Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPC1000 - Några funderingar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 13:41
Ursprungligen av Fjodor:

i load/save menyn på mpc ska det väl finnas ett val för autoload. där kan man be mpcn att inte ladda in dem fåniga hiphopsamplingarna i minnet när man startar upp. annars kan du ju delete:a alla program o sen trycka på purge bland program menyerna för att rensa minnet från alla ljud som inte e assajnade på nåt program.

danke, lyckades till slut få bort dem. måste bli bättre på att manualgräva

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-12 13:17

och nu vill jag veta: är det någon här som kör japsos:et ?

är ambivalent på vad man skall köra.

Faktum är att jag har två minnen för mycket så om någon annan vill ha så finns det ett till.
Jag köpte två som jag skulle ha till mina nya svarta MPC-1000 men fick med minnen på köpet.

(Har för övrigt minst en blå MPC-1000 till salu fortfarande).

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 16:07

argh, har finkammat forumet efter kallbacks knappkombo för att datahjulet ska speeda upp men jag hittar det fanken inte. dessutom hittar jag inte vart man ställer om mellan "one shot" och "note on"..

Vill minnas att dt är shiftknappen man ska hålla intryckt, när man rattar ljulet...

plastknapparna e riktigt tragiskt kapitel på mpc'er (kan ha ett luftglapp mellan knappen och switchen inunder, inger ingen kvalité alls)

antingen får man öppna upp lådan och sen värmeböjja alla plastfästen ELLER så kan man applicera en bubbla med utskuren gaffaTape över knapparna som e vitala, för att få dom att ligga an lite löst mot switcharna under <se till att dom även kan fjädra tillbax, heh> efter det känns allt gott när grejerna sitter tight&fast

det e ju en sunkKontroller i MPCerna...hårdvara som blivit gammalmodig redan innan grejjerna kommit ut på marknaden tyvärr

\\ men det e väl kanske så att dom satsar hellre på utgången men beprövad teknik, än att hålla sig ajour... jag kan inte bestämma mig vad som e best -- men det kan bli trassligt att finna delar lixom

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-15 21:52

hoj hoj, nu har jag fått leka med mpc'n i några dagar och jag tror bestämt att det är ett av de bästa köp jag någonsin gjort.. vilken spelglädje

en liten fråga.. kan man inserta effekter eller är det bara send som gäller? hajar inte riktigt effekt-delen.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-15 22:10

vad ger man för en mpc1k nowadays?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-15 22:34

ny ca 10 laxar, beg vet inte riktigt.. 6500 kanske?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-15 22:59

gav 7k. men då inkluderade det en väska samt 2 extra flashkort varav den ena låt på på 1gb

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-16 02:05

alright... Nä, det blir nog en Trigger Finger för min del ändå. Attans bara att du odlarn behöver pengarna den 18:e. Vad ska du med dom och göra egentligen?

*trådkapniiing*

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-16 08:02

behöver pengarna när jag är uppe i sthlm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 08:08

odlarn, nu vet jag inte hur det är på 1k:n, men om du kör full send på aux:en och drar ner till noll på orginalljudet så har du ju i princip fått det som en insert?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-16 08:13

jao, men måste man då begränsa sig till två effekter för allt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 08:16

Ja. Du kan ha 2 effekter totalt och sen en effekt på mastern. Inte mer.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-16 08:18

aha, bra, då vet jag och slipper försöka hitta något som inte finns

Här är ännu en fundering! Jag funderar på att tjacka ett par CF-kort till min.. Någon som hört något om eller märkt av skillnader hastigheter på olika CF-kort? Det är ju en jäkla skillnad på dem annars.. men är kanske mpc'n sådan flaskhals så att man lika gärna kan köra med något billigt/långsamt bös utan att råka ut för segare läsningar/skrivningar?

det snackades aktivt om olika fabrikat för cf kort och intern minne till mpc1k på mpc-forums vet jag. tror inte det e så stor skillnad mer än att akais produkter e dyrare än allt annat.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-28 11:36

Nuså! Nu har man maxat minnet, fått ett 4gigs cf-kort av en polare och köpt det nya oset.
Inflyttningpartaj ikväll och mpc imorgon. I'm good to go bejby.

Länk till tillägsdelen i manualen, de är redan på ver 4.11

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-09 08:27

Mjaha, nu har jag haft den lilla mysburken ett tag och har lite mer funderingar.

Sätter mig ofta ner och samplar och klipper, lägger trummor och bas, men sedan fastnar jag i den första loopen. Kommer alltså inte vidare. Hur gör ni andra mpcare när ni sätter igång? Har ni några tips på ett bra arbetsflöde?

Sedan har jag inte riktigt kommi in i namngivningen än. Oftast sitter jag i en halvtimma efter jag gjort något jag är lite nöjd med och namnger allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 08:40

Gör en annan loop. Eller banka på fel pad. Annars kan man kopiera upp loopen till en annan seq och sen spejsa loss. Göra fill och sånt, sen sitta och alternera mellan dem. Jag gör ibland en 2 bars loop, sen kopierar jag den till en 8bar, lägger in något i slutet på den och pillar in små detaljer mellan.

