Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPC1000 - Några funderingar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av odlarn:

För mig är det spelglädjen + att inte behöva sitta och mecka i datorn. Det känns lite som att man trycker på powerknappen och så är det bara köra igång och skapa musik.

Men sitter du då och jobbar med en hårddisk full med färdiga samplingar av trummor (och andra instrument) som du köpt/lånat/fått? Eller gör du först egna trummor och andra ljud med hård/mjuksyntar som du sedan typ processar ett varv till inne i din MPC?

Effekter och så, är det något inbyggt i MPC:n som går att använda, eller skickar du ut till externa enheter/mjukeffekter i datorn? Midi-styr du MPC:n eller lirar du live och spelar in outputen, eller använder du inbyggd sequencer?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-10 13:27

Nu har jag ju inte haft den superlänge, men så här brukar det gå till:
Har en vinylspelare jämte, sitter oftast och lyssnar på gamla jazzskivor och samplar partier från dem som jag sedan choppar upp i bitar. Sedan bankar jag in en melodi av samplingarna.
Efter det går jag in i mapparna på mpc'ns disk och scrollar fram div trumljud jag har liggandes där (inklusive några basar jag samplat och sparat där). Bankar in trummor och bas på mpc'n.
Effekterna använder jag mig inte så mycket av (förutom filtrering och attack/decay) utan vill jag ha något sådant brukar jag tappa ut ljudet på en av utgångarna och köra det genom någe skoj, typ ms20'n. Antingen låter jag det gå genom effektenheten till mixern hela tiden, eller så resamplar jag det blöta ljudet tillbaka till mpc'n.

jo som jag fattade av en kunnig, så går det f f inte att ha olika mappar för samplingar & PGMs på olika ställen på disk\CF - maskinen hittar inte ljuden då

(SEQ funkar ju fint att ha liggandes lite var stans --- men det känns enklast om man har SEQfilen i samma mapp som .PGM då man ev skruvade om ljudet i ett PGM för just en SEQ !!

sååå kontentan och det enklaste e att klona samplingar (spara program med ljuden) och ha allt i samma .ALL-media-map för ett projekt eller låt...det suger men det kan bortse ifrån nu

generellt sett så skruvar man inte om saker på MPCn bara fittar till det (får saker att passa ihop) då det inte finns speciellt rekordeliga verktyg för att TWEAKA om just grejjer på dessa...

det bästa e vellan att man på datan klurar till dom samplingarna man vill använda så långt det går!

-- flyttar över ett minneskort med samplingar och langar upp i MPC och sen ad.lib bonkar in grejjerna
-- då det e så effektivt och går så snabbt att trigga ihop ett tack\låt än att dra en rövare med musen och pluppa i mjukvaruSEX-biten...

jag trivs i o f s inte med nåt men att köra hardcore e lite fulare och blir bättre än att åka med datan just idag

det bästa vore att man sen editerar det man bankat in på MPCn i datan just och färdigställer tracket\låten på den -- MERGE'a 2 världar-grejjen--MPC kan ju ev användas som kontroller tex där

DATA → MPC → DATA i arbetsflödet

[detta kommer jag kanske få editera\svara på mera sen, om det e tokigt otydligt:]

Bevaka tråden