Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle en Mac vara svårmekad? Expressen svamlar igen...

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-06 14:32

Det finns iMac bondi blue (233, 266 MHz) som inte var lätt att byta ut RAM. Måste plocka ut hela moderkortdelen ur en "fack". Om vi säger stationära datorer, då är det iMac CRT och eMac serier som är svår mekad p.g.a. kompakta konstruktioner med sina bildrörer. Jag blev glad att Apple gjorde iMac LCD som är lätt att meka med. Med tiden kommer alla Mac modeller vara lätt mekad (när bildröret försvinner). Som nu är det bara de tower G4 och iMac LCD lätt mekad (om man köper idag). Det jag menar lättmekad är alla delar man kommer åt och eventuellt byter ut.

• Oregistrerad
  • 2002-09-06 14:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Hmm...Nu börjar den här tråden spåra ur. Eftersom artikeln ifråga för de flesta här innehöll sakfel måste man ha rätt att tycka det motsatta (att den var korrekt); inte sant?
Själv vill jag mecka så lite som möjligt och vet bara att jag snart måste sätta i en ny HD i min imac. Konkret nu: blir det svårt? Vilka problem kan man stöta på?

Konkret: Vad har du för iMac?

• Avstängd
  • 2002-09-06 14:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Som nu är det bara de tower G4 och iMac LCD lätt mekad (om man köper idag). Det jag menar lättmekad är alla delar man kommer åt och eventuellt byter ut.

Hur är det att byta CD-spelare på en tower G4? Kommer du lätt åt skruvarna som håller fast den på båda sidor? (Jag måste erkänna att jag inte bytt CD-spelare på en sådan).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 14:56

Man pillar bort den lilla plastfronten, tar bort två skruvar och drar ut CD-spelaren. En människa med en foxterriers intelligens bör kunna klara det.

[ 06 September 2002, 14:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Man pillar bort den lilla plastfronten, tar bort två skruvar och drar ut CD-spelaren. En människa med en foxterriers intelligens bör kunna klara det.

Jag gjorde det en gång i berusat tillstånd, funkade helt OK...

• Oregistrerad
  • 2002-09-06 15:07
Citat:

Nja nästan. Ovanstående beskrivning samt att man drar ut släden. Varpå man tar loss kontakterna, ström och IDE. Sen skuvar man loss fyra skruvar och för ut CD-spelaren ur släden.

Vov!

Konstruktionen är bra och betydligt mycket enklare än på dom allra flesta PC-maskiner som jag har rotat i. Lådan är mycket påkostad och håller en ytterst hög kvalitet. Fattas bara annat med tanke på powermacens pris.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-06 15:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Hmm...Nu börjar den här tråden spåra ur. Eftersom artikeln ifråga för de flesta här innehöll sakfel måste man ha rätt att tycka det motsatta (att den var korrekt); inte sant?
Själv vill jag mecka så lite som möjligt och vet bara att jag snart måste sätta i en ny HD i min imac. Konkret nu: blir det svårt? Vilka problem kan man stöta på?

Konkret: Vad har du för iMac?

Jag har en imac DV 400. Är det en knepig historia? Hårddisken dyker upp nästa vecka (min nuvarande går verkligen på sista varvet!).

• Oregistrerad
  • 2002-09-06 15:45

Det är definitivt jobbiga sakfel och färgade kommentarer i den usla artikeln!

Jag skrev genast ett mail till den ansvarige mannen i fråga och gav ett par kommentarer.
Det finns ingen som helst sanning i det sensations-lystna påståendet att man på 15 min kan fördubbla hastigheten på sin PC (eller Mac) för under 1.000:-
Ett fullständigt sjukt uttalande.

Såna där artiklar skapar mer problem och besvikelser än glädje för både användare, butiker och journalist.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 15:48

Skit samma. Det säljer lösnummer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
För att inte tala om hur överdjävligt det kan vara att rota omkring i en gammal 85-9500...Hu vilken maskin

Jepp, men sen kom 8600 och 9600 och de var väl dom första riktigt smarta stationära datorerna, ur denna aspekt. Min 8600 har jag satt i hårddisk, extra nätverkskort, extra grafikkort och mer minne (samt bara öppnat och stängt för att det är kul genom åren och det har gått som en dans! En ytterst smart konstruktion!