Oftast så börjar jag på spår 1, lägger in grunden (oftast 1 eller 2 ljud), sen upp till nästa, lägger hi-hats, upp nästa osv. Brukar krävas ungefär 8 spår tills jag har en bra grund. Sen de resterande 8 så programmerar jag fills och sånt som ska på senare, när låten hållt på. Trycka stop. Gå på toa eller göra något annat. Sen tillbaka igen och då track mute och börja leka, så kan man se hur man vill ha det. Intro/utro/fills osv. Är man då ambitiös kan man ju kopiera över olika seq:s och sedan göra en "song", men det känns lite statiskt. Så jag brukar spela in mina trackmutes och allt sånt live.

Morgonflumm.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-09 09:42

Ah, ja, det är lite så jag pysslar med. 1 Seq och lira track mutes. Har dock lite funderingar på att lägga upp sequences, men det känns, som du säger, lite trist.

jammar in grejjer bara [minimal]

har ofta andra saker rullandes -- men om man bara tar MPCn

• starta upp mpc och släng in lite färdig-editerade samplingar

• [overdub]+[play]

• banka in grejjer i realtid och stega upp i track [1,2 sampling per track e lagom]

• gå in i mixer\pgm\efx-delen för lite pill med pitch, filter, efx, volym etc på separata samplingar

• [hela låten e nu på fullt ös med alla track rull]

• stoppa MPC fundera lite

• in på track mute screen och börja spåntanmixa det hela\lek lite med mute av\på tracken för check\lir av låtens uppbyggnad + justera ev lite små grejer igen tills det hela sitter lite okay

e jag nöjd ?? vill bevara ??

ja → [rec] på bandaren
mute screen och ev pill i mixer\PGM fönstret för filter\pitch\envelopes
vevar lite på parametrisk-EQ på mixer
lösa PADslag eller [overdub] +[ undo] knapparna kan vara nais om man vill ha lite spontana låsta fill-ins ibland
[stop] på bandaren och allt e klart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 10:57
Ursprungligen av kallback:

har ofta andra saker rullandes -- men om man bara tar MPCn

• starta upp mpc och släng in lite färdig-editerade samplingar

• [overdub]+[play]

• banka in grejjer i realtid och stega upp i track [1,2 sampling per track e lagom]

• gå in i mixer\pgm\efx-delen för lite pill med pitch, filter, efx, volym etc på separata samplingar

• [hela låten e nu på fullt ös med alla track rull]

• stoppa MPC fundera lite

• in på track mute screen och börja spåntanmixa det hela\lek lite med mute av\på tracken för check\lir av låtens uppbyggnad + justera ev lite små grejer igen tills det hela sitter lite okay

e jag nöjd ?? vill bevara ??

ja ? [rec] på bandaren
mute screen och ev pill i mixer\PGM fönstret för filter\pitch\envelopes
vevar lite på parametrisk-EQ på mixer
lösa PADslag eller [overdub] +[ undo] knapparna kan vara nais om man vill ha lite spontana låsta fill-ins ibland
[stop] på bandaren och allt e klart

En metod som genererar perfa.wav!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-10 10:16

Ja, man kanske ska börja editera samplingarna i datorn först.. det är oftast där det brukar fastna för mig.. när jag sitter och knåpar med ljudet på min sampling i mpc'n.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-10 11:05

Det goaste är jag det tog en stund för mig att komma in i en bra struktur hur man sparar allting på cf-kortet... så där är det ett riktigt råttbo just nu. Har kommit fram till att det smidigaste för mig är att göra en mapp för en låt och lägga alles i den.

Nu visar jag min okunnighet, men vad skulle ni säga är den bästa anledningen till att ha en MPC? Vad är det man kan göra med den som man inte får till med någon annan maskin eller mjukvara? Är det spelglädjen, möjligheten att lira live, eller otroligt sköna effekter, oder was?

Om jag har lite samplade trummor jag vill leka med så kan jag ju slänga upp dom i valfri mjuksampler och leka runt via mitt MIDI keyboard... Eller missar jag poängen?

Jag försöker inte dryga mig, jag är bara nyfiken på vad man bäst gör med en MPC.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 14:07
Ursprungligen av Pellesnusk:

Nu visar jag min okunnighet, men vad skulle ni säga är den bästa anledningen till att ha en MPC? Vad är det man kan göra med den som man inte får till med någon annan maskin eller mjukvara? Är det spelglädjen, möjligheten att lira live, eller otroligt sköna effekter, oder was?

Om jag har lite samplade trummor jag vill leka med så kan jag ju slänga upp dom i valfri mjuksampler och leka runt via mitt MIDI keyboard... Eller missar jag poängen?

Jag försöker inte dryga mig, jag är bara nyfiken på vad man bäst gör med en MPC.

Spelglädjen/arbetssättet.

Eller som Saddox sa när han var hemma hos mig. Den är ju så lättjobbad att tillochmed en apa kan göra bra grejer på den här.

Man sätter sig ner och bankar loss. Sen är allt klart liksom

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-10 12:55

För mig är det spelglädjen + att inte behöva sitta och mecka i datorn. Det känns lite som att man trycker på powerknappen och så är det bara köra igång och skapa musik.

Bevaka tråden