Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser hårdvarans framtid ut?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bäst blir det när den där nya prylen kommer som gör att alla till hundra procent kan förverkliga sina musikaliska drömmar!

Jag hålle rmed om att gränssnittet är en stor del av musikskapandet och i min mening den enda anledningen att köpa dsp-synthar men med en touchdisplay, keyboard och dsp med vst-host i en burk behöver man inte sälja och köpa hårdvara hela tiden utan det räcker att byta plugg.

För mig är känslan att göra musik på datorn ungefär som att sitta med skygglappar vid ett gigantiskt modularsystem och koppla patchar med en stålkrok på högerhanden och vänsterhanden bunden bakom ryggen. Det är helt enkelt för långssamt från tanke till parameterändring.

Jaha, robopants. Och vad har analogt eller digitalt med saken att göra? Jag kan förstå din attityd om man diskuterar ljud, men varför göra en åtskillnad i det här fallet och hävda att det ena är hårdvara men det andra inte?

Nu syftar jag alltså på det du sa on Nova, Nord lead osv, inte det du precis sa om datorn.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-31 18:49

"För mig är känslan"...

Den är viktig, Robotbyxa.
Det individuella ställningstagandet.

Kanske skulle dina skygglappar lossna
om du fick se någon av oss som verkligen
jobbar med mjukvara "in action".

Långsamt? Bull...

• Medlem
  • 2006-10-31 18:55

hur menar du du robotbyxan? jag är rädd för att det inte är ett dugg långsammare att göra det i datorn men du får gärna förklara hur du tänker...

Jag kan se mjukvarans fördelar i en proffessionel studiomiljö. Det beror väl på inställningen till musikskapandet. Mjukvara är säkert överlägset när man ska göra stora snygga produktioner och när man jobbar med många projekt samtidigt. För mig är det viktigare att jag har kul medans jag pillar fram ljuden och leker med rythmer osv. Hade jag haft krav på mig att spotta fram en låt i veckan med perfekt mixning hade jag också fått köra med dator.

Ursprungligen av robopants:

Jag kan se mjukvarans fördelar i en proffessionel studiomiljö. Det beror väl på inställningen till musikskapandet. Mjukvara är säkert överlägset när man ska göra stora snygga produktioner och när man jobbar med många projekt samtidigt. För mig är det viktigare att jag har kul medans jag pillar fram ljuden och leker med rythmer osv. Hade jag haft krav på mig att spotta fram en låt i veckan med perfekt mixning hade jag också fått köra med dator.

Och vad är det då som gör att digital musikutrustning (som t.ex Nord Lead) inte är att betrakta som hårdvara? Vad jag vet så fungerar sådana prylar precis lika bra som analoga grejer med avseende på att pilla fram ljud och leka med rytmer.

Men jag håller med annars, jag tycker det är roligare att mycket mer inspirerande att mecka med prylar. Däremot är ju datorn fin för att arrangera allt, så det är ju bara att kombinera. Man behöver inte slåss för att man tycker olika!

• Medlem
  • 2006-10-31 19:08

För mig är det viktigare att jag har kul medans jag pillar fram ljuden och leker med rythmer osv.

Det här stämmer in lika bra på mjukvara som hårdvara, allt är beroende på person.

Jag förstår din poäng på ditt rent personliga plan, resonerar så själv. En generalisering till att gälla alla går absolut inte, det här är individuellt.

• Medlem
  • 2006-10-31 19:01

men det kan vara lika kul på en dator att bara ratta runt lite, eller? jag tänkte på det du sa om att det var långt mellan tanke och parameterändring, hur menar du?

Jag menar inte att det ena skulle vara bättre än det andra eller att det skulle finnas någon konflikt mellan hård/mjukvara. Jag tycker bara definitionen är intressant att disskutera. En Nord lead är ju en dator i en låda med dedikerade rattar. I mina ögon är den lika mycket hårdvarusynth som en dator med en bra controller.

Det jag menar med att analoga grejer är "snabbare" är inte att man kan göra en låt klar fortare utan bara att när man vill ändra en parameter så kan man sträcka ut armen och ratta. Kör man 8 mjuksynthar, mixer, effekter och sequencer på datorn så är det ett jäkla bläddrande och klickande innnan man hittar sin parameter. Så vitt jag vet finns det ingen kontroller som kan fixa alla olika pluggar per automatik.

• Medlem
  • 2006-10-31 19:28

jämför vi: 1 hårdvarumaskin med 8 VSTinstrument + effekter och sequenserprogram eller jämför vi 8 hårdvarusynthar + ett effektrack + MPC + mixerbord (+allt kablage) med 8 VSTinstrument + VSTeffekter och sequencer prog? bläddra med musfingret eller rulla runt på stol/böja sig/sträcka sig känns som en rätt liten skillnad egentligen. tycker inte du det också?

Jo, ju större arrangemanget blir ju smidigare blir mjukvaran. Jag kör ju bara med några få tabletopsynthar och ett keyboard så jag når allt samtidigt. Jag har också suttit och mixat flera spår audio/midi i cubase med både pluggsynthar och effekter. Det känns som om resultatet är "belöningen" när man jobbar med mjukvara och vägen när man leker med hårdvara.

Ni som har koll på mjukvarucontrollers, finns det någon controller som anpassar sig efter vilken plugg som är aktiv i datorn och där man kan se vilka parametrar som de olika rattarna styr?

Ni som har koll på mjukvarucontrollers, finns det någon controller som anpassar sig efter vilken plugg som är aktiv i datorn och där man kan se vilka parametrar som de olika rattarna styr?

Logic/Mackie Control och Native Instruments Kore. Och Jazzmutant Lemur, om man är beredd att skriva lite kod.

De större programmen stödjer det i större eller mindre omfattning, men det börjar komma allt mer. En av nyheterna i Live 6 var tex "automap" som gör att man kan ha 8 rattar som styr olika parametrar beroende på vilken kanal man står på.

Jag skulle säga att hårdvara är bättre när man har en fast rigg, medan mjukvara leder om man behöver flexibilitet. Själv jobbar jag rätt mycket med effekter, och där är mjukvara definitivt snabbare. Och då har ändå mixerbordet i studion en hyfsat uppkopplat patchbay.

Sen tror jag inte man ska bortse från att långt ifrån all hårdvara är särskilt lättanvänd. Samplers är ju tex i regel pest att jobba med i hårdvara. Dito för multieffekter och många racksyntar.

Men överlag är hårdvara lättare att bemästra som ett instrument i sig (dvs på samma sätt som tex en gitarrist eller annan instrumentalist) och är lättare att använda spontant (jamma osv). Mjukvara kräver ofta mycket mer eftertanke och man når sällan samma slags direkta kontroll mellan gest och musik.

Problemet tror jag är att det finns för många möjligheter i mjukvara. Lösningen är förmodligen att självmant skära ner på vad man kan göra och lära sig behärska delarna som återstår. (Samtidigt blir jag frustrerad av utrustning med för få möjligheter. TR-606 tycker jag tex är dödligt trist eftersom det är såpass snäva gränser för vad man kan göra med den.)

Jag tror att det här är en av anledningarna till att Reason är så populärt hos användarna: man har en given ram att utgå från som sätter gränser, men som erbjuder tillräckligt stora möjligheter för de flesta av användarna. Eller för den delen Monomachine eller MPC, om vi ska tala hårdvara.

Det finns en bra doktorsavhandling om sådana här frågor om någon är på ett akademiskt humör.

Bevaka tråden