Ni som har koll på mjukvarucontrollers, finns det någon controller som anpassar sig efter vilken plugg som är aktiv i datorn och där man kan se vilka parametrar som de olika rattarna styr?
Logic/Mackie Control och Native Instruments Kore. Och Jazzmutant Lemur, om man är beredd att skriva lite kod.
De större programmen stödjer det i större eller mindre omfattning, men det börjar komma allt mer. En av nyheterna i Live 6 var tex "automap" som gör att man kan ha 8 rattar som styr olika parametrar beroende på vilken kanal man står på.
Jag skulle säga att hårdvara är bättre när man har en fast rigg, medan mjukvara leder om man behöver flexibilitet. Själv jobbar jag rätt mycket med effekter, och där är mjukvara definitivt snabbare. Och då har ändå mixerbordet i studion en hyfsat uppkopplat patchbay.
Sen tror jag inte man ska bortse från att långt ifrån all hårdvara är särskilt lättanvänd. Samplers är ju tex i regel pest att jobba med i hårdvara. Dito för multieffekter och många racksyntar.
Men överlag är hårdvara lättare att bemästra som ett instrument i sig (dvs på samma sätt som tex en gitarrist eller annan instrumentalist) och är lättare att använda spontant (jamma osv). Mjukvara kräver ofta mycket mer eftertanke och man når sällan samma slags direkta kontroll mellan gest och musik.
Problemet tror jag är att det finns för många möjligheter i mjukvara. Lösningen är förmodligen att självmant skära ner på vad man kan göra och lära sig behärska delarna som återstår. (Samtidigt blir jag frustrerad av utrustning med för få möjligheter. TR-606 tycker jag tex är dödligt trist eftersom det är såpass snäva gränser för vad man kan göra med den.)
Jag tror att det här är en av anledningarna till att Reason är så populärt hos användarna: man har en given ram att utgå från som sätter gränser, men som erbjuder tillräckligt stora möjligheter för de flesta av användarna. Eller för den delen Monomachine eller MPC, om vi ska tala hårdvara.
Det finns en bra doktorsavhandling om sådana här frågor om någon är på ett akademiskt humör.