Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPC1000 - Några funderingar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-31 09:18

Tack för genomgången igår. Kul att träffa folk, även om det bara var en kort stund.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 09:22

Ja, ledsen att jag drog så snabbt.

Hoppas du fick lite insikt i hur en sån apparat fungerar.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-31 20:51

Japp. det blir en jobbig väntan nu

• Medlem
  • Borås
  • 2006-09-19 10:11

Har inte fått det aset än.. den stora fördelen med att bo i en småstad.. men jag har en liten fundering.
är det lika bra att stoppa in 3.05-oset direkt, eller ska man trycka in det senaste officiella och lära sig grunderna först och sedan pilla i 3.05?

Det kan väl vara praktiskt att lära sig konceptet tillsammans med en utskriven manual i början tycker jag.. men egentligen.. så knöligt är det nog inte

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-11 17:01

hmm.. jag kommer ihåg att jag har sett nån steg för steg-grej (med bilder) om hur man trycker i hårddisken. någon annan som sett guiden och som har kvar länken?

borde det inte finnas på mpc-forums annars?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 18:01

En kille på vendolin har 4-5 (?) MPC1000er och 2 är till salu.
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=4710808

Vem fan går runt och har 4 ELLER 5 MPC1000??

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-11 18:22
Ursprungligen av Helix:

En kille på vendolin har 4-5 (?) MPC1000er och 2 är till salu.
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=4710808

Vem fan går runt och har 4 ELLER 5 MPC1000??

det är ju outshape

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-11 19:48

hittar inget bra på mpc-forumet.. det är så drygt att titta igenom 1000 trådar efter något man en gång sett.

ahha ..
- tänkte att du nyttjade söket där eller google för att senare hamna där... kanske

\\ angående hårdiskar
inom en snar framtid e vellan priserna nere på låga nivåer att det e värt att byta ut alla rörliga delar och köra på "solid state" diskar\flashdiskar i grejjerna

-- inge väs&surr och lär hålla att tappa runt lite

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-11 21:07

låter ju iofs som en god idé.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-11 21:43

styggapojken.se har ju billiga diskar. om man jämför priserna...

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 08:30

tror faktiskt jag satsar på ett compact flash först och ser hur långt det räcker.

jag kommer inte ihåg vilken knapp man höll in för att snabbscrolla med hjulet, någon som vill upplysa mig?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 12:44

faen.. inte råd att uppgradera minnet förrän det är månadsskifte.. ingen som vet om man kan ladda ur samplingarna som redan ligger i minnet för att få plats med mer?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 12:44

kanske borde döpa om denna tråden till odlarns liptråd

Menar du samplingarna som ligger i compact flash-minnet?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 13:05

nepp.. de är borta för länge sedan jag menar de som automatiskt laddas in när man sätter på den rackarn.

oj.. ingen aning.. jag har inte hunnit bråka mer än några minuter med min

går det snabbare att ladda från hårddisk än från compact flash eller är det av utrymmesskäl man hellre skulle vilja ha hårddisk?

helix: det är jag som har så många. nu har jag 3-4 st dock.

Ursprungligen av outshape:

går det snabbare att ladda från hårddisk än från compact flash eller är det av utrymmesskäl man hellre skulle vilja ha hårddisk?

Fick svar från mpc-forums.com och det går inte snabbare att ladda från hårddisk.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-12 13:13

nu orkar jag verkligen inte läsa i manualen (sen är min mpc fortfarande på service:()

men är det någon som testat att ladda in en midifil i mpc:n och sequensat syntar via mpc:n på det sättet? fick aldrig tid att step-programera den innan jag lämnade in den heller.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 13:18
Ursprungligen av leere:

nu orkar jag verkligen inte läsa i manualen (sen är min mpc fortfarande på service:()

men är det någon som testat att ladda in en midifil i mpc:n och sequensat syntar via mpc:n på det sättet? fick aldrig tid att step-programera den innan jag lämnade in den heller.

service? vad har hänt med den?

jag fingrade lite med step edit igårkväll, men det kändes drygt. var, om jag nu gjorde rätt, mycket smidigare att göra om inspelningen.
sen finns det väl grid-edit i det OS4 tror jag.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-12 16:39
Ursprungligen av odlarn:

service? vad har hänt med den?

pad13 triggade inte som den skulle samt att tapknappen sitter löst (men den funkar som sig bör).

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 13:13

kk, nu är jag väldigt sugen på att köpa mer minne, trots plånboksbegränsningen. inte så kul att bara lira med några 808-samples + 5 rhodes chord... eller vad säger jag? det är ju skitkul

Ursprungligen av odlarn:

kk, nu är jag väldigt sugen på att köpa mer minne, trots plånboksbegränsningen. inte så kul att bara lira med några 808-samples + 5 rhodes chord... eller vad säger jag? det är ju skitkul

Jag har ett minne för mycket. I oöppnad förpackning, inhandlades förra veckan då jag trodde att en beggad mpc jag skulle köpa saknade minne. Jag gav 446:- inkl frakt. Du får det för 400:- inkl frakt.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 13:21
Ursprungligen av outshape:

Jag har ett minne för mycket. I oöppnad förpackning, inhandlades förra veckan då jag trodde att en beggad mpc jag skulle köpa saknade minne. Jag gav 446:- inkl frakt. Du får det för 400:- inkl frakt.

låter ju lysande, det är ett 256-minne förmodar jag?

Ursprungligen av odlarn:

låter ju lysande, det är ett 256-minne förmodar jag?

Japp. Du har PM!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-12 13:15

outshape: tror det är utrymmesskäl då de diskar som akai rekomenderar är främst 4200rpm's diskar. inte snabbt i dagens läge. (var de någonsin snabba?)

i load/save menyn på mpc ska det väl finnas ett val för autoload. där kan man be mpcn att inte ladda in dem fåniga hiphopsamplingarna i minnet när man startar upp. annars kan du ju delete:a alla program o sen trycka på purge bland program menyerna för att rensa minnet från alla ljud som inte e assajnade på nåt program.

Bevaka tråden