- Gäst
- Oregistrerad ●
http://www.expressen.se/article.asp?id=121241
Kolla in artikeln i på expressens nätupplaga. Kolla särskilt in sista stycket:
»Lättast är det det fixa med sin dator om man har en stationär pc.
– Med Mac är det lite svårare, och bärbara datorer är så kompakt byggda att det kan vara krångligt att byta delar själv, säger Malin Ulfvarson.«
Har jag missuppfattat nåt? Vad kan vara enklare att öppna en stationär G4-mac och börja meka?
Okunskap som vanligt. Jag höjer kompetensen på vår IT-avdelning och nu får vå ha våra Macar utan att bli påhoppade.
Med Dave, Office-paketet och Outlook så fungerar vi bättre än Windows-användarna. Vi ringer inte och behöver support.
Tror dom menade att den är svår att meka med i ett bredare perspektiv. Jag menar hur lätt är det att byta grafikkortet i en G4 till låt oss säga ett Creative GeForce4 Ti 4600 eller ett Audigy ljudkort från densamma? Eller att sätta i en Raid-controller från Promise eller att byta någon annan hårdvara i datorn...tex moderkortet till ett vassare/bättre än det man redan har...Listan kan göras lång men jag tror ni förstår...
Det är inte bara svårare i många fall att meka i en mac utan i mångt och mycket omöjligt...
ajaj.
Man borde ta någon slags certifiering på olika plattformar för att få skriva sådana här artiklar.
Sedan är det ju en helt annan femma att byta komponenter på en "gammal" iMac.
I´m telling you, it ain´t no picnic!
[ 05 September 2002, 10:29: Meddelandet ändrat av: bjotob ]
Expressens artikel är ju inte fel på nåt vis...Försök att uppgradera din mac med ett grafikkort,ljudkort eller moderkort från pc butiken runt hörnet för tusenlappen tex och få det att fungera i din mac...
Lycka till...Visst den är oförskämt enkel att byta minne i men hur ofta plockar ni i mer minne alt tar ur det för att sätta i det igen...
Om det hade funnits hårdvara i överflöd till macen och till priser som vi vanliga döliga har råd till så hade Apple haft en poäng att bygga datorer som är lättmekade...Men nu..
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Hon skrev "på Mac".
Inte på "iMac"
Och att det är svårare att få tag på delar för mac än pc är inte macs fel utan återförsäljarnas och ev. Apple.
Och vem är Mac?
Klart att det är lite svårare och definitivt dyrare att uppgradera en Mac. Man måste helt enkelt veta vart man ska gå. Det kan ju vara en bra idé även när man har en PC, så man inte blir lurad. När man väl har prylarna i handen, är vägen in i datorn däremot enklare.
Jag förstår inte vad artikeln går ut på. Det finns inga handfasta tips. Att grafikkortsmarknaden och i synnerhet minnesmarknaden är en veritabel djungel med olika typer och priser nämns inte. Mer än att det inte är några problem.
När Rune kommer hem med DDR-RAM till sin gamla Compaq från -89, så blir han varse om problematiken.
Att installera en hårddisk är inte heller för alla. Risken att skada sig rent fysiskt föreligger, och psykiskt är det nästan omöjligt att klara sig helskinnad.
Vet man inget om BIOS, blir man också förvånad ifall datorn vägrar starta efter att man stoppat i lite minne, eller en ny hårddisk.
quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Tror dom menade att den är svår att meka med i ett bredare perspektiv. Jag menar hur lätt är det att byta grafikkortet i en G4 till låt oss säga ett Creative GeForce4 Ti 4600 eller ett Audigy ljudkort från densamma? Eller att sätta i en Raid-controller från Promise eller att byta någon annan hårdvara i datorn...tex moderkortet till ett vassare/bättre än det man redan har...Listan kan göras lång men jag tror ni förstår...
Det är inte bara svårare i många fall att meka i en mac utan i mångt och mycket omöjligt...
Antingen var hon så påläst som du är och komprimerade dessa fakta till ett enklare påstående, för att vara mer praktiskt informativ.
Eller så baserar hon sin kunskap på en massa myter från andra "dataexperter".
Vilket av dessa alternativ är äckligt vanliga i samhället?
Jag har inte riktigt fattat varför det måste sitta ett "apple"-grafikkort i en mac?
Varför har Apple valt att göra så?