Och så en uppmaning: Snälla, ignorerar S_W kommenterar. Han är ute efter att provocera genom [medvetet] osakliga och felaktiga påståenden. Jag förstår att många känner sig manade att kommentera och försvara, men det leder till diskussioner off topic och det förstör tråd efter tråd. Så scrolla bara förbi det illa kvickt.

Palle! Jag kan med ett exempel bevisa att det går alldeles utmärkt att fördubbla prestanda eller öka det ännu mera på en pc för under 1000 :-

Låt oss säga att du har ett grafikkort TNT 2 i din pc,för ca 706:- får du ett:
INNO3D TORNADO GEFORCE2 MX400 32MB AGP TV-OUT

Och enligt http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020418/vgacharts-03.html

Så är den skillnaden mer än det dubbla

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 19:40
Citat:

quote: Och så en uppmaning: Snälla, ignorerar S_W kommenterar. Han är ute efter att provocera genom [medvetet] osakliga och felaktiga påståenden. Jag förstår att många känner sig manade att kommentera och försvara, men det leder till diskussioner off topic och det förstör tråd efter tråd. Så scrolla bara förbi det illa kvickt.

Det bästa jag läst idag! Ska göra så i fortsättningen.

Skapades ursprungligen av: MrT:

Jag tror att han mäter B S utslaget, och det är på väg mot nya höjder....

Asså, jag läste B S som Bullshit.

Det lyfter ju helt klart inlägget "mot nya höjder"

Gambit

[ 06 September 2002, 19:44: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Som nu är det bara de tower G4 och iMac LCD lätt mekad (om man köper idag). Det jag menar lättmekad är alla delar man kommer åt och eventuellt byter ut.

Hur är det att byta CD-spelare på en tower G4? Kommer du lätt åt skruvarna som håller fast den på båda sidor? (Jag måste erkänna att jag inte bytt CD-spelare på en sådan).

Jag satt och ville börja gråta en stund när jag för första gången skulle göra det. Efter att ha lugnat mig lite började jag med en mer strategisk approach, och strax insåg jag att det bara var att lyfta ut fronten, och skruva loss två skruvar. Vips kom CDn ut med sitt metallhölje, och då var det givetvis mycket lättare att skruva loss den från metallhöljet och pula in en annan CDspelare.

Detta gäller för den äldre varianten. Hur de nyare är vet jag inte.

• Avstängd
  • 2002-09-06 21:09

Expressens "Dataexpert" är en skamfläck för hobbyister och datorexperter... USCHE!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 22:49

Ehö...jag är ingen datatekniker i grunden, inte heller kan jag skryta med några större intressen av att kunna "skruva ihop sin egen maskin". Kort sagt: jag är novis på området - MEN har ändå tvingats göra många ingrepp på både PC och mac under åren ....bytt HD,processorkort,minne,SCSI / ljudkort,gjort OTALIGA programinstalleringar..o.s.v. och jag upplever att generellt så är det betydligt enklare på en mac än en PC (för den som besitter specialkunskaper på området kanske det inte är någon större skillnad, men eftersom 90% av användarna just ÄR användare och inte "datadoktorer" så är möjligheterna att göra ingrepp ENKELT mycket betydelsefullt - jämför med alla "missfoster" till manualer för vanliga videobandspelare - ugh!)

Mac är himmelriket för noviser - no doubt about it!

[ 06 September 2002, 22:52: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-07 00:06
Citat:

Palle! Jag kan med ett exempel bevisa att det går alldeles utmärkt att fördubbla prestanda eller öka det ännu mera på en pc för under 1000 :-

Låt oss säga att du har ett grafikkort TNT 2 i din pc,för ca 706:- får du ett:
INNO3D TORNADO GEFORCE2 MX400 32MB AGP TV-OUT

Och enligt http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020418/vgacharts-03.html

Så är den skillnaden mer än det dubbla

Xplane,

Sorry om jag inte var 100% tydlig.

"Fördubbla hastigheten på sin PC (eller Mac)", skrev jag.
Att fördubbla grafikkortets kapacitet, eller minnet, hårddisken osv är väl inga problem. Men att få datorn att bli genomgående dubbelt så snabb funkar inte för under 1.000:- på mindre än 15 min.
Forget it!

