Visst sjutton finns det lättmekade PC-apparater! Framförallt IBM:s schysstare apparater (inga j-vla hem-pc) brukar vara lätt att meka i UNDER FÖRUTSÄTTNING att man tänker stoppa i orginaldelar. Annars kan det bli hur svårt som helst med specialvaggor som inget passar i, eller som jag sett, special-agp-kort som är urfasade för att passa i lådan, hejja!
Frågan man kan ställa sig är ju huruvida det är värt att meka. Om man köper en schysst dator idag börjar den bli trött om ca 2 år. Om man då skulle vilja uppgradera vill man nog byta processor, mer minne, ny HD, nytt graffa, dvs mer eller mindre hela datorn. Visst kan man i en pc byta del för del men var inte säker på att den nya delen funkar med den gamla!
Jag köpte en AMD 900, 3 månader senare hade priset på en 1400 sjunkit så lågt att jag uppgraderade, men tji då klarade moderkortet inte 133MHz-buss, köpte nytt moderkort, men tji då hade det blivit DDR-minne, jahapp, köpte nytt minne. Osv osv. Byta till P4? Javisst men då får jag byta låda eftersom jag inte har P4-sladd i min atx (för gammal). Inse: förr kunde man kanske uppgradera om man höll sig till standardprylar. Nu är det lika bra att köpa ny efter 2 år och bespara sig problem. Om man älskar att meka (som jag gjorde innan) så kan man ju uppgradera kontinuerligt, men det är liksom arketypen av en pc-guru: han har aldirg locket på, för det är så jobbigt att skruva av det hela tiden när man uppgraderar...