I tex Linux så funkar det ju med "PC"-kort - bara drivrutinen finns..
buu för det!
Är det nån som har en större version av den där datatekniker-bilden? http://www.nyheter.nu/datatekniker.jpg
Jag tycker den är sååå bra. Ska smälla upp den nånstans på väggen, men behöver lite bättre upplösning
[ 05 September 2002, 14:03: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]
Expressens artikel är ju inte fel på nåt vis...Försök att uppgradera din mac med ett grafikkort,ljudkort eller moderkort från pc butiken runt hörnet för tusenlappen tex och få det att fungera i din mac...
Lättast är det det fixa med sin dator om man har en stationär pc.
– Med Mac är det lite svårare,
Ok, "fixa med sin dator" är alltså lika med att datorn är kompatibel med grafikkort,ljudkort och moderkort från pc butiken runt hörnet?
Bra, bara man vet vad olika uttryck och ord betyder för en del
[ 05 September 2002, 14:01: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
Ahh, hittade den själv
Den som vill maila dator-experten Malin Ulfvarson som uttalar sig i artikeln kan nå henne på följande adress:
Helt utan substans var väll iallafall inte påståendet va,ja menar,det finns en lättmekad mac,PM G4.Alla andra är ju näst intill omöjliga att greja med.Och inte behöver du kunna något om bios på en PC för att byta ramminne eller lägga till en HD heller.Bara i med minnet och bygla för master eller slave på hårdisken så dyker den upp där den ska.Men visst G4:an är enklare en vilken PC som helst.Det är sant.
Satte själv dit en extra SCSI hd på en PM 7500 jag hade en gång.Det var varken enklare eller svårare än på en PC.
Om det hade funnits hårdvara i överflöd till macen och till priser som vi vanliga döliga har råd till så hade Apple haft en poäng att bygga datorer som är lättmekade...Men nu..
Hårdvara i överflöd -> kompabilitetsproblem -> PC
Varför denna Mac-pessimism hela tiden, xplane? Börjar bli litet tröttsam.
quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Varför denna Mac-pessimism hela tiden, xplane? Börjar bli litet tröttsam.
Mmm utan kritik blir ju inget någonsin bättre... Om man inte klagar på det man tycker är dåligt blir det nog aldrig bättre... :rolleyes:
Och inte tycker jag allt xplane alltid klagar inte...
/arvid
Du slave vad har din fråga med den här tråden att göra...Det är nästan bara du och i denna tråd endast du som ställer en fråga som uppenbarligen inte har med tråden att göra...Låt oss diskutera tingens betydelse i respektive trådar.
Dina personliga åsikter får du posta någonannanstans eller ta kontakt med respektive forums moderator,för det gör jag...
Xplane: Så det är bättre att jag stör moderatorernas dyrbara tid i stället för att kommentera direkt till dig?
Jag skrev dessutom att om det skulle vara samma överflöd av hårdvara skulle vi snart sitta i .dll och drivrutinsträsket som PC-folket. Så visst höll jag mig till diskussionens ämne.
quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Är det nån som har en större version av den där datatekniker-bilden? http://www.nyheter.nu/datatekniker.jpg
Jag tycker den är sååå bra. Ska smälla upp den nånstans på väggen, men behöver lite bättre upplösning
Visst är det en Mactekniker det där och inte en PC-tekniker? Ser ut som en blåvit Mac som han jobbar med.
Slave!
Diskussionen handlar fortfarande om Macen är svårmeckad jämfört med en pc eller...Inte om drivrutiner eller Dll filer.
Visst jag är ingen moderator men jag kan tycka att dom som är det bör göra något åt detta faktum att du uppenbarligen har svårt att hålla dig till sak...Och postar i ditt tycke en relevant fråga men i det stora hela bara vill ha igång något annat...Som inte bör föras här...
Hädanefter kommer jag endast att svara dig på en relevant fråga för forumet och tråden ifråga...Det andra lämnar jag med största tillförsikt till respektive forums moderator att avgöra...
Mvh Tomas Pärlestig
[ 05 September 2002, 21:17: Meddelandet ändrat av: xplane ]
quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Visst är det en Mactekniker det där och inte en PC-tekniker? Ser ut som en blåvit Mac som han jobbar med.
Det är en PC tekniker,jodå.Och det inte bara ser ut som blå/vit Mac.Det är en sådan.