Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle en Mac vara svårmekad? Expressen svamlar igen...

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det finns iMac bondi blue (233, 266 MHz) som inte var lätt att byta ut RAM. Måste plocka ut hela moderkortdelen ur en "fack". Om vi säger stationära datorer, då är det iMac CRT och eMac serier som är svår mekad p.g.a. kompakta konstruktioner med sina bildrörer. Jag blev glad att Apple gjorde iMac LCD som är lätt att meka med. Med tiden kommer alla Mac modeller vara lätt mekad (när bildröret försvinner). Som nu är det bara de tower G4 och iMac LCD lätt mekad (om man köper idag). Det jag menar lättmekad är alla delar man kommer åt och eventuellt byter ut.

Jag har fått för mig att nya LCD-iMacen är lite krångligare att byta minne i än den förra imacen med lucka där bak. Vi fick bla ett särskilt ställ i skumplast att lägga i den i när man meckar med den för att den annars är för svårhanterlig, den går ju inte att vända upponer på bara. Eller jag kanske har misstagit mig bara

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-10 20:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Jag har fått för mig att nya LCD-iMacen är lite krångligare att byta minne i än den förra imacen med lucka där bak. Vi fick bla ett särskilt ställ i skumplast att lägga i den i när man meckar med den för att den annars är för svårhanterlig, den går ju inte att vända upponer på bara. Eller jag kanske har misstagit mig bara

Inga problem alls. Ta en filt och lägg på ett bord. Ställ datorn med baksidan mot kanten på bordet. Tippa datorn försiktigt framåt så att skärmen vilar på filten på bordet i plant läge. Ta fram en mejsel och lossa plåten på undersidan. Kläm fast minnet. Skruva tillbaka plåten och res upp datorn. Klart!

Vill du se ett exempel? Kolla här.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-11 08:15

Visst sjutton finns det lättmekade PC-apparater! Framförallt IBM:s schysstare apparater (inga j-vla hem-pc) brukar vara lätt att meka i UNDER FÖRUTSÄTTNING att man tänker stoppa i orginaldelar. Annars kan det bli hur svårt som helst med specialvaggor som inget passar i, eller som jag sett, special-agp-kort som är urfasade för att passa i lådan, hejja!
Frågan man kan ställa sig är ju huruvida det är värt att meka. Om man köper en schysst dator idag börjar den bli trött om ca 2 år. Om man då skulle vilja uppgradera vill man nog byta processor, mer minne, ny HD, nytt graffa, dvs mer eller mindre hela datorn. Visst kan man i en pc byta del för del men var inte säker på att den nya delen funkar med den gamla!
Jag köpte en AMD 900, 3 månader senare hade priset på en 1400 sjunkit så lågt att jag uppgraderade, men tji då klarade moderkortet inte 133MHz-buss, köpte nytt moderkort, men tji då hade det blivit DDR-minne, jahapp, köpte nytt minne. Osv osv. Byta till P4? Javisst men då får jag byta låda eftersom jag inte har P4-sladd i min atx (för gammal). Inse: förr kunde man kanske uppgradera om man höll sig till standardprylar. Nu är det lika bra att köpa ny efter 2 år och bespara sig problem. Om man älskar att meka (som jag gjorde innan) så kan man ju uppgradera kontinuerligt, men det är liksom arketypen av en pc-guru: han har aldirg locket på, för det är så jobbigt att skruva av det hela tiden när man uppgraderar...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-11 08:16

Oej! Jag har blivit "Trogen medlem", jihaaa!

Ops, off-topic, ajaj

Bevaka tråden