- Gäst
- Oregistrerad ●
Allt i låten är JP8. Inget samplat, utan hederlig multitracking.
Jag tycker nog att JP8 och Juno60 är mer olika än lika i soundet.
Tyvärr sålde jag den för ett par år sedan. Shit vad jag ångrar mig.
Skall absolut skaffa mig en igen.
Jag gjorde precis samma sak med min JP4, men så hittade jag en superfin "hottad" JP4 i Tyskland som jag slog till på. En vecka senare stod den utanför dörren; med notställ, pedal och allt.
Nummer två säljer jag inte i första taget. (Den första gick till "välgörande ändamål", dvs. en kille i bandet "Frederick Fleet" köpte den. Vet inte om de fortfarande spelar, men jag gillade deras musik!)
Kul med demo mec. Som Airwolf sa så går säkert många av de simplare ljuden att göra på en Juno 60 (eller annan synth för den delen)
Det som slår mig är vilken unik karaktär Jupiter 8 har. Den har ett "eget sound" som inte låter som andra synthar. Det är väl det man får betala för.
Kan ju säga att MKS80 inte alls har samma karaktär och inte kan göra många av ljuden i demot. Annars så är det ju en trevlig synth med.
VariOS8 har lite av JP8 filtrets karaktär, men något är fel, den låter lite plast.
Angående demolåten så visste jag inte att J8:an kunde göra phasereffekten som kan höras på paden runt 2:15. Anledningen till att folk tycker att det låter Juno-60 är väl kanske att kompositören av denna demolåten inte har använt särskilt vilda effekter eller modulationer. Man kan göra helt sinnessjuka grejer med den synthen vilket inte alls framgår här (inte för att låten är dålig - bara ofullständig ).
Vad skulle folk annars säga är likheter och skillnader mellan Jupiter-6:an och 8:an?
//Tomas - som fick sin J8:a för 16k via Vendolin (ingen DCB eller MIDI)
Roland / Boss prislista oktober 1983 säger 41950 sek utpris inklusive moms.
Om man använder SCB:s prislathund blir det 86759 på årsmedeltal 2005. Dvs det var inte nått man fick av farsan i julklapp direkt. Gämför med SH-101 "Solo synthesizer" som i samma prislista kostade 3720 sek.
Om man använder SCB:s prislathund blir det 86759 på årsmedeltal 2005. Dvs det var inte nått man fick av farsan i julklapp direkt. Gämför med SH-101 "Solo synthesizer" som i samma prislista kostade 3720 sek.
Ungefär som min gamla Korg Katalog där Trident kostar ca 25.000 och en MS20 4500kr....
Dock handskrivna priser av min bror på "den tiden".
Minimoogen kostade väl runt 15,000 på den tiden vilket i min hjärna ger att polysyntharna sjunkit rejält järmfört med nypris, vilken monosyntharna inte gjort på samma sätt.
Tycker egentligen inte att 20.000kr är så värst mycket om man nu är intresserad. När jag blir äldre skulle jag mycket hellre vilja ha en Mint Jupiter-8 i finrummet än ytterligare en dyr tavla. Själva synthen är ju lite av ett konstverk bara den.
Jag tycker ändå att priserna på gamla synthar är rimliga i jämförelse med vissa gitarrer, trumsets osv
Precis !
Vad är det som är så hemskt med priser runt 20 ? Har det månne att göra med att VST:er är "gratis" ?
L
Prova den i studions skabbiga hörlurar, studioräven själv tyckte den lät mesigt!
Funderar på att låna hem den och köra den genom mina egna prylar.
Dock tyckte jag filtret uppförde sig egendomligt ibland? Liksom "kvantiserade grovt" när man justerade Cuttof? tyckte filtret lät mesigt?
Kan juppen vara kaoiko?