Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jupiter8

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 18:41
Ursprungligen av mec:

Allt i låten är JP8. Inget samplat, utan hederlig multitracking.
Jag tycker nog att JP8 och Juno60 är mer olika än lika i soundet.

Tyvärr sålde jag den för ett par år sedan. Shit vad jag ångrar mig.
Skall absolut skaffa mig en igen.

Jag gjorde precis samma sak med min JP4, men så hittade jag en superfin "hottad" JP4 i Tyskland som jag slog till på. En vecka senare stod den utanför dörren; med notställ, pedal och allt.

Nummer två säljer jag inte i första taget. (Den första gick till "välgörande ändamål", dvs. en kille i bandet "Frederick Fleet" köpte den. Vet inte om de fortfarande spelar, men jag gillade deras musik!)

• Medlem
  • 2006-10-22 23:47

tittade direkt på min juno-60 när jag satte på låten fast många ljud i låten kändes allt för spejsade och komplicerade för att va en juno. men klart är det soundlikheter mellan junosarna och jupitern

basen är helt brutal! grym demo.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-23 00:13

Denna synth ger en INSPIRATION. Det är obetalbart.
Demon ni hör är en sån "nördgrej" jag fick för mig en kväll.
Jag skulle BARA använda JP8 till allting, och så blev det.

Kul med demo mec. Som Airwolf sa så går säkert många av de simplare ljuden att göra på en Juno 60 (eller annan synth för den delen)

Det som slår mig är vilken unik karaktär Jupiter 8 har. Den har ett "eget sound" som inte låter som andra synthar. Det är väl det man får betala för.
Kan ju säga att MKS80 inte alls har samma karaktär och inte kan göra många av ljuden i demot. Annars så är det ju en trevlig synth med.
VariOS8 har lite av JP8 filtrets karaktär, men något är fel, den låter lite plast.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-23 00:46

MKS80 är bra den med, men är en helt annan synth.
Sådana dyker ju upp var och varannan dag.
Det var längesedan jag såg en JP8 till salu. Vi börjar kanske bråka om dom som dyker upp..

• Medlem
  • 2006-10-23 08:09

Angående demolåten så visste jag inte att J8:an kunde göra phasereffekten som kan höras på paden runt 2:15. Anledningen till att folk tycker att det låter Juno-60 är väl kanske att kompositören av denna demolåten inte har använt särskilt vilda effekter eller modulationer. Man kan göra helt sinnessjuka grejer med den synthen vilket inte alls framgår här (inte för att låten är dålig - bara ofullständig ).

Vad skulle folk annars säga är likheter och skillnader mellan Jupiter-6:an och 8:an?

//Tomas - som fick sin J8:a för 16k via Vendolin (ingen DCB eller MIDI)

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-23 08:47

Phazern är en sunkig gitarrpedal. Inte Jupitern.
Den här trudelutten visar bara lite grand av vad som är möjligt.
Komponerades egentligen som musik till ett rymdspel som inte blev av...

• Medlem
  • 2006-10-23 09:15

JP8 är säkert underbar....men skulle verkligen vilja höra någon spela sig i genom hela ljudbanken i sin JP8. För att ge en hel bild! gör inget om filne blir typ 20min:)

Även om jag har lirat på såna där ett par gånger nu så har jag aldrig fastnat för dess ljud. Känns enormt överskattat. Däremot så kan de säkert vara inspirerande att jobba med eftersom de ser ganska så grova ut.

Roland / Boss prislista oktober 1983 säger 41950 sek utpris inklusive moms.

Om man använder SCB:s prislathund blir det 86759 på årsmedeltal 2005. Dvs det var inte nått man fick av farsan i julklapp direkt. Gämför med SH-101 "Solo synthesizer" som i samma prislista kostade 3720 sek.

Ursprungligen av signal:

Om man använder SCB:s prislathund blir det 86759 på årsmedeltal 2005. Dvs det var inte nått man fick av farsan i julklapp direkt. Gämför med SH-101 "Solo synthesizer" som i samma prislista kostade 3720 sek.

Ungefär som min gamla Korg Katalog där Trident kostar ca 25.000 och en MS20 4500kr....
Dock handskrivna priser av min bror på "den tiden".

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-05 11:28
Ursprungligen av signal:

Minimoogen kostade väl runt 15,000 på den tiden vilket i min hjärna ger att polysyntharna sjunkit rejält järmfört med nypris, vilken monosyntharna inte gjort på samma sätt.

Säg vad ni vill men den låter ju inte som 20 000 kronor eller mer.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-23 19:41
Ursprungligen av sisältää:

Nä, men då väger du inte in "lukta på gammal elektronik"- och "skryta för polarna"-faktorerna.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 19:54
Ursprungligen av Mårre:

Nä, men då väger du inte in "lukta på gammal elektronik"- och "skryta för polarna"-faktorerna.

Exakt !

L

• Medlem
  • 2006-10-23 20:23
Ursprungligen av Mårre:

haha! det är egentligen tragiskt, men det är ju sant

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 13:42
Ursprungligen av sisältää:

Finns det någon synth som låter 20.000:- ?

Ursprungligen av zthee:

De flesta låter "weeeooow", "plipp", "muuuuahhhhhhh" eller "schwoooosch". Men vem vet?

Ursprungligen av zthee:

Nej, precis.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 19:37

Njae.....men 19.995:- !

L

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 13:39

Tycker egentligen inte att 20.000kr är så värst mycket om man nu är intresserad. När jag blir äldre skulle jag mycket hellre vilja ha en Mint Jupiter-8 i finrummet än ytterligare en dyr tavla. Själva synthen är ju lite av ett konstverk bara den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-24 13:58

Jag tycker ändå att priserna på gamla synthar är rimliga i jämförelse med vissa gitarrer, trumsets osv

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 22:17
Ursprungligen av John H:

Jag tycker ändå att priserna på gamla synthar är rimliga i jämförelse med vissa gitarrer, trumsets osv

Precis !

Vad är det som är så hemskt med priser runt 20 ? Har det månne att göra med att VST:er är "gratis" ?

L

Jag gjorde ett ljud på min .com häromdagen som lät som 20 000kr i tioöringar som man slänger nerför en trappa, det tror jag inte en JP8 kan. Fast min synth kostade iofs mer...

• Medlem
  • 2006-10-28 00:13

pfft, stryphs .com låter som minst 30k på "glade EP"!

....sådär liksom brett/fett/varmt (*hör hur sis osäkrar sin klysch-uzi*) "wrrrrrrrmschffffffffffssssss"....

Coolt, tack avart

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-28 10:04

"glade EP"? Ohhh ... Den hade jag glömt ... Den plus några andra av Stryphs tidigare alster får det nog bli i stereon idag när jag ska stå i garaget och fräsa frontpaneler till höger och vänster!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-31 16:53

För att?

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-31 16:56

Likadant känd jag när jag provspelade en Nordmodular första gången..
Tyckte inte att den lät "riktigt".
Efter att ha provat göra EGNA ljud på den tyckte jag annorlunda...

• Medlem
  • 2006-10-31 18:17

Prova den i studions skabbiga hörlurar, studioräven själv tyckte den lät mesigt!

Funderar på att låna hem den och köra den genom mina egna prylar.
Dock tyckte jag filtret uppförde sig egendomligt ibland? Liksom "kvantiserade grovt" när man justerade Cuttof? tyckte filtret lät mesigt?

Kan juppen vara kaoiko?

Bevaka tråden