En skivproduktion kostar pengar. Inte oöverkomliga summor men dock mer pengar än vad man kan vara beredd på att satsa om man spelar för skojs skull.
För det första måste man spela in någonstans. Sedan ska skivan mixas och mastras. Beroende på krav och kvalité så kan det kosta allt från 5.000 till 900.000 kronor (and beyond) för en slutgiltig "master" som är redo för pressning.
För det andra så måste man pressa skivor och trycka skivkonvolut. Som ett exempel så pressade jag upp 300 exemplar av ett projekt vi hade på systerforumet 99musik. Slutnotan för det gick på c.a 12.000 inklusive allt och då lyckades jag att få masteringen sponsrad av CuttingRoom och skivkonvolutet gjordes gratis av en medlem på 99musik. (Om man trycker i större upplaga än så kommer kostnaden per skiva att gå ner.)
På detta tillkommer en licensavgift till NCB som baseras på upplagan och försäljningspris (För 300 exemplar och 99 kronor i försäljningspris så blev licenskostnaden c.a 1000 kronor för 99kllubb som jag tar som exempel ovan).
När man väl har skivan i handen så måste man även distribuera och marknadsföra skivan om man inte har en extremt stor vänskapskrets så att skivan säljer sig själv.
Så om man vill släppa en skiva "på riktigt" och inte bränna själv med halvproffsigt tryck så kostar det en rejäl slant trots allt.
Och jag skulle verkligen inte kalla Robyn för "småartist". Hon hade trots allt en karriär att luta sig tillbaka på och troligtvis en och annan krona sparad att satsa. Hennes val att starta eget var nog mest baserat på att hon ville ha total kontroll över sin musik och valde att ta den ekonomiska risken själv.