- PF
- Medlem ●
- Uppsala
i 99:or är ju inte att betrakta som "normalanvändare" direkt
inte? det är väl precis till "medel-99an" som tex Moogs produkter vänder sig, är det någon här som tror de kommer sluta tycka om hårdvarusyntar?
ja tror absolut inte att hårdvara kommer försvinna, den kommer existera parallelt med mjukvaran, mjukvara kompletterar hårdvara o vice versa. E ju det som är de fina lixom
Kreativitetsdödande o dåliga "musiksystem" är de som inte funkar / de som tar onödigt lång tid/mycket krångel till att få fram något användbart med / låter dåligt, om systemet sedan kommer i mjukvaruform eller i hårdvaruform spelar ingen roll.
inte? det är väl precis till "medel-99an" som tex Moogs produkter vänder sig, är det någon här som tror de kommer sluta tycka om hårdvarusyntar?
Det där stämmer ju inte alls. Hur många av oss har Moogar? 50 pers av drygt 3500? Moog är ett ganska extremt lyxmärke med en väldigt nischad marknad och jag tror inte att så många fler än vissa proffskeyboardister, studior och analogentusiaster kan tänka sig att hosta upp 30 kilokronor för en monofonisk analogsynth. Även bland 3500 reggade 99:or är Moogar troligen klart överrepresenterade jämfört med den stora massan av "normala" musikskapande människor.
Det är det jag menar: trots att det är svindyrt kan ett märke som Moog hålla sig flytande tack vare ett (relativt) litet antal entusiaster. Samma med Elektron, Hartmann mfl. Och de märkena eller andra med samma inriktning kommer bergis att finnas i framtiden också.
Och även här har debattens vågor gått höga när det diskuterats för eller emot mjukvara/hårdvara. Det råder ytterst delade meningar och därför tror jag att utvecklingen kommer att gå i båda riktningarna även i framtiden.
Men frågan är lite vilka som styr marknaden? En musiker som bara spelar utan att producera, kanske nöjer sig med bara en eller två synthar, medan vi som producerar kanske gärna lägger ner lite mer pengar på att köpa exklusiva grejor som ger oss exakt det sound vi vill ha.
I en livesättning behöver man inte ha någon märkvärdig keyboard/synth, det är mer hur man trakterar den som avgör. Många band som kanske spelar in sina skivor i en studio fullproppat med analogt godis nöjer sig ofta av praktiska skäl att köra med en enkel sampler på scen.
Den som betalar för sig bestämmer när det gäller de kommersiella aktörerna.
Den som bygger själv (mjukt eller hårt) bestämmer själv
Den som kommunicerar med någon utvecklare , kommersiell eller icke, bestämmer i den mån utvecklaren lyssnar.
Håller helt med om livebiten, men allt är inte syntar och samplers. En percussionsnubbe skulle kunna lira octapad och sampler lika väl som något annat, men väljer alla att göra det? Majoriteten? Minoriteten?
Håller helt med om livebiten, men allt är inte syntar och samplers. En percussionsnubbe skulle kunna lira octapad och sampler lika väl som något annat, men väljer alla att göra det? Majoriteten? Minoriteten?
Digitala trumset börjar bli väldigt vanliga nu och jag kan lätt tänka mig att majoriteten av band på lite större scener kommer att använda digitala trummor om 10 år, både av praktiska och ekonomiska skäl.
Att mjukvara kan ersätta hårdvarusyntar beror ju på att de både kan ha samma ljudmöjligheter (speciellt om vi talar om DSP-baserade syntar) och samma gränssnitt - en Nord Lead och Korg Legacy är ju i praktiken identiska i funktion om man bortser från var den ljudgenererande delen sitter. Men det finns inga bra elektroniska ersättare till tex gitarr eller blås, varken ljudmässigt eller när det gäller gränssnitt, så där har jag svårt att se att de skulle ersättas med mjukvara.
Kruxet är väl att vi här överlag är rätt snåla jävlar som helst köper begagnat och/eller vintagesyntar, vilket knappast gör synttillverkarna rikare. Ett genomsnittligt dansband som köper en workstationsynt för 20lappar är betydligt lönsammare för musikaffärerna.
Medlemmarna på 99musik är en rätt liten del av marknaden, men jag tror inte man ska underskatta hur många "vanliga musiker" som ändå är intresserade av hemmainspelning. Uppenbarligen rätt många, av döma av läsarsiffrorna för Studio och MM, och av hur rik Uli Behringer blivit.
Ersätt hemorgelkänslan virtuellt hörni, med två manualer, baspedaler och accentpedal - hela kroppen får jobba för att göra gammeltjoadansband med rhumbatakt - det kan dom jä'lar aldrig få in i en cpu. Och sen slipper man knasdatorer och forum
Edit: Glömde ju -.... 0ms latency!!!!!
False messiah: La du märke till att jag var generaliserande? Jag håller ju givetvis med dig på samtliga punkter. men jag tyckte det framgick i vad jag skrev också.
1984-1986var analogt sten dött!
På Deluxe stog 8 Xpandrar och mögglade, och på Musikbörsen
på den tiden Jerker hade den låg i källaren (Joan var knappt född)
drällde det av JP8, på KBC längre ner på gatan drällde det av P1, P5
och Jammaha återförsäljarna (hade egna Jammaha butiker)
vällde det ut CS30-40M ur graderoberna, faen att jag inte köpte dem alla!!:D
Personligen tycker jag bland det mest inspirerande arbetsredskapet är en stabil dator med ett bra midi-klav, en bra controller samt en intuitiv mjukvara där mappningen till klav och controller är i stort automagisk. Reason är ett väldigt bra exempel på detta. Allt är samlat på ett ställe, inte massa strul med att få prylar att funka ihop, inte massa strul med att flytta sig mellan olika instrument/boxar för att ratta saker etc etc, samma interface till allt, löjligt enkelt när man vill spela in det man har gjort etc.
