Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPC1000 - Några funderingar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-22 10:49

Har ju länge spanat på mpc1k och jag har ett par funderingar som jag kanske kan få svar på, har nämligen aldrig rört en mpc.

För att få i en hårddisk i den behöver man ett extra kit för att detta ska funka?

När man väl har en hårddisk i, är det bara att joddla över alla samplingar man har på datorn då, eller måste man döpa om och greja?

Finns det mappstruktur i mpc'n, tex jag har en mapp som heter Kick och i den ligger mina kickosar (och går mapparna att föra över direkt från pc'n med)?

Tar det tid att leta och previewa (svengelska är bra) samplingarna på mpc'n?

väl mött.

Hårddisk: japp, man behöver HDM-10 som kostar rek 320:- i Sverige för att montera en hårddisk,

MPC1000 dyker upp som en USB-drive när man har den kopplad via USB till datorn, det är bara att kopiera över grejorna,
det finns mappstruktur.

MPC1000 kan "previewa" samplingar rakt från disk

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-22 12:56

Tackar för infon.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-23 08:29

Ska för övrigt upp och jobba i hufvudstaden nästa vecka, tis-tor. Är förmodligen sugen på öl tisdag och onsdag kväll om det finns någon som är sugen. Finns det dessutom någon som har någon form av mpc som han/hon vill dema lite vore det också toppen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 08:39

Jag har en MPC2KXL jag kan tänka mig att dema. Jag vet inte vilken dag det passar bäst dock. Men vi kan ju höras av. Annars kanske du kan smita ner på Jam och få en demo av en MPC1k..?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-23 08:46

Låter trevligt. Jag kan pm'a mitt mobilnr så får vi se om det passar i nästa vecka. Allt jobb är inte inbokat än, så just nu ser det ut som att jag har en hel del fritid däruppe.

Tisdag är jag totalt fullbokad.. men onsdagen är hittills helt tom från ~kl18. Med tanke på att jag bor ett par meter ifrån zthee och också har en mpc så vill jag antagligen också va med om det blir nåt då

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-23 08:57

Låter ju lysande i om det skulle funka. Vart bor ni? Är inte så haj på sthlm, vet att jag kommer att bo på nån båt vid gamla stan.

Jag bor mellan medborgarplatsen och skanstull.. zthee mer åt skanstulls-hållet. Ungefär 20 minuters promenad från gamla stan.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-23 09:05

Ok, jag ska vara på Svensk Form på skepsholmen och filma något kl 17 ser jag nu, vet inte hur lång tid detta tar, men jag hoppas det inte tar hela kvällen. Om det blir onsdagen kan jag i så fall hoppa in i en taxi så fort jag är klar.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-28 16:02

Hoj hoj,, blir det något mpcande i veckan? Jag åker som sagt upp till hufvudstaden i morgon, har PMat mitt nr till Zthee, skickar det även till Volantis så kanske ni kan höra av er om det blir något? Har för övrigt kollat upp hur länge vi ska hålla på på Svensk Form och det verkar vara till kl 19 på onsdagen. Efter det är jag fri som fågeln.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 16:05

Efter 19 på onsdag är perfa för mig. Får se, min sambo är hemma och är sjuk idag, så vi kanske får ta det hemma hos volle, om han kan. Annars löser vi det på något annat sätt.
Ringer dig på tis eller ons, så får vi stämma av.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-28 16:07

Låter kanon!

Jag är inte helt säker just nu.. men tror att jag kan va med. Isåfall så kan vi köra hos mig.. det skulle ju inte vara första gången 99or samlas där direkt
Jag ska ta en sväng förbi daniel303 innan.. vet däremot inte riktigt när än.

Jag kommer gärna förbi och tittar på. Funderar på om jag vill ha en mpc eller om det bara är ett undermedvetet behov av att vara lika tuff som Dr.Dre, DJ Shadow och outshape. gillar iofs arbetssättet i Live, men ibland vill man ha något fysiskt att banka på.

dyker gärna upp också
men eh? det lutar ju åt att det blir mpc2k classic \ xl för fulla muggar snarare än mpc1k :kaaaka!:

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-29 08:10

jepp, men jag har aldrig suttit med någon mpc alls, därför ville jag få en liten inblick i maskinens funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 08:28

Om vi ska bli så många är det nog bäst att vi tar det hos Volle, annars kommer min sambo få spatt :kaaaka!:

Men vi kan ju pratas om det imöra.

kallback: en mpc är en mpc är en mpc? Det är mest arbetssättet jag är nyfiken på, inte specifikt mpc1k. (för beroende på hur det funkar kan jag nästan lika gärna skaffa en mpd eller liknande för att slå på.)

jao...det förståss
- funkar vellan att dema här också, men då blir det ju i o f s inte direkt gångavstånd (7-10min buss)

Har någon testat den icke-officiella nya uppdateringen till MPC-1000?
3.05 heter den och är gjord av några hemliga japaner.
Maskinen blir t o m bättre än MPC-2500 då sägs det.
Dessutom kan du spela Pong på den...

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ja&u=http://www7a.biglobe.ne.jp/~mpc1000/&prev=/search%3Fq%3Dakai%2Bmpc2500%26start%3D10%26hl%3Den%26lr%3D%26rls%3DDVXA,DVXA:2005-25,DVXA:en%26sa%3DN

http://musicthing.blogspot.com/2006/08/mpc1000s-hacked-os-now-plays-pong.html

kör inte tor (hunden) på en med det os:et?

Gillar nyheterna: "PROPELLANT-ACTUATED DEVICE MUTE"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 15:20

Min tös är hemma och är sjuk. Så hemma hos mig är ingen bra idé att vara. Går det bra hemma hos dig Volle? Vi behöver ju inte bli så långvariga..

Visst! Jag ska förbi daniel303 först.. men jag antar lite löst att jag bör vara hemma igen kl19-1930. Ta med kablage för ljud! Gärna 4m+.. dåligt med sånt hemma nu

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 15:25

Vid 19.30 är ju perfa! Har inte 4m+, 2m max. Men jag tar med kablar och sladdar.

ok.. så långa som möjligt bara.. det går alltid att flytta på saker i värsta fall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 15:34

Kan ta med en mini-mixer och sätta mellan också. Då får jag 4 meter skulle jag tro

jag har annars ett par mixerbord som inte används.. men inget så litet/smidigt.. gör som du vill

har en bx4 .. (4ch distbox) kan ta med den och skarva med annars!
- plockar med x0xb0x också

-- det e vellan ingen mening att plocka med min rostiga MPC utan text på eller??
(eller ja det står kallback stort bara)

Bevaka tråden