• Medlem
  • 2002-09-07 00:22
Citat:

quote:

Sorry om jag inte var 100% tydlig.

"Fördubbla hastigheten på sin PC (eller Mac)", skrev jag.
Att fördubbla grafikkortets kapacitet, eller minnet, hårddisken osv är väl inga problem. Men att få datorn att bli genomgående dubbelt så snabb funkar inte för under 1.000:- på mindre än 15 min.
Forget it![/QB]

Just det. Hela artikeln var felaktig. Billig, okunnig journalistik.

End of discussion.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:

Citat:

Det är inte bara svårare i många fall att meka i en mac utan i mångt och mycket omöjligt...

Jag har inte riktigt fattat varför det måste sitta ett "apple"-grafikkort i en mac?
Varför har Apple valt att göra så?

I tex Linux så funkar det ju med "PC"-kort - bara drivrutinen finns..

buu för det!

Well, be tillverkarna göra drivrutiner till Mac. Annars är det ju inga problem. AGP, PCI är ju standard överallt. PC som mac.

Äsch.. Extrasnummerspressen och Skavllerbladets IT tester är ju inget att bry sig om. Teknikerna på tidningarna sitter och skrattar åt dom..

Det är ju ändå ingen seriös människa som tar dom på allvar.
--

För det jag byter (hd, grafikkort, sätta i minne, pci kort, DVD) så är G4:an den absolut lättaste jag har stött på. Min kompis PC-fanatikern suckade avudsjukt när han såg hur lätt det var.

Till skillnad mot min mors djävulska DELL tower av nyare modell som jag håll på mörda för den var så himmla puckad uppbyggd.

Nja palle jag håller inte riktigt med dig men det är fullt möjligt att köpa en processor till en pc i det här fallet en AMD XP1800+ på 1533 Mhz för 911:- och det är inte så länge sedan en AMD propp på 750 Mhz kostade 1200:-

Så visst går det att dubbla prestandan på en pc för tusen spänn på mindre än 15 min det hela beror ju på vad som finns innan...Men att påstå att artikeln skulle på något sätt vara felaktig håller jag inte riktigt med om.

Dom skriver att det är lättare att byta grafikkort tex i en pc än i en mac...Och det kan ju alla här hålla med om...Särskilt som dom flesta nya snabba grafikkorten inte fungerar till mac...Det står ingenstans att det skulle vara mycket svårare att meka i macen men lite...

Och så länge Apple envisas med att bestämma vad jag skall kunna uppgradera min mac med för hårdvara så kör jag pc ett tag till...En Cube vore läcker som surfdator...

• Oregistrerad
  • 2002-09-07 11:49
Citat:

Nja palle jag håller inte riktigt med dig men det är fullt möjligt att köpa en processor till en pc i det här fallet en AMD XP1800+ på 1533 Mhz för 911:- och det är inte så länge sedan en AMD propp på 750 Mhz kostade 1200:-

Så visst går det att dubbla prestandan på en pc för tusen spänn på mindre än 15 min det hela beror ju på vad som finns innan...Men att påstå att artikeln skulle på något sätt vara felaktig håller jag inte riktigt med om.

Dom skriver att det är lättare att byta grafikkort tex i en pc än i en mac...Och det kan ju alla här hålla med om...Särskilt som dom flesta nya snabba grafikkorten inte fungerar till mac...Det står ingenstans att det skulle vara mycket svårare att meka i macen men lite...

Och så länge Apple envisas med att bestämma vad jag skall kunna uppgradera min mac med för hårdvara så kör jag pc ett tag till...En Cube vore läcker som surfdator...

Ok,
Jag har bredden av kunder framför mig när jag kommenterar som jag gör. Folk som kommer in i vår butik på dagarna är en blandning av småföretagare, ungdomar med ivriga PC-byggarhänder, pensionärer, Svenssonfamiljer med barn som just börjat 7:an osv...