För mig är det precis lika spännande att klämma på nya usb-controllers som att leka med nya syntar. Ljuden vet jag ju redan att datorn kan prestera, så det handlar för mig bara om ett bra användargränssnitt för att komma åt ljuden. Har ett par VA-syntar, men använder dem i stort sett aldrig, eftersom de bara känns som ett lite bökigare interface med lite fler begränsningar än att använda en AU utan att få något tillbaka.
Visst, spelade jag i band kanske jag hade använt hårdvara mer, men ärligt talat vet jag inte. Min laptop + midiklav känns minst lika smidigt att plocka med som en synt och långt mer flexibel.
1984-1986var analogt sten dött!
På Deluxe stog 8 Xpandrar och mögglade, och på Musikbörsen
på den tiden Jerker hade den låg i källaren (Joan var knappt född)
drällde det av JP8, på KBC längre ner på gatan drällde det av P1, P5
och Jammaha återförsäljarna (hade egna Jammaha butiker)
vällde det ut CS30-40M ur graderoberna, faen att jag inte köpte dem alla!!:D
Ja,
och fan att Kalle Gerdhems fru slängde de två stycken Synthi AKS som stod i garaget 1986 för att de var osäljbara enl Kalle och bara tog upp plats!
:eek:
Det var bland det värsta jag någonsin hört..
Unfgefär som att jag på 90-talet bytte min "baslåda" (tb-303) mot ett 2-kanals kenton MIDI/CV..
och var nöjd!
Jag tror fortfarande på hårdvara. Inte förklädda PC-datorer, utan riktiga grejer typ voyanger o dyl.
Jag tror fortfarande på hårdvara. Inte förklädda PC-datorer, utan riktiga grejer typ voyanger o dyl.
Jag tror att hårdvarusyntar kommer att fortsätta tappa mot mjukvara och kontrollers. Billigare, kraftfullare, och såpass små skillnader i ljud för de flesta. (Och av att döma av kommentarerna kring ljudexemplen på tex Jupiter-8 som lagts upp här så tror jag att vad man föredrar delvis har att göra med vad man växt upp med.)
Däremot tror jag att både analogsyntar och DSP-baserad hårdvara kommer att finnas kvar. I det första fallet handlar det om såpass enkel teknik att små tillverkare kan sätta ihop produkter och det finns tillräckligt många som vill köpa analogsyntar, och i det andra fallet så finns hela marknaden för livebruk, replokaler, hemmaklinkande utan dator osv. Men jag tycker man ser många med riggar bestående av en eller ett par kontrollers och sedan mjukvara för ljudgenerering, och det måste rimligen urholka marknaden för hårda syntar rätt rejält.
robopants: när det gäller ljudgenerering, visst. Men när det gäller gränssnitt och interaktion med annan utrustning så gör det stor skillnad om koden körs som en plugin på en vanlig dator eller om det är fristående hårdvara. Ingen skulle få för sig att kalla en Akai-sampler eller en Lexicon-effekt för dator, även om de är digitala apparater under skalet.
(Och det sitter ju mikroprocessorer och mjukvara i en hel del analogsyntar också, för den delen. Men ur alla praktiska synvinklar är det analogsyntar.)
Jag räknar då inte allt som är byggt enbart för att vara en musikmaskin för hårdvara (alltså saker som inte är gjorde för eller inte heller klarar av att göra annat om man inte tar ut delarna och bygger om).
Neuron är väl vanliga PC-komponenter under huven, men det är hårdvara i min bok då det inte går att göra annat än att alstra musik med den.
En vanlig PC med klaviatur och sånt blir ju inte musikhårdvara, då det går att göra annat på den utan problem.
En moddad C64 som inte längre har tangenbord eller joystickuttag utan enbart driver ett SID-chip vore exempel på vad jag skulle kalla hårdvara.
Tja... åt det hållet iaf, finns ju alltid gränsfall
Jag tycker ändå det är en viss skillnad när ljudgenereringen är digital och när styrningen av komponenter är digital och ljudgenerering analog. Frågan är när det kommer ett controllerkeyboard med inbyggd dator som bara kör vst-pluggar i ett litet fönster.
Jag tycker ändå det är en viss skillnad när ljudgenereringen är digital och när styrningen av komponenter är digital och ljudgenerering analog. Frågan är när det kommer ett controllerkeyboard med inbyggd dator som bara kör vst-pluggar i ett litet fönster.
Visst är det skillnad mellan analog och digital ljudgenerering, men min poäng var att det finns andra (och i mina ögon viktigare) skillnader mellan hårdvara och mjukvara.
När det tex gäller Elektrons apparater är gränssnittet och att de kan användas fristående den största anledningen till att folk använder dem, eftersom samma ljud i princip skulle kunna göras i mjukvara.
Jäklar vilken klimp! Det ser verkligen ut som dom tagit en vanlig dator och tryckt in i ett plåtskal. Jag tror nog snarare på något tunnare med flashdrive och touchskärm på hela panelen. De olika syntharna kan man ha på flashkort och naturligvis ska dom kommunicera trådlöst.
Framtiden är här, den är bara inte jämnt fördelad.