingående kunskap om datorer och inspelningsprogram, men de flesta musiker jag träffar är långt ifrån den nivån. (Någon måste köpa alla workstations och hemkeyboards, tex.)
Datorers styrka är att de är väldigt flexibla. De kan fylla väldigt många roller, från samplespelning med jätteljudbibliotek, till ljudredigering, sequencing, analoghärmning, modulärsyntes och mycket mer. Där har hårdvara inte en chans att konkurrera på med samma pris/prestanda. Därför tror jag som Peter H att framtiden ligger i mer specialiserad hårdvara, det är inte lika lätt att ersätta med en dator. Machinedrum och Nord Electro är bra exempel på det.
Och så kommer det alltid finnas en marknad för de som inte litar på datorer på scen, antingen smör-och-bröd-syntar (vilket dansband skulle nöja sig med en laptop tror ni?) eller mer specialiserade syntar (VA och riktiga analoga i första hand).
Tror också på ett fortsatt utvecklande med integration hårdvarusynth som kontroller och mjukvarubaserade synthar/sampler.
Om 5-10 år lär ju tex. dom bärbara datorerna var ganska kraftfulla och stabil nog att plock med upp på scen vid liveframträdande. Det som blir intressant att se är om det tas fram någon "vassare" gränssnitt mellan dator och synth. Någonting som ersätter firewire/usb och kanske tom. MIDI. Även ASIO2.0 bör ju kanske få sig en uppfräschning i framtiden.
Så visst, hårdvarusynthen i form av exempelvis Motif, Triton, XV5080 etc. tror jag faktiskt kommer halvdö medan kontrollerkeybords (vikket jädra ord) kommer fortsättas utvecklas.
"Riktiga" analogsynthar går säkert också en ljus (men dyr?) framtid till mötes.
Kanske man kan hoppas att musiker lessnar på torrmjölk och efterfrågan på fet go standardmjölk gör så att priserna pressas...
Håller med att det är snäppet tråkigare att göra musik med endast mjvara. Däremot tyckte jag absolut inte så bara för något år sedan. Det man saknar med mjukvara är direktheten mer än analogkänslan - bara slå på strömbrytaren och börja spela och ratta. Att få igång Reaktor är ju en liten annan resa.
Men om man ändå sitter och ha startat upp tex. Cubase så är det guld med VSTi'er som många gånger låter jäkligt bra.
Men att göra musik är aldrig riktigt tråkigt...
nej, men att sitta och peta på allt bara för att man kan och ser så bra typ eq.etc... bättre med krokigrugg över eett mixerbord och ha skägg!!
Man får låta bli att peta på pixlar. Peta näsan med vänsterhanden och gör musik med den högra...
Fast just direktåtkomsten på alla parametrar går ju att lösa så lätt med kontrollerhårdvara. Om vi tar exemplet ableton live så kan man ju där hur enkelt som helst binda ihop vilken midikontroller som helst till vilken parameter som helst i vilken synt som helst. Visst, det tar någon minut att starta sin sequencer, men SÅ fasligt är det inte.
Håller med om att det är mer insiprerande med hårdvara. Det är svårt att programmera känsla. Melodier och pads/stråkar måste spelas. Annars blir det platt och okänsligt.
Edit: kom på att det har ju igentligen ingen betydelse för denna diskussion, om man tänker midi-klaviatur eller hårdvaru sequencers.
Håller med om att det är mer insiprerande med hårdvara. Det är svårt att programmera känsla. Melodier och pads/stråkar måste spelas. Annars blir det platt och okänsligt.
Gammalmodigt. Numera finns det mjukvara för sånt.
Jag tror att gränsen mellan hårdvara och mjukvara kommer att luckras upp. En modern synt är ju en dator med en specialiserat gränssnitt, och om man kombinerar bättre gränssnitt (Lemur och andra smartare kontrollers) ser jag ingen större skillnad mot att använda hårdvara.
Sen är det långt ifrån alla hårda syntar som är särskilt direkta eller smidiga att använda. Om jag kunde få tillbaks alla timmar jag ägnat åt att programmera min TX81z skulle jag bli lycklig. Samma sak för de med tempramentsfulla analogsyntar som måste värmas upp innan de håller tonen. Jag ser inte riktigt skillnaden mot att vänta 30 sekunder på att ens sequencer är uppe och rullar.
Tycker man ändå kan se en viss trend. Persondatorer har använts till och från av vanliga musiker som hjälpmedel nu i runt ett kvarts decennium till sequencing och annat, men datorernas utformning och användningsområden har ändrats rätt mycket under den tiden. Mjukvarusyntar och deras prisvärdhet är ingen direkt nyhet, men trots det fortsatte folk att köpa nya syntar på 80- och 90-talet. Fortfarande är datorer krångligare att använda än riktiga syntar och anledningen bakom att folk hellre använde en Yamaha DX100 eller FB-01 än en syntmässigt likvärdig Yamaha CX5M musikpersondator, finns fortfarande kvar idag.
Hur jäkla kul är det att jamma loss på en datorskärm egentligen?
Tycker man ändå kan se en viss trend. Persondatorer har använts till och från av vanliga musiker som hjälpmedel nu i runt ett kvarts decennium till sequencing och annat, men datorernas utformning och användningsområden har ändrats rätt mycket under den tiden.
Hur tänker du nu? Musiker använde ATARI och Cubase för snart 20 år sedan.