Min önskan är att kunderna ska gå ut ur butiken gladare och mer förväntansfulla än då de kom. Även om de sett en annons eller sensationslysten journalists artikel som lyckats tända deras intresse för att uppgradera.
Att det sedan går att fördubbla prestandan som du exemplifierar, det vet jag också, men det är ett fegt och falskt sätt att informera kunderna på. En vanlig standardkund blir vilseförd om jag säger så och jag vill som sagt att de ska vara mer nöjda efter besöket/köpet. Det är processorn som är dubbelt så snabb. Inte hela datorn. Om en bilsäljare informerar dig att "denna bil är dubbelt så snabb som den du har" och du vid provkörning märker att den bara gick 40km/h snabbare, anser du dig vara vilseförd. Din förr gick ju 180. Eller...?
Han kanske kan rädda sig med att säga "jamen, den har dubbelt så många kubik" eller nåt annat lustigt försök att rädda sig till att det var sant det han sa.

Alltså kan jag inte säga att datorn blir dubbelt så snabb bara för att jag sålt dem en 1200MHz-propp då de innan hade en 500. Vilket inte ens funkar eftersom det oftast krävs ett nytt moderkort och oftast nya minnen för att de ens ska kunna sätta in den nya processorn. Ännu mer långnäsa till kunden.

Stormarknaderna kör också mycket med "kundsänkare" vilket jag inte gillar. Det har annonserats om priser utan moms i vanlig dagspress. Kunden sänktes i glädje och gick hem igen eller köpte en dyrare än han tänkt sig och var besviken att det inte blev så bra som han hade trott. Man har en liten fin stil som säger att om man inte tecknar ett abbonemang för 150:-/mån i 36 mån gäller ett annat pris. Hur kul som helst...

Nej, på ett fegt sätt kan man säga att det är rätt att det fördubblas, men jag är ute efter den verkliga effekten bakom ratten, inga siffror som är häftiga på ett papper.

Att det sedan skulle vara generellt sett svårare att meka i macen än i PC:n är ett skämt till kommentar. Hur kan du säga att det är lättare att byta grafikkkort i en PC än en mac??? Det beror ju till 100% på vilken modell man menar. Vi jobbar ju med detta varje dag (både i PC och Macar) och det finns iMac-modeller som är jobbiga, men hur lätt är det med PC-burkar av den kompakta modellen? Däremot har jag aldrig stött på en PC Tower som är lättare än en G4 Tower.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 11:59

Stormarknaderna borde förbjudas. Nåja, folk borde hur som helst avrådas från att köpa datorer där.

Pc-butiken runt hörnet kan bygga en namnlös dator som är snabbare och bättre än Jiujutsu-Siemens, Dull, Comcrap och allt vad de heter och dessutom fixa eventuella problem *direkt i butiken* och inte efter två veckors frustrerande väntetid.

Jag tycker att folk borde stödja sina lokala Mac- och pc-försäljare och totalvägra att handla av stormarknadernas okunniga, eländiga krämare. Nuff sed.

[ 07 September 2002, 12:30: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Det var kul på den goda SGI tiden, då kom män i vita rockar för att byta saker i burken. Då var man aldrig där och skruvade. nej nej

Beroende på vad man ska göra med sin burk så kan jag tycka rent professionellt att det är jäkligt skönt som redigerare eller liknande att slippa behöva skruva i det oändliga. Och ibland är det även skönt att det inte finns hundra varianter av alla tänkbara tillbehör till macen, de som finns funkar och all tid behöver inte gå till felsökning av prylarna...

Det viktiga är att de tillbehör som finns är så bra som möjligt.

Att det finns 100 varianter på grafikkort som kan lika mycket, men att enbart ett eller högst två funkar till just ditt moderkort för just ditt speciella göromål är inte så kul, när man vill vara kreativ.

Jag tycker nog att powermacen är väldigt enkel att byta saker i, om den är mer eller mindre bra än pc, det skiter jag i. helt oviktigt.

Palle du missförstår mig hela tiden när jag skriver att det är svårare att meka i macen...Svårare det är när jag inte kan köpa mig ett Creative GeForce4 TI4600 till min G4 tower i närmsta pc butik eller ett annat GF4 TI4600 från följande tillverkare:

ASUS
INNOVISION
Abit
GainWard
Chaintech
Microstar
Point of View

Att det är svårare att byta grafikkort i en mac beror på helt och hållet att valmöjligheterna är starkt begränsade...Inte att tillgängligheten i själva lådan skulle vara svårare på något sätt men just det faktumet att det är svårare att välja fritt vilka komponenter du eller vem som helst skulle vilja ha i sin mac...

• Oregistrerad
  • 2002-09-07 20:19
Citat:

Palle du missförstår mig hela tiden när jag skriver att det är svårare att meka i macen...Svårare det är när jag inte kan köpa mig ett Creative GeForce4 TI4600 till min G4 tower i närmsta pc butik eller ett annat GF4 TI4600 från följande tillverkare:

ASUS
INNOVISION
Abit
GainWard
Chaintech
Microstar
Point of View

Att det är svårare att byta grafikkort i en mac beror på helt och hållet att valmöjligheterna är starkt begränsade...Inte att tillgängligheten i själva lådan skulle vara svårare på något sätt men just det faktumet att det är svårare att välja fritt vilka komponenter du eller vem som helst skulle vilja ha i sin mac...

Aha!
Då fattar jag - och håller genast med dig istället.

Men håll med om att det inte var särskilt långsökt av mig att tolka "svårare att meka i en mac" som att det skulle vara svårare att skruva i den...?!

Det vi egentligen pratar om här, den aktuella artikeln, är klart inriktad på skruvar-vänligheten däremot. Där talar man om att "öppna skalet" , "krångligt att byta delar" osv.

Att det ofta är dyrare och finns färre alternativ har du helt rätt i.
Dyrare = svårare...?

• Oregistrerad
  • 2002-09-09 17:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: klingan:
http://www.expressen.se/article.asp?id=121241

Kolla in artikeln i på expressens nätupplaga. Kolla särskilt in sista stycket:

»Lättast är det det fixa med sin dator om man har en stationär pc.
– Med Mac är det lite svårare, och bärbara datorer är så kompakt byggda att det kan vara krångligt att byta delar själv, säger Malin Ulfvarson.«

Har jag missuppfattat nåt? Vad kan vara enklare att öppna en stationär G4-mac och börja meka?

Jag har varit lite offside i denna diskussion men vill hävda att om man köper en av dagens Apple Macintosh-datorer så behöver man inte meka. Allt finns där (grafikkort, ljud, skrivardrivrutiner o.s.v).

När jag packade upp min iMac hemma tog jag tid på; Ur kartong till första mail. det blev bara 17 min. Min G4 tog lite längre tid OS X, men packa upp en jävla Dell och försök att få den att funka första veckan - det mina vänner, tro mig, det är ingen lek!

/kajjan :rolleyes:

[ 09 September 2002, 17:44: Meddelandet ändrat av: kajjan ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Kan det vara så att hon tänkte på iMac eftersom den är vanligare än powermac G4 hos hemanvändare?

Klassiskt misstag. Det finns väl bara iMacar sen MS köpte upp Apple eller?

Vari ligger misstaget?

Citat:

Tyvärr är det lite svårare på näst senaste modellen (absolut senaste har jag inte lagt vantarna på ännu). Räknade till 7 skruvar (kanske missade nån).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kajjan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: klingan:
http://www.expressen.se/article.asp?id=121241

Kolla in artikeln i på expressens nätupplaga. Kolla särskilt in sista stycket:

»Lättast är det det fixa med sin dator om man har en stationär pc.
– Med Mac är det lite svårare, och bärbara datorer är så kompakt byggda att det kan vara krångligt att byta delar själv, säger Malin Ulfvarson.«

Har jag missuppfattat nåt? Vad kan vara enklare att öppna en stationär G4-mac och börja meka?

Jag har varit lite offside i denna diskussion men vill hävda att om man köper en av dagens Apple Macintosh-datorer så behöver man inte meka. Allt finns där (grafikkort, ljud, skrivardrivrutiner o.s.v).

När jag packade upp min iMac hemma tog jag tid på; Ur kartong till första mail. det blev bara 17 min. Min G4 tog lite längre tid OS X, men packa upp en jävla Dell och försök att få den att funka första veckan - det mina vänner, tro mig, det är ingen lek!

/kajjan :rolleyes:

hmm... själv har jag lyckats med att installera 15st dell-PC på 3 dar... är det nå fel på mig då?

Bevaka